Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1676 ggr
MissLiinea
0

Mina Katter Kissar Inne..

Hej..

Hur gör jag med mina katter? Dom kissar inne.. jag gör rent lådan varje dag men ändå så kissar de inne.. Mina katter (Siv och Viv är 4,5 månad gamla) vet inte vad jag gör fel, jag har avmaskat dom 2 gånger men det tycks inte hjälpa.. 
Snälla jag behöver tips åh hjälp!

Fridaaaa
0

Kollat så de inte har urinvägsinfektion?
Kan vara att de börjat revirmarkera eller liknande?(antar att de är okastrerade än?)

något som har ändrats?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ElisabethYL]
0

Vad har du för Kattsand?

Hur många lådor på dina två katter?

Hur är lådan/lådorna placerad(e)?

Vilken typ av lådor?

Var kissar de fel?

Missförstå frågorna rätt… Försöker bara komma på vad som kan ha blivit fel..

OberonsMatte
0

Hur många lådor har du?

Vilken typ av lådor?

Hur stort bor du?

Var är lådorna placerade?

Vilken typ av kattsand har du (märke och sort)?

Hur tjockt lager av Kattsand har du  lådorna?

Hur ofta rensar du lådorna från kissklumpar och avföring?

Hur länge har katterna bott hos dig och har de kissat fel hela tiden?

Bajsar de alltid i lådorna?

Var och på vilken sorts yta/material kissar de fel?

Är katterna ute- eller innekatter?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Kom på ytterligare ett par frågor:

När kissar de fel?

Kissar de aldrig i lådan?

Sajtvärd Katter iFokus

MissLiinea
0

Oj, ehm mina katter kissar på en madrass som ligger på golvet och i det rummet madrassen ligger så är det en heltäckningsmatta.. de bajsar alltid i lådan och jag har en låda nere i badrummet och en låda uppe precis utanför mitt sovrum. 
Jag har en Kattsand som heter Toalett och en annan som heter Kitty Power. Siv och Viv har även kissat på två prydnadskuddar i soffan.. vilket gjorde mig rasande, sedan på en kudde som låg ovanpå madrassen. Jag släpper ut dom dagligen, och igår var jag på Zoo Market och köpte mig en Feliway! Så får se om den fungerar! 
Sedan kissar de fel när jag inte är hemma! Och jag vet inte vad jag gör för fel! :( Jag flyttade från ett annat hus där det luktade mögel ifrån källaren och det var då dom började kissa inne, men sen flyttade jag till ett större hus utan mögel och dom kissade inte inne i nya huset från början.. men nu har dom börjat med de.. jag blir tokig! 

Jag vet inte om jag svarat på alla era frågor men behöver er hjälp!

OberonsMatte
0

Först och främst måste du byta kattströ till en sort som är behagligare och mer lockande för katter än Toalätt. Kitty Power är bättre, men ändå en budgetsand och antagligen inte bra nog i det här läget.

Byt därför till oparfymerad finkornig Extreme Classic eller oparfymerad finkornig Everclean som man kan köpa i djuraffärer. Det är den typ av klumpbildande sand som brukar räknas som den allra bästa. Det ska alltid vara ett tjockt, grävvänligt och fräscht lager av sand i lådorna.

Du bör också utöka antalet lådor och ställa minst en låda i det rum katterna oftast kissar i.

Vad har du för typ av lådor nu? Lådorna bör vara stora och helt öppna.

Rensar du lådorna endast en gång per dag bör du rensa dem oftare.

När du "släpper ut dem", är de ute helt själva då? Är de kastrerade?

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

Att avmaska katterna hjälper inte med att få dem att sluta kissa fel. Att de kissar fel beror oftast på lådsituationen (sandmateriel, antal lådor, om lådorna har huv/tak eller inte, hur ofta du rensar och lådplacering), fertilitet eller stress/sjukdom.

AgnetaB
0

Du låter väl inte kattungar springa lösa ute själv?

Antar att de ej är kastrerade ännu men kan när som börja löpa utan att du märker det men en hane kommer göra det. Då har du problem med en mamma som ej är rumsren o ungar som också kommer kissa inne för mamma ej lär dem.

[SueHn]
2

Ta bort madrassen från golvet, ta bort alla kuddar inkl i din säng när du inte ska sova, lämna aldrig kläder på golvet eller i soffan. Det vill säga, se till att alla ytor är släta och rena från något som sticker ut. Ställ dina skor i en garderob. 

Toalett kattströ är lite äcklligt tycker jag så köp någon lerbasrad klumpbildande sort. Det finns åtskilliga sorter. Elverclean är inte det enda valet. Mina katter som inte är så noga är inte förtjusta i Everclean. (Det var gratis i affären en gång) Välj lite olika i olika lådor.

Är heltäckningsmattan ny eller har det bott någon annan katt eller hund på den förut? Kan du stänga katterna ute från rummet med heltäckningsmattan?

Kom ihåg att katter är mycket renliga och när de kissar eller bajsar på fel ställe är det alltid ett sätta att tala om att det är något som de inte tycker om, en protest.

Hittills har det nog inte varit någon risk att katterna skulle börja löpa men efter jul kommer de att garanterat löpa så det är nog dags att hålla dem inne  från och med nu tills du kastrerat dem.

Var har du fått katterna från? Är de födda inomhus? Hur gamla var de när de togs från mamman? Var de pålitligt rumsrena innan de kom till dig? Fast ingen som lämnar kattungar eller vuxna katter skulle någonsin erkänna att det var problem med rumsrenheten.