Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1437 ggr
[lucii]
0

Några frågor kring kattverksamhet

Hej alla!
Jag har en liten fundering och skulle bli väldigt glad om ni kunde svara på några frågor.

Jag skulle en dag vilja starta ett katthem eller så. Men ett katthem är ju inte helt gratis och då behöver man få ihop det ekonomiskt. 

1. Hur många av er skulle välja ett café där pengarna går till ett katthem framför ett "vanligt" café? 

2. Hur många av er skulle vara beredda att resa några minuter extra med tunnelbanan för att komma dit?

3. Vad skulle ni förvänta er av ett katthems café? (priser, menyn, lokalen, osv)

Hälsningar Luci

[Hen]
2

1. Om de låg precis bredvid varandra skulle jag välja den som gav pengar till katthemmet men av punkt 2 att döma ligger ditt fik iaf en bit bort och därför blir fråga 1 egentligen formulerad lite knasigt. Eller… Du kommer inte kunna dra slutsatser om marknadsbehovet om du formulerar frågan så öppet tror jag. :) 2. Om jag hade ärende till Katthemmet: ja. Annars: nej. 3, jag skulle förvänta mig samma kvalitet som övriga fik ifall du tänker ta samma priser som övriga fik och det måste du ju. Jag tror absolut att ett café kan vara ett välkommet inslag på ett Katthem, men inte ett sätt att finansiera hela verksamheten. Inte ens Stockholms Katthem har café på heltid. Skälet är troligen att det faktiskt inte drar in så mkt pengar. Ett Katthem behöver snarare sponsorer från näringsliv + medlemsavgifter. Jag reser några minuter extra med tunnelbanan ibland när Katthemnet vid telefonplan har event, typ loppis. De säljer fika till självkostnadspris då och eftersom det skulle vara dyrt + ta massor av tid för volontärerna , om de sålde mer liksom avancerat fika.., så ser jag inte riktigt hur det skulle gå runt med ett riktigt fik. Om du bor i Sthlm finns det massor av behov av volontärer på de redan etablerade katthemmen. Ingen livnär sig på ett Katthem så jag skulle rekommendera dig att vara volontär och/eller jourhem istället. Att driva Katthem tar typ all ens tid, alla ens pengar och man måste ändå ha kvar sitt vanliga jobb…

Zorbaaa
2

Att överhuvudtaget få ett litet café att gå med vinst är mycket svårt, så jag ser inte hur det skulle gå till i praktiken. Har du någon budget?

[Skörbjugg]
2

Jag tror också som #2 säger att det an vara svårt att få ett café att gå med vinst… Jag tror jag hade rekommenderat något som tar mindre tid från dig (tänker på bakning, försäljning etc)… Det blir liksom ett stort arbete att få ett fik att gå runt, men också att ta hand om katter, som också kräver mycket tid… Kan du kan tänka dig något som inte behöver lika mycket jobb som bakverk? :)

[lucii]
0

Jag kommer inte starta ett katthem men jag är inne på att starta någon slags verksamhet i alla fall. Sen vad andra tycker om det är ju deras ensak. Alla måste inte tycka som jag.Jag förstår om vissa kan vara tveksamma till ett café men det kommer vara mer än så i så fall.

Tanken är ha en lokal där jag kan sprida kunskap och på olika sätt hjälpa, de katthem som redan finns och så klart hjälpa de katter som behöver akut vård mm.

Det är därför jag gjorde denna undersökning. För att ta reda på vad folk vill ha och vad som är möjligt!

Sen exakt vad det kommer bli får vi se. Men något måste göras och även om det inte drar in jätte mycket pengar på en gång är jag beredd att hitta ett sätt för allmänheten att få upp ögonen om hur det faktiskt ser ut.

Jag vet att många inte förstår vad som händer när det föds kullar på kullar som inte är planerade. Eller vad som händer när de släpper ut sin katt okastrerad. Kattungar som en familj bara måste ha, men när den blivit ett år är den kanske inte lika rolig längre. Katter som måste åka in akut till veterinär för att den gått för nära vägen eller dragit på sig ett virus. Ja ni vet nog hur verkligheten ser ut?

Jag ber inte om mirakel men jag känner att jag vill på något sätt nå ut till allmänheten och få dem att förstå vad allt vi gör får för konsekvenser och vad som förväntas av oss som djurägare mm.

Så jag ber er alla här inne att ge mig råd om vad ni tror är möjligt att göra och hur jag går till väga på bästa sätt!

Snälla hjälp mig och säg vad ni tror är möjligt och inte vad som inte går. Vi vill alla samma sak! Att försöka minska antalet hemlösa katter!

Några tyckte jag skulle ha öppet kvällstid och bjuda in folk som föreläser och lär ut kunskap om olika ämnen som har med katter och göra. 

Detta görs inte på en dag och ja jag vet att det är mycket slit för pengarna! Men när jag brinner för något är jag beredd att satsa allt! 

Så snälla ni, kan ni tala om för mig vad ni förväntar er när ni hör ordet kattcafé? 

/Luci

[Hen]
4

Jag har 15 års erfarenhet av att jobba med attitydsförändringar. Och:

Jag tror du gör mkt mer nytta om du engagerar dig i de katthem som redan finns, eftersom att de redan har etablerade varumärken, sponsrorer, kommunikationskanaler med stor spridning osv. Vet inte varför du ska skaffa en egen lokal och dra på dig stora utgifter, när du kan göra samma sak via katthemmen? Du kan gå till ett katthem och säga "jag har pratat med fem föreläsare som vill föreläsa gratis och nu undrar jag om vi kan hålla till i er lokal?" osv.  Du kan baka gratis åt dem och ha café för deras gäster om du vill… Då VET du att dina pengar gör nytta.

Katthemmen jobbar ju redan med exakt de sakerna (hemlösa kattungar osv) som du skriver om här…? Har du varit volontär på ett katthem ngn gång? Annars: var det innan du drar igång eget tycker jag. :)

Det handlar inte om att säga vad du "inte kan", utan om att försöka visa att du KAN förändra redan idag. Du säger att du vet att det blir "mkt slit för pengarna". Men det är faktiskt som så att det blir mycket slit och INGA pengar. Det blir helt enkelt ingen inkomst på den verksamhet du föreslår. Om vi inte skulle påpeka det så skulle vi göra dig en otjänst.

Vet du hur många som drömmer om ett café som är "mer än ett café"? Såna finns överallt och tyvärr så går de inte runt. MEN. På katthemmen finns behov av ditt engagemang! :D

Några konkreta saker som du kan göra redan idag:

– Starta en Facebooksida. Den kommer ge dig en hint om hur många som vill engagera sig i din verksamhet. Även om det är fler som klickar än åker tubbelbana så att säga.

– Sy kattmyntaleksaker, sälj dem och låt all intäkt gå till hemlösa katter. Finns redan några som gör så.

– Arbeta idéellt i katthemmets caféverksamhet

– Starta en kastrera-din-katt-kampanj, göra affischer med tydliga budskap och sätta upp dem på föreningsanslagstavlor etc runtom i stan.

– Vara jourhem.

http://www.katthemmet.nu/sidor/volontar.aspx

[Hen]
1

Kom på en knasig idé: Om du har en social, orädd och gostokig katt, så kanske du kan erbjuda ngt trevligt fik i din närhet att du jobbar gratis där några timmar per helg eller nåt, och då har katten med dig dit. Dvs din katt blir ett skäl att fika just där.. samtidigt som du får chans att dela ut information i form av typ en hög med flyers (flygblad) för katthem osv. För ägaren vore katten ett dragplåster (förutom ifall ngn är allergisk), för dig är caféet en distributionskanal för ditt budskap.

Pga allergier blir det svårt att hitta ett sånt fik, men kolla runt vetja.
:)

[Mustangcab]
4

Personligen så skulle jag undra hur mycket du fick i vinst och hur mycket som går till katthemmet. Jag ger hellre pengar direkt till katthemmet eller mat till detta.

[Hen]
1

TS, kom på nu hur du kan göra! Bli cirkel-ledare på typ ABD/Medborgarskolan. Då kan du leda en studiecirkel och på så vis spetsa kunskapen.

annzoo
0

#6 tror fik har för strikta regler då de finns mat man ska äta

varför inte sprida kunskap och stå med infobord på marknader/utställningar mm där du kanske även kan sälja fika eller kattleksaker som går oavkortat till något katthem.

[Hen]
0

Herregud vilka autocorrectfel jag lyckades göra i #8. Det skulle alltså stå ABF (cirkelledare) och sprida kunskap (till andra), inte spetsa. Sorry!

[lucii]
0

Hen: Tack för dina fina idéer! Jag gillade din idé kring studiecirkel. Jag vet att det finns kurser kring att vara studiecirkelledare.

Jag tycker det är jättebra med volontärer och jourhem. Men jag skulle vilja gräva lite under ytan och försöka komma på om vi kan nå ut till människor innan det gått så långt! 

Jag har gjort en del undersökningar på Facebook och det är många som kan tänka sig att åka hit för den idé jag skrev om i början. Många önskade att de bodde närmare så de kunde hjälpa till. Så det finns ett intresse bland kattägare. 

Vi får se vad detta leder till men jag tror man måste jobba från flera håll för att förändra något.

Caifig
2

Personligen om jag vill stödja katthem så gör jag det direkt och inte via någon/något annat. Just på grund av att jag vill att hela beloppet går till hemmet och inte en del av bidraget. Jag bor i Växjö och här finns det en tjej som driver ett hunddagis samt har ett hundcafé och jag måste säga att hon måste jobba extremt mycket för att gå jämnt ut. Hennes hundcafé är dock populärt (bland stamkunder och dagiskunder) eftersom där tar folk med sig sina hundar in vilket inte går på många andra cafén. Men ett café för katthem är som vilket annat fik som helst, förutom självklart att ditt cafés vinster även skulle göra gott! Men jag tror som de andra att du, förlåt, men skulle slänga pengarna i sjön och istället gå back och dra på dig skulder. #5 Har massa andra bra idéer som du istället kan göra om du vill stödja katthem!

[Hen]
0

TS, du är väl medlem på hittekatter.ifokus? Där kan du bara med om diskutera, sprida kunskap och driva dina frågor. Att folk säger "jag kan tänka mig att åka tunnelbana för din idé" betyder tyvärr inte att tillräckligt många kommer göra det tillräckligt ofta, om du inte har en budget för marknsdsföring – och har du de pengarna är det väl bättre att lägga dem på att hjälpa katter via de fungerande kanalerna? Det är jättemånga som brinner för dessa frågor och arbetar med dem varje dag. Så jag tycker du ska kolla noga vad som redan finns. Är din tanke att du ska tjäna pengar på din idé? Vad ÄR din idé? Att folk ska prata om katter? Det kan vi ju göra på nätet :) Förstår inte vad du vill med verksamheten. Den kommer kosta pengar men inte ge några inkomster och folk vill inte ge pengar till dig de vill ge pengar till katthjälp :) om du förstår vad jag menar. Dvs det uppfattas inte som helt seriöst att tjäna pengar på hemlösa katter… Men är som tur är heller inte möjligt. Självklart skd man jobba från flera håll men jag ser inte riktigt på vilket sätt du har ett nytt håll bara för att du är i egen lokal? Teamsr du upp med ett katthem så slipper du slänga bort pengar. Facebook är inte tillförlitligt som marknadsundersökning. Jag råder dig att tänka hundra ggr innan du lägger pengar o tid på något som många många många misslyckats med före dig. Önskar dig all lycka till!!

Em_
0

#9 Djur får inte vara i rummen där man lagar mat eller bakar, men det är helt lagligt att ha de ute i själva cafélokalen. Hundcaféer blir mer och mer populärt. Tror man har störst chans om man frågar ett på ett mindre café där ägarens står bakom disken än på en stor kedja. Kan säkert underlätta om man representerar någon organisation och inte bara kommer dit som privatperson.