Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3537 ggr
JohannaN
1

Katt med tovor. Tips på pälsvård!

Hej :)

jag har en katt som har lång päls som är väldigt svår att hålla i trim då hon avskyr att bli borstad. Hon måste nu sövas två gånger om året för att klippas nästan hela henne så att säga. Har ni några tips på hur jag skulle kunna borsta och reda ut henne och där man i största möjliga mån slipper för mycket tovor i pälsen. Hon är utekatt.

vore så tacksam för alla svar jag kan få :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Caifig
0

Hur ofta borstar du henne? Vad för typ av borste använder du? FURminator tycker jag är en jättebra borste som tar bort väldigt mycket underhår som annars bildar tovor. Men då måste man borsta innan tovorna uppstår annars så kan det gå illa! Såg precis att de har en speciell karda som även ska vara jättebra för att reda ut tovor på ett skonsamt sätt för djuret, denna har jag dock inte testat så ingen aning om den fungerar, men kanske värt att testa? 

Den enda lösningen är tyvärr att antingen klippa henne själv för att hålla nere pälsmängden eller att borsta oftare. Du får försöka få henne att börja gilla det, eller i alla fall tycka att det är okej, med massa gotte som hon gillar!

Lyla
0

Försök med en vanlig mindre hårborste (för människor). Talka lite babypuder på tovan & gör det till en mysstund. Ge henne nåt som hon tycker om t.ex räkor. Använd som positiv förstärkning.🤗 Försök att borsta henne lite varje dag.

[[pimey]]
0

Jag använder mirakelkammen (stålkam) som alla mina katter älskar även de som inte gillar att bli borstad ;) sen för att undvika tovor och göra pälsen mer hanterbar så har jag K9s alovera competition nano mist, ett leave in balsam som funkar skitbra :)

Rafflan
3

Foder, höll på och byte foder en del då ena katten hade problem med magen, på vissa foder fick min långhårs katt skit päls, klippte bort tovorna innan dem blev stora så han hatar att borstas, sen hittade vi rätt foder till magkatten, vips försvann även långhårskattens päls problem, aldrig en tova mer :)

Bellbooh
3

Använder mirakelkam, har i tre olika storlekar och börjar alltid med den bredaste. Har också en katt som avskyr att bli kammad, eller han gjorde det i början när jag hade tagit över honom(han bodde med en barnfamilj tidigare), nuförtiden är det mycket lättare att kamma honom. Det jag gjorde i början för att visa honom att kammen inte är farlig var att använda sån där krage runt halsen så att han inte ser vad jag gör, men mest för att han inte ska bita mig. Med kragen runt hans hals försöker han knappt att bita mina händer eftersom han inte ser att kammen är där. Precis som med alla andra katter gillade han inte kragen i början men efter ett par minuter brydde han sig inte om den och slappnade av helt. Den här krag-metoden fungerar perfekt när jag ska klippa klorna på honom också men nu när han är van vid att jag rör på hans fossingar behöver jag inte längre kragen.