Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4537 ggr
Wand
1

Dräktig katt, missfall?

Jag har en 3-årig cornish rex-hona som är dräktig. Hon är circus i fjärde veckan. Idag har hon gått på lådan nonstop, jag har trott att hon pinkat mycket pga dräktighet, men jag ser nu att hon även går runt och börjar trycka med rumpan, ungefär som när hon bajsar. Hon har lämnat efter sig blodblandade droppar, det ser lite ut som blodiga flytningar. Jag vet inte om det kommer ur rumpan eller slidan och det är svårt att se. 

Kan det vara någon effekt från dräktigheten? Kan det vara missfall? Kan det vara någon inflammation i tarmen? Någon som har några tankar kring detta? Det är första gången som jag är med om en dräktig katt så jag är lite ny kring detta… 

Tacksam för svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[annajohannas]
1

Det är svårt att säga. Jag tycker du skall kontakta en veterinär och rådfråga. Håller tummarna för dig, att allt är okej.

Aleya
1

Jag skulle ringa veterinären direkt.
Dom vet nog bättre vad det kan vara.

Hoppas att det går bra för din kisse. 🤗

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
2

In till veterinären för koll.

Stolt ägare till tre La permer

[Hen]
0

Ring veterinären direkt! Håller tummarna för att allt går bra!

Silvestris
1

Ett pågående missfall kan inte veterinären göra någonting åt. Det skulle dock kunna handla om livmoderinflammation eller UVI också så ring till veterinären och rådfråga. Att hon krystar skulle jag nog tyvärr se på ett tecken på missfall, men hon behöver faktiskt inte abortera hela kullen. Ibland är det bara enstaka foster som stöts ut.

Wand
1

Jag har pratat med uppfödaren som kommer hit och kikar på henne senare idag. Jag har nu i efterhand sett att det troligtvis är missfall, jag har inte sett något foster och i överlag så är hon pigg och kry, men det mesta tyder på det. 

Uppfödaren får avgöra vad vi ska göra härnäst då det är hon som äger den förhoppningsvis kommande kullen, men har vi tur så slipper vi veterinärbesök. 

Min katt har haft 2 kullar tidigare och varenda gång har hon fått max två ungar så jag hoppas att det denna gång blivit fler så hon får någon levande unge kvar i magen… vill inte att hon ska behöva abortera alla. 😕

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?