köpa kattunge med snuv-virus?
Min kompis ska köpa katt och har väl nu hittat någon som hon är intresserad av. MEN kulle har haft katt-snuva.
Så hennes undran är vad det är för risker med att köpa en kattunge ifrån en kull som haft snuv-virus/kattsnuva.
Blir det reservationer i försäkringen?
Är den katten ett "dåligt" köp?
Vilket kattsnuvevirus handlar det om?
Hur sjuk var kattungen och vad hade den för symtom?
Hur gammal är kattungen nu och vad väger den?
Är kattungen symtomfri nu?
Är den vaccinerad ännu?
Har din kompis fler katter hemma?
Angående försäkringen blir det bara reservationer för de sjukdomar som försäkringsbolaget vet om att kattungen haft när försäkringen tecknas.
Sajtvärd Katter iFokus
Hon svarade, "Min" är den enda i kullen som inte visat nån symtom men syskonen hade vart snoriga och hostat, 16 veckor. Har inte koll på det andra då jag ville kolla upp mer innan, men antar att den besiktigad igen och blir konstaterad att den är symtomfri nu, det måste man ju göra. Det är jag inte orolig över, funderar mer på framtida problem. Men ska nog rådfråga Veterinär.
Om en av kattungarna klarat sig undan symtom är det förmodligen ett relativt lindrigt virus det handlar om, eller så har det helt enkelt inte hunnit bryta ut ännu.
Problemet med kattnuva, jämfört med våra förkylningar, är att virus kan ligga kvar latent efter att katten tillfrisknat, och bryta ut i skov i samband med t.ex. stress eller annat som påverkar immunförsvaret, under lång tid ( kanske t.o.m. under resten av livet ibland).
En tillsynes frisk katt kan ibland även sprida smitta till andra katter den umgås nära med, så det är extra viktigt att ha koll på de årliga vaccinationerna ifall man har flera katter. Vaccinationer hindrar inte katter från att smittas, men gör att eventuella symtom blir betydligt lindrigare.
Att köpa en katt som har, eller har haft, kattsnuva innebär alltid en viss risk. Risken är att katten (eller smittade kattkompisar) i samband med ett utbrott får så allvarliga symtom att veterinärvård eller medicinbehandling behövs. Har katten långvariga symtom och det handlar om det elakaste viruset (Herpes) kan katten även få bestående men och påverkan på immunförsvaret.
Att katten drabbats av virus behöver dock inte betyda några framtida problem över huvud taget, men det är ändå en risk man bör vara medveten om.
Sajtvärd Katter iFokus