Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1786 ggr
FlyingSnow
0

Stor katt till barnfamilj

Har kommit fram till att en stor katt -  norsk skogskatt, maine coon eller sibirisk katt - borde passa familjen. 

Barnen bor hos oss varannan vecka och är 2, 7 och 8 år gamla. Så varannan vecka är det full fart hemma. Vi bor "ute på landet" med en granne som vi ser och ett närliggande villaområde. Tomten är på 3000 kvm och huset på 200 kvm. Både jag och min sambo är uppvuxna med katter. Jag har haft en perser/bondkatt och en maine coon/norsk skogskatt medan min sambo är van vid hus-/bondkatter.

Vi vill ha en utekatt då vi spenderar mycket tid ute i vår trädgård. En katt som kan leka med barnen men även gosa med oss på kvällarna. Vill vara helt 100 på att det blir "rätt" katt så vi inte råkar välja en ras som absolut inte är kompatibel med vår familj.

Vilka råd kan ni ge oss? Låter det som rätt typ av katt som vi funderar på?

Tack på förhand! 🙂

MonicaLagerquist
5

Jag tror att ni kommer att få svårt att hitta en uppfödare som vill sälja till er om ni vill ha katten som utekatt.

Stolt ägare till tre La permer

Caifig
5

Det finns många katter som kanske inte är helt renrasiga som behöver hem och som ofta varit utekatter! Kanske finns någon i er storlek på ett katthem nära er? 🙂

[Mustangcab]
4

Då ni haft någon raskatt innnan så kan ni kanske se på katthmmen vad de har för något som de kan tänka sig låta vara utomhus. De flesta uppfödare tillåter eller säljer inte katter till folk som vill låta dem vara utomhus på egen tass. Kontrollerad utomhusvistelse i form av selpromenader eller rastgård är helt OK.

Annars så undrajg vad ni ill ha ut av en katt. Ska den var sällskaplig och vilja bli buren eller vill ni ha en bredvidkatt som gärna sitter vid sidan av er men som inte så intresserad av att sitta i knäet? Hur hög aktivitetsnivå vill ni ha på katten? Lugn eller sprallig?

IceJossan
5

På ett katthem kan man välja den katt som verkligen passar er!

- Barnfamilj

- Utekatt

- Ensamkatt

Och som stämmer in på de önskemål om personlighet ni har! Perfekt :)

FlyingSnow
1

Tack för era svar men det besvarade dock inte min fråga. Vart jag köper katten är helt oväsentligt, det jag undrade över var vilken typ av katt som kan passa mig och min familj.

viktoria91
3

Stirra dig inte blind på rasen utan välj en som passar er livsstil! Vill ni har en mer självständig, ett "plåster", lugn, galen m.m. 

Ps: dem katter du haft innan är också huskatter.;)

Djurälskaren87
3

5# svårt att veta typ av katt då alla har olika personligheter, men om du går till katthem och säger vad du söker så kan dom hitta den rätta katten för just er familj

FlyingSnow
4

Jag vet att katterna jag har haft innan är huskatter och inte renrasiga katter med stamtavla. Ville bara förklara vilken typ av katt jag har haft innan. Missförstå mig inte med flit, tack. 

Så vitt jag vet så finns det vissa raser (även om de inte är helt renrasiga) som är mer lämpliga att ha i en barnfamilj än andra. Jag ville bara få lite tips, inte förmaningar och rättningar. Har redan planer på att besöka katthem men eftersom jag vill göra en bra research så läser jag det jag kan komma över och ställer även frågan på det här kattforumet.

IceJossan
4

#8 Det beror på. Det är mycket individuellt. Alla de raser du nämnt är lämpliga barnfamiljskatter, men många individer inom rasen vantrivs med barn. Så det är tyvärr omöjligt att säga rakt av sådär. Mitt råd är att helt enkelt välja en individ som man redan vet trivs med barn, det är säkraste kortet. Oavsett vilken av raserna ni väljer eller om det blir en helt annan annan ras eller en huskatt. Alla sorter passar er, så länge just den specifika katten ni väljer trivs med den slags tillvaron ni har att erbjuda :)

[Hen]
2

Om du köper av en så kallad blandraskatt (huskatt som säljs med rashänvisning för att få ett dyrare pris), så kan du tyvärr inte räkna med att katterna har det tempeterament osv som de raser som finns i generna "ska" ha. Seriösa uppfödare avlar ju bara på djur med väldigt bra och "rastypiskt" temperament. Är det en renrasig katt du funderar på, så är det iofs svårt att få ha den som utekatt, men rasens temperament blir genast mer relevant.

Oavsett så välj en katt som redan är van vid barn, och gärna en vuxen katt tycker jag. Som övriga vill även jag tipsa om att helt enkelt efterfråga en katt med det önskade temperamentet på länets katthem :)
Lycka till!

[Mustangcab]
2

Jag frågade dig vilken nivå du ville ha i temperamentet på katt om de inte förstod vad jag avsåg så frågar jag igen. Vilken en sorts katt vill du ha och jag menar inte till utseendet? En som är ensoffpotatis ellr en som klänger på dig? En bengal är en katt som har mycket behov av aktivitet en perser/exotic är betydligt lugnare.
Det finns inget som är mellan raskatter och huskatter. Har de stamtavla är de raskatter ingen stamtavla huskatter. Att köpa en påstådd raskatt är ingen bra idé då är det bättre att gå till ett katthem. Back yard breedning kallas oseriös uppfödning för och där ingår dessa som vill 3.500 för en påstådd inbladning av en viss ras och som endast har avmaskat katten.

Om du vill ställa ut eller inte har ingen betydelse i fall du köper en rasren katt. De allra flesta raskatter kommer aldrig till en utställning. De säljs till sällskap. Men de är uppfödda på ett sätt som gör dem sociala, de är vaccineradex2, chipmärkta och veternärbesiktade vid leverans och försäkrade så i regel kan du bara ta över försäkringen. De är hanterade och vana att bada och få klorna klippta.