Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 944 ggr
Djurälskaren87
0

saknar fortfarande zorro

hej. Jag sitter och tänker på min förra katt zorro, jag köpte honom 2006 men han trivdes inte i lägenheten och var allmänt rastlös sedan separerade jag och mitt ex och det påverkade också väldig mycket så min pappa och hans sambo fick ta över honom av mig. Där fick Zorro vara ute och innekatt,dom bodde mitt i skogen, en granne närmast sen bara skog och han stormtrivdes, allt var alldeles perfekt. Dom skulle sälja huset och flytta en bit längre bort, men zorro försvann några dagar innan dom skulle flytta:( pappa och dom sa till nya köparna att dom skulle hålla koll och informera om zorro dök upp till de gamla huset men ingen zorro:(

Detta var för 2.5 år sen och jag undrar vad som hände honom. satt upp lappa och vi har lagt ut annons och letat och letat, men ingen zorro.

pappa tror han kan ha blivit tagen av räv eller liknande:( jag saknar honom väldigt mycket och jag hade bara velat veta vad som hänt!

Pappa och hans sambo sörjer honom fortfarande och kommer aldrig glömma honom.

Djurälskaren87
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zorro

OberonsMatte
2

Ja, vart tar alla bortsprungna katter vägen …och var kommer alla upphittade katter ifrån? Det är något många går och grubblar på och ibland (ganska ofta?) kan det förmodligen röra sig om samma katter.

Att fullvuxna friska katter blir "tagna av räven" tror jag är en seglivad gammal skröna. Om det öht händer är det förmodligen extremt ovanligt.

Att katter hamnar på villovägar och antingen lever ett hårt liv som hemlösa och förr eller senare dyker upp som en "hittekatt" hos någon är dock vanligt. Likaså att de råkar ut för olyckor av olika slag förstås.

Den felande länken är oftast att ägare och upphittare aldrig hittar varandra, eller var på sitt håll inte gör rätt saker för att försöka hitta varandra. Det är alldeles för vanligt att folk antar att katten blivit "tagen av räven" eller "blivit utkastad och övergiven av någon".

Jag förstår att du saknar Zorro och grubblar över vad som hänt honom. Jag grubblar fortfarande över vad som hände min barndomskatt som försvann 1976.

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
0

2# ja det är ovissheten som är jobbigast och just idag känner jag extra för honom för hittade massa bilder och då kom tårarna. Ja att räven tagit honom tror jag inte heller men tror det var pappas sätt att intr "lida" för mycket, att de var lättare för honom att gå vidare då på något sätt. pappa är ju kattallergiker så att han kunde tåla Zorro var ett tecken på att dom två var förenade med varandra. pappa älskade zorro innerligt och att han försvann tog fruktansvärt hårt på oss alla men mest pappa som hade sånt band till zorro. Zorro var aldrig den keliga typen men med pappa var han det, det var liksom dom två mot världen.

Jag undrar fortfarande om zorro kom tillbaka till gamla huset men upptäckte att de bodde andra där så han flydde på nytt, kanske. För han var alltid inne på dagarna när pappa och dom jobbade och så var han ute när dom var hemma men en kväll kom han inte hem och pappa gick direkt ut och letade och ropade och gjorde det hela tiden men inget svar, han gick flera km och mil och letade.

hoppas någon ändå tar hand om honom nu, han var kastrerad men tyvärr inte chipmärkt, sedan hade han halsband med nummer på sig men den kan ju ha försvunnit.

Djurälskaren87
0

2" att han blivit tagen av räven sa pappa också kanske berodde på att han skadat sig och då sågs som lätt byte.

[Hen]
2

#2 Håller helt med. Det finns hundratals olika sidor på internet/Facebook om hittade och bortsprungna katter. Dessa borde använda ett gemensamt system så att matchningar underlättades! under nästan varje utlagt foto på en upphittad katt skriver ngn "åh den där katten liknar en bortsprungen katt som jag sett nånstans.. Om jag bara kunde minnas vilken sida jag såg den på". Så himla tragiskt. Och folk tror att katter är hemlösa så fort en katt tigger mat. Många ringer inte polisen och anmäler katten upphittad och många tänker inte ens på att kolla om katten har ett chip i nacken. Och så alla som skaffar katt och tyvärr struntar i att märka dem – eller märker dem men reggar inte katten på ägaren – för att "katten ska bara bara innekatt". Jag förstår att man kan görs såna misstag men varför är det så VANLIGT?

Djurälskaren87
1

5# ja det är ett förekommande problem men tycker ändå att alltfler chipmärker sina djur nu ändå. Så lite framåt går det ändå anser jag! Men visst är det beklgligt att säkert många upphittade katter har en ägare som saknar dom någonstans men hur får man då tag i dom? Jo det är väldigt svårt…

[Hen]
0

Vill tillägga: TS, jag beklagar verkligen sorgen (över ovissheten) och förstår hur du känner. Har också en gång förlorat en liten vän på ungefär samma sätt. Man bär dem med sig i hjärtat hela livet.

Djurälskaren87
1

7# ja det är ovissheten som är värst tycker jag och jag har samtidigt dåligt samvete på något sätt att han var en innekatt hos mig och sen blev en utekatt och försvann:( men tröstar mig med att han var mycket lyckligare hos min pappa då dom fann varandra, Han var/är otroligt vacker och man kunde se honom i mörkret och även om han gömde sig bakom en sten för han var/är så ljus fast han trodde vi inte såg honom hihi. Hoppas någon tar hand om honom iallafall!

Dom bodde ju i ett hus med en granne brevid och sen massa skog men bakom skogen fanns ju ännu fler hus och så fortsatte då, så får hoppas någon vänlig själ har hand om honom, kanske någon hittade honom och inte anmälde honom försvunnen hos polisen för dom ville behålla honom.

Jag är väldigt osäker, men hade för mig pappa och hans sambo chipmärkte honom, eller så skulle dom göra det jag är inte helt säker då vi inte pratar om de längre i familjen för det är ett jobbigt ämne, men skall fråga pappa. Kastrerad var han iallfall ,de gjorde jag innan pappa och dom fick honom, som tur var!