Hur stort utrymme behöver en katt?
Hej, jag har ganska så nyligt flyttat hemifrån och bor nu själv i en lägenhet på ungefär 14 kvadratmeter. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en katt, men känner att det blir en aning för lite utrymme i min lilla etta. Min kille är ofta hos mig på veckorna så katten hade inte blivit så ensam på skoldagarna, men som sagt vet jag fortfarande inte om en katt hade mått så bra med den ytan att springa på.
Finns det någon med bra svar och erfarenheter?
Tycker det känns lite i minsta laget… Jag skulle råda till att vänta tills du bor större och då kanske skaffa två katter? Katter mår oftast bra av att ha kattkompis att busa med 🙂
Att ha en/två katt(er) i en etta kräver en hel del av djurägaren 🥵Man måste vara beredd att göra både det ena och det andra för att det ska fungera..
Min lägenhet är ca 27 kvadrat + lika stor vind som katterna nästan alltid har tillgång till och redan det känns som gränsfall storleksmässigt..
Mitt konkreta svar på din fråga är att det är lagligt, men inte lämpligt och vill du förebygga framtida problem måste du lägga ner många timmar på din katt för att lägenheten är såpass liten..

14 kvadrat är på tok för litet för en katt. Det ska inte bara vara över minsta tillåtna yta, det ska vara så pass att katten har utrymme att bland annat springa omkring på. Det har den inte på 14 kadrat, även om man inreder så bra man kan. Vänta med att skaffa katt tills du flyttat till större.
14 kvm!? Vad är det för konstig lägenhet som är så liten?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag bor på 42 kvm med två katter och bara det känns väldigt litet ibland 😃. Framförallt nu när de fortfarande är små och susar omkring som om de har eld i baken.
Jag har bott på 25 kvm med två katter. Det var inte idealiskt, men fungerade ändå relativt bra. En eller två katter i en liten lägenhet spelar ingen roll och kan t.o.m. vara en fördel ifall katterna kommer bra överens. 14 kvm anser jag dock definitivt är för litet.
Sajtvärd Katter iFokus
Tyvärr skulle jag säga att det är för litet. Mitt råd till dig för att stilla din katt-längtan just nu är att vara volontär på ett katthem, där finns katter som är i stort behov av just den där stora kattkärleken som du bär på. :) Kanske, kanske är det också så att du och din pojkvän – om han delar ditt kattintresse – skulle kunna vara jourhem en kortare period åt nån katt. Kolla dock med mer erfarna personer än mig om de tycker att 14 kvm kan räcka för det isf. :) Ett tredje tips är att erbjuda dig som kattvakt till bekantskapskretsen.
#4 Vet inte hur det ser ut med sånna små lägenheter här i Sverige, men i Norge vet jag att det är vanligt som tjänstebostäder att man bor i en "hybel" och det är en lägenhet på ungefär den storleken…
Jag håller med övriga, vänta med katt tills du bor lite större och kan ha två stycken. Liten yta kräver även att katterna kan röra sig på höjden och blir katten stor så är det inte säkert att det känns tillräckligt ändå.
14 kvm är alldeles för litet, jag känner att min lägenhet på 41 kvm är gränsfall ibland. Dock kan de inte utnyttja alla kvm, mycket hänger på hur lägenheten är byggd.
Har bott på 15 kvm med två katter o en hund, men katterna hade alltid möjlighet att gå ut. De var mest inne och sov, åt och gosade.
snor tråden lite och undrar om en 25 kvm också skulle räknas som för litet? Jag har även balkong och ska skaffa högt klösträd. Bor kvar här i högst 2 år till (studentlägenhet).
#12 Där beror det snarare på planlösningen OM du är beredd att gå ut med katterna när de vill ut alt ha de som utekatter.. Bygg på höjden där hyllor, bänkar, bord, klösträd o.s.v.
När man har katt bör den få tillgång till väggar också. Galoppträd i hörn (tar inte stor plats) samt hyllor högt och lågt så dem kan röra sig från en sida till den andra utan att behöva vara på golv. Då har den i stort sätt dubbelt att att röra sig på. Det finns många fina och funktionella sätt att göra det på som fungerar både för katterna och för ens egna saker. Dock kan 14 kvm vara gränsfall om du själv ska få plats. Men vet några som haft 2 katter på 20 kvm där har katterna fått tillgång till väggar och på så sätt blir det mer yta för dem. Det är inte alla katter som har tillgång till lägenhetens alla väggar. Dessa katter hade det bra då dem fick utlopp och kunde springa runt runt och galoppera upp och ner från två sidor. Så litet behöver inte alltid vara dåligt om man ger katten det den behöver. 🙂