Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 913 ggr
Pinglan00
0

Lös i magen

Hej, jag har en 14 veckor gammal katt, hane. Jag har haft han i 2-3 veckor nu och han bajsade löst idag. Är det farligt och vad kan det bero på?

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

Caifig
0

Om det är första gången han bajsar löst är det nog ingen fara. Kattungar blir ofta dåliga i magen (min var det i 3 veckor, nu är han hård istället..suck). Har du nyligen bytt foder? Det kan ge diarré eller om han har fått något annat som han inte brukar få. För "mycket" blötmat ger ibland diarré.

Så länge han är pigg, dricker, äter och är som han brukar är det inget att oroa sig för. Håll koll på om avföringen ändrar färg (blodblandat) eller om det blir riktig diarré. En kattunge blir lätt uttorkad och det kan du lätt kolla genom att du tar tag i nackskinnet och drar lätt upp mot huvudet. Om huden inte faller tillbaka snabbt/nästan stannar kvar så är han uttorkad och veterinär behövs direkt.

Fortsätter han att vara dålig i magen (flera dagar) finns det skonkost man kan ge så som kokt (BENFRI) kyckling och ris tills magen har blivit bättre. Tänk på att om/när du byter foder att du gör det väldigt långsamt så hans lilla mage hänger med.

[ElisabethYL]
0

Köpte en sån här på apoteket idag  http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=211876  kan rekomendera att ha en sån hemma, då den hjälper till att få i katten både vatten och ev mediciner.. kostar inte mycket heller..

Om din katt fortsätter att vara lös i magen skulle jag rekomendera att kontakta veterinär, är det bara någon dag så behövs som regel inte det…

Men när de är lösa i magen är det ännu viktigare att de får i sig vätska, gör görna "nyp-testet" som #1 nämnde och gärna flera gånger om dagen..

Lycka till!

Pinglan00
0

jag tyckte först att det såg ut som han hade bajsat blod faktiskt

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

[ElisabethYL]
0

Om han bajsar blod, så åk till vetten.. Det kan vara akut!

Och ge den lille en tröstklapp från mig!

Lagavulin
0

är det ljust blod ä det ingen fara.. ä först när det ä mörkt man ska vara vaksam,,blod  i avföringen ä inge ovanligt att katter kan få när dom är lös i magen