Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3488 ggr
Linda-ml
0

Storlek på min kattunge

Hej, jag har en kattunge som är 19 veckor imon(är född 24/6) och han känns väldigt liten för sin ålder. Han får både torrfoder och blötmat Och ibland även lite annat gott! Han väger cirka 1300-1500 gram ungefär tror jag men är inte säker då det inte varit så lätt att väga honom men för två veckor sedan vägde han lite mer än 1300 g. Min fråga är om det är normalt eller om han är för liten..blir lite orolig då några jag känner också har kattunge som är lika gamla och är mycket större i både längd, höjd och vikt! Tacksam för svar!

Uppkatten
3

En del katter är större - andra är mindre, även i vuxen ålder. En del vuxna katter väger t ex bara ett par kilo medans andra vuxna katter kan väga sex kilo eller mer. På samma sätt som vi människor är olika. Det beror lite på gener/ras på katten mm.

Om du är orolig för att katten skulle vara för smal så lägg ut några foton här så kan vi andra hjälpa dig att bedöma. En katt i den här åldern bör ha fri tillgång till mat av god kvalitet.

Bästa sättet att väga katten är ofta att först väga sig själv när man har katten i famnen. Sedan väger man sig själv en gång till utan katt. Sedan räknar man ut skillnaden. Då får man fram kattens vikt. Men det gäller att man har en rätt exakt våg då förstås 🙂Testa!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[pimey]]
2

Det är väldigt inviduellt från unge till unge men när de lämnar mamman vill man att de ska väga minst 1 kg. Din unge låter inte för liten i mina öron

Allumania
0

Din kisse är rätt så liten, mina pojkar är 14 o 16 veckor gamla och väger ca, 1700 gram var :P Ena ser ut som en boll hahahah :D (Äter bra antar jag) :) Hur mycket äter din kille? Vad äter han? Vad för sorts extra får han? :) Han kan som sagt vara naturligt liten oxo :)

Linda-ml
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild :)

Uppkatten
0

Du har ingen bild från sidan eller rakt uppifrån? Det är svårt att bedöma en katts hull när den ligger ner.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Linda-ml
1

Han äter torrfoder för kattungar upptill ett år och så äter han blötmat från gourmet och shelba, ibland får han även Whiskas tempations och liknade han har även smakat på lite skinka och räkor!

IceJossan
1

Vilken sorts kattungemat äter han? Vilket märke alltså.

Är du helt 100 på att han var 12 veckor när du köpte honom?

Linda-ml
0

här är en till!

Linda-ml
2

Ja jag är helt hundra 100 procent säker på det då  jag känner dem jag köpte den av och de var med när katten födde katterna och de föddes 24 juni exakt! 

perfect fit är märket och han har även testat Science plan :)

Linda-ml
0

här är en när han sitter ner också :)

OberonsMatte
4

Din kattunge är mindre i storlek än genomsnittet, även om storleken alltid är individuell. Här finns en normal tillväxtkurva för kattungar att jämföra med (som ändå har en relativt blygsam slutvikt):

http://www.hillspet.se/pdf/en-gb/KittenGrowthChart.pdf

Att din kattunge är liten kan bero på flera saker:

1. Hans individuella storlek är, och kommer alltid att vara, relativt liten.

2. Han är yngre än vad du tror.

3. Han är/har varit sjuk eller har/har haft otillräcklig tillgång på mat.

Det viktigaste i det här läget är att du ser till att han alltid har fri tillgång till mat och att du håller koll på att han hela tiden ökar i vikt.

Sajtvärd Katter iFokus

Linda-ml
1

Vägde honom genom att hålla honom i famnen nu och har väger 1,4 kg 🐱

Linda-ml
1

Som jag skrev är han född exakt 24/6(dom var som sagt med) och han har alltid tillgång till torrfoder och han har varit frisk!

Linda-ml
1

Tack för all hjälp och får hoppas att de inte är något fel på honom och att han bara är lite långsam i växten! 🙂

[Lilyz]
0

Förlåt men har inte läst hela tråden, är han avmaskad? 🙂

Allumania
0

Äter han upp all blötfoder direkt? Om han gör det lägg mera tills han slutat äta :) Katten äter många små mål till dagen, men är den hungrig så är skålen tom på några sekunder :) Kolla genom fet mängden i torrfodret. 19%+ är att rekomendera då han växer :)

Linda-ml
1

Ja han är avmaskad!:)

Linda-ml
1

Neh han brukar inte äta exakt allt direkt brukar vara kvar lite. Ska kolla hur många procent det är när jg kommer hem :)

Wony
0

Vår hankatt växte ungefär 1hg i veckan i början, nu har det planat ut (han blir 21 v imorgon) till ungefär 50-70g per vecka sedan några veckor tillbaka.

Som jag har förstått är katter olika stora, helt enkelt. Vissa är större och vissa är mindre. Just nu väger han ungefär 2,3kg.

Linda-ml
0

Min är 19 veckor idag men väger bara 1,4 kg men får hoppas han växer till sig snart helt enkelt :) och som med människor så är de väl med katter att alla är olika :) men ska hålla koll på hans vikt ordentligt nu