Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2535 ggr
paka
0

Hur gamla kattungar kan vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är osäker hela tiden om säljaren lurade mig och är orolig för kattungen. Enligt säljaren kattungarna på foto skulle vara omkring 4 veckor gamla.
Det var vid den första vaccination att veterinären sa att kattungen är lite förliten för 13 veckor. Upptäckte att kattungen byter på möbler (hörn till bord, dörrar, garderobsdörr, mattor).

[Wraith]
1

Bilden visar inga 4 veckors kattungar, min gissning skulle vara runt 2 veckor, kanske yngre. Kattungar på 4 veckor har börjat stapla fram och ser ut som små katter och inte korvar.

paka
1

Herregud! 😮 😡

paka
1

Tack så mycket. Blev så upprörd att jag glömde att säga tack :(

===

mimåne
2

Det är alltid svårt att ge korrekta svar utifrån en bild men kattungarna på din bild är med stor sannorlikhet inte 4 veckor. Vid 4 veckors ålder borde kattungarna ha öppnat ögonen och inte längre krypa fram som dessa ser ut att göra. Din säljare har inte varit ärlig mot dig och dina kattungar har troligtvis fått lämna mamman alldeles för tidigt.

Kan du lägga upp en bild på hur kattungen ser ut idag, och hur länge har du haft kattungen nu?

Äter han maten du ger honom?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

paka
2

Han äter både blöt och torr matt och dricker vatten.
Så syns han ut den 25 oktober:

paka
0

Glömde igen :(
Jag köpte honom den 18 augusti och idag ska han vara, enligt säljaren, 5 månader.

paka
2

en till foto från den 25 oktober:
Tack snälla ni :)

mimåne
4

Vad fin din kattunge är. Han ser ut att må bra.

Du skriver att han biter på möbler, mattor och lite allt möjligt. Detta kan bero på att hans tänder växer. När tänderna växer så kliar dom mycket och då känns det bättre för katten att tugga på någonting. Detta är bara naturligt, så gör även bebisar och valpar är ju allmänt kända för att bita sönder saker.

Har du någon leksak åt honom som ger bra tuggmotstånd? Denna kan du ta fram och leka med i hans närhet så kommer han att vilja bita på den istället för på dina möbler.

paka
2

Han har många leksaker och vi leker med honom flera gånger per dag (vi är pensionerade båda två).
Han tuggade på kablar men slutade med detta. Eftersom han gnider sig mot dörrar misstänkte jag att hans tänder växer men var osäker.
Jag tycker att han mår bra och han kissar och bajsar två gånger per dag (ungefär samma tid).
Har du någon förslag för leksak med bra tuggmotstånd?
Tack så mycket. :)

mimåne
4

Vad skönt att han slutade med kablarna. Det är så roligt att se engagerade hussar och mattar som vill sin katts bästa och ni verkar ta bra hand om honom! 

Olika katter gillar olika leksaker, vissa gillar mjuka råttor, andra gillar bollar eller snören, saker som prasslar. vissa gillar allt. Det är svårt för mig att ge tips på en bra leksak när jag inte känner din katt, men titta efter i din zoobutik efter någon leksak som du tycker skulle passa din katt. Annars kan du fråga i butiken om råd, dom brukar alltid vara så snälla och hjälpsamma.

paka
3

Tack mimåne :)
Vi har snören, olika bollar, råtta. Nyupptäckt leksak är att kantra skål med vatten (ok, jag är inte glad att ständigt springa och torka golvet) 😃

mimåne
1

Haha här välts det inga skålar men katterna brukar råka "ramla ner och sätta sig i dom" lite nu som då när dom busar och har sig! mycket hushållspapper går åt.. men vad gör man inte för dom små sötnosarna och dessutom får dom nytt friskt vatten vid dessa tillfällen så det tröstar jag mig med

(missförstå mig inte, byter vattnet dagligen ändå)

paka
2

Hahahaha, samma här. Och sen tittar han på mig med frågan i ögonen "har jag gjort någonting?" 😇 och fortsätter. Jag har använt bricka (vilken fästade jag med tejp) och sen tejpade jag skålen på brickan men han välte allt 🤔🙂😃

Tack en gång till.

IceJossan
2

Ungarna på fotot skulle jag tippa på att de var 1 vecka gamla, inte mycket äldre.

mimåne
3

håller med föregående. högst en vecka gamla.

Om säljaren påstod att kattungarna var 4 veckor vid fototillfället och att han nu är 5 månader, kan du nog dra av 3 veckor för att få fram ungefär rätt ålder.

[Hen]
0

Ett tips är att testa tugg/bit-sticks för små hundar. Alltså sån beige tuggpinne (gjord av ngt animaliskt) som finns i lösvikt i djuraffären. Den kan han bita hur mkt han vill! Det brukar ta en stund för katter att fatta att de kan tugga på såna, men när de fattar så gillar dom det ofta.

paka
1

Hen, jag frågade i djuraffären om tugg-sticks för små hundar men de sa att det är inte lämplig för katter.

Angående kattungens åldern: vet inte hur ska jag göra. Jag ska tänka efter och jag har kontrakt med säljaren.
Jag tog foto på kattungen då vi hämtade honom:

[Hen]
1

#17 Hmmmm. Min granne fick faktiskt  tipset av en veterinär, och det var till en katt som i övrigt gick på veterinär-diet så det kan inte vara mkt som tugg-grejen ger ifrån sig. Det är klart att det inte är gjort för katter, men en sån tugg-grej som blir mjuk när katten tuggar den släpper ifrån sig otroligt lite ämnen öht. Veterinären gav tipset för att min kompis katt gillade att tugga på plastpinnarna som är handtag till vippor.Tugg-grejen för hund = mkt bättre än att tugga på plast. plast är giftigt.

Men. Du kan annars skaffa torkad gris-svans till katten och ge, det är många som gör. Jag har svårt för att ta i en svans som ser ut som ens vans, men ska nog testa det ändå till min kisse :)

[ElisabethYL]
1

#17 Måste bara säga… Jättesöt katt! Gillar tabbysar, även om jag inte harnågon just nu…

Tror inte h*n var 12 veckor på bilden, men jag är fel person att svara på det..

[Hen]
1

#17 Sorry för dubbla inlägg, men en viktig tillägg: En katt ska aldrig ha en sån väldigt smal pinne att tugga på, jag menar en som är iaf 2 cm i diameter. Sen så ska man inte låta katten ha den utan uppsikt.

Hittade denna tråd med en varning och med bra svar och tips:http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d714416b9cb46221d05997a-varning-for-tuggben

[Wraith]
3

Jätte svårt att säga om kattungen var 12 veckor vid leverans från bilden, men han ser iaf inte äldre ut än 12 veckor. Men vad kan du göra nu? Dock står det väl i lagen om att de ska vara 12 veckor vid leverans, så lagbrott kan man anmäla, men frågan är om du kan bevisa det. 

Köp svenska kycklingvingar eller likn. ge dem råa. Det borde hjälpa med kattens tuggbehov och det är mat:)

mimåne
1

Katten är vid tillfället så pass gammal att den inte behöver sin mamma längre, det som har hänt har hänt. Det enda du kan göra nu är att fortsätta ta bra hand om din katt och berätta för säljaren att han har gjort fel.

Vet du föresten om det är första gången din säljare har haft kattungar till försäljning?

paka
2

mimåne, det är inte första gången. Detta uppfattade jag vid den första besök.
Jag visste ingenting om säljaren eller kattungar (allmänt) men informerade mig då jag tingade kattungen.
Misstänkte ingenting före den första besök hos veterinären (vaccination). 
Jag ställde frågan för att jag var orolig och tänker fortsätta ta hand om katten :)
Tack för vanlig kommentar :)

paka
1

Tackar för alla kommentarer :)

Cazzos
2

Vilken vacker kille du har där. Önskar er allt gott! Han ser ut att må bra 👍

mimåne
3

Jag hoppas din katt kan må gott ändå även fast han togs från sin mamma för tidigt. Med sådana fina ägare som han har så går det säkert bra!

paka
4

Han hälsar och jag tackar 🙂
PS: han har börjat läsa tidningar och laptop är hans stor intresse från första dagen 😉

mimåne
2

Min katt gillar också att läsa tidningen 🙂