hjälp! rinner ur ena ögat.
har två hankatter hemma, kastrerade båda två.. idag när jag kom hem så upptäckte jag att den ena har ett rinnande öga & det ögat är mer stängt än det andra.. det är inte något rött & ser inget annat märke & han har ej ont när jag provade att röra runt ögat. kan det vara att den fått in något smuts eller att dom kanske busat och den fått in någon klo i ögat?
och när bör jag kontaka veterinär ?
blir så himla orolig för mitt lilla hjärta! :(
Kissen kan ha fått nånting i ögat, se om det är bättre imorgon annars skulle jag kontakta veterinär (som den hönsmamman jag är) så man får veta att det inte har blivit något sår.
Får se vad andra svarar för jag är långt ifrån bra på sånt och det här är det enda jag kommer att tänka på.
ja precis, ja jag blir så jäkla orolig bara för minsta lilla, oavsett vad och vem det gäller.. men som sagt är ju ej rött och ser inget märke eller något så.. tacksam för alla svar så ! : )
Ja att fråga veterinären om råd det kostar ingenting. Ta det säkra före det osäkra och ring imorgon om det inte ser bättre ut. Dom är nog vana med oroliga hussar och mattar som ringer in för minsta lilla :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
2# är ögat lite halvklibbigt? isåfall kan du badda lite lätt med ljummet vatten ljust för att ta bort klibbet så den iallfall kan ha de lite mer "belvämt" under natten sedan imorgon kolla hur de ser ut o blir de inte bättre så kontakta vet
4# okej, får göra det! ja det är lite klibbigt runt ögat nu och det är liksom, blött eller vad man ska säga i ögat precis som ett människoöga när det gråter ungefär
försök badda och ta bort de värsta iallfall.
Kontakta veterinär,är det ett sår i ögat så måste det behandlas. Tvätta av det med koksaltslösning så länge om du har det,
Använd inte bomull då detta kan ge trådar som fastnar.
har gjort rent ordentligt igår kväll och imorse och nu när jag kom hem så ser det mycket bättre/normalare ut och han har det öppet istortsett hela tiden. Skulle tro att han antingen fått in något skräp eller att det blivit något tok när de busat, så nu är alla klor övertittade och klippta igen & ordentligt! : ) så får vi se om det blir helt bra snart : )