12 veckors kattunge frågor!
Idag får jag äntligen hem min 12 veckors kattunge. Jag har suttit och läst på nu så jag har koll på mesta men det dök upp fler frågor… Jag läste att det är bra att vid ankomsten låta henne vara i ett rum så hon först får lära känna det och sen släppa ut henne, men hur länge då? 5 minuter eller ska jag ställa mat och kattlåda där inne och låta henne vara där längre? Svårt att uppfatta vad som menades.. Jag tänkte fortsätta med royal canin som hon är van vid. Vill verkligen byta Kattsand till sån där vit kristallig, känns så mycket fräschare. Men vågar jag göra det nu? Eller är det bättre att vänta tills hon blivit hemmastadd här? Sen undrar jag om kattungar brukar tugga på saker mer än vuxna katter? Jag tänkte på min dotters småleksaker, måste jag vara stenhård på att inte ha framme småleksaker (typ barbieskor, smågubbar osv.) tänkte att hon kan sätta i halsen, eller överdriver jag?
En barbiesko kan jag lova att en kattunge sväljer hel…
Vad har hon för Kattsand idag?
Om du är orolig för att dottern ska stoppa i sig kattsand-klumparna vet jag att jag sett en smart lösning på det problemet i en annan tråd - men kommer inte på vilken just nu…
Jag stängde då inte in Oskar i ett rum, ställde ned transportburen i köket där det var närmast maten och toan, sedan fick han undersöka stället hur han ville.🙂
När Oskar kom hem skulle han undersöka allting först och främst, senare (och även nu) ska allt lekas med, han stjäl saker från oss och därför måste vi hålla städat så han inte får i sig något. Så nej, jag tycker inte att du överdriver. Håll undan småsaker. :)
Har du en väldigt stor bostad med många rum,så kan du gott ta det lugnt i början,och så utöka hans värld eftersom. Och plocka undan allt smått,snören,trådar,giftiga blommor..lägg locket på toan🙂
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vi brukar alltid göra ås att vi sätter katten i sandlådan så den kan söka sig genom lägenheten/huset men alltid lukta sig tillbaka till sandlådan genom att följa sina egna steg.
Jag tycker du ska fortsätta med en Kattsand som katten är van vid nu de första veckorna. Det är viktigt att hon verkligen känner igen kattlådan som just en kattlåda! Sedan kan du längre fram ställa in ytterligare en låda med den nya kattsanden i och så får du se om katten accepterar den. Jag hade själv en låda med vit kristallig sand ståendes här hemma i månader och mina tjejer vägrade att överhuvudtaget prova att använda den! Det kom inte en kissdroppe där i, än mindre något annat. Det enda som hände var att ena katten var där och försökte smaka på sanden ett par ggr för att kolla om det där vita möjligen var ätbart… Sedan gav matte upp och katterna får kissa vidare i Ever Clean som de är vana vid!
Ett noggrant säkerhetstänk är A och O när det gäller yngre katter! Bort med alla småleksaker, giftiga krukväxter, se till att "möblera bort" alla el-sladdar (många yngre katter gnager på el-sladdar), sätt för badkaret så att katterna inte kommer in där under, inga öppna fönster/vädringsfönster med mindre än att det är nät för fönstret, näta in ev. balkong innan katten får vistas där ute o s v. Katter är experter på att ta sig ut igenom aldrig så små vädringsspringor!
Tänk på att det finns mycket som är olämpligt/farligt för katter att få i sig, så som t ex choklad, Alvedon, snöre/presentsnöre, plast, vindruvor/russin, lök, nötter o s v. Håll henne också borta från varma spisplattor, ha locket på på toan så hon inte dyker i där o s v… Att leva med katt innebär att man ständigt får ha ett ökat säkerhetstänk.
Glöm inte heller att: id-märka, registrera, kastrera, försäkra mm :-)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Var över-nitisk med säkerheten, kattungar är våghalsiga och smakar gärna på allt. Tänk på vilka grejer son finns i hyllor isv, inte bara på golvet. De lär sig snabbt att klättra högt. ang sand: Kristaller är enligt min erfarenhet mindre fräscht än finkornig klumpbildande sand (jag använder Catrine, som är minst lika luktfri som Everclean men helt utan att damma). Men viktigast är att börja med den sand h*n är van vid. Lite halvt kopplat till frågan om säkerhet: Jag skulle verkligen rekommendera en kattkompis (dvs en kattunge till) om ni inte redan har fler katter. När dom är två får de ut mkt överskottsenergi gnm att leka med varandra. En ensam kattunge är ofta ett heltidsjobb ;).
Precis som de andra säger tänk som en kattunge, vad den skulle vilja hitta på för bus o äta upp. Är verkligen livsviktigt!
Sedan ska man aldrig göra några förändringar gällande sand o mat på en ny kattunge!. Även om katten ätit dåligt foder förut så är det bättre än att byta. Vänta typ en mån o om kattungen är bra i magen kan man väldigt försiktigt fasa över till en nytt foder el som jag har flera olika torrfoder i skålen o de får olika blötmatsmärken/sorter. Det mest stressiga i en kattunges liv är en flytt med allt vad det innebär så förenkla det så mycket du kan. Med katter är det så att de behöver ej vara sjuka men kan vara friska bärare av många sjukdomar, tarmparasiter mm som triggas igång av foderbyten,stress mm. Därför kan katten bli dålig i magen o indirekt är det en tarmparasit men ett tvärt foderbytet utlöste det.
Om jag senare skulle vilja byta sand skulle jag hälla det i en annan låda för då ser du om katten använder den. Med andra ord ha 2 lådor med olika sand i.
Tack för era tips! Nu har hon varit här i 4 timmar och har lekt massor :) jag har visat henne kattlådan hon har hoppat ner där några gånger men hon har inte använt den ännu. Det fanns olika everclean, köpte den oparfymerde som dom i djuraffären sa att uppfödare brukar ha. Jag frågade säljaren och han sa bara everclean och inte sort. Hon har ätit kanske fem pellets. Hon verkar inte gilla att bli buren då jamar hon och vill hoppa ner. Hon vill inte krypa upp i knät heller.. Hon går iväg bara.. Tror ni det kommer sen? Men hon vill vara med oss hela tiden och har somnat tätt intill :)
Jag har spishäll.. Hur gör jag då? Tror ni hon skulle hoppa upp på plattorna? Det tar ju lite tid innan dom svalnar och jag har ingen dörr till köket. Lär sig katter sånt hårda vägen?
#9 När jag har använt en spisplatta färdigt så brukar jag ställa en kastrull med kallt vatten på spisplattan sedan jag knäppt av den. Det förhindrar att katten hoppar upp på plattan, och har man tillräckligt med vatten i kastrullen (på den avstängda plattan) är det osannolikt att vattnet skulle hinna bli så varmt så att det kan skada katten. Dessutom är det energismart, eftersom kastrullen då fungerar lite grann som ett "mini-element" har jag läst. Du får helt enkelt prova på just din spis och se om detta är en bra lösning för dig!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Den sanden har jag o är bra tycker jag. bättre än att köpa fel luktande sand.
Det tar nog tid innan hon känner sig trygg med ny ägare bara så ta det lugnt. Om hon pratar o undrar vart ni är så svara bara så kommer hon nog springande o klappa om henne så hon känner att hon är trygg med er. Allt är ju så nytt o lite läskigt så måste få ta lite tid. Bra ju hon somnade bredvid er.
Jag ställer kastruller med vatten i på varma plattor för annars kan de bränna sig allvarligt! Man skulle ju inte låta ett barn bränna sig för att lära sig o likaså med ett djur. Ja de hoppar absolut upp överallt.
Dels är det nya människor, ny miljö, ingen mamma/syskon etc, och dels så är inte alla katter knäkatt. Min kommer aldrig upp i knä, tar jag upp henne så tycker hon det är ok en stund när man kliar henne på magen. Somnar hon är hon kvar en stund, annars förflyttar hon sig snart. Hon är social annars, vill vara i närheten, men inte för nära.
Åååh vad jag blev sugen på en till kattunge nu..

Härligt att hon är hos er nu. Spisen osv: Nä, kattungar ska inte lära sig saker "den hårda vägen" så det är jättebra att du frågar om allt du kommer på! Jättebra. Tänk på att kolla igenom listor på allt som är giftigt för katter, det är bl.a. fler krukväxter och mat/dryck/godis än man tror! Tänk även på att plocka undan garn och sånt om du har det hemma, katter kan (även som vuxna) få tarmarna förstörda om de äter garn/tråd, så det är ett tips att hålla undan sånt. Stort grattis till kissen!!