Katter och fyrverkerier
Tanken dök upp när jag läst en annan tråd om fyrverkerier: Ni som har katter som är rädda för fyrverkerierna, hur gör ni runt nyår? Lugnande (isf vad och ringer ni vet för recept?), feliway, annat? Vi bor väldigt centralt i lägenhet. Vår katt är 5 månader och är väldigt lugn och trygg när det gäller dammsugaren, främlingar, grannar som borrar eller spelar hög musik. Men jag vet ju inte hur han kan reagerar på smällare/fyrverkerier.
Mina katter har aldrig brytt sig ett enda dugg om fyrverkerier.
Undrar hur vanligt det är att de reagerar?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Min ena katt blev väldigt orolig och rädd och vi har varje år då försökt fixa ett lite lugnare rum hon kan vara i. Drar för persiennerna osv. Sen har vi haft igång tv, samt musik så att det inte bara är smällarna som låter. Och sen se till att själv hålla sig lugn. Alltså inte gå runt och vara orolig över djurets reaktion och bete sig nervöst. Vid få smällar reagerar hon inte så mycket, utan det är vid 12-slaget då det varit massor på en gång i flera minuter. Men det har blivit bättre och bättre för varje år. Sist var hon framme och tittade ut genom fönstret ett tag men gick sen och gömde sig.
Så länge man själv inte gör en stor sak av det så brukar inte katter bry sig om fyrverkerier och smällare (det finns naturligtvis undantag och då definitivt om människor kastar smällare efter dem osv). Eftersom ni verkar ha en lugn katt så ska det nog inte vara några problem.
det värsta man kan göra är att visa för katten (gäller djur i allmänhet) att höga ljud är farliga genom att trösta, vara orolig själv eller på annat sätt visa att det där ljudet är speciellt och det är negativt. Det bästa är att helt enkelt låssas som man inte hör något.
Har man väl ett djur med skotträdsla så gäller det att planera så gott det går. Försöka se till att de är på en plats där skott, smällare osv inte hörs så mycket. Det kan även vara en stor fördel om man har ett annat djur i sin bekantskapskrets som inte alls är skotträdd och som man kan använda som "lärare". Det har ofta en stor lugnande effekt.
Man kan få lugnande utskrivet av sin veterinär, men det är bara i extrema fall. Lugnande är sällan att föredra innan man har prövat alla andra alternativ.
Tack för tankar och tips!
Det finns även ett receptfritt naturligt kosttillskott som heter Zylkène. Detta innehåller lugnande och rogivande ämnen som utvinns ur komjölk och som även finns i mamma katts mjölk.
Har använt detta på min hund inför kloklippning och det hade sisådär effekt, men han är också extremt rädd och inget fungerar på honom 😕. Men det är kanske i alla fall värt att prova?
Det finns både för hund och katt och kan användas vid enstaka tillfällen som du vet kommer orsaka katten stress men även längre perioder, dock vet jag inte hur länge.
Feliway är ju också välbeprövat som förhoppningsvis lugnar katten.