hur veta om katter är hemlösa?
jag tycker det är extremt svårt att veta om en katt verkligen är hemlös eller inte. Bara för att en katt jamar och verkar hungrig och inte har halsband behöver den ju inte vara hemlös men hur vet man och hur gör man för att ta reda på det?
anledningen till att jag frågar är för att jag sett en katt här i området som ständigt jamar, högt och verkar hungrig. Jag var ute med hunden igår och då hörde jag denna katt jama, hen stod dock utanför en byggnad så tänkte att hen kanske jamar för att den vill in till husse/matte, sedan går hen runt byggnaden och sätter sig bakom i regnet:( jag kände att jag var tvungen att gå fram och se om den var skygg/skadad/hade halsband. så jag sätter hunden lite bort från katten och går fram och hälsar, den är lite rädd i början men den är ändå tam, dock inget halsband eller öronmärkt och jag kände längst kroppen och den kändes mager.
hur gör jag? hade verkligen lust att ge den mat för den var så hungrig men samtidigt så kommer den ju vara van att få mat varje dag då så jag lät bli men var de fel?
Sätt på katten ett halsband med en lapp där du skriver att du är orolig för att katten inte har ett hem och att ägaren ska ringa dig.
Stolt ägare till tre La permer
Testa att ringa polisen och se om det finns någon efterlysning på en katt som liknar den katten som du sett.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
ok skall se om jag lyckas få på den ett halsband bara.. får kolla vart den är senare då.. jag är orolig över hen faktiskt.
#1 goch #2 av ju bra tips, och utöver det kan du fota katten om möjligt och lägga ut bilden på Facebooksidor som "Efterlysta djur", "Hjälp katter hitta hem igen" osv. samt såklart kolla blocket osv om nån har annonserat.
Helt ok om du matar en mager katt tycker jag. Men folk tycker olika såklart :). Att katten är mager kan ju bero på allt från att den är vilse, till att den är född i skogen… till att den just för tillfället har mask.
skall fota katten om jag ser en när jag är ute sen
Hittar man en katt som ser mager ut eller om man på något annat sätt misstänker att katten kan vara på rymmen eller hemlös, gör det inget om man ger katten lite mat tills man hittat eventuell ägare. Är katten på rymmen kan det underlätta infångandet om katten återkommer till den plats där den fått mat en gång, vilket den kommer att göra ifall den inte hittar hem.
Sätta på katten ett halsband med uppmaning till eventuell ägare att höra av sig är bra, ifall man kan komma så nära katten.
I annat fall bör man fotografera katten och söka ägaren på det sättet. I första hand genom lappar i området katten befinner sig i, men även annonser på olika annonssidor är bra ifall katten har rört sig inom ett större område. Kom ihåg att inte alla har Facebook eller ens internet.
Om meddelande genom halsband eller lappar i området inte gett något resultat och katten återkommer och verkar lika hungrig, bör man agera med fler åtgärder som att kolla eventuell chip-märkning, anmäla katten som upphittad hos polisen, ta in den eller åtminstone ge katten mat regelbundet samt söka ägaren och dennes eventuella efterlysningar ännu intensivare.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag vet inte hur det är nu eller där du bor.. Men här där jag bor och för ett par år sedan "antar man sig ägarskap" om man börjar mata en katt.. Alltså polisen kommer inte att hjälpa dig hitta ägaren eller se till att katten kommer till ett katthem.
Vi fick jättemycket problem när vi matade en hemlös katt, fick ingen hjälp alls från verken polis eller veterinär. Vet inte alls om det är så det ska vara eller om det bara var vi som pratade med människor med den åsikten.
I alla fall så sa dem att man tar på sig juridisk tillsynsansvarighet. Det vill säga att du måste se till att katten mår bra, är trygg och inte råkar illa ut. Du blir ansvarig för veterinärskostnader om katten behöver det och så vidare. Så tänk över noga om du kan ge katten ett varaktigt hem (antingen hos dig eller någon annan, förutsatt att man inte hittar den rätta ägaren) innan du börjar mata den.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#7 Det där att man påtar sig ägaransvar när man matar en katt är bara för att man inte ska kunna mata "hemlösa" katter hur länge som helst och ändå påstå att de inte har någon ägare. Sådant halvhjärtat katträddande kan skapa hela kolonier av hemlösa katter som förökar sig helt okontrollerat med hjälp av dessa "godhjärtade" matare.
Att ge en utsvulten katt mat medan man aktivt söker ägaren är inte samma sak.
Sajtvärd Katter iFokus
katten var inte kvar där nu men får kolla senare ikväll,typsikt. reagerade främst på att den jamade så högt och rätt så länge också dessutom så den verkade ju hungrig sen vet jag inte om det är ägaren som bor där då katten inte gick från byggnaden så att säga utan först jamade vid porten och sen gick runt byggnaden och jamade bakom samma port fast baksidan så kan ju ha en ägare där, sen är de svårt att ringa på för vet inte vem av alla som har katten, men funderar på att sätta en lapp på portdörren!!
#9 Om den höll sig runt ett särskilt hus kan man ju tänka sig att den bor där och jamade för att den helt enkelt ville komma in igen.
Andra anledningar till att utekatter jamar är ofta att de är okastrerade och ropar efter en partner (gäller både honor och hanar). Jag blir alltid orolig när jag ser det, men ibland sker det ju tyvärr med ägarens goda minne.
Det är alltid bra att hålla lite koll på de katter som man ser i sitt bostadsområde och försöka ta reda på var de hör hemma.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag var med om något liknande för många år sedan men det var en katt som hade halsband, ingen jag hade sett ute tidigare och som under flera dagar satt utanför vår port och jamade. Efter några dagar när den fortfarande kom så fångade jag in den och tog med upp till lägenheten och där kollade jag halsbandet och som tur var fanns det ett nummer där. Det visade sig att numret var till gamla ägaren och att katten hade sprungit bort från sitt nya hem och hade försökt hitta hem till gamla stället utan att lyckas. Morris som han visade sig heta hade gått någon mil och hade ytterligare några mil till gamla hemmet men hur som helst fick han komma hem igen i alla fall efter att han hade fått lite mat och vatten =)
jag satte upp en lapp nu på deras port med mitt telefonnummer