Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 3121 ggr
Cheapo
2

Ha katt i hundbur i bil?

Jag håller på att spara pengar till en bil och funderar såklart på hur man bäst transporterar katterna i den. Jag har två katter som har varsin resebur när vi åker tåg, men jag funderar på om man inte skulle kunna ha en hundbur eller t.o.m inomhusbur för kaniner i bilen och ha katterna i? Båda katterna får ju plats i en bur, och burarna kan man ju spänna fast också. Tänker att katterna antagligen har det skönare att vara i en lite större bil om det är en lite längre sträcka att åka. Det finns ju selar som man spänner fast i säkerhetsbältet, men jag tycker att det verkar lite knepigt och är rädd för att de ska trassla in sig någonstans.

Har ni några erfarenheter av detta?

zabelle
0

Vi köpte en större tygbur på Rusta som båda katterna åker i. Då är de tysta och trivs bättre än i var sin bur.

Hunden har bilsele, det fungerade dåligt på katterna, de bara snodde in sig.

Zabelle   

[MyCassie]
4

Inte kaninbur i alla fall skulle jag säga, för stort och för stor risk att katten flyger runt i buren vid kurvor, tvärnit osv. Hundbur kan jag inte yttra mig om, möjligen om man hittar en i väldigt liten storlek typ XS eller mindre vilket kan vara svårt.

Vi har en godkänd flygbur i lämplig storlek för våran katt. Varken för stor eller för liten utan lagom, fått mycket positiva reaktioner av den buren.

C.Tellne
1

Att tänka på är att om man ska ha en bur i bil ska den vara krocksäkrad. En tygbur eller en man kan fälla ihop skulle jag inte rekommendera. Läste om detta i ett hundinlägg för några dagar sedan. 

En katt ska ju ha lika stor säkerhet som en hund, blir bilen krockad ska det inte vara någon risk att buren går sönder och krossar djuret.
Jag skulle köpa en "riktig" bilbur storlek small och ha till katterna :) Om du nu vill ha en bur som du bara har i bilen vill säga. 

(Katterna ligger gärna och trycker när man åker bil, har själv funderat på att skaffa en större bur, för jag har två katter i en. Men avrådes när dom såg min transportbur. Den va stor nog. Dom ryms att ligga i den båda två utan problem, men denne jag pratade med sa att om man krockar eller liknande så far katterna inte runt lika mycket med "en mindre" som jag har. Tycker själv att den är rejäl. Ryms en stor katt i den :P Svårt att förklara storleken på den! )

Lycka till! :)

[Hen]
2

Hmm. Att en stor bur går att spänna fast ger väl bara föraren tryggheten av att buren inte knockar en vid en krock… Inuti buren är säkerheten sämre ju större buren är?

Jag har själv varit med i en krock där en person i bilen hade lossat sitt bälte tillfälligt. Så det går att likna vid en katt som sitter lös i en stor bur. Den här personen flög runt som en vante när vi blev påkörda, stötte i stol, tak, allt och blev mkt illa skadad i nacken för många år framåt. Med en stor hundbur till katterna är jag rädd att samma sak skulle hända dem vid en krock.  :/

C.Tellne
1

#4 Det är det jag menar! Inte för stor! :) Vet inte hur stor en bilbur storlek small är, men menar på att det ska passa katterna! Beror ju på hur stora dom är. 

#2 En flygbur? Ja, den måste väl oxå fungera! Hur är det med den, den måste ju vara krocksäker? :P

bubbelbruden
2

jag är med och driver ett katthem och vi spänner alltid fast katternas burar med bältet så buren inte flyger omkring vid krock och gått en djursäkerhets kurs där de sa att buren en katt är i ska vara så stor så katten kan ligga bekvämt men inte så de kan gå omkring då det blir samma effekt som när vi människor sitter utan bälte alltså att vi åker omkring i bilen.

Därifmot så har jag köpt selar till mina privata som dom har när vi åker längre resor och det har aldrig varit några bekymmer med att dom snor in sig eller så.däremot är de lite små kinkiga i början då de vill fram och ligga i knät men dom lugna ner sig efter en stund och lägger sig och sover.

[MyCassie]
3

#5 Tveksam till att den är krocksäker eftersom den är i plast, utan gallret som är stål. 

Är denna jag har, har den bruna i storlek XL då jag har en stor katt. För mig är det viktigt att katten ska kunna ligga helt utsträckt, sitta upprätt och vända sig enkelt i buren då vi oftast åker väldigt långt med bil. En mindre bur än XL hade försvårat det för honom, hade en vanlig simpel kattbur åt honom tidigare och den kunde han bara halvligga i.

Den var godkänd för flyg ca 5 år sen när jag köpte den, vet inte hur ofta de uppdaterar kraven på flygburar.

Vi spänner buren med spännband i bagaget precis som vi gör med hundburen.

C.Tellne
1

#7 Okey, men en sådan transportbur ska ju fungera fint! 

Tror det viktigaste kanske är att man ser till att katterna sitter fast ordentligt :)

Disturbed-Angel
0

Jag har en sådan där krocktestad hundbur som man spänner fast i bagagen , det tycker jag funkar bättre än vanlig transportbur och känns säkrare.