Ungkatt eller kattungar sökes
Som rubriken, jag har plats i mitt hem för två katter. Saknar verkligen att ha katt och skulle vilja rädda två huskatter från kylan i vinter. dock så har jag en sexåring här hemma, och av den anledningen måste katterna vara lite yngre, ej vuxna. Varför undrar ni, jag känner mig tryggare då mes tanke på min dotter, ju yngre katten är desto lättarea att vänja sig vid barn. Så set behöver vi inte argumentera om. Hur gör man, undviker gärna blocket då tanken är att hjälpa katterna, inte oseriös avel.
Du skulle kunna kontakta någon förening som hjälper utsatta katter. Om det finns någon nära ditt hem.
Håller med #1, kolla på katthemmen. De förmedlar många kattungar just nu eftersom det fötts många katter för typ 3 månader sen..
Var i Sverige bor du?
Bor du i norrland finns det kattakuten åtminstone.
I sådant läge skulle jag absolut kolla på något katthem inom rimligt avstånd, jag gjorde det själv i april och hittade den rätta. Det var några mil att åka (11 mil enkel resa) men helt klart värt det, jag kunde inte ha hittat en bättre katt❤️

Om du bor i gbg elle omnejd så har ja två.katter 2 år är den äldste och yngste är 6 månader. Båda är honor.
Det finns även kattungar och ungkatter på katthemmen, så man behöver inte stödja oseriös avel bara för att man vill ha en huskatt.
Jag måste dock vara lite tråkig och komma med några frågor efter att ha läst dina tidigare inlägg.
Har du fortfarande tankar på att skaffa hund? Skulle du hålla fast vid katterna och välja dem framför en eventuell hund i framtiden om de inte skulle komma överens?
Har du släppt dina krav på att katten ska vara lugn och fälla minimalt med katthår?
Med två busiga ungkatter kommer det att bli "liv i luckan", och de kommer att fälla massor av hår, särskilt när de blir vuxna. Två katter kräver också fler toalådor som sprider Kattsand i lägenheten. Kommer du att stå ut med det i 15-20 år framöver?
Sajtvärd Katter iFokus
#6. Du har verkligen kollat upp mig:-D När det gäller hund var det inte jag som skrev..mitt konto lånas av mina vänner också vid behov, fråga mig inte varför men det har blivit så. När det gäller katter så ja, jag vill att dom ska fälla minimalt. Men de raser som inte fäller passar inte, kommer dock inte välja en vit av det skälet. Fler lådor blir det inte, en låda har räckt för alla jag känner som har två katter. .den platsen finns inte heller i badrummet. Och med att inte stödja oseriös avel menar jag mestadelen av blocket annonserna, tyckte jag skrev det tydligt. Och självklart är jag medveten om att katter kan leva länge… du menar säkert väl. Men är det någon i vuxen ålder som inte förstår det? Jag har haft katt innan och är väl medveten om vad som krävs, det är nog dock ingen som kan garantera ett hem i 20år. Allt kan hända, det är lång tid.
#7 Har du missat alla trådar om katter som kissar eller bajsar utanför lådan när lådsituationen inte är tillräcklig? Även om väldigt många katter accepterar i stort sett vilken lådsituation som helst, så gör inte alla det. Särskilt inte när man har fler än en katt.
Blir det åtminstone fler lådor om någon av dina katter skulle börja kissa i sängarna och i soffan, eller vad händer då?
Sajtvärd Katter iFokus
Det finns väl ingen anledning att gå in för att måla f-n på väggen! Vi har två ragdolls som får dela på EN låda, av samma skäl som Fuzzylott, dvs det finns inte plats för en till, trots att vi bor i ett tvåvåningshus med fem rum och kök. Så kan det vara i gamla hus!
Vi har visserligen den förra lådan kvar, så om det skulle vara absolut nödvändigt kan vi sätta ut den nånstans, (på något dumt ställe) men som det nu är så har vi köpt en jättestor låda och har den i köket som är den lämpligaste platsen , och katterna har aldrig haft något emot detta. Men lådan är den största modellen, och med lock på, fast utan lucka (även om det finns de som inte heller tycker att man ska ha lock på…) men här är alla nöjda, både katter och folk.
#9 "Måla fan på väggen" är precis vad man ska göra innan man skaffar katt. Att upptäcka att man inte är beredd att ändra på sina principer angående t.ex. lådsituationen - när man redan har en felkissande katt och står där med valet omplacering eller avlivning, då är det försent att inse att man inte borde ha skaffat katten över huvud taget.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är bättre att vara beredd på att det blir värre än vad det blir. Personligen anser jag att i princip alla har plats för mer än en kattlåda.. (Bor själv i en etta med kokvrå och visst vindstrymme som inte katterna har tillgång till just nu och har 4 kattlådor. Oftast handlar det om hur möblerna är placerade)
Om katterna börjar kissa fel har man två alternativ och det är att antingen förbättra katternas levnadsförhållanden eller avliva. Hårt, men sant..
Den här tråden har blivit typiskt ifokustråd. Ni kan väl skita i det faktum att katterna får dela låda?! Måste vara bättre att ha en stackare som får vara själv halva sitt liv! Har ni några tips på vart man kan kika på katter?
#12 Det finns ju katthem som sagt, utöver sina egna katthemskatter så förmedlar de omplaceringar av unga katter (och vuxna, men det är ju inte relevant just här). Du kan även mejla katthem i ditt län och berätta för dem att du är redo att ta emot två rumsrena unga katter… de får så ofta samtal från förtvivlade människor som upptäckt allergi och så.. att de säkert gärna skriver ner ditt namn och nummer och förmedlar kontakt nästa gång nån frågar om någon kan ta hand om två unga katter.
Men det finns även en massa kattgrupper på Facebook. Sök på "katt" och kanske din stad eller ditt län och se vad som dyker upp, så kan du ju annonsera där också.
Lägg gärna ut en annons här på iFokus med liter mer presentation av hemmet också. Som en renodlad "sökes"-annons!
Om du skriver vad du bor kanske vi kan hjälpas åt att dirigera dig till ett bra katthem i din närhet.
I Göteborgs området. Har googlat lite och dom jag hittat säljer inte katter till barnfamiljer med yngre barn.. men tar gärna emot tips!
#måla fan på väggen kan göra, men du kan inte se in i framtiden. Förbereda sig så man har ett hum om vad man ger sig in på, absolut, men man vet aldrig.
#15 Hur långt är du beredd att åka?
Har du bil eller är det allmänna kommunikationer som gäller?
Kanske kan komma på något, men gissar Kristinehamn är för långt bort… Har för mig jag såg något neröver för inte så längesen..
gå in på hittekatter också och skriv ett inlägg där, finns flera som har hittekatter hemma som behöver permanent hem.
sedan angående att du ej vill att en katt skall fälla så mycket så finns det ju inga garnatier till att dom inte fäller så mycket, får jag fråga varför du ej vill att dom skall fälla så mkt??
#18 ska kolla hittekatter. Sen gillar jag katter, men inte deras päls överallt. Därför vill jag att dom fäller minimalt.
#19 Jag upplever att våra två fäller mindre nu när de äter blötfoder. Nina äter orijen torrfoder och har fri tillgång på blötmat, Pojken äter enbart blötmat.
Dock har jag inga vetenskapliga belägg för det.
#20 Mina fäller också extremt lite numera, började ge dom applaws torrfoder för några månader sen och blötmat har de numera fri tillgång på (fick 1 gång/dag tidigare). Helt otrolig skillnad är det iaf. Förut blev det hår precis överallt på en gång efter man städat, nu hinner det inte ens bli hårigt mellan städningarna 🤔
Kan ju tillägga att jag har en vit katt och en svart soffa så det märks väl när det är hårigt 😛
Kommer bli blötmat här med så jag hoppas det stämmer:-D
#19 Det finns vissa raser som fäller mindre, men är det en huskatt är det jättesvårt att förutspå hur mycket denne kommer fälla, precis som de andra skriver. Du kan däremot minimera fällandet genom att borsta katten regelbundet :)
Katter som äter bra mat med mycket kött och lite spanmål hårar mindre.
OM du går in här ås kan du se vad vi på Chaplins katthem har för katter som behöver hem just nu
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.479739318768561.1073741836.406058376136656&type=3
Vi har med jämna mellanrum leveranser ner till göteborgsområdet så leverans brukar kunna lösas.