Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3416 ggr
BirmaBaloo
0

Hur hjälper jag min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helig birma 9 månader, har ett flertal gånger försökt att stöta upp en hårboll utan att lyckas. Det kommer endast lite vätska/slem/skum/aktig moja.

Tog tag i saken och började odla kattgräs som han flitigt mumsat på. Han fortsätter att försöka stöta upp, men inga hårbollar kommer!!

Han har under hela denna period löst mycket hår, så pälsbollar borde det allt finnas i magen.

Varför får han inte upp dessa, och hur ska jag kunna hjälpa honom med det? Kan det i värsta fall vara farligt för lillprinsen?

[Starman]
0

Vilken fin kille du har :)

Här fanns lite tips!

mvh

sagan
0

Är han avmaskad som han ska? Annars kan det vara spolmaskar han hostar upp och sväljer ner. 

Malt kan annars vara bra att ge så det lättare passerar ut den andra vägen istället.

BirmaBaloo
1

Tack för svaren!

Ja, han är avmaskad. Både av uppfödaren och även sedan av mig för säkerhets skull. Spolmaskar, hur blir katten smittad med dessa?

off36is
1

Hårbollar som inte kommer upp eller ut den naturliga vägen kan vara farligt för katten. Håll koll på avföring och om han äter normalt. Skulle det bli stopp i magen måste man kirurgiskt åtgärda det. Har en ragdoll som aldrig spyr upp hårbollar utan det kommer ut med avföringen. Hon vägrar äta någon som helst slags gräs och hon var inlagd ett par dagar på djursjukhuset då hon blev dålig pga håret som satt fast i magen. Det bästa man kan göra för att undvika hår i magen är att få bort lösa hårstrån. Bada katten ( om det går) annars kamma och borsta lite varje dag. Jag brukar ta med fuktiga händer och stryka över pälsen så får man med lösa strån.

OberonsMatte
0

Hårbollar kan vara farliga och orsaka både kvävning och allvarlig förstoppning, även om de flesta katter klarar att kräkas upp eller bajsa ut dem utan några större problem.

Jag har också en liten birmakille som haft ganska stora problem med hårbollar. Han fick kväljningar och t.o.m. andnöd till och från i flera dagar innan den kom upp. Han var också ofta förstoppad.

Om katten har svårt att klara av sina hårbollar behöver de lite hjälp. Ge kattgräs och kattmalt är bra och om katten äter blötmat kan man strö på psylliumfrön/skal ("loppfrön"/husk) som hjälper håret att passera genom tarmen. Om katten även eller bara äter torrfoder kan man byta till en sort som innehåller ingredienser som underlättar passagen av hårbollar.

Mina katter äter både blötmat och torrfoder, så jag bytte bara torrfodersort till Royal Canin Extreme Hairball (som inte är optimalt i övrigt, men som innehåller psyllium) och sedan dess har min birmakilles problem minskat betydligt.

Att kamma katten ordentligt regelbundet hjälper förstås också till att minska problemen.

Sajtvärd Katter iFokus

BirmaBaloo
0

"ge kattgräs och kattmalt"

Vad är kattmalt för någonting? Och var hittar man psyllium frön/skal?

Jag kammar honom flera gånger per dag, men problemet är att han endast gillar kammen som knappt fångar upp löst hår. så fort jag tar fram någon annan kam så sticker han iväg :P Han badar också regelbundet men även efter allt detta så löser han Massor! soffan är vit efter att han legat där.. 

Vad gäller hans klumpar i lådan så har jag inte gjort några anmärkningar på hårbollar där utan endast vanligt bajs vad jag kan se. 

Finns det någonting annat man kan mata i honom för att det ska komma ut?

OberonsMatte
1

#6 Kattmalt är en maltpasta som man kan köpa på tub i djuraffärer. En del katter äter det som godis, men mina katter tycker dock att det är jätteäckligt.

Psylliumfrön ("Loppfrön") eller Husk (som är malda psylliumfrön) kan man köpa i hälsokostbutiker eller på hälsoavdelningen i välsorterade matbutiker.

Sajtvärd Katter iFokus