Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3461 ggr
jesziqa
0

Avföring som fastnar i rumpan/pälsen!

Hej! Jag har en perserblandning som är 4 mån. Han sköter lådan superbra, men väldigt ofta, flera gånger i veckan, så fastnar avföring i hans päls runt rumpan. Är det vanligt? Kan man raka han runtomkring kanske, eller har ni några andra tips? Just nu blir det ju dusch då det inte går o torka bort allt. Men blir ju jobbigt i längden och speciellt om man inte hinner upptäcka det i tid o det hamnar på olämpliga ställen..

tack på förhand! /Jessica

OberonsMatte
1

När det fastnar bajs i pälsen runt rumpan beror det oftast på att avföringen har för lös eller hård konsistens. Det bör du försöka få ordning på i så fall.

Ska du ansa pälsen rekommenderar jag att du klipper den (håll en kam mellan skinn och sax så att du inte råkar klippa fel).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Jag har birma, ragdoll och norska skogkatter som alla är rejält lurviga i rumpan, men det fastnar aldrig bajs där, förutom när de är lösa i magen eller så hårda att en liten torr plutt hänger kvar.

Sajtvärd Katter iFokus

Mangochanti
0

Hej!

Jag har dock samma problem som dig. Och min kisse går inte att duscha. Hon är en blandning mellan helig birma och main coon. Pälsen är stor och lurvig.
Hon har en mkt känslig mage och emellanåt har hon ätit ngn som gör den lös, vilket fastnar därbak. Nu var det ju inte magproblem du undrade om utan pälsproblem.
Och Tyvärr har jag inget tips, men själv måste jag blöta en trasa (Upprepande ggr), torka och kamma tills det är borta. Detta är det som fungerar så där för henne, men jag kan inte som sagt duscha henne.
Då hon vill inte bli fasthållen (min kisse är döv) 

Jag funderar också på att klippa/ansa henne lite därbak för att underlätta. Min kisse är tre år nu. (så problemet är inte jättestort)
Det händer ngn gång då och då, men det är besvärligt om det sker då jag är borta, då blir det en hel del fläckar och hon mår inte bra av att vara smutsig.

Lycka till!

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva