Gör jag rätt eller fel?
Hej alla glada! Nu har jag en sak som är lite tråkigt men ändå inte. Jag ska försöka berätta så ni förstår, Min svärmor gav mig en katt som dom inte ville ha längre pga att den kissade och bajsade på olämpliga ställen, den använde toalådan ibland också. Då sa jag att jag tror inte det är pga den är sjuk utan att den är olycklig för deras son gick ut med henne flera gånger om dagen och alla barn på gården skulle bära runt på den som om det vore nån j*la leksak. Jag såg det från min balkong så därför så vet jag om det medans min svärmor inte hade nån aning. Alla vuxna på gården såg ju hur dom höll på med lilla katten så dom bad mig säga åt dom och ta över katten. Nu har jag haft katten i 2-3 veckor. Hon kommer jättebra överens med våra andra 3 kastrerade hon katter, dom leker och sover tillsammans. Dom sa här om Dagen att hon ska komma och hämta henne igen den 27:e., Lite fakta: hon heter "Pärlan" varken försäkrad,vaccinerad,id/chippad,kastrerad född 15 feb 2013 Ägare: (svärmor),sambo,son, Anledning till varför dom vill ha henne tillbaka? Sonen saknar henne Så, vad tror ni kommer hon bli lycklig den här gången? vad ska dom göra för att det ska bli bättre? Pärlan kommer bli ensam katt, kommer hon sakna sina kompisar? Jag vill Pärlans bästa!Alla frågor och svar är välkomna!
Fattade jag din text rätt att hon inte är kastrerad? Det kan vara anledningen till att hon inte använde lådan ordentligt. Så det skulle jag göra innan katten flyttar tillbaka i alla fall.
Jag gillar väl inte direkt tanken att en katt ska bli hanterad på det sättet utav barn så om det går att göra en ändring angående det vore det nog bra.
Hur gammal är sonen?
Går det inte att sonen kan få träffa katten hos dig? Säg att hon trivs ju så bra med dina katter och behöver aldrig vara ensam.
Hur ser lådsituationen ut hos din svärmor? Antal katter, antal lådor, typ av lådor, typ av sand och hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring? Katten är troligen för ung för att markera utanför p.g.a. hormoner, så min gissning är att det är lådsituationen det är fel på.
Sajtvärd Katter iFokus
Precis, hon är inte kastrerad, jag bor i en lägenhet men hon har ALDRIG kissat och bajsat hos mig. Jag har sagt att hon trivs och sonen har varit här men då börjar han bara gråta typ när han ska gå hem igen. Sonen är 9 år
#3 min svärmor har problem att böja sig för hon är överviktig så hennes sambo och son får den uppgiften, 1 gång i veckan gör dom det :S jag har sagt att dom MÅSTE göra det varje dag, men dom två knasbollarna lyssnar inte, dom har provat olika Kattsand, Pärlan är ensam katt och vill smita ut hela tiden, dom bor på nedervåningen i ett lofthus. Så fort dörren öppnas rymmer hon
Låt dem prova ta hem katten och så får sonen lära sig att katter är ingen leksak, han får inte ta med den ut, han ska låta den vara ifred om den går undan osv, be dem använda samma sand och typ av låda som katten använder hos dig.
Barnet måste lära sig hur han ska bete sig emot djur och då är inte lösningen att flytta katten, funkar det ändå inte får du ju ta över den, men då kvarstår problemet att barnet ser djur som leksaker…
#5 En gång i veckan!!!??? Alltså då är det verkligen inte konstigt att den stackars katten kissar och bajsar på andra ställen.
Vill de ha kattungen måste de rensa lådan varje morgon och kväll.
Sajtvärd Katter iFokus
Oj 1 gång/vecka blir ju alldeles för lite.
Kastrera skulle jag nog göra innan ändå, eftersom hon ändå närmar sig att börja löpa och vill hon då smita hela tiden och att sonen tar ut henne så känns det lite riskfyllt att det snart kommer vara en dräktig katt dessutom.
Är sonen 9 borde det ju finnas goda möjligheter att lära honom att ta hand om katten på bästa sätt.
Och förstår att det kanske inte så lätt går att säga att du ändå fick ta katten och att du inte vill säras från henne.
Oki, Dom säger att dom inte har råd att kastrera och alla dom där viktiga uppgifterna.. Vad har ni för åsikter om det?
Fråga om de har råd med att katten istället blir dräktig , får juvertumörer eller livmoderinflammation? Att ha katt kostar pengar och har man inte råd med det har har man inte råd att ha katt.
Orkar man inte se till att katten har en dräglig lådsituation orkar man inte ha katt.
Sajtvärd Katter iFokus
Har dom inte råd med det, så borde katten stanna hos dig.
Katten kommer att börja löpa, och vad gör dom om hon blir dräktig? Vad gör dom om den dräktigheten går fel? Vad gör dom om katten blir sjuk?
Det är som något som måste prioriteras om man har djur.
jag tycker inte de ska få tillbaka katten. De vill bara ha tillbaka den för att sonen saknar sin "leksak", du fick ju den då den inte använde lådan så stå på dig!
#9 har man innekatt MÅSTE man ju inte kastrera, märka eller vaccinera, men det är ju bra att göra, och en okastrerad katt lätt blir en jobbigt katt när den löper :/
Och dem MÅSTE rensa kattlådan 1 gång/dag, kan dem inte göra det kan dem ju inte ha katt helt enkelt…
Sonen är 9 år gammal, han är gammal nog att förstå vad man säger så det är bara att lära ungen hur man ska bete sig emot djur och inte låta honom ta ut katten.
#10 ah mäh precis! Tyvärr så har dom alkohol problem också, det kan inte vara en anledning till att hon har kissat och bajsat inne? Att pärlan inte trivs. För att det är för mycket höga ljud,musik,flera dagar i veckan?
#14 dem flesta katter som växer upp i en livlig miljö med barn har nog inte problem med sånt, tror snarare problemet är lådan och att barnet leker med katten som en leksak :/
#14 Jag tror att det främst är den otillräckliga lådsituationen som är orsaken till felkissandet och felbajsandet, men det i sig är dock en väldigt allvarlig stressfaktor i kattens liv som riskerar att leda till stressrelaterade fysiska sjukdomar (t.ex. i urinvägar och tarm) samt bestående, inlärt problembeteende i form av felkissande som kan bli svårt att bryta om det får fortsätta en längre tid.
Sajtvärd Katter iFokus
Du kan upplysa dem om katten behöver kejsarsnitt kostar det 15.000-21.000kr. Om den behöver operas livmoderinflammation är det drygt 12.000kr. Eftersom katten har en benägenhet att smita ut hade jag kastrerat dem. Sen katter som bor inne löper väldigt ofta och det är jävligt jobbigt för dem.
Himmel och pannkaka!! Stackars Pärlan! Hur vanligt är det med Alla dessa sjukdomar? Urinsten? Livmoderinflamation? M.M och hur stor är Risken? Jag ska säga det till Min svärmor nämligen Alla mina katter har aldrig varit sjuka men är försäkrade så jag är inte orolig .
stackars katt..
Om man kastrerar katten kan den inte få Livmoderinflamation, annars är det inte helt ovanligt att fertila katter drabbas. Oftast i 4-5år åldern, katter som löper oftare har större risk att drabbas. Om det är tänkt att katten ska vara inne hade jag kastrerad den. Innekatter kan löpa så ofta som var tredje vecka. En katt som löper kan vara mycket irriterande då den jamar och kan skrika hela nätterna.
#20 tack, vilken tur att det räcker med att kastrera en gång
Du har fått Pärlan.
Pärlan är Din.
Pärlan är en Levande varelse som trivs hos dej.
Lämna Inte tillbaka henne.
Jag hoppas verkligen att hon får stanna hos dej där hon trivs och mår bra.
Jag förstår att du är i en jobbig situation med svärmor och allt men försök allt vad du orkar och kan för Pärlans skull🐱
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Jag tycker att det är ett tillräckligt bra argument att Pärlan verkar trivas och må bra hos dig. Därför ska hon förstås få stanna där också. Hon är din nu.
Det tycker jag också, men då blir hon bara arg och sur, sen säger hon : tänk på Antonio(sonen), han är så ledsen, vi saknar henne.. Och då får jag skuldkänslor, fast jag inte vill ha det :( jag älskar pärlan och Min sambo också
#24 Ett djurs välbefinnande ska väl gå först. Det är ett levande liv.
våran ville inte heller gå på lådan om den inte var städad. då ville hon gå ut istället.
och nu när du sa det med att katten kanske kissar och bajsar utanför lådan för att barnen bär runt på henne hela tiden, så tror jag jag vet varför min katt inte ville bli rumsren när hon bodde hos mina kompisar. det var deras katt, som vi tog över när deras mamma flyttade ihop med en allergiker.
mina kompisar kan bråka lite om vem som ska ha vad. om någon har fått något, som den andra inte ville ha, så bråkar dom sedan om det för att den anda vill ha det senare. samma sak med deras djur… de är inga djurplågare, och älskar djur, men ibland kan det gå lite för långt…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
1) Tycker du ska behålla katten. Du har fått henne. Ge inte tillbaka hennetill dem som inte tar hand om den. Och försök se till att de inte skaffar nån ny, eller åtminstone skaffar en katt som redan är kastrerad. De tar inte ansvar på nåt sätt. De sköter inte katten. Kattlådor ska rensas minst en gång om dagen. En ny katt lär också bajsa och kissa utanför lådan.
2) Inte råd att kastrera? Det kostar betydligt mer om katten får akut livmoderinflammation och måste opereras då eller om hon blir dräktig och måste förlösas med kejsarsnitt. Och hur har de tänkt göra med kattungarna - ha ihjäl dem själva? Inför sin 9-åriga son? De kanske kan ta lite av pengarna de lägger på alkohol…
3) Hoppas det löser sig och att fantastiska Pärlan stannar hos dig och de låter bli att skaffa någon katt alls!
Jag håller med de andra - lämna inte tillbaka henne. Dom är inga bra djurmänniskor och tar inte kattägandet seriöst.
Men jag måste fråga - varför ska dom hämta henne om två veckor?? Om dom nu vill ha tillbaka henne, varför vill dom inte hämta henne på en gång?

Mvh Stephanie 

om att katten ska få bo hos dig eller din svärmor och tvingas ges till svärmor, är precis som att ett barn har en t.ex. mamma som inte tar hand om barnet, och inte är lämplig att barnet är hos och en pappa som älskar och tar hand om barnet seriöst, det är som att barnet blir tvingad till att bo hos sin mamma. och inte ska vara hos sin pappa. när detta gäller barn, så finns det sådana att prata med och få hjälp och kanske flytta ifrån t.ex. sin mamma då, varför inte ha sådant för djur också? katten är din. dom gav den till dig, och det är du som bestämmer om katten ska 'omplaceras' eller ej. det är som att någon tvingar dig till att omplacera ditt djur till en oseriös ägare för de saknar det djur de inte kan ta hand om…
Tack alla för dom goda råden ni gett mig! Det uppskattar jag verkligen. En del av mig säger att jag kanske borde ge henne en sista chans, Jag kan näsan garantera att dom inte kommer att göra några ändringar för jag känner dom så väl, sen 5 år tillbaka. Jag kan ha det som ett krav att OM hon börjar igen och allt det där utspelar sig igen tar jag henne tillbaka och dom FÅR HENNE ALDRIG igen, dom får hälsa på henne hos om dom vill se henne. Samtidigt så säger säger en annan del av mig att det inte är nån idé att ge henne tillbaka för hon trivs så bra här med allt och alla. Och har fått kattkompisar, så hon är ALDRIG ensam :-)
Jag skulle inte ge dem någon mer chans. De har redan visat att de inte klarar av att ta hand om en katt på ett bra vis, fler chanser behövs inte. Visst, det kanske är hårt men man får se till kattens bästa. Tänk på stressen det innebär att flytta, hon ska anpassa sig till ett nytt ställe igen, ett ställe där hon utsätts för mycket stress, dålig lådsituation och dessutom är ensamkatt och när det sen visar sig att de inte bättrat sig så ska hon ännu en gång flyttas och anpassa sig till ditt hem igen. Tycker bara det känns onödigt.
Du tar bra hand om katten, hon har kompisar och mår bra hemma hos dig, då ska hon vara kvar där. De kan komma och hälsa på katten och lillen på 9 år får helt enkelt lära sig att man inte kan få precis som man vill hela tiden. Självklart saknar han katten men han får förstå att en katt inte kan leva så som den gjorde hemma hos dem.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Nu har jag inte läst precis alla svar, men jag tycker att Pärlan ska få bo kvar hos dig. Uppenbarligen kan inte förra ägarna ta hand om katten på ett bra sätt. För det första måste man ju inse att djur inte är leksaker, och att man som ägare har ett enormt ansvar. Som jag förstått det kan de inte ta det ansvaret, då de inte ens städar kattlådan mer än en gång i veckan.
Om katten mår bra hos dig ska den få stanna där tycker jag, och inte minst är det en viktig sak för sonen att lära sig att man inte kan behandla djur som leksaker, och att man inte kan få tillbaka en individ man inte behandlat som man ska bara för att man saknar den. Det kanske låter lite halvt elakt, men barn måste lära sig att djur ska respekteras och skötas.
Katter är oerhört renliga djur. Att en innekatt väljer att göra ifrån sig på andra ställen än i sin låda visar att något är galet. Att inte ta reda på orsaken visar på människor som inte har tagit sitt ansvar som djurägare. Alla människor passar inte för att ha djur, så är det. En del kan ändra på sig och lära sig av sina misstag men då måste man förstå att man har gjort fel. Vad jag förstått verkar det inte som dessa människor gjort det, utan det blev din uppgift att istället ta dig an denna katt. Det tycker jag tyder på att Pärlan ska få stanna hos dig tills dom bevisar för dig att dom vill ändra på sig för Pärlans skull.
Det är ju uppenbart att katten vantrivs hos dem. Jag tycker att du ska behålla den lilla & förklara att hennes välbefinnande väger tyngre än deras egoism. Katten SKA vara vaccinerad, försäkrad & helst kastrerad. Även om det är en innekatt så kan olyckor hända & det blir en dyr historia. Om Pärlan lyckas smita ut så finns det ingen möjlighet att spåra hennes ägare, så chippa damen vid första bästa tillfälle.
Om sonen lider så dant, låt dem komma på lekdejter. Stå på dig!
Kan du inte säga att sonen får komma och hälsa på Pärlan hur mycket han vill hemma hos dig?
Tack Tack alla.. Jag har försökt stå på mig med Allt men hon säger att katten är deras för jag "lånade" bara den tydligen. 35 jag har sagt det men han blir bara ledsen och börjar lipa när han ska gå igen. Och börjar tjata om att hon ska flytta hem igen..
#36 då dom inte kan tillgodose kattens behov så får du stå på dig.
Folk har blivit av med sina djur för mindre än lådor som städas för sällan, kan vara bra för dom att veta.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#36 Jag undrar fortfarande varför hon vill vänta till den 27e?

Mvh Stephanie 

#38 jo för att hennes man får lön från sitt jobb då.
#39 Ska dom kastrera henne eller nåt då eller?

Mvh Stephanie 

#40 nä, jag har pratat med dom om allt det där, det kommer ta ett par år innan alla dom där viktiga veterinärbesöken blir av, dom vill tydligen hellre satsa på fler söta kattungar om jag fattade det rätt. Trots att dom "Älskar" djur. Men jag har svårt att tro det vill jag säga
Det låter ju inte klokt. Jag skulle för allt i världen inte låta katten flytta tillbaka. Det går inte att resonera med dem om hur dumt det är att sätta kattungar till världen bara sådär? Vet de ens vad det kostar att föda upp kattungar på ett vettigt sätt?
Det är sådana här ägare som gör mig bedrövad. Det borde krävas kunskapsprov för att skaffa katt…
Japp! Och hela gården vet att den katten hade det tufft innan. Just nu är jag i Göteborg så min sambo är hemma och tar hand om missarna. Jag ska säga det och göra allt i min makt så pärlan har det gott i fortsättningen. Hoppas hon fattar bara, problem nr 2 är att hon är att överkänslig, finns det nå man kan göra åt det? El nått
Självklart ska katten stanna hos dig
Överkänslig mot vad? Allergi?
Tex Svår uppväxt, hon blev slagen, dom söp, betalade ej räkningarna , tyvärr har hon tom hamnat på barnhem ett tag, m.m Hennes Son är allergisk, han käkar tabletter mot det när katten är där
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men rent spontant så känner jag, "men katten då?".
Visst, sonen kan med all säkerhet sakna katten de skaffade och sedan gav bort, men man kan väl inte skicka katten fram och tillbaka hur som helst?
Det blir ju en stress även för katten, och vad händer om de tar tillbaka katten och sedan funkar det inte? Ska den vidare till ett "nytt" hem en fjärde gång då?
#48 Dom sa att dom ville prova en sista gång, om inte då får jag henne, och dom kan under inga omständigheter ändra sig. Men som sagt så har hon fortfarande bara flyttat en gång hittills, asså hem till oss och jag tycker hon ska stanna där så länge det behövas.
Jo men jag tycker ändå inte att man ska hatta fram och tillbaka med djur sådär. Tar man det beslutet att omplacera av någon anledning, då får man liksom stå för det också.
Det känns ju lite som att de ville ha bort katten/problemet, men nu när du fixat problemet är hon välkommen tillbaka?
#42 kastrera katten och skyll på att veterinären gav de rådet..då vill de nog ej ha tillbaka katten då de inte kan få kattungar på henne
Jag personligen hade aldrig givit tillbaka katten, inte ens för en test om jag inte var säker på att de förändrats och att katten skulle få det bättre. De kan uppenbarligen inte sköta en katt, än mindre en hel kull. Sonen kommer vänja sig vid att katten inte bor hos dem, att han saknar henne är ingen bra anledning för att ta tillbaka henne.
Med kattens bästa i ögonen borde hon få stanna hos er med sina vänner där hon blir väl omskött istället för att bli ensam igen med massa ungar som släpar på henne och en ofräsch kattlåda där hon tydligt visat att hon inte trivs.
Förlåt men bara det faktum att hennes son inte tål katten tycker jag är skäl nog! Är själv allergiker och man ska inte utsätta sig/ sina barn för irritationskällor då kroppen bara kommer producera mer histamin och göra barnet ännu mer intolerant både mot katt och det han är allergisk emot men det triggar också för reaktion på nya ämnen.
Stackars lilla Pärlan!
Hoppas innerligt att du kan få övertalat familjen om att låta henne stanna, de varken KAN eller VILL ta hand om sin katt på bästa sätt, så varför ens försöka att ta tillbaka henne dit igen?
Försök att förklara vad som krävs, försäkring, vaccination, kastrering och kostnaderna detta medför. Samt att katten skall äta BRA kattmat.. får hon då kattungar så blir kostnaderna ÄNNU högre.
En katt är ingen leksak åt barn, en katt är ett ansvar och en individ som förtjänar det bästa!
Köp en gosedjurskatt till ungen istället. Den varken gör sina behov utanför lådan eller kostar massa i veterinärräkningar och mat!
Så fort jag kommer hem så ska jag prata vett med henne och sätta henne på plats så hon förstår någon gång att det faktiskt är allvar och hur ledsen hon och hennes son blir så ska dom tänka på pärlans bästa först. Sen så kan dom faktiskt komma och hälsa på så mkt dom vill som dom faktiskt ha fått höra några 1000 ggr.. Btw så frågade hon förut ifall hon kunde få byta pärlan mot våran Mindy när Pärlan bodde hos dom.. Lite skumt
#55 byta? bara för att hon är rumsren eller? hon är nog inte rumsren så länge till om hon skulle flyttar dit. ta en kull är inte acceptabelt, om jag får säga det, de kan inte ens ta hand om EN katt, hur ska de då kunna ta hand om kanske minst 7 stycken? nej, usch, jag skulle ge de max 3 chanser, en har dom slösat bort innan de gav pärlan till dig, och nästa om de inte klarar det igen, sista chansen (kan vara om de skaffar ett annat djur) så skulle jag se hur farligt det är, är det oacceptabelt så skulle jag anmäla dom. det räknas som djurplågeri om jag inte tänker fel nu? även om det kanske är 25% oacceptabelt för dom att ha djur, så är det djurplågeri, inte någon jätte plåga, men ändå plåga.
även om det är en granne skulle jag anmäla om de inte lyssna. är det en kompis varnar jag och ger råd och försöker hjälpa till, men är det i stort sätt lönlöst att få de att tänka om, så skulle jag anmäla.
#56 om jag nån gång måste anmäla för djurplågeri, vem ska man ringa då? För säkerheten skull
#57 114 14 , till polisen. jag tror det är dit man ringer? 112 är det ju helt nödfall och de ska komma direkt om man håller på att dö eller nåt, fast om ett djur håller på att dö av plågeri räknas nog inte…🤔 fast de ska såklart komma så snabbt de kan även om men ringer 114 14 bara att det kommer i andra hand? vad jag förstått.
112 ringer man definitivt inte 🙂 11414 om det är akut på kväll eller helg.

Mvh Stephanie 

#58 oki, vad händer om man anmäler nån för djurplågeri? Böter? Varningar? Blir dom av med djuret och får besöksförbud?
#61 vad jag vet så blir man av med djuren, och sedan beror det på hur stort plågeri det är. varningar, böter kanske man får. jag vet inte riktigt.
en från Norge som ni kanske har hört talas om, hon hade förbud i Norge att få skaffa fler djur, hon hade tänt eld på en hund, och andra saker som jag inte minns. hon fick inte ha fler djur i Norge, men hon flyttade till Sverige, och då fick hon ha djur. det blev någon demonstration om detta då hon började föda upp hundar igen. som tur var så tror jag inte hon plågade mer i alla fall.
Hon ringde mig nyss och det gick Inge vidare, det börjades bara gapa och skrika i tel. DJag tog upp det här med Kastrera M.m då sa hon:jag SKA ha tillbaka pärlan, jag skiter i vad alla andra tycker, det tar vi senare nån gång, jag ska köpa kattmat,kattlåda,kattkoppel. Och Hon ska bli permanent innekatt. SAY WHAAAT??????????
Jag kanske inte förstod riktigt så rätta mig om jag har fel, men GAV hon dig katten? Alltså "-Jag vill inte ha den längre, kan du ta den"?
I sådana fall har hon väl ingen rätt att ta tillbaka katten?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#64 japp, och nu kräver hon den tillbaka för att den kissar och bajsar inte hemma hos oss på olämpliga ställen, och för att dom saknar henne, Tydligen så "angår" det inte mig vad dom gör med katten säger dom. och min pojkvän och jag som faktiskt har tagit hand om den, dessutom så bor den fortfarande hos oss
Har hon gett den till dig så är den din, då har hon ingen rätt att ta tillbaka den..
Självklart "sköter sig" katten hos dig, den trivs ju! Hemskt om den måste flytta tillbaka till ett hem där den så uppenbart inte trivs :(
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#65 Klart det angår dig då du tar väl hand om katten och dom inte gör det och ändå försöker ta katten ifrån dig, hur tänker hon där?
#65 Alltså kolla upp det, tror verkligen inte att de kan kräva katten tillbaka då du faktiskt fått den!
Och om de nu tror de har du rätt till ersättning tiden du har haft den som är lika mycket som om den varit på pensionat.
Krävs det inte nå slags kontrakt? El vad ska man göra? Inte Ringa väll?
Ni har ju en muntlig överenskommelse, vilket i sig kan vara svårt att styrka.
Jag hade ringt 114 14 och berättat och fråga vad de tycker. Du har ju betalt kattens leverne ett tag, och det får de betala tillbaka om de nu skulle få katten tillbaka.
Det är så jag har förstått det iallafall.
Ringa dit imorgon och försöka förklara allt. Vad sägs som det?
Låter som en bra idé!
Säg att du fått katten, tagit hand om den under hur lång tid det nu är, hur den hade det innan och att de nu kräver den tillbaka.
Jag önskar dig all lycka till!
#72 Tack! Jag ska skriva här om hur det gick sen, god natt så länge :)
God natt :)
Nu har jag pratat med polisen, dom sa att jag skulle ringa till kronofogden så kunde dom göra en utmätning
#75 Va?

Mvh Stephanie 

#76 japp, eftersom att dom tar inte hand om det här fallet, så skulle jag ringa till kronofogden och fråga dom. Men han sa att dom skulle göra en utmätning eftersom att det inte fanns nå skriftliga bevis på vem som äger katten på riktigt. Inte ens min svärmor har skrivit på nå när hon köpte Pärlan, hon lät sin son åka och hämta katten i Älvsjö för hon var trött och mådde dåligt, självklart följde jag med han då.
#77 Vad bra att du ringde!
Då kan de iallafall inte kräva katten, så ha kvar den!
Min väninna smsade sin kompis som är polis, hon sa att jag skulle ringa Jordbruksverket och skriva över mig som ägare men dom bad mig ringa en advocaat, eftersom det är ord mot ord
#79 Enligt lagen så om de ska ha tillbaks katten har du rätten att få lika mycket betalt som om katten suttit på pensionat, vilken är ungefär 150kr om dagen. Du skriver att du har haft katten i 2-3 veckor. Det är 3000kr, fråga om de vill betala så mycket.
#80 Det var så det var! Var lite osäker.
#80 oki, hur fungerar det då om man ska prova den varianten ang pengar? Ringa en jurist? Hon är redan skyldig mig ca 5000 kr, 2000 kr ska jag få den 27:e
Om jag inte har helt fel så får man dessutom behålla djuret tills man fått betalt? Men rätta mig om jag har fel, för det är bara något jag snappat upp nån gång. Har ingen källa på det.

Mvh Stephanie 

#83 ja, det var intressant, det måste kollas upp!
#84 Du måste inte behålla katten tills hon har betalt, däremot har du rätten att göra det :) Däremot om hon betalar måste du ge tillbaks katten. ( Dock tror jag inte hon betalar).
Hade jag har du hade jag börjat med att säga det till henne. Jurister är svindyra och jag tror inte att hon kommer orka vare sig anmäla dig eller skaffa jurist. I så fall behöver du bara bestrida det.
#85 jag pratade med henne i tele igen, hon tror bara jag hittar på typ och aah, skiter i vad alla tycker och inte lyssnar hon heller. Jag ska ha pärlan tillbaka är det enda hon säger.
Säg bara att "men så är det" 🙂 Hon kan ju inte gå in hos dig oinbjuden och bara ta henne ändå.

Mvh Stephanie 

#87 så man behöver inte blanda in någon ang pengarna? El vad ska jag säga till henne om det? För hon tror ju bara att jag hittar på för att behålla henne, iof så vill jag ju behålla henne, men du förstår säkert? :)
#88 du kan alltid kontakta kronofogden för pengaindrivning.
Brukar vara rekommenderat att skicka ett vanligt betalningskrav först som god varning, men sedan brukar det inte vara några som helsta problem att få kronofogden med på sin sida i sådana här fall
Oki, Så man kan ringa dit och berätta, sen hjälper kronofogden en?
Jag vet inte om någon har sagt det här, men om du försäkrar katten i ditt namn & reggar i sverak etc. så står katten på dig. Om det inte redan finns någon form av ägarpapper.
Nä, ingen har sagt det. Tack, då har jag lärt mig nå nytt idag :)
Försäkra och regga så kan hon inte säga något :) då är katten skriven på dig som #91 sa, och du är ägare och bestämmer om du vill 'omplacera' Pärlan eller inte :) om hon sedan bara går och tar henne från dig så får du anmäla för stöld, eller vad det heter när det är 'djurstöld'
Ja, mitt mål med pärlan är att hitta ett bra hem till henne, så får hon stanna hos oss så länge det behövs, jag gjorde så med hennes syster, en kompis kompis hade just avlivat sin katt så då kom dom och titta på henne, och det "klickade" direkt :) Så nu vill jag göra detsamma med pärlan också, inte lägga ut nån annons på nätet el så för då vet man inte vart hon hamnar. Det ska vara en kompis/ bekant el nått liknande så jag vet att hon har det bra
Ljug dig blå och säg att katten bajsar på golvet igen . Och i soffan…Så kastrerar du henne omgående. Strunta i tanten som inte förstår en katts värde och behov.Skulle aldrig ge bort en katt till ett sådant hem. Spelar ingen roll om jag skulle bli osams med dem på kuppen.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Som tidigare sa :) Kastrera/försäkra/chipmärk kisen som din egen. Hon har ju inga papper och därmed inga bevis på förra ägaren.
Så var problemet i alla fall löst rent juridiskt.
Jag har blivit tipsad av en kompis som också har katter och hon föreslog laxeringsmedel så hon bajsar direkt när hon kommit dit, så ger dom henne till mig och skriver på som ägare. Men jag vet inte riktigt, vad tycker ni? Ja, det är mycket viktigt att kastrera m.m 5 månader är hon nu
Det är en osäker metod som kan orsaka onödigt lidande för katten. Så jag hade inte gjort det i första taget.
Ett exempel vore att de blir arga på katten, släpper ut henne, omplacerar henne till någon annan, (gud förbjude) avlivar henne, eller helt enkelt behåller henne.
Det är faktorer som helt elimineras om du helt enkelt behåller katten i in ägo (som du enligt lag får).
Något jag tänkte på är att hon får springa ute där, blir med ungar och avlivad för att de inte kostar på katten ens en kastration-Nej behåll din katt.
Säg NEJ! De tänker enbart på sig själva,inte på katten,det märks ju.
#100 har ni bestämt er för att lämna tillbaka henne? Vadå fy-spray? kissar hon och bajsar utanför för att hon är olycklig blir hon knappast lyckligare av det?
Får de henne tillbaka lär du får svårt att göra något sen om det skulle visa sig att de inte bättrat sig, frågan är om du vågar lita på att de har ändrat sig. Om så hade jag kastrerat innan hon lämnades tillbaka så det inte blir några kattungar.
Vilket otroligt dåligt känsloargument!
Tog för några månader hem min släktings vanvårdade hund (avlägsen släkting, tack för det!)
Han gjorde inne, för hon tog inte ut honom och han var gravt överviktig och inte veterinärkollad eller vaccinerad på över tre år. När hon ville ha tillbaka honom så fick jag berätta hur bra han har det nu, och hur mycket han faktiskt kräver både i pengar och motion (vilket hon inte kan ge då hon är överviktig och inte rör sig alltför mycket, hon kan bara gå med hjälpmedel osv.)
Nu sex månader senare har hon vant sig och låter mig och min sambo köpa honom.
Hennes dotter (min morbrors fru) har varit på oss om att vi får acceptera om hon vill behålla hunden osv, jag har bara sagt att visst är det hennes hund, men kan man inte ge sitt djur ett bra liv ska denne inte heller ha djur, så det så.
Jag tycker att du inte ska ge tillbaka katten, det som är rätt just i denna diskussionen är att katten ska vara där den trivs inte där den inte trivs. Bara för att ni är familj så ska du inte lämna tillbaka katten, tänk på konsekvenserna : om det inte bättrar sig, hur ska du få tillbaka katten? De kommer knappast ge tillbaka den som jag fattat det (om den har det dåligt)
Men ush! De människorna borde verkligen inte få ha katt! Hoppas hon får stanna hos dig! Eller i alla fall komma tillbaka till dig illa kvickt när hon gör utanför lådan igen. Stackars Pärlan :(
GE INTE TILLBAKA KATTEN!!! Den är din!!! Åk och vaccinera, kastrera och ID-märk katten på en gång och registrera dig som ägare för katten. Punkt slut. Om tanten blir så galen att hon helt enkelt kommer förbi och TAR katten så ringer du polisen för katten är din.
Tänk på kattens bästa! Vill du utsätta denna katt för mer lidande?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Tänk på kattens bästa och ge inte tillbaka den. Den trivs hos dig och vill inte åka tillbaka. Registrera dig som ägare och behåll Pärlan, för Pärlans skull!
Familj eller inte, de har förbrukat sina chanser. OM du tvingas ge tillbaka katten så råder jag dig att hålla stenkoll(!) på deras ansträngningar. Tveka inte att anmäla om det fortsätter i samma gamla spår.
Iom att du fick katten så är den ju din enligt muntligt avtal(som egentligen inte gäller), men regga henne i ditt namn & skit i krokodiltårarna. En livskompanjon betyder mer än självupptagna inlaws. Vi står bakom dig, likaså våra katter. Angus, Virre & Lovis hejar på er! :)
Håller med övriga, ge inte tillbaka katten. Kastera, vaccinera, chippa och regga den som din snabbt som sjutton, så kan dom inte göra något.
Tack för allt stöd jag fått, ni är guld värda, alltihopa!!! Jag fick höra av en av mina grannar att en katt kan dö av sorg om dom tvingas skilja från en kompis som dom knytits sig riktigt tajt åt, stämmer det? :O Jag vet att det stämmer in hos marsvin å så men katter, det var nå nytt
Kan och kan, allt som skapar stress försämrar immunförsvaret hos katten och kan ge en rad olika symptom. Om stressen är långvarig nog kan den nog dö av sjukdommar, brister och annat skapat av stressen.
*Sorg, dålig miljö och mycket mer skapar stress.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag vet att katter kan gå ner sig i kondition när en kattkompis går bort. Hade en hona som inte ville äta och inte brydde sig om någon. Det gick över tack och lov,men katter kan sörja.
Har en hona som definitivt skulle ha dött av svält då hon matvägrade efter att hennes syster dog, men hon dog inte då jag la ner all min lediga tid på att tvångsmata henne, lite i taget för att inte chocka hennes mage, och aktivera med mycket lek och berika hennes liv så att hon kunde må bra tillslut. Så frågan är om dom har den tiden och det engagemanget att ge pärlan om det skulle behövas…
som alla andra skriver, vaccinera, kastrera, försäkra, chippa och regga med ditt namn.
du fick som sagt katten, du fick den, inte passade den eller 'tränade' den.
om hon får tillbaka katten och fortfarande inte sköter den, ring polisen och anmäl som djurplågeri! tar hon katten ifrån dig sedan så anmäl för stöld!
Jag undrar hur det har gått
Jag med.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hur har det gått för katten??
/ Michelle
Hon har flyttat hem till min kompis, och i oktober blir hon 8 månader. Jag brukar gå dit med mina katter ibland så dom får leka ihop. Hon får blötmat 2 ggr om dagen och lite torrfoder
så det löste sig med hennes 'dumma' familj?
vf bor hon inte med er? och reggade ni henne och kastrerade ni henne? har ganska många frågor då det var ett tag sedan… :)
Ja, det löste sig med familjen. Hon har kommit upp i trots åldern och även ifall vi kastrerade M.m så försökte hon bossa upp sig över våra katter, vilket gör att en av mina katter började kissa inomhus. Så min kompis fick ta över henne, men det går bra och så måste jag prioritera mina egna katter i första hand :)
vad skönt :)