Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1300 ggr
Plingen85
0

Tips för när man har hämtat hem kattungar

Jag sitter och läser och försöker ta in allt med mat, avmaskning, vaccinering mm. Men skulle vilja ha lite personliga svar på frågorna jag har i huvudet.

Jag hämtar ju som sagt hem en hona och en hane nu inom ca 2 veckor. Jag ska avänja dom med fodret de äter nu till ett annat bättre.

Gör det något om man tar vuxenfoder eller ska man ta kattunge foder och vid vilken ålder slutar de isåfall med kattunge foder?

Ska de ha fri tillgång till torrfoder direkt?

När ska man börja ge de blötmat och ska man göra som med bebisar typ börja med en matsked åt gången =p

Vi har just nu våran säng i vardagsrummet och barnen sovrummen, kommer det räcka att sätta kompostgaller för dörrarna?

Och är det dumt att ha sängen så de kan springa i vår säng för vi flyttar ju till större och kommer då ha 3 sovrum och där kommer de inte få vara i sovrummen.

Dom kommer avmaskas av dom som har katterna nu (mammakatt är utekatt), när ska man avmaska igen?

Haha en konstig fråga men hur mycket sand ska det vara i kattlådan =D Och hur ofta byter man all sand? Vi har ever clean viol tror jag den heter.

Tror det är alla frågor just nu som cirkulerar i mitt huvud som nybörjare..

VildaVittra
2

Det första ni ska göra är att surra fast allt i fönstren eller skruva fast det. Dvs saker som adventsljusstakar, lampor, krukor osv. För det där ryktet om att katter är smidiga är falskt, de påminner mer om ett kylskåp.😎

Bor ni i hus så är det smidigt att välja ett strö som antingen är komposterbart eller att det går att elda upp, jag lägger en tidning i botten och river en ovanpå, sen byter jag en till två gånger om dagen och hivar in det i kaminen. 

Vuxenfoder går alldeles utmärkt, kattungefoder är bara ytterligare ett sätt att få folk att konsumera mer. 

Då katter egentligen är ökendjur så är det optimala att inte ge dom torrfoder alls, utan att satsa på ett burkfoder eller barf/färskfoder.

Kompostgaller kommer inte fungera alls, stäng dörrarna om ni inte vill ha in dom i sovrummet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[trh]
0

Du kan även ta lite dubbelhäftande tejp under sakerna i fönstret, funkar kanon här och har räddat två lampor för oss :)

Plingen85
0

Haha jag ska packa undan alla foton och ömtåligt 😃 Blommor vågar jag inte ha då katter tuggar och äter såna och jag vet inte vad som är giftigt sen dör alla mina haha.

Vi bor i lägenhet så det optimalaste för mig skulle vara något man kan spola ner i toan och som inte luktar så mycket (grannen har katt och det luktar verkligen från den lägenheten när man går utanför).

Då kan jag skrota kompostgaller ideén, mina skruttar brukar komma upp på natten antingen för att kissa eller för att lägga sig hos oss eller liknande och de stänger nog inte dörrarna efter sig. De har massa små saker mm som jag inte vill att katterna ska äta upp samt att sovrummen ska vara deras paus ställe både för kroppen och så de slipper busiga håriga syskon 😂

barf/färskfoder har jag läst om men hittar inte ställe där man kan köpa det klart. Får försöka hitta recept på det och se om jag klarar av det =p Däremot har jag läst att de kan käka kycklingvingar?

Plingen85
0

haha vi har inga lampor i fönstret förutom data lampan, just det.. sen måste jag tejpa, gömma mm alla mina sladdar och kablar till data, tv, tv spel mm! jisses.. det blir ett eget äventyr..

Calico
0

Du kan ge dem fri tillgång på torrfoder och reglerad mängd blötmat. Mjau och Bozitas blötmat är väldigt bra foder. Tänker du fortsätta ge torrfoder så välj ett foder med mycket kött, helst spannmålsfritt. Mina katter har fri tillgång på Applaws torrfoder och får Mjau och Bozitas blötmat flera gånger om dagen. Barf kan du läsa mer om inne barf.ifokus.

Ever clean tycker jag är en väldigt bra sand, det luktar inget om lådorna här hemma. Ha ett ordentligt lager med sand i lådan, jag har minst 10 cm sand i mina lådor. Jag brukar tömma och skura ur lådorna en gång i månaden.

Lycka till med katterna :)

/Matilda

Plingen85
0

Sitter och kollar på torrfoder på zooplus, fick ju rabattkupong till dom nu när jag beställde sist. Nu vet jag ju att man inte behöver köpa kattunge mat så då blir det lättare att hitta 🙂

Tack för tipsen, ska in och läsa på barf ikväll när små glinen sover.

Fridaybrew
4

Använd samma sand som uppfödaren i en låda sen kan du ha det du vill i de andra lådorna. Skulle dock avråda från parfymerade Kattsand, men det är ju ett personligt val så =)

Ge samma mat som uppfödaren och ge sedan ditt egna på sidan eller ha det nya framme hela tiden.

Då de är kattungar så är det kattungefoder som gäller och ha kattungefoder framme hela tiden en fylld skål.

Separera gärna mat och vatten med iaf minst en meter eller tom olika rum.

Klösträd upp till tak är att rekomendera ju fler desto bättre. Oavsett hur beskrivningen ser ut sätt korgarna så högt upp nära taket som möjligt.

Lär katterna redan från början att bänkar och bord är inget man går på. Då slipper man vara rädd att det hamnar Kattsand på skärbrädan eller i maten eller liknande när de bara försöker vara gulliga medans lagar mat.

Katter ogillar när man stänger dörrar eller avgränsar deras "revir" vilket ofta leder till att även de mest väluppfostrade katterna försöker bryta sig igenom dörren för att se vad som händer. Det är betydligt enklare att bara låta dom gå mellan rummen som de vill.

Näta in balkongen över 100% inga glipor inga genvägar. Fönster som används till vädring kan förses med nät.

Se till att inte öppna för stort max mått för mina egna katter är 2 fingrar  för 3 fingrar brett klarar dom att ta sig ut på. Riktigt otrevligt att upptäcka katten på utsidan av fönstret utan att kunna komma in.

Kattungar skulle jag inte öppna alls utan bara köra på innätade balkongen eller fönster. Tur att det inte är sommar nu. Så det lär inte vara ett direkt bekymmer nu lol.

Sprid gärna ut 2-3 kattlådor i olika rum. Sen när du ser att de använder lådorna som har ert val av Kattsand mest ja då kan ni gå över till det i alla lådorna. Dock skulle jag göra det långsamt genom att strö lite  av nya sanden i den som de är uppväxt med men först efter ett par veckor skulle jag börja med den processen.

Försäkring för veterinärvård är rekomenderat o då högsta möjliga beloppet. Kastrera så fort som möjligt då det varierar mellan olika kliniker  när man kan göra det. Be då om självupplösande stygn och inte klamrar.

/Fridaybrew

[Mustangcab]
0

# 7 Insämmer i det du säger utom klamrar. Finns det vettar som använder dessa idag? Jag har inte sett det på de senaste 30 åren. Däremot så brukar de ha stygn som få tas bort.

Plingen85
0

Vi måste ha sovrummen stängda, får se hur det går med det.

vår balkong är inglasad så det problemet kommer vi inte ha nu under vintern men sen ska en del nätas in så vi kan öppna.

[kattberget]
0

Grön Ampellilja är en växt som är bra för katter att tugga på (funkar som kattgräs men håller längre). :)

Plingen85
1

Det ska jag söka på =)