Erfarenheter av "förkylda" katter sökes
En av mina katter är inte sig själv just nu riktigt. Märkte igår att hon var ovanligt lugn och tyst, men eftersom vi fick hem en kattunge förra helgen så tänkte jag att det påverkade, vilket det kanske gör till viss del.
Sen började hon som vara påväg att spy, eller hon fick kväljningar helt enkelt. Och när hon mjauade lät hon inte normalt. Nästan hes kan man säga.
Pratade med veterinär redan igår kväll och dom nämnde att det är vanligt att saker kan fastna i halsen men att det inte skulle vara några problem att vänta till måndag egentligen så länge hon äter och dricker.
Jag kunde såklart inte slappna av och sov knappt förra natten för att hon hade dessa problem. Hon åt och drack men samtidigt som hon fick kväljningar och jag ville helt enkelt inte vänta till efter helgen så vi åkte in idag.
Veterinären trodde inte det var något i halsen utan hellre på att hon är förkyld (i brist på bättre ord). Dom tog ett blodprov för att kolla så hennes värden var bra ändå eftersom min dam trots allt är lite hängig. Men allt där såg bra ut. Dom sa att vi kunde välja att lägga in henne, men att eftersom hon äter och dricker så kan hon ha det bäst hemma så vi tog självklart hem henne igen.
Och just ja, hennes temp ligger på 39,4 så den har vi tänkt hålla koll på här hemma eftersom hon är på gränsen.
Hon äter bra och är uppe och rör sig lite just nu så det är säkert ingen fara. Men ville bara höra fler historier om någon varit med om liknande helt enkelt. Bara för att lugna en orolig kattmamma. 😛
Veterinären ska ringa imorgon i alla fall och höra hur det går vilket känns tryggt.
Så berätta gärna lite historier och om ni har tips, råd eller åsikter kring sånt här.
Min katt konstaterades som förkyld av veterinären då hans ögon bara rann! Trodde såklart att det var någon form av infektion men nä det var förskyldbing. Han sa till mig att det är vanligt att nos och ögon rinner samt att de kan mstvägra och kräkas lite men det var inte lika vanligt att kräkas
HejMin katt kan då och då få typ kväljningar och ses vara nära att kräkas.Oftast är det bara hårbollar som kanske fastnat på vaägen upp.Det brukar upphöra om en stund ock Zoya äter o dricker normalt. Tips för innekattwww.Dogman har ett självodlingspaket gräs.Mineralrikt ock växer upp till 10 centimeter på 8-10 dagar.
Min katt hade nyligen ett sår/blåmärke i munnen. Veterinär fick söva honom för att undersöka ordentligt. Han hade kväljningar när han skulle äta. Men han fick dock inte i sig ngt alls till skillnad mot din katt. Men kanske kan vara något liknande?
Tack för era svar.
Jag har sökt runt lite på nätet och tror det kan handla om något virus pga att jag fick hem en kattunge förra veckan.
Verkar ju inte helt ovanligt att det kan hända. Nu är ju mina vaccinerade, och även kattungen så förhoppningsvis blir det bara såhär lindrigt.
Sheri är piggare idag, men fortfarande hes. Men har inte sett några kväljningar sen igår kväll. Hon äter alltså lättare och äter med god aptit. Henne temp låg nu på 38,9 så det är ju lite lägre än igår.
Så jag antar att det än så länge bara är att avvakta.
Märkte just att kattungen verkar lite hes också, men är i övrigt inte påverkad alls. Fortfarande busig och galen!
Tänkte att det kanske kan vara lite intressant att systern Vira har haft lite småhostningar för sig och nån nysning men märker inget annat. Ska dock hålla kolla framöver.
Och så verkar Greta också förkyld. *suck* Räckte det inte att vara orolig över en förkyld pälskling? 😛
#6 Okej kan ju vara bra att veta. Kanske är hon också lite småförkyld.
Hej hur är det med dina katter idag? Vira har fått något i ögat ser ut som en ögoninflammation och nyser lite mer idag. Hon är dock pigg och kry (äter, dricker och leker).
Funderar på att maila uppfödaren och fråga om råd. Har du pratat nått med henna?
Känns inte så akut att ringa vet idag så avkatar nog med det tills imorgon eller?
Förlåt att jag kapar tråden :S! Är orolig…
Kattsnuva som ligger latent och bryter ut (och smittar) i samband med den stress en flytt innebär är inte helt ovanligt, men så länge katterna är vaccinerade brukar det inte ge så stora symtom att det får bestående men eller ens leder till bakteriella sekundärinfektioner som behöver behandlas med antibiotika.
Håll koll på ögonen och luftvägar eftersom kraftigare ögoninflammationer och bakteriella lunginflammationer/luftvägsinfektioner behöver behandling. I övrigt är det bara att vänta ut att kroppen själv läker ut och gör sig av med viruset.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack så mycket. Har förstått att det kan hända vid flytt stress men är ju första katt en så är nog lite hönsmamma:D
#8 Idag mår Sheri bättre, men min andra katt Greta har blivit sjuk istället med samma symptom men hon äter, dricker och har inte feber. Veterinären ringde mig idag också för att höra hur det gick med Sheri och han sa att så länge dom äter och dricker så är det bara att avvakta.
Niba har nyst ett par gånger men inte mer än så. Hon är inte lika hes längre heller för hon mjauade på rätt bra när hon inte fick följa med in på toa 😃
Har inte pratat med uppfödaren men funderade på att säga det i alla fall så hon är medveten om det.
Inga problem. Det gäller ju samma sak så det är bara att ställa alla dina frågor här också 🙂
Jag tycker absolut att ni bör berätta för uppfödaren att båda kattungarna visat symtom på kattsnuva. Det är ju framför allt när det gäller uppfödning som kattsnuva verkligen kan ställa till det, eftersom kattungar som utsätts för viruset före den första vaccinationen är de som riskerar att bli riktigt sjuka (och t.o.m. dö om det vill sig illa). Om uppfödaren har en aktiv uppfödning bör hon därför vidta särskilda försiktighetsåtgärder ifall hon planerar för fler kullar.
För att få veta vilken smitta som orsakar symtomen kan man göra ett test på den katt som visar ögonsymtom genom ett sk.ögonpaket som man skickar in för analys: http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Katt1/Kattogonpaket/
Sajtvärd Katter iFokus
Alla tre katter som jag har /haft/ har första veckan blivit lite småsnoriga, någon nysning och/eller rinn i ögonen. Jag menar inte att det är bagatellartat, utan jag tror att det är rätt så vanligt, som också skrivits ovan. Men självklart känns det oroligt. Det är ju jättebra att ni håller koll på temp. :)
Har mailat uppfödaren nu i alla fall.
Mina tjejer har inte så det rinner i ögonen, eller nosen. Niba är den enda som nyser.
Mina andra damer har enbart haft kväljningar som symptom samt att dom varit trötta och mest sovt hela dagarna. Greta fick lite högre temp ett tag idag men är nu nere på 39 igen. Men oj så trött hon är.
Märks extra tydligt på henne eftersom hon i vanliga fall är väldigt aktiv.
Hon äter inte jättemycket, men hon äter så det är väl också fullt normalt när man mest ligger och sover. Är glad att hon käkade blötmat så hon fick i sig lite extra vätska också 🙂
Tur det finns forum såna här gånger 🌺 Annars hade jag nog hunnit jaga upp mig mer haha.
#14 Vet du vilken temp Greta har i vanliga fall när hon är frisk och hemma i sin trygga miljö? De av mina katter jag tempat brukar ligga på prick eller strax över 38 när de är friska, men det är ju (precis som med människor) individuellt.
Att ha förhöjd temp och vara lite slö och hängig i samband med en lindrigare infektion är dock varken farligt eller konstigt, så jag menar inte att skrämma upp dig.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Nej har ju tyvärr inte tänkt på att kolla upp det innan. (Vilket jag nu skriver in i min planering inför framtiden) Så just nu utgår jag bara från vad som är allmänt normalt bland katter.
Nä det är ju inte konstigt att dom blir trötta av det. Det tar på krafterna att vara sjuk 🙂
Min vaccinerade katt fick konstaterad kattsnuva några veckor efter vi hämtade henne. Hon var hängig på samma sätt du beskriver dina katter, i en vecka ungefär; åt och drack även om med möjlig sämre aptit och slöare/tröttare. Sedan var hon sitt vanliga jag, även om nysningarna höll sig kvar i 8-9 veckor. Hon börjar närma sig året nu och har inte fått något återfall.
#17 Okej, ja det är nog inte så konstigt att aptiten inte är som den brukar när dom är lite sjuka. Märkte du små förbättringar från dag till dag?
Sheri är pigg, men har kvar sina symptom lite grann. Men äter bra, dricker bra osv.
Greta däremot är fortfarande riktigt trött. Hon äter sämre, ska kolla så att hon dricker vatten idag, Hennes temp låg lite högre så måste hålla lite bättre koll där också.
Och lilla Niba har fortfarande bara nyst så henne känns det lugnt med i alla fall.
Det gjorde jag. Hon var nyfiken på lek hela och orkade vara mer delaktig för varje dag.
*nyfiken på lek hela tiden.
Okej. Nu hoppas jag att jag ska se förbättringar även hos Greta. Hon blev nämligen sämre idag och slutade dricka så vi har fått ge henne vätska. Hon känns lite piggare ikväll så jag hoppas verkligen att hon ska bli bättre nu också.
#21 Hoppas hon kryat på sig nu. ❤️
Hon är inlagd på djursjukhuset över natten eftersom hon inte fått i sig vatten och spydde upp maten. Kan säga att jag är en orolig matte just nu men veterinären verkade inte orolig och med lite dropp osv så kanske hon kan få tillbaka orken. Greta var väldigt irriterad i halsen så ska väl kolla mer imorgon om det är dags för nå smärtstillande eller något så hon får vara hemma. Var jobbigt att lämna henne där.
Usch då, men skönt att hon är under övervakning. Håller tummarna för snabb tillfriskning. Vet hur hemskt det är att vara hemma när ens djur är inlagt.
Tack. Jo det är inte roligt alls :(
Hoppas allt går bra med katten och att hon få komma hem snart.
Tack. Har pratat med veterinären och Greta har fortfarande lite feber, men har börjat försöka äta lite. Ska ringa dit vid 15 igen och höra hur det går. Planen är att hon ska få komma hem över natten åtminstone och hon ska få äta smärtstillande. Veterinären misstänker att det kan handla om blåsor i halsen som gör ont och att det alltså handlar om kattsnuva, calicivirus. Men dom vill inte söva henne för att kolla i halsen. Jag är verkligen glad att katterna är vaccinerade. Vill inte ens tänka på hur sjuka dom hade kunnat vara annars :/ #26 hur mår Vira?
#27 Även om Calicivirus kan var obehagligt nog för katten, är det kanske en tröst att det åtminstone är ett "snällare" kattsnuvevirus än Herpes (som är det andra stora viruset).
Och ja, utan vaccinationsskyddet hade det säkerligen blivit ännu värre symtom.
Sajtvärd Katter iFokus
#28 man får väl vara glad över dom små detaljerna just nu. Hoppas hon ska återhämta sig nu. Vill inte att hon ska behöva vara på djursjukhuset fler nätter.
#29 Jag råkade ut för Herpes (möjligen Herpes och Calici samtidigt) i min vaccinerade kattgrupp för några år sedan och klarade det. Tre av katterna fick i stort sett inga symtom alls (förutom lite nysningar) när de utsattes för smittan, men Oberon fick förutom feber, snuva, nysningar och sår på nosen även en jättehemsk och långvarig ögoninflammation som krävde både veterinärbesök och behandling med receptbelagda ögondroppar, men även han blev helt återställd och har sedan dess inte haft några återfall alls.
Sajtvärd Katter iFokus
#30 skönt att det slutade bra :) Kan tänka mig att det var jobbigt för dig och katten.
#31 Ja, det var fruktansvärt när hans symtom var som värst. Jag kunde inte ens förmå mig att ta kort på hur hemskt det såg ut, men hade jag gjort det hade jag gladeligen visat upp dem idag för alla som inte tycker att vaccinationer är något man behöver bry sig om och som tror att lite kattsnuva inte verkar så allvarligt.
Den av mina katter som smittan kom ifrån smittades och blev rejält sjuk redan före sin första kattungevaccination. Han blev bara lite mer än 2 år och jag är övertygad om att det var viruset som förstörde hans immunförsvar och som förkortade hans liv (obduktionen medgav även att det kan ha varit grundorsaken). Så illa ska det dock inte behöva bli när en vaccinerad katt smittas.
Sajtvärd Katter iFokus
#27 Hon har fortfarande lite slem i ena ögat men inget annat. Är pigg, kry och äter och dricker som vanligt. Så tror det ska gå bra.
Hoppas Greta blir bra snart. Känns ändå oerhört skönt att de är vaccinerade har ju förståt att det förekommer en del ovaccinerade katter om man inte köper raskatt.
#32 förstår att du inte tog kort. Man har tillräckligt jobbigt med att oroa sig och försöka göra sin katt frisk. Stackars liten! Ja omöjligt är det ju inte :/ #33 skönt att höra. Jo hoppas. Ja bland huskatter är det sällan de är vaccinerade innan leverans. Man kan nog säga att det är ett fåtal som fixar det tyvärr.
Nu är Greta hemma och är då betydligt piggare. Det blir smärtstillande vid behov. Det första hon gjorde var att äta så det kändes bra :) nu hoppas jag hon fortsätter vara pigg .
Håller tummarna för att hon ska bli bättre och bättre nu!
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tack. Greta mumsar i sig blötmat med god aptit än så länge. Hon har även gjort något litet försök till att leka. Hon är verkligen hes. Känner inte igen hennes röst när hon försöker prata. Nu ska vi se om hon godkänner att vara enbart i sovrummet inatt :P och om Sheri godkänner att inte få vara här. Vill bara se så hon får i sig bra med mat osv. Sen ska dom få vara tillsammans igen.