Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1958 ggr
Clifftan
3

Vad har vår lilla Iris för färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.Vi har en 15 veckor gammal honkatt som vi gärna skulle vilja veta färgen på. Vi har kommit fram till att hon är en blåsköldpadda utifrån vad vi hittat på internet, stämmer detta? Hur mycket vitt skulle ni säga att hon har? För det spelar roll också va?Sen är svansen randig, om det kan ha någon betydelse? Hoppas någon av er kunniga här i forumet kan hjälpa oss!

Clifftan
0

Iris

Clifftan
0

Iris

Clifftan
0

Iris

[Emma--]
1

Finns några på sajten som är duktig på färger så du lär få svar snart. Ville bara säga vilken sötis du har. Det var läckert att färgerna inte riktigt är blandade i varandra utan att det är olika fält. Supersöt! 🙂

Jina
1

Iris är mycket riktigt en blåpadda.

Det ni ser på svansen är sk spökmönster (alla katter har ett underliggande mönster, men det döljs av färgen om de är solida aka omönstrade. Vissa färger, tex röd, döljer dåligt och mönstret lyser igenom).

Jina
1

Har hon 25-50% vitt är hon bicolor.

Har hon 50-75% vitt är hon harlekin.

Holtan
0

Väldigt fin är hon i alla fall! :D

[Wraith]
0

Mängden vitt spelar ingen roll på en huskatt:) Men för egen kunskap kan det ju vara intressant.

Orsaken till att färgerna är så uppdelade beror på vitfläcksanlaget, om hon hade saknat vitt så hade hon varit mer merlerad i färgerna, dvs färgerna hade flutit ihop.

Imasy
0

Men om katten ska ställas ut är det väl viktigt att det blir rätt benämning i huskattsbeviset?

[Wraith]
0

TS nämnde inget om utställning. Jag är inte någon expert, men det räcker väl att man bara lägger till blåpadda med vitt, mängden vitt spelar ingen roll på huskatter, någon får rätta mig om jag har fel! Vet dock inte alls hur huskattbevisen fungerar.

Imasy
0

Rätt ska väl vara rätt, men det är väl inte så att man blir utsparkad från lokalen om katten har fel färg/teckning heller ;)

Men står det fel ändras detta på utställning om jag inte minns fel. Var ett tag sedan jag ställde huskatt nu.

[Wraith]
0

#11 Nej man blir ju inte utsparkad, bara dumförklarad;) Nä skojar bara, det händer ju att domare har olika uppfattningar om en katt så de gör det inte lätt för en alla gånger.

Då jag ställde huskatt för länge sedan så räknades inte vitt i vilken mängd katten hade. Men då fanns inte huskattbeviset heller.

Clifftan
0

#4 Tack så mycket, vi fastnade just för hennes fläckar!:)

#5 Tack så jättemycket för ett bra svar! Det där med spökmönster har jag hört om tidigare men aldrig fattat riktigt. Men iris bör alltså vara en blåpadda harlekin då?

#7 Ja men visst är hon, tack! :D

#8 Jo, främst ville vi väl veta för vår egen skull, dock ska vi skaffa ett huskattbevis så vi tänkte att det var bra att veta även inför det.

#10 I huskattsbeviset ska man ange en EMS-kod om jag inte minns fel, vet dock inte om man kan ange obestämd mängd vitt eller om det ska vara endera bicolor eller harlekin. Men det lär vi väl upptäcka då vi ska fylla i det!:) 

#10 och #12 OT: Kan ju passa på att fråga om hur det är att ställa ut huskatt? Har bara ställt ut en sibirisk tidigare och det verkar ju skilja sig en del från att ställa ut en huskatt. Är det temperament samt i vilket skick katten är som räknas eller är det något mer? Måste vara svårt att bedöma just eftersom huskatterna kan se ut i stort sett hur som helst..

[Wraith]
0

Domarna går efter egen smak mer än vad det gör hos de renrasiga. Vissa gillar stora maffiga katter, andra mindre och lite finare i kroppen. Men grundbedömningen sker efter kattens välmående, päls/kropp kondition och många domare vill inte kunna urskilja några raser i huskatten dvs tydliga rasdrag. Sen är temperament är viktigt givetvis.

Imasy
0

Uifrån bilden ser din katt dock ut att vara en bicolor och ingen harlequin ;)

OberonsMatte
0

Ja, jag lutar också mot bicolor. Jämför här:

http://hallandskatten.com/uppfodning/Vitflacksgrader.monster.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

Clifftan
0

#15 Ja, det lutar mer åt de nu! :)

Ja, efter att ha sett den där bilden så är jag nig ganska säker på att hon är bicolour trots allt. Tack så mycket för svar!