Vad tror ni? Kommer de få det bra här?
Såg en annons på två små katter som jag skrivit och ställt några frågor om…
*länk raderad*
Har saknat katt sen min lilla Irene fick avlivas för flera år sedan. Kommer börja jobba närmare så jag kommer inte pendla långt alls och kommer ha möjlighet att vara med de på en stor del av min fritid. Då nuvarande ägaren vill att de ska komma till samma hem och jag helst vill ha två så passar ju den biten.. :)
Men, jag bor i en etta med kokvrå samt tillhörande vindsföråd i lägenheten.. total yta i bodelen 27 kvadrat + 10-15 kvadrat vind kommer vara tillgängligt för katterna 8-9 mån om året. Är det för litet?
Sen har jag några andra funderingar…
Vad kostar en kastrering?
Vilken kattmat ska man ha? Torrfoder/blötfoder/både ock?
Ska man köpa en öppen låda/kattlåda med lock? För- / nackdelar?
Det var vad jag kom på nu, men det blir säkert fler frågor…
Det går alltid att bygga på höjden med hyllor, klätterställningar osv. 🙂 Så det går ju att inreda så att ytan blir större för katterna.
Kastrering för hanar där jag bor kostar från 300-400 kr ungefär. Och honor från ca 700-800 upp emot 1500. Men det kan variera mycket.
Ett foder med mycket kött. Blötmat är på sätt och vis bättre eftersom det är närmare vad dom i vanliga fall skulle äta. Själv ger jag blötfoder och så torrfoder i olika aktiveringsleksaker. Men tänker försöka att bara ge blötfoder även om jag gärna skulle ge barf. Om du söker runt på sajten kan du hitta flera trådar om foder. 🙂
Kattlådor med lock är egentligen får våran skull. Ta absolut bort luckan i alla fall om du köper en sån. Jag har två med lock men skulle gärna ha öppna lådor istället. Köper man då en med rejäla kanter t.ex en vanlig förvarningslåda så ska det nog inte vara så stor risk att katterna gräver ut sanden.
Tackar för svaret!
Vill ju inte skaffa hem nya djur och upptäcka för sent att de inte får det bra…