Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1290 ggr
fredricakarlsson
0

Hjälp! Vad ska jag göra?!?!

Jag kastrerade min katt nu i sommar! Innan jag kastrerade henne kunde hon kissa inne, mest vid ytterdörren. Och alla sa till mig att allt skulle bli mycket bättre när hon blev kastrerad, att hon skulle sluta kissa inne! Men det är ett rent helvete! Varje dag! Hon kan kissa inne flera gånger om dagen, men inte så som innan utan nu kissar hon på saker som ligger på golvet. Och hon har aldrig jamat förr och nu för hon de, mycket! Inte för att det stör men undrar om De kan ha med saken att göra? Kan de ha gjort fel när de kastrerat? Tar emot all hjälp jag kan få!

viktoria91
1

Uvi? Urinsten?

[Emma--]
1

Kolla upp så att hon inte är sjuk. Är hon frisk får du börja leka detektiv vad det kan vara för anledning bakom detta. Antal lådor, placering av lådorna, sanden osv.

IceJossan
1

Kisseriet kan ha andra orsaker än fertilitet. Hur gammal är hon? Är hon ensamkatt? Innekatt? Ute i sele? Fundera på NÄR hon kissar - har hon varit ensam länge då? Har hon verkat ha tråkigt innan? Kissar hon lite eller mycket per gång? Hur många lådor har hon, hur ser de ut, vart står de och vad har de för strö? Och så bör det kollas omgående om hon har urinvägsinfektion eller -inflammation, för en drabbad katt håller på just sådär då.

[lucii]
0

Kolla hennes hos veterinär?
Byt Kattsand?

[Mustangcab]
0

Idiopatisk cystis? Kontakta veternär.

fredricakarlsson
0

Just nu är de typ bara hon, för vår andra katt är mest ute. Hon har fyra kattlådor. Har flyttat runt dom. Hon är 2 år. Och innekatt, får gå ut i sele med mig, dock inte varje dag :/ jag försöker aktivera henne när hon vill, men inte alltid hon vill leka och så, men ibland blir hon på riktigt "bus" humör och då springer vi runt i hela huset. Hon kissar JÄTTE mycket! Så de e precis som om hon går och håller sig sen för att kissa på något. Hon vet om att det är fel, för kommer man när hon skullat sätta sig och kissa så springer hon iväg och försöker hitta något annat att kissa på, och följer man då efter henne hela tiden så går hon tillslut till lådan, och då belönar jag henne efteråt. De ser inte konstigt ut mer än att det är mycket. Kattsanden är luktfri och dammar inte, och vi städar de direkt de har gjort något i de (om inte vi hinner ta de så tar hunden de) -.- Jag tänkte först höra med någon här om de visste. Om någon haft samma problem. Men nästa blir ju till veterinären..

[Mustangcab]
0

Googla på ideopatisk cystit FIC.

IceJossan
0

Det kan mycket väl vara frustration över att hon inte får gå ut precis när hon vill. Svårt läge :/ Hmm.

IceJossan
1

Om du sysselsätter henne mer mentalt, hur blir hon då? Äter hon torrfoder så ta bort skålarna och använd bara aktiveringsleksaker och hemmagjorda prylar för att få henne att arbeta mer för maten. Lägg några matbitar i glasburkar, under mattor, på hyllor, i hopknycklade pappersark, i toarullar som du vikt ihop i minst ena änden. Klickerträna henne och lär henne kommandon. Få henne att använda skallen :)

fredricakarlsson
0

Har försökt att lära henne trix osv, men hon gillar inte godis.. Så hon är helt ointresserad av de :/ jag har tänkt att köra en foderlanyrint, för då får hon tänka lite, tar längre tid och de håller henne sysselsatt. Och nu äter hon hela tiden.. Tack jag har läst lite om de men tycker inte de passar in direkt "på" henne :/ men jag ska höra veterinären och se vad de säger. Jag skulle gärna låta henne gå ut, men jag vågar inte.. Jag förlorade precis min andra katt när han blev överkörd.. Och nu kommer jag inte låta henne vara ute själv, men hon har ingen glädje av det heller.. För de gångerna hon har rymt så ligger hon under en bil och är jätte rädd.. Och när man väl går ut med henne så vill hon bara äta gräs, sen vill hon gå in :p

IceJossan
0

Testat Royal Canin Babycat 34 som godis? Det brukar jättekräsna katter vara tokiga i.

fredricakarlsson
0

Nä de har jag inte, men de e de att hon tar inte saker från ens hand utan man måste lägga det på golvet så tar hon de, men även för så små godisar tar de typ 2 min för henne att äta de :p

Sarah-S
2

nr 1 är ALLTID att utesluta sjukdom, tex urinvägsinfektion eller idiopatisk cystit

SEN kan man börja med diverse olika åtgärder i miljön, aktivering/stimulans etc
Men först måste man veta att katten är frisk

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

IceJossan
0

#13 Det gör inget, belöningen måste inte tas från din han, det viktiga är att den fås. 3 av mina tycker att det är skitkul att jaga godis jag kastar, så när de belönas för att ha lydit ett kommando (ligg, rulla runt, vinka, high five) så kan jag lika gärna kasta godiset kort eller långt, för då blor det både godis och lek som belöning på samma gång.