Banta katt på Mjau blötmat
Ni som bantar era katter på blötmat (Jag använder Mjau) hur mycket ger ni per dag och per kg katt?
Jag har aldrig bantat mina katter mid flit men när jag sutade med torrfoder och enbart gav blötmat (mest mjau men även andra sorter ibland) gick de ner i vikt automatiskt. Jag gav så mycket jag kunde och det blev väl 1 förpackning om dagen till två katter. Ibland mer, ibland mindre. Jag ger idag mat 3 ggr/dag och då får de ungefär40g/60g per måltid. Ena katten är större och rör mer på sig så därför får den mer.
Mvh Linn
Har ungefär samma erfarenhet som SuperLimm. En av mina katter ansågs överviktig av veterinär för ngt år sedan (med rätta). Dietist-"experten" på kliniken propsade på diet-torrfoder, och att jag skulle sluta med blötmat. No way. Slutade med torrfoder istället och ger endast Mjau blötmat, fri tillgång 🙂Blir en halv till max en tetra per dag (lite torrfoder som godis då och då, och lite annat som gillas - typ när jag steker lax el så). Beror väl på aktivitetsnivån också. Missen var uppe i 5,6 och är 4,5 nu. Inga problem, inget lidande för kattens del - och vikten är perfekt.
Tror alltså att du kan ge fri tillgång till Mjau blötmat.

Mitt fetto som långsambantar har fri tillgång till Orijen torrfoder som hon måste böka upp ur glasburka och krukor med kant på insidan, så hon äter väldigt lite därur. Mjau bötmat serveras en jätteportion som tre katter delar på, morgon och kväll. Hon har gått ner och fått midja men har långt kvar. Hon får en del godis i aktiveringsleksaker men godissorten har jag bytt från royal canintorrfoder till Carnia Lynxtorrfoder som är ett av de allra bästa torrfodrena. Hade hon varit en mer lättbusad eller mer aktiv katt hade hon säkert gått ner mer, men hon är rätt svårroad och rör sig rätt lite :/