fortfarande lös i magen :(
så min lille kattunge (nu på 7 månader) hade trichomonas när hon kom till mej, fick antibiotika, blev ingen skillnad, fick äta i/d gastro intestinal två veckor och det hjälpte magen och hennes avföring blev liksom normal igen.
sen gick vi tillbaks till mjau och redan samma dag blev hon lös igen, nästan värre än förut, och pratade med veterinären i måndas om detta och sa att jag skulle återgå till i/d tills vidare för hon tyckte inte det lät som att hon fortf har trichomonas då hon ändå blev bra av specialmaten.
jag ska lämna in nytt avföringsprov i veckan för att vara på den säkra sidan såklart, att hon inte har nån parasit kvar. (skulle vänta 2 månader innan dom ville att jag gjorde detta, därför jag inte gjort det än)
men vad kan det vara? antar att hon har extra känslig mage och kanske bara inte tål mjau? för den här specialmaten fick jag uppfattningen att den ska dom bara äta tills dom blir bättre och sen kunna gå tillbaka till sin vanliga mat.
när jag kom hem igår så var hela lådan full av högar av löst bajs (gör alltid rent innan jag går till jobbet), aldrig vart med om det förut, så mycket har hon liksom inte bajsat innan på en dag, börjar bli orolig hur hon mår, drack en himla massa igår också, har två vattenskålar jag fyller på varje morgon innan jag går till jobbet och båda var tomma när jag kom hem, det brukar dom inte vara annars.
i övrigt pigg och glad och följer mej överallt och verkar inte uttrorkad eller må dåligt eller så, vad jag kan se iaf.
står i telefonkö nu till vet för att höra med dom vad dom tror om detta, men ville bara skriva av mej och kanske höra mej för vad man kan göra för hennes stackars mage.
Är det mjau blötmat du ger? Många katter blir dåliga i magen av blötmat. Av mina 5 så är det 2 som jag får vara försiktig med att ge för mycket blötmat och så får jag ge diarsanyl när de blir lösa i magen. Dessa två har i kattungestadiet haft diaréer som utretts men som inte gav något. De fick antibiotika. Har du provat någon annan blötmat?
har har liksom växlat mellan bozita och mjau blötmat, vet inte om det är värt att bara prova med bozita eller om det blir samma sak där.
vad för andra blötmats märken är bra?
#2 jag skulle uteslute blötmat helt ett tag för att se om detta var orsaken denna gång
# 3Det skuell jag också det var därför som jag skrev att 2 av mina inte tål att äta enbart blötmat. Och så skulle jag ge diarsanyl.
När du bytte till blötmat gick du över tillräckligt långsamt då? När man har en katt med känslig mage så måste övergången ske extra långsamt t ex med 1 tsk per dag. Icas portionspåsar ska vara bra också.
ok, så hon får ju den här i/d nu som har hjälpt mot magen, hur länge borde jag fortsätta med det innan jag övergår till annan mat? och borde jag ändå försöka gå försiktigt över till mjau, utesluta blötmat och ge torrfoder, eller annan blötmat?
för hos vet. sa dom att det inte skulle behövas övergång med den här maten, vilket jag borde ifrågasatt egentligen, gjorde en ganska kort övergång när jag gick tillbaks till mjau :/
# 6 I ditt fall skulle jag skippa blötmaten till att börja med och ge torrfoder. Något som går att köpa i en zoobutik. Sen skulle jag också ge diarsanyl i 3 dagar för att få fastere avföring. Vilken sorts torrfoder har nog ingen betydelse. Ge detta och låt katten inte äta någon blötmat och se om avföringen blir normal. Alla katter tål inte all sorts mat. Även om många säger att blötmat är bättre än torrfoder så är det inte alla katter som tål detta.
Jag vet inte hur bra eller dåligt det här tipset är, men det fungerade för oss! När vi tog in vår hittekatt var hon lös i magen (inte pga sjukdom, hon blev självklart vet. kollad i samband med att vi hittade henne) det var väl stress, effekten av att hon haft extremt mycket mask, osv osv
Men vi gav henne laktosfri A-fil i några dagar, det stillar magen och hjälpte direkt.