Applaws eller Porta 21 Sensible
Jag ska byta foder till mina katter men har lite svårt att bestämma om jag ska välja Applaws eller Porta 21 Feline Finest Sensible. Jag har läst mycket om olika torrfoder och fastnade till slut på dem här då båda är spannmålsfria. Men sen blev det svårt att välja så jag hoppas att ni här inne som är kunniga på foder kan hjälpa mig att fatta ett beslut.
Jag har fyra huskatter hemma, äldsta är 6 år och minsta är 3 år. Mina katter har fri tillgång på torrfoder och äter även Mjau och Bozitas blötmat. Tre av katterna lever till största delen på blötmat men den fjärde katten äter nästan ingen blötmat så för hennes skull kommer dem fortsätta få fri tillgång på torrfoder. Elvira har lätt för att gå upp i vikt, Nora (som vägrar blötmat) behöver fri tillgång på mat för att inte bli underviktig och Zimba har lite känslig mage.
Så vilket av dessa två foder skulle ni rekommendera mig att välja?
/Matilda
jag varierar mellan de två till min katt. Min katt barfar sig själv (storjägare) men det står alltid torrfoder framme, då jag jobbar skift. Katten har halsband med magnet och har egen kattlucka så han kommer o går som han vill. körde ett tag med Carnia Lynx men märkte att katten åt lite sämre av det.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Lite jobbigt att du rekommenderar båda, då blev beslutet inte lättare. Jag har läst mycket positivt om både dessa foder så det är lite svårt att välja. 😉
/Matilda
jag köper varannan gång det ena o sen det andra.. Eftersom jag har en katt som inte äter så mycket torrfoder så fryser jag inte ½kg påsar. Funkar för mig och även Siggekatten.. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Många verkar kräkas av Applaws. Kanske kan det bero på för snabb infasning, jag vet inte. Porta 21 Sensible innehåller "mycket" potatis och har rätt ordentligt hög magnesiumhalt.
Inget av dessa. Applaws spydde de av och Porta21 nosade de bara på och gick (förstår dem! t.o.m. jag tyckte det luktade äckligt!).
Foder de gillar är Taste of the wild som är spannmålsfritt, frystorkat foder. Väger mindre och katten blir mer mätt på det. Sen är de galna i RC kitten, men det får de bara ibland som godis 😛
Applaws är mina heltokiga i, nu får de inte torrfoder mer än som aktiveringsgodis men hade jag börjat med det igen hade det blivit Applaws. Så det är den jag rekommenderar av just de två 😉
Jag tror det kommer bli Applaws trots allt. Jag tycker den verkar "bättre" än Porta 21.
#5 Jag har tittat på Taste of the Wild men valde bort det fodret då det var fisk i den och min otroligt kräsna Nora brukar inte äta kattmat med fisk i. Det är inte lätt att hitta ett foder som passar alla fyra pälsbollar när man har en dam som är så kräsen. 😕
/Matilda
Mina kunde tyvärr inte äta Porta 21 då de kräktes som tokar. :( Nu får de Orijen och det fungerar bra (fast de äter mest blötmat). Man får nog pröva sig fram för att se vilket märke som passar för ens katters magar. :)