Annons:
Etikettom-sajten
Läst 3769 ggr
Imasy
8/16/13, 8:16 PM

Ang huskattsavel

Nu de senaste dagarna har det ploppat upp ett flertal trådar gällande huskattsavel.

Det har varit många kloka inlägg, men som flera av er har skrivit så leder detta ofta till tjafs och pajkastning om vilket "lag" som är bäst osv.

Så vad tycker ni, ska denna sajt vara helt fri från frågor gällande huskattsavel?

Mig personligen spelar det ingen roll, då jag kan se både fördelar och nackdelar med att detta ämne diskuteras, men nu får majoriteten bestämma.

Annons:
Calcifer
8/16/13, 8:17 PM
#1

Det ÄR ett stort problem som borde få diskuteras, precis som problem med mat eller päls eller whatever else.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Imasy
8/16/13, 8:20 PM
#2

#1

Jo jag håller med dig där att det är ett problem. MEN, allt som oftast så kan det inte skötas snyggt utan blir oftast bara pannkaka av det hela med sura miner och den som avlar huskatt försvinner från sajten och lär sig heller inget av det viktiga. Att "Sessan är så söt" anser inte jag vara en viktig avelsmerit.

Fridaaaa
8/16/13, 8:21 PM
#3

Nej tycker inte att det ska tas bort helt.
Däremot stränga regler vad som gäller om man ska diskutera det.
Annars blir det varning osv, det tycker jag i alla fall.
Ska inte tas bort pga att vissa inte kan sköta sig. Men min åsikt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
8/16/13, 8:24 PM
#4

Tycker också det kan kontrolleras mer. Jag tycker helt ärligt dock att om man börjar prata om att man ska avla på sin katt för att "den är ju såååå söt" så får man acceptera att folk kommer reagera starkt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
8/16/13, 8:24 PM
#5

#2 Fast nu utgår ju du och #1 ifrån att era åsikter om huskattsaveln är dom enda rätta och att ni inte är dom som behöver lära er andra tankesätt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
8/16/13, 8:27 PM
#6

#5

Att en katt är söt är inte en fullgod avelsmerit i mina ögon och sedan strunta i resten.

Jag vet inte vad det skulle vara för något som jag behöver lära mig? Att det är ok att tulla på hälsan mm?

Annons:
VildaVittra
8/16/13, 8:30 PM
#7

#6 Det är nog lika bra att du förbjuder huskattsavelsdiskussioner med dom fördomarna. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
8/16/13, 8:32 PM
#8

Ja och nej. 
Då är frågan var ska man dra gränsen i såna fall. 

För låt säga att någon kommer hit och har köpt en katt för tidigt pga att någon hotat med avlivning eller så. Då bör man ju kunna få prata kring det, vilket kanske delvis blir en avelsfråga. 

Men kanske som det tipset ett par skrev om att ha en särskild tråd med info kring avel, tester m.m som kan länkas till någon som kommer in och funderar att avla. Så undviker man kanske att personen känner sig påhoppad för att flera skriver om dom hemlösa osv. 

Så kanske egentligen bara hårdare regler kring det. Kanske att det endast får diskuteras i en särskild tråd?

Imasy
8/16/13, 8:36 PM
#9

#7

Jag vet inte hur du kan påstå att det är en fördom, att man som säljare/uppfödare bör ta ett större ansvar för den vara(kattungar nu då) som man säljer?

Men fine, du får gärna tycka att jag är fördomsfull (där argumenten tar slut kommer påhoppen fram) för att jag tycker att kattens status bör höjas.

Därmed har jag inte sagt att ALL huskattsavel ska förbjudas. Men däremot förbättras.

Och träta vidare med dig tänker jag inte göra, för det känns som att det är lönlöst då jag vet att du och jag har olika åsikt i detta ämne.

Calcifer
8/16/13, 8:36 PM
#10

#5 Att det är ett problem med för många huskatter i Sverige är dock ingen personlig åsikt man utgår ifrån utan rent fakta. Därför anser jag att diskussionerna ska tillåtas.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Imasy
8/16/13, 8:38 PM
#11

#8

Man skulle ju kanske kunna ha en klistrad tråd med tips/råd osv, och sedan så får alla diskussioner hållas i den tråden? 

Och då menar jag sakliga diskussioner, inget tjafs om vad som är bäst etc?

[Emma--]
8/16/13, 8:44 PM
#12

#11 Ja något sånt vore nog rätt bra. Det bör finnas viss plats för det på sajten, men verkar ju behöva begränsas. 

Med risk att vissa frågor kan försvinna i mängden. 

Men det blir bara diskussionerna om avel i sig? Tänkte om nån kommer hit med en kull och vill visa bilder?

Imasy
8/16/13, 8:46 PM
#13

#12

Jo bildtrådar är ju en annan femma, då är ju redan ungarna här. Kanske man helt enkelt får plocka bort inlägg som är provocerande?

Annons:
mallabralla
8/16/13, 8:49 PM
#14

#13

finns det ingen funktion på iFokus där endast trådskaparen kan göra inlägg i sin tråd? Fast det kanske är tråkigt då man lagt upp bilderna för att man vill ha kommentarer.

Sajtvärd på Perser iFokus

Imasy
8/16/13, 8:50 PM
#15

#14

Den funktionen finns inte, och precis som du säger så kan ju ingen annan heller göra en kommentar.

Visst kan vi admins låsa/låsa upp tråden åt TS så hen kan lägga upp bilder och sedan låsa den igen, men då tappar väl hela tråden lite av sin poäng.

mallabralla
8/16/13, 8:53 PM
#16

#15

jo precis, svårt det där. däremot skulle ni ju kunna sätta en egen policy om vad som krävs för att få annonsera katter på forumet, på så sätt hjälper man ju också dem som annonserar med vad som är nödvändigt för en kattunge innan flytt.

Sajtvärd på Perser iFokus

Imasy
8/16/13, 8:55 PM
#17

#16

Jo det vore ju iof en bra tanke att endast katter som är vacc mm får annonseras ut. Men så har vi ju alla de där dödsbokatterna, hemlösingarna etc som också behöver nya hem men där det kanske inte finns pengar till att göra allt de där?

mallabralla
8/16/13, 8:56 PM
#18

ni kan också införa som regel att man inte får diskutera i bildtrådar och att alla kommentarer som uppviglar till diskussion tas bort i enighet med forumets bildtråds policy. Bildtråd är ju just en bild tråd och skall inte diskuteras i.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
8/16/13, 8:58 PM
#19

#17

men för kattunge annonser?

Sajtvärd på Perser iFokus

Imasy
8/16/13, 9:01 PM
#20

#19

Jag kan väl tycka att det blir lite dubbla budskap att ställa vissa krav för att det är kattungar, och andra krav för att katten är vuxen.

Annons:
mallabralla
8/16/13, 9:05 PM
#21

#20

ja, alltså jag anser ju att man kan skriva det för alla annonser, men jag vet ju inte hur många annonser från dödsbon ni får in, och ni vill ju kanske inte förlora dem som aktiva medlemmar.

Sajtvärd på Perser iFokus

Imasy
8/16/13, 9:06 PM
#22

#21

Då missförstod jag dig :)

mallabralla
8/16/13, 9:14 PM
#23

#22

ja, jag skrev ju först att ni kunde uppföda egna regler för att få annonsera katter här på forumet, och då sa du att det skulle bli problem med dem hemlösa och katter från dödsbon där ägaren inte har råd el möjlighet att vaccinera etc innan flytt, så då tänkte jag att om man åtminstone kunde göra det på kattunge annonser iaf, men jag tycker ju självklart att alla annonser egentligen skall gå under samma regler, men tänkte att om man iaf hade det på kattunge annonser så gav man budskapet till dem som tar kullar att det är viktigt att ge ungarna så bra start som möjligt på livet. Var mer så jag tänkte.

Sajtvärd på Perser iFokus

Imasy
8/16/13, 9:16 PM
#24

#23

Då är jag med :)

mallabralla
8/16/13, 9:19 PM
#25

#24

grejt 👍

Sajtvärd på Perser iFokus

Imasy
8/16/13, 9:21 PM
#26

#25

Japp, plötsligt händer det vettu ;)

mitzerl
8/16/13, 10:38 PM
#27

#11 skrev: Man skulle ju kanske kunna ha en klistrad tråd med tips/råd osv, och sedan så får alla diskussioner hållas i den tråden? 

Det kommer nog se väldigt märkligt ut här på forumet då. Någon kommer och startar en tråd och eftersöker en huskattsavelshane och ingen får svara i tråden. Istället fylls en annan tråd på, och det länkas hit och dit med säkert otydliga referenser. Trådskaparen torde nog bli väldigt besviken över att ingen svarar i tråden, och säkert väldigt förvirrad när den får veta att ingen får svara pga trådens ämne. (Censur - javisst!)

Sen kanske det kommer fler liknande trådar på samma gång, som alla förblir tysta för att ingen får svara och då blir det nog väldigt förvirrande med denna enda avelstråd som tillåts, att det refereras till flera olika trådar samtidigt och det blir svårt att hålla koll på vilken tråd som avses.

Så min stilla undran blir: vad är egentligen meningen med ett diskussionsforum om man inte får diskutera? 

Om forummedarbetarna är så rädda för diskussioner att de funderar på censur kan man väl lika gärna lägga ner forumet helt och hållet istället. Censur hör - enligt åtminstone min mening - inte hemma i 2010-talets Sverige.

Annons:
[Mustangcab]
8/16/13, 10:45 PM
#28

Vill någon ställa frågor angånde huskattavel så anser jag att de får göra detta men de kan inte förvänta sig att få enbart positiva svar då detta är ett forum för diskussioner och för folk som vill höja kattens status. Från att  ha varit  någon som håller ordning på gnagarna till en älskad familjemedlem  och som man kastrerar och vaccinerar  och försäkrar.

Imasy
8/16/13, 10:46 PM
#29

#27

Jag är absolut inte rädd för att det ska bli en diskussion, inte heller obekväma sådana, för de behövs det också.

Saken är ju den att just detta ämne har inte någonsin under min tid som värd för sajten gått att diskutera sakligt, utan varendaste eviga tråd har spårat ur och fått låsas, trots ett flertal uppmaningar om att hålla tonen.

Men likt sjutton har det slutat med två olika läger mellan raskattsuppfödarna och huskattsuppfödarna och alla ska ha dåligt samvete för att man inte adopterar alla föräldralösa barn i världen. 

Dessa diskussioner har inte lett till något mer än sårade känslor och hårda ord. Och det är väl mer det jag vill komma åt, inte tabubelägga ett ämne, som faktiskt är viktigt att ta upp.

[Mustangcab]
8/16/13, 10:51 PM
#30

# 29 Men ni kan moderera bort de inlägg som gäller föräldralösa barn i världen då det inte hör hit. Och det är inte 2 läger. De allra flesta på detta forum har huskatter som de älskar. Många har inte några raskatter öht.

VildaVittra
8/16/13, 10:52 PM
#31

#9 Argumenten tog verkligen inte slut, men det är lustigt att du tycker andra ska sluta med hårda ord när du själv skrev att jag tummade på hälsan och att jag avlade på "söta katter" när fadern till den senaste kullen faktiskt är strykful. 

Jag insåg bara att det är lönlöst att diskutera med folk som anser att deras ideologi är den enda rätta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
8/16/13, 10:55 PM
#32

# 31 Jag undrar förståss hur en strykful katt ser ut med tanke på vad du anser om raskatter och utseende?

VildaVittra
8/16/13, 10:58 PM
#33

#32 Helt galet tecknat, en grå fläck mitt uppe på huvudet så han ser ut som en benedicktermunk. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rumblebee
8/16/13, 11:31 PM
#34

Visst att det blir jobbigt när det kommer en period då det dyker upp många sådana trådar, antingen när någon undrar vad som är fel med det, eller någon som letar efter en hane till sin fina huskattshona.
Det bästa vore om båda sidorna faktiskt kunde se till att hålla en god ton, och försöka ha i åtanke att läsa igenom sitt inlägg innan dom postar det, och då försöka att läsa det ur en neutral synvinkel för att eventuellt kunna upptäcka någon mening som kanske låter hårdare än vad den är tänkt att göra.

Men om man funderar på att ha enbart vissa specifika trådar där huskattsavel får diskuteras, så kan det bli att det får motsatt effekt; De som inte förstår varför huskattsavel inte får diskuteras hur som helst kan tro att vi alla på det här forumet tycker att huskatter är skräp och enbart raskatter får diskuteras fritt.

Annons:
mitzerl
8/16/13, 11:46 PM
#35

#29 Men är det egentligen så konstigt att det utvecklas till två läger och att det blir heta diskussioner?  Självklart tycker huskattsuppfödarna att det är jättetrist att de inte får medhåll i sina avelsplaner. Det blir ju obekvämt för dem att få höra att de bidrar till hemlösa katter. Det är inte det minsta konstigt att de tar illa upp. Och lika självklart tycker folk som är insatta i huskattsproblematiken att man inte skall avla på dessa katter. Så deras syn på saken är ju inte heller konstig.

Det är liksom bara så det är. Det hör till sakens natur liksom. Hur snällt man än skulle skriva till dessa huskattsavlare så skulle de ändå ta illa vid sig av att få höra obekväma sanningar om huskattsproblematiken. Och jag tycker inte att det är så mycket personangrepp eller sådant i dessa trådar. Jag tycker att de är rätt sakliga, men att det liksom hör till sakens natur att huskattsavlarna känner sig obekväma till mods att få höra om avelns baksida. 

Så varför försöka bita sig själv i svansen och försöka förhindra något som bara är naturligt?

Å ena sidan skriver du att du inte är rädd för obekväma diskussioner, men ändå så är du inne på att införa censur. Jag tycker inte riktigt att det går ihop. Jag tycker det är väldigt motsägelsefullt, så du får gärna förklara lite hur du menar? Varför har du behov av att införa censur om du inte räds obekväma diskussioner?

Imasy
8/16/13, 11:54 PM
#36

#35

Hur menar du med cencurering?

Jag la detta som ett förslag för att höra vad medlemmarna tycker.

Jag får ganska ofta klagomål för att folk är otrevliga, dålig stämning på sajten etc etc, och dessa trådar är en ganska så het potatis och är stor grund till det som sedan resulterar i klagomål.

Och när man försöker göra något åt det så är det också fel.

Och som jag har sagt tidigare så är det inte diskussionen i sig jag har problem med, utan det som sedan följer.

Denna kommentar har tagits bort.
Imasy
8/17/13, 12:39 AM
#38

#37

Nu behöver du inte hålla på att förminska mig och göra dig lustig på min bekostnad. Jag är väl medveten om vad censur är, så det där var bara lågt.

Citerar dig;

Har du förresten tänkt på konsekvenserna av dina förslag? Vilka är det som i förlängningen förlorar på att man inte får skriva öppet om huskattsavelsfrågan? Jo, huskatterna!  Får man inte informera om problematiken och avelns baksida så kommer ju denna avel knappast minska. Är det värt att offra katterna för att du är less på tråkiga kommentarer om forumet? 

Hur menar du att huskatterna skulle vinna på det när dess ägare försvinner härifrån i rena förskräckelsen? Det har ju hänt fler än en gång om jag säger så att någon kommer hot och ber om hjälp, och avslutar sitt konto och har inte lärt sig något alls.

Jag menar inte att man inte ska informera om det som är viktigt, men när upp emot 100 inlägg tjatar om samma sak och nedvärderar ägaren vinner ingen på det.

Och för övrigt så tycker jag att du ska ta och läsa igenom dina inlägg en gång till innan du spyr ur dig en massa påhopp, för nu är du ute på hal is där du sitter och fabricerar ihop dina egna sanningar.

[allakatter]
8/17/13, 1:10 AM
#39

Banna ALLT avelssnack istället för att bara utesluta det ena. Förresten tycker jag att alla raskattuppfödare kan hålla sig till respektive rasforum. Det här forumet heter KATTER, därför ska allt kattsnack vara välkommet.

Itchy
8/17/13, 1:27 AM
#40

#39 du har inte tänkt på att det inte finns respektive forum för alla raser ?

och hur skulle iFokus se ut med hundratals kattforum med en handfull medlemmar på varje ?

You can't spell Bitchy without Itchy

Imasy
8/17/13, 1:28 AM
#41

#39

Så en raskatt är mindre katt än vad en huskatt är då menar du?

Då kanske vi ska bomma igen denna sajt helt då, för det finns ju faktiskt en ifokussajt som heter Huskatter också.

Annons:
[allakatter]
8/17/13, 2:20 AM
#42

#40
Skapa sidor för varje ras då, simple as that ;)

#41
Nej, men huskatter är inte heller mindre värda än raskatter. Tycker det är onödigt att banna avel för EN sorts katt, varför inte banna alla såna diskussioner istället? För vissa kanske inte gillar raskattavel med alla defekter rassjukdomar mm.

[Emma--]
8/17/13, 10:07 AM
#43

Ska vi bara ha hårdare regler då hur man får uttrycka sig? Kan det vara bra att t,ex göra en tråd med tips och råd kring avel så att det går att länka till den istället för att flera personer upprepar informationen så får trådskaparen efter det avgöra om det kommer bli diskussion? Och ingen avelsdiskussion i bildtrådar? Och i kombination med att hålla hårt på trivselreglerna?

[Emma--]
8/17/13, 10:09 AM
#44

#42 det är inte alltid så lätt att få igång ett forum som riktar sig mot en ras. Om kattavel allmänt går det alltid få hjälp och råd här.

louise1993
8/17/13, 11:05 AM
#45

Jag tycker att det är något som är viktigt att diskutera. MEN jag tycker att tonen behöver förändras, jag tror att det är många som inte inser att huskattaveln ofta är som den är pga okunskap. Inte pga av att tjäna pengar, eller att folk medvetet "tummar på hälsan" för att "den är ju så söt". Visst, det finns dem som vill tjäna pengar med, men jag tror faktisk att folk tror att de gör rätt. Jag själv skaffade katt för ca ett år sedan och innan dess hade jag pluggat på. Problemet var bara att jag hade lärt mig fel, jag hörde med alla jag kände som hade haft katter läääänge och även de som föder upp katter (huskatter). Sen kom jag in här och fick höra ett och annat som jag inte hade fått hört innan. 

Jag tror att många lär sig fel från första början. Jag fick aldrig höra ett ord om tester innan, för det var inget som någon annan visste något om. Det är många som har blivit förvånade när jag har berättat saker jag har lärt mig som faktiskt är rätt. Och de har varit villiga att göra om och göra rätt. Självklart gäller inte detta alla, men jag tror att ALLA skulle vinna på en trevligare ton och vänliga uppmaningar, tips och råd. Det är nog många som blir i väg skrämda eller som istället försvarar sig med taggarna utåt när de får hårda ord. Självklart förstår jag att man blir trött på att upprepa samma sak om och om igen, speciellt om man kämpar för att minska antalet hemslösa katter. Men jag tror även att det är värt att tänka på att det helt enkelt kan vara okunskap.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[Mustangcab]
8/17/13, 4:50 PM
#46

# 42 Det finns huskatter i fokus ifall det inte passar här så kan vi med både raskateroch huskatter får vara  här.

Sen måste du skramla fram en Sajtvärd till varje ras också.

Silvestris
8/17/13, 5:01 PM
#47

Min åsikt är att diskussionsforum är som mest intressanta och givande om man har högt i tak. Så lite regler och förbud som möjligt. Stor frihet för moderatorerna att moderera, men de bör göra så lite "intrång" som möjligt och främst verka för att rensa bort rena otrevligheter och påhopp.

Att börja införa en massa regler kan även, enligt egen erfarenhet som forummoderator, leda till att moderatorerna blir lite bakbundna själva och till slut blir det svårt även för moderatorerna att hålla koll på vilka regler det är som gäller.

Jessicahagstrom94
8/17/13, 7:26 PM
#48

Alltså, sånt här snack leder som sagt till onödiga diskussioner och folk på sajten blir bara sura på varandra, men varför? Folk har olika åsikter och så måste det få vara. Därför tycker jag att det är lite onödigt att starta såna diskussioner, eller iallafall många trådar med ungefär samma poäng, för vem som helst förstår väl att det kommer bli argument hit och dit.. Ska det diskuteras kan man väl hålla sig till en trevlig tonart åtminstone..😐

JAG är fullkomligt emot avel av huskatter, inte för att  jag inte tycker om huskatter, utan för att jag VET att det finns för många. Jag tänker på katternas bästa, och det är knappast att avla fram mer huskatter, när det redan finns flera tusen hemlösa, dessutom är det stort tryck på katthemmen runt om i Sverige. Vi på Gefle katthem kan till exempel inte ta in fler katter nu, även om vi vill.

Annons:
[Mustangcab]
8/17/13, 7:29 PM
#49

# 48 Men som regel är det någon som är ny som kommer in här och söker en hane till sin lilla söta huskatt eller som vill ha hjälp med att ta en kull på sin huskatt.

Jessicahagstrom94
8/17/13, 7:32 PM
#50

#49 Då kan man kanske försöka svara den personen trevligt och går det överstyr behöver ändå inte 3(?) personer starta en tråd om avel av huskatter.. men det är vad jag tycker :)

Silvestris
8/17/13, 7:35 PM
#51

Om man vet att ett ämne tenderar att göra en irriterad eller bara allmänt skapar dålig stämning kan man ju faktiskt välja att inte delta i den diskussionen. Det gör jag. Jag behöver inte delta i varenda huskattsavelsdiskussion. Ibland gör jag det, men jag kan lika gärna hoppa över.

[Mustangcab]
8/17/13, 7:37 PM
#52

# 50 Det splear ingen roll hur man svarar om man inte tycker om huskattsavel. Det är bara så. De vill inte bli upplysta om fakta om att det finns över 100.000 hemlösa huskatter och att de ska testa sina katter mot diverse sjukdomar och att katten ska vara försäkrad och att de ska vara beredda på att ta katten till veterinär för ett akut kejsarsnitt.

[Lilla Fröken]
8/17/13, 7:57 PM
#53

#52 Bör. Inte ska. Tyvärr är det så.

cosmonita
8/17/13, 8:06 PM
#54

Ett allmänt kattforum där man inte får diskutera huskattsavel funkar nog inte.

Jag är också trött på dessa diskussioner rent generellt men det vore konstigt med förbudet i ett forum som gäller katter i allmänhet.

Thaeri
8/18/13, 5:37 AM
#55

Helt OK att diskuteras så länge inläggen håller sig till reglerna.

Det spårar ur ibland, det håller jag med om, men vi har å andra sidan fått flera som planerat huskattavel att låta bli, och det i sin tur betyder att många kattungar sluppit en väldigt grym död.

//Huskattägare

Annons:
[allakatter]
8/18/13, 10:51 AM
#56

#55 vem säger att de som planerat huskattavel kommer att utsätta sina katter för "en väldigt grym död"? Det är väl lite att dra alla över en kam va…..

[Mustangcab]
8/18/13, 10:53 AM
#57

# 56 De katter som inte får hem går en grym döda till mötes och det behöver inte vara just dessa katter utan de som blir utan hem.

Sarah-S
8/18/13, 11:13 AM
#58

#56 Många av de 150.000 hemlösa katterna går en grym död till mötes

Den här artikeln ligger ju till exempel på just den här sidans första sida
http://katter.ifokus.se/articles/519915fcce12c4286b002905-stoppa-avlivning-av-hemlosa-katter?discussions-1

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Thaeri
8/18/13, 2:05 PM
#59

#56, som redan sagts, även om man hittar hem till just ens egna katter så blir det andra som blir utan, och det är inte hel ovanligt att huskattungar tas död på med mindre trevliga (och olagliga) metoder.

En extra huskattunge som föds och får ett nytt hem = en som blir utan, någonstans i den stora kedjan.

Nilla_93
8/18/13, 2:20 PM
#60

jag tycker dehär med huskattsavel och raskattsavel är ungefär likadant som volvo-älskare och scania-älskare det är jädrans jobbigt och fattar int varför man kan acceptera varandra ja huskatter de finns massor av dom men sköter man de snyggt tycker ja de int är något problem

Sarah-S
8/18/13, 2:43 PM
#61

#60 Och det är ju just det som inte sköts när det finns 150.000 hemlösa huskatter. Vem har fött fram dem och tar ansvar och sköter det snyggt?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Mustangcab]
8/18/13, 2:51 PM
#62

# 61 Nej just det.  Du har så rätt så. Om folk i allmänhet kunde se detta.

Annons:
vallhund
8/18/13, 2:53 PM
#63

Så svårt är det inte att avliva katter på ett smärtfritt o lagligt sätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
8/18/13, 2:55 PM
#64

#63

Problemet är att det oftast inte är en smärtfri och laglig avlivning hemlösa katter går till mötes. De svälter ihjäl, dör av sjukdomar (kattpest och kattsnuva är allt annat än smärtfria sätt att dö på), blir offer för trafiken osv.

[Mustangcab]
8/18/13, 7:24 PM
#65

# 63 Föreslår att du går på hittekatter och säger detta.

Lena
8/18/13, 8:12 PM
#66

#63 Och ännu enklare, smartare, smidigare, snyggare och mer civilicerat är det att kastrera sin katt så slipper du allt detta. Vi lever ju inte i medeltiden längre även om det kan verka så när det kommer till katthållningen av huskatt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mallabralla
8/18/13, 8:15 PM
#67

fattar ju då inte tankesättet att katterna ska straffas för vårat slarv.

Sajtvärd på Perser iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
carlas
8/25/13, 12:06 AM
#69

Har inte följt med i alla turer här ska erkännas. Men detta kan jag fullt instämma i (det fetade).

citat fr #68, mitzerl: Får man informera här på sidan om baksidan med kattavel så finns iallafall en chans att folk kan tänka om. Om man förbjuder alla diskussioner om avel här så finns det inte ens den minsta chans att folk kan tänka om. 

Röstade också just så från början. Och tydligen flertalet. Inte för att flertalet betyder "rätt", det kan vara tvärtom. En klok avvägning måste också göras från "ledningen", och den ska gynna katterna. Ett omtänk gynnar katterna, alltså behöver avigsidorna med huskattsaveln få diskuteras på ett kattforum ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: