Varför är utomhusvatten bättre än inomhusvatten?
Vi har två inne/utekatter här på landet som givetvis har vatten i skålar inomhus, men de föredrar att dricka från gamla smutsiga krukfat, pölar, skräp och annat som fylls med regnvatten. Även de skålar som sätts ut till fåglar och ekorrar där det faller ner blad och grus- som alltså fylls upp med samma vatten som de har i skålarna inomhus - föredras. Varför? Är det "roligare"? Kan det finnas nåt mineral i gamla järnbalkar, pölar med förmultnade löv osv som de behöver?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
I de vattnet finns inget kalk de gillar inte djur.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Är det så att dom hellre går ut och dricker även fast dom har närmare till skålen inne?
Har bara själv en liten teori att katterna dricker från det dom passerar 😛En av mina damer gör alltid så att hon dricker mer om man har flera olika skålar då hon nästan alltid dricker när hon passerar något som innehåller vatten. Inte alltid mycket, men hon passar ofta på.
Hade bland annat städat lite krukor m.m och ett fat hade kvar lite vatten i sig efteråt och jo nog passade hon på att dricka.
Eller bara när hon går förbi ett fuktigt glas så slickar hon på utsidan osv.
Men kanske bara handlar om smak haha. Finns ju katter som vägrar skål och ska dricka direkt ur kranen.
Min Moltas passar på att dricka allt möjligt lurkigt vatten han kan hitta när vi är ute. Jag tror att han tycker att det är spännande och roligt.
Inomhus dricker han normalt.
Sajtvärd Katter iFokus

Nog lite så att de dricker om de passerar nåt på vägen. Det där med kalk kan säker betyda nåt, här i Danmark har vi otroligt hårt vatten.
Mina katter föredrar vattenfontänen. Har haft fontänen + många skålar framme men de går alltid till fontänen, trotts att vattnet är smutsigare där ibland (den står bredvid en kruka och katterna har för vana att putta ner jorden i fontänen ;).
Har hört någonstans att katter föredrar rinnande vatten, så kanske är en blandning av det + kalk som några andra säger :)
Här har vi otroligt mjukt vatten dvs nästan inget kalk alls. Vi ha undantag från EU för att få använda det som dricksvatten så det skulle då passa mina katter men de dricker ändå det som finns utomhus. Även det som jag sätter ut till dem som kommer innifrån huset.😃

Mina pärons katter pillar hellre upp gallret på golvbrunnen i bastun och dricker riktigt snuskigt och gammalt svettblandat vatten som stått still i månader, än att dricka slatten i skålen som står precis intill eller gå till köket. Brunt vatten i pölarna på grusvägen smakar också bra tydligen. Likaså när de är ute på öar på båtsemestrarna, där är "snuskpölarna" med gammal algfyllt och grumligt vatten godare än det fräscha sjövattnet.
Katter vill oftast inte dricka på samma ställe som dom äter…
Mina katter dricker ur skålarna men ännu hellre ur mina dricksglas, diskhon, vattenkranen och har även tagit de på bar gärning med huvudet nerstucket i toaletten…
Jag tror att katter helt enkelt tycker att det är spännande att hitta nya "vattenhål". Det är ett beteende som tilltalar deras medfödda instinkter kan jag tänka mig..
Sajtvärd Katter iFokus
# 8 Men jag har inga vattenskålar i köket?

#9. Kolla min avatar… det är Elvis.
#12 Haha ja det där känner jag igen :)
Nu har jag inte katt längre men skrattade lite när jag läste inlägget och undrar: gäller inte det väldigt många av våra tamdjur? Min häst ratar ofta det fräscha vattnet i sin hink och dricker hellre gammalt regnvatten från pölar, gärna sånt som är lite lerigt och äckligt, eller gammalt vatten från hinkar som stått utomhus några dagar.
Hunden dricker helst inte kranvatten alls utan föredrar allt vatten som andra djur har druckit av (kattvatten är det bästa, andra hundars vatten kommer tvåa, hästvatten trea) samt riktigt sunkigt vatten ute. Värst var nästan när vi var ute i skogen en vecka och hade en slaskgrop i vilken vi slängde alla matrester och kastade över lite jord varje gång. Det spöregnade hela veckan och efter ett par dagar var gropen alldeles vattenfylld. Skitgott tyckte hunden (som har värsta stålmagen) och drack därifrån hela veckan istället för att dricka sitt friska vatten från vattenskålen precis bredvid…
Katter har jag nästan uppfattat åt andra hållet, vet många katter som bara dricker ur kranen eller ur ett dricksglas bredvid kranen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Mina katter föredrar regnvatten före kranvatten. Dom dricker nästan bara ur vattenkannan på balkongen numera som är fylld av regnvatten.
# 14 Helt riktig kranvatten duger från badkarskranen😃