Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1646 ggr
Its'me!
0

FORT, katt med uppsvälld mage!

Min kompis katt är för övrigt smal, men magen har blivit enorm! Typ som hon har svällt en fotboll? Min kompis är jätte orolig, någon som vet vad det kan va?

Gronstedt
4

Dags för ett veterinärbesök, är vad det är. Kan var många olika saker, från mask till dräktighet till cancer till …

Skogsmongot
2

Kontakta veterinär

Its'me!
0

Katten är 8 år och kastrerad)

Its'me!
0

Tack för så snabba svar! Dom ska till veterinären imorgon, men man vill ju veta nu vad det kan va!

OberonsMatte
2

Vätska i buken låter det som tycker jag. Till veterinär!!

Sajtvärd Katter iFokus

Gronstedt
1

#3: Ok, då kan ni utesluta dräktighet och behöver bara oroa er för alla möjliga andra orsaker. Kontakta veterinär!

EDIT: Såg inte #4 förut, bra att kissen kommer att bli undersökt!

Mymlan
0

I värsta fall kan det vara FIP be dem kolla upp det,

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Its'me!
0

Åh, det var FIP :( Nu är katten avlivad.. Stackare Vi hoppades verkligen att det kanske var mask eller något, rest in peace Sota :'(

annzoo
0

#8 hur kunde veterinären diagnosticera katten till FIP då de krävs obduktion för att ställa diagnosen..

tråkigt för ägaren iaf

MangoMelon
5

#9 För att diagnostisera FIP kan även veterinären punktera buken och undersöka vätskan som kommer ut. Gulgrön tjockare vätska är karakteristisk för FIP. Sen tar veterinären ett fulltäckande blodprov och kollar efter förändringar. Förändringar tillsammans med anemi och förhöjda infektionsvärden samt den karakteristiska vätskan och uteslutningsmetoden gör att en veterinär kan med 99% säkerhet diagnostisera FIP utan obduktion.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[Mustangcab]
0

# 10 Fast frågan är om vetten verkligen gjorde detta eller bara sa att det var FIP. Inget ont menat till dig som upplyser oss.🙂

AgnetaB
0

har för mig det var ett fall här förut med siameser då vet sa det var FIP o den ena lilla avlivades o den andra återhämtade sig.

Jag har bara läst/hört de måste obducera dem så det var nytt för mig.

AgnetaB
0

Vad var det för ras ?

Its'me!
0

Jag har inte så bra koll eftersom att det inte var min katt, men det är en vanlig bondkatt typ!

mallabralla
1

finns ju våt FIP och torr FIP, vid våt FIP dör katten fort (får vätskefylld buk) Torr FIP är långdraget och kan (extremt ovanligt) behandlas.

kan ju ha varit att ena hade våt och andra torr

Sajtvärd på Perser iFokus

IceJossan
0

Veterinären kan inte till 100% säga att det är FIP innan obduktion, men kan framföra vad det mycket troligt är pga vätskeprov i buken samt symptomen, och ÄR det FIP så finns inget att göra. Det är det upp till ägaren att låta katten somna in innan den tynar bort och dör i FIP eller att tro motsatsen och kämpa för det med oddsen mot sig. Katten kan bli frisk, men den kan ocnså bör fruktansvärt sjuk.

[trh]
0

#10 Precis, även symtombilden vägs in. Sen får man ju även se till kattens mående. Vi fick låta vår lille somna in, även om veterinären inte kan bli mer än "99%" säker eftersom han var så försvagad.

#11 Våra veterinärer gjorde allt, man får ju hoppas att andra är lika engagerade.