Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3167 ggr
Superfaks
1

Gissa rasen :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som rubriken lyder: gissa rasen ;)

[Emma--]
0

Sånt är jag dålig på, men gissar på turkisk angora :P

[Classsic]
0

Det är ju jag också men jag drar till med Maine Coon ;)

OberonsMatte
2

Katten är jättefin. Jag gissar på huskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

ElinaPersson
2

Norsk skogkatt om det är renras, annars vill jag chansa på att det är en huskatt som du vill se vad vi säger om :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Luna.Simba
0

Jag tror som ovanstående att det är en turkisk angora. Eller en huskatt😃

Superfaks
0

Några fler som vill gissa? :P

HagensYeats
0

Norsk Skogkatt eller huskatt? ;)

jackuese
0

Norsk skogkatt / bondkatt ?:)

Junkan
0

Norsk skogskatt eller huskatt.

[silkesnosen]
0

Huskatt eller Turkisk angora, men öronen ser ut som på en Maincoon, hahha

Superfaks
0

En till 😃

[Nightcat]
0

Kan man få se en bild på svansen?

SolidShinta
0

Maine coon eller maine coon/norsk skogkatt kanske

Superfaks
0

Bild på svansen som #12 bad om :P

Inte världens bästa bild tyvärr, men är den enda jag har för tillfället. Svansen är nu tvättad och är fluffigare vid roten där ni ser att den är lite skitig. Lång är den också :)

Kattmamma77
0

Om det ej är en långhårig huskatt så tror jag norsk skogkatt,
annars en ngt orastypisk Maine Coon.

jollycox
0

Jag gissar på att det är en huskatt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Emma--]
1

Ja den där svansen hör nog inte hemma på en angora. Så lutar nog mer och mer mot en huskatt tror jag. ;P

Superfaks
0

Han är 13 veckor också, om det är någon som undrar :)

[Lilyz]
0

En liten Maine Coon då kanske, han ser stor ut för sina 13 veckor :)

[Emma--]
0

Jaha är han så ung haha. Då blev det ju ännu svårare 😃 Tycker det kan vara tillräckligt svårt att inte blanda ihop långpälsade katter haha.

EddaM
0

En MC är det inte så den inte har den huvudform en MC skall ha. Skogis utan stamtavla kan det däremot vara då den ser ut att ha ganska rak profil men är inte ren i sina huvud linjer.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Superfaks
0

#21 håller med om att profilen ser lite rak ut på första bilden, men den är inte det egentligen :) Här er en bild på honom som kattunge. <3

Superfaks
0

Eller, kattunge är han ju fortfarande, men som minikisse då ^^

EddaM
0

#22: Jasså ja då säger jag att han är en väldigt söt långhårig huskatt =) Om du skulle bli intresserad utav att ställa ut honom i framtiden så är det bara bra att han INTE liknar någon ras.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Lilyz]
4

Vad är han då? Är nyfiken nu ju, antar han är rasren eftersom tråden heter "Gissa rasen"? :)

[Mustangcab]
3

Huskatt, som sålts som oreggad utan stamtval med påstådd ras.

OberonsMatte
3

#26 Ja, jag misstänker också det och tycker att det i så fall är oerhört beklagligt. Katten är förstås fortfarande jättefin och kan säkert bli en fantastisk sällskapskatt, men om han är resultatet av en planerad parning har jag tyvärr i så fall inte något positivt att säga vare sig om uppfödaren eller köparen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

Nu är jag då väldigt nyfiken på svaret 😃

Superfaks
5

Han är en huskatt haha ;) 13 veckor och väger 2,2 kg :)

MEN (hoppa inte på mig nu) hans mor-/farföräldrar är alla reggade Maine Cooner. :) Han är inget annat än huskatt alltså.

Vet att han inte är något annat än Huskatt, och det gör mig ingenting. Har länge letat efter en vit långhårig hane, så det hade inte spelat någon roll vilket ursprung han haft.

Förstår inte varför alla ska trycka ner dom som köper huskatter? Och som dessutom säger att det INTE finns några raser i en huskatt, oavsett ursprung. Ta mig som exempel, jag kan inte säga att jag är helsvensk eftersom min pappa är från Sydamerika. Jag är helsvensk på papper, men är mörkhårig, har nästan svarta ögon och något mörkhyad. Vilken helsvensk-i-generna ser ut så?

Man har ju fortfarande ett visst ursprung oavsett vilket land man är född i. Likaså för katter, där man SÄKERT vet att föräldrar/mor-/farföräldrar är registrerade raskatter. Är kattens härstamning helt okänd så tycker jag INTE man ska försöka försköna katten genom att hitta på att katten är den och den rasen eftersom den ser ut eller beter sig på ett visst sätt.

Så är man helt hundra på att katterna har registrerade raskatter i familjen så tycker jag man kan få nämna det, men självklart är katten fortfarande en HUSKATT.

[Emma--]
2

#29 "lillkillen" :P Alla trycker inte ner dom som köper huskatter. Eller tror ingen är ute efter att trycka ner.

[Mustangcab]
3

# 29 Vad du fått ifrån att någon försöker trycka ned för att du köper en huskatt vet jag inte då jag själv har två stycken och har aldrig känt mig nedtryckt pga det faktum.

Att däremot köpa en MCO från en uppfödre som säger sig ha stamtavla på sina katter är att stödja oserisös BYB om du inte visste det. Sen kan vi lämna därhän varifrån du kommer det är fullkomligt ointressant. Skulle alla dra sin släkthistoria här på katter i fokus så blev det inte mycket kattprat vill jag lova.

Lycka till med katten🙂

Superfaks
0

#31:

#27 skrev såhär "om han är resultatet av en planerad parning har jag tyvärr i så fall inte något positivt att säga vare sig om uppfödaren eller köparen." alltså tycker personen att det är fel att köpa en huskatt.

"säger sig" ha stamtavla på sina katter stämmer inte. Har fått veta namn, bilder och stamtavla + intyg på att mor-/farföräldrar är reggade Maine Cooner med stamtavla.

Vem har sagt att säljaren varit oseriös?

Ja, men ALLA har väl ett ursprung?? Min katt är en Maine Coon utan stamtavla och alltså en Huskatt, och det vet jag om. Att påstå att han inte har en viss ras i sig är ju att ljuga, eller hur? Annat är det om man har en huskatt som har helt okänd härstamning.

Jina
5

#32 Kan inte direkt kalla säljaren oseriös rakt av. Hen har ju vaccinerad, besiktigat ungarna, testat föräldrarna för HCM… Dock förstår jag inte varför hen då inte tog ut stamtavlor.

[Lilyz]
1

Ja vet man till 100% att ens katt har en viss ras i sig så tycker iaf jag det är okej att nämna det, bara man inser att ens katt är huskatt och inte försöker få den att låta "finare" genom att påpeka att den faktiskt har ras i sig :) Alla katter ska ändå ha lika värde, oavsett härkomst.

OberonsMatte
10

#33 Att använda oregisterade katter i planerad avel är oseriöst hur man än vrider och vänder på det. Att uppvisa far-och mor-föräldrarnas stamtavlor bevisar bara ännu tydligare vilken oseriös syn på avel uppfödaren har. Raskatter ska användas i registrerad avel om de över huvud taget ska användas i avel. Att utnyttja dem för att sätta fler huskatter till världen är så fel det kan bli på alla sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

Jina
4

#35 Tycker inte det är seriöst, men det finns ju grader i helvetet. Hälsotestade föräldrar, "fixade" ungar, det blir liksom bättre än att sälja ungar min bekanta nu ska köpa: 11 veckor gamla, ovaccinerade, ej avmaskade (utekatter), ej besiktigade, ej könsbestämda. Som sagt, grader.

Jina
2

Och ja, jag utgår från att dessa saker gjorts med föräldrar/ungar eftersom TS säger att uppfödaren inte är oseriös. Vi vet ju att de ej har stamtavla. Då måste uttalandet ha med dessa saker att göra.

OberonsMatte
5

#32 För att förtydliga det jag skrev tidigare tycker jag inte att det är fel att köpa huskatt (om det t.ex. är från ett katthem), tvärtom. Men är det resultatet av en planerad huskattavel/blandrasavel eller oregistrerad rasavel är det fel, ansvarslöst och oseriöst, och det står jag för.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
4

# 32 Tala om hur mycket din katt kostade och om den är är testad så den är hörande. Tala också om vilka tester som uppfödaren gjort och vad de gjort med katten innan du köpte den. Var den vaccineradx2, id-märkt och hade en försäkring som du kunde ta över?

I så fall är säljaren inte helt oseriös.

Mina huskatter är katter som jag räddat. en liten svart och en liten grå och så har jag 3 raskatter alla 5 är lika älskade och alla är också försäkrade, id-märkta med chip och i örat, samt kastrerade.

Superfaks
0

Han kostade inte mer än en Huskatt bör kosta. Hörande är han definitivt, båda öronen fungerar som dom ska och han kommer när man ropar. Jag ville döpa honom själv så jag står för ID-märkning och öppning av försäkring (vilket man måste ha en ID-märkt katt för att kunna göra). Han är avmaskad och vaccinerad.

[Mustangcab]
1

# 40 Uräsktam en jag tror att du missförstått något allvarligt.  Man måste ha ett namn för att id-märka en katt. Har det någon betydelse vad katten heter på id-märkningen då de raskatter jag har heter något helt annat än vad det står på deras stamtavlor. Däremot så skickade en av uppfödarna in det namn som jag valde att kalla katten på id-handlingen när de skulle reggas i Djur-id. Och nej man behöver inte ha en id-märkt katt för att ta en försäkring på den.

Jina
1

Man kan byta namn på försäkringen. Har bytt till mina katters "vardagsnamn", tidigare stod de med sina "söndagsnamn".

Eine
2

#40 Bra ,då kostade han minst 2500.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mona22
4

Undrar lite varför katten inte fick stamtavla om det är renras. Man får ha en kull som icke registrerad uppfödare så man kan inte skylla på det. Tycker även det är lite tragiskt att de föder upp huskatter och tycker synd om uppfödarna till föräldrarna, tror verkligen inte de vill stödja detta =(

Superfaks
0

#41, Jag har då aldrig kunnat öppna en försäkring utan att ange kattens ID.

#44, Alla har helt enkelt ambitionen att bara äga katter med stamtavla.
Ja, fast bli inte arga på mig för att jag köper en katt av dom, bli arga på dom ist.

MonicaLagerquist
7

Jag försäkrar in alla mina katter vid sex veckors ålder.Har aldrig uppgivit något ID nummer.

Stolt ägare till tre La permer

[Mustangcab]
3

# 45 Om du har id-nummer så får du 10% rabatt hos Agria på huskatter. Säger inte detta något om att det går utmärkt att öppna en försäkring utan id-märkning.

Jina
1

Försäkrade en katt förra veckan utan ID-nummer. Och på namn svarade jag "Öhhh, jag vet inte än, men skriv Doktorn".

[Elinors]
11

#45 Så länge som de får sina katter sålda kommer de ju att fortsätta att födas upp och sälja katter för 3000 utan besiktning, vaccination och id-märkning. Därför är det viktigt att som köpare välja vilken avel en vill stödja.

[Geekinblack]
0

Det var nog den finaste katten jag sett på länge!! :) förutom min katt förstås ;)

elli-kleo
7

Känns fel att gissa rasen när det inte är någon ras. Huskatter är ju inte en ras. Utan ett samlingsnamn. Ungefär som att sänga raskatt är en ras

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Superfaks
0

Jaja, jag bryr mig inte om vad ni säger. Jag älskar honom som den huskatt han är och för mig är inte en stamtavla allt i världen, som det är för vissa.

Jag har hört vad ni har att säga och ni får väl tycka att jag är en dålig kattägare för att jag inte gör skillnad på raskatt och huskatt. Alla är för mig lika värda. Punkt. Nu har jag istället flera tusen över att kunna lägga på bra foder och klätterträd. :)

OberonsMatte
10

#52 Det är väl ingen som har påstått att du är en dålig kattägare? Att du som kattköpare gjorde valet att stödja och uppmuntra oseriös, planerad och oregistrerad blandrasavel är dock något som jag tycker verkar väldigt ogenomtänkt och ja, rent ut sagt dåligt!

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
2

#52 Du är ingen dålig kattägare. 

Och stamtavla är inte allt, men det är något som kan vara värt att fundera över varför det inte följer med när det är mellan 2 av samma ras. Som när man ser annonser där dom gjort allt, och avlat på föräldrar med stamtavla men så tar de ej ut stamtavlor av orsaker som att de inte har intresse av utställning, eller inte med i någon kattklubb m.m Det är en sån liten kostnad, och inte svårt alls så det är lite konstiga skyll kan jag personligen tycka. 

Och visst att man inte behöver stamtavlan när man inte tänker ställa ut, eller avla, men det är en viss garanti att det är någon orsak bakom som gör att det inte går att ta ut stamtavla för att det t.ex finns avelsförbud.

Nu var du ute efter en vit katt med lång päls och fick det. Och jag har ingen aning vad uppfödaren till honom gjort eller inte så där kan jag inte säga något. 

Jag hoppas då på att få se fler bilder på honom. 🙂

ElinaPersson
7

#52 Fast även om jag lagt 22000kr på mina 2 bengalkatter så har jag fortfarande haft råd att köpa kvalitetsfoder och Kattens No.1 klösträd. Tycker inte raskatt ska betyda "dåligt foder och dåliga aktiveringsmöjligheter" för att de kostar mer i inköp och huskatt "bra foder och bra aktiveringsmöjligheter" för att de kostar mindre.

Det handlar om vad man vill prioritera, jag lever hellre på nudlar en månad och ser till att mina katter fortsätter få sitt kvalitetsfoder än köper oxfilé och annat gott bara för att jag har råd och kan… 

Sen tycker jag att kvalité lönar sig i längden, oavsett om katten "mår så bra på whiskas" så slipper man fortfarande oroa sig över att katten KAN insjukna efter några år bara för att man vet om att man gett katten det bästa möjliga redan ifrån start. Samma sak med mina klösträd som katterna växt upp med, inte en skråma nästan efter 1 år och då är dom ändå uppe på 6,5kg vardera i vikt..

Tack för mig!

OberonsMatte
7

#55 Ja, även om folk har olika ekonomiska förutsättningar väljer alla människor vad de anser det är värt att lägga pengar på eller spara ihop till. Att ha raskatt betyder inte nödvändigtvis att man har jättemycket pengar eller är en lyxkonsument som alltid har det dyraste av allting. Det finns nog många med huskatter som har betydligt dyrare levnadsvanor och prylar än vad jag med mina 4 raskatter har.

Sajtvärd Katter iFokus

ElinaPersson
5

#56 Så sant så sant… Jag hade gott med pengar när jag skaffade mina katter och kan väl inte sticka under stolen med att jag skämde bort dom med "det bästa"… Katterna bryr sig nog inte om de får åka vanlig transportbur eller Sturdibag (som jag införskaffade) men jag gillar att lägga pengar på katterna och är säkert uppe i cirka 60 tusen kronor från inköpsdagen vad gäller mat, foder, Kattsand, katterna, klösträd, tillbehör osv osv… Jag kunde ALDRIG i min vildaste fantasi tro att det skulle vara så dyrt att skaffa katt med alla tillbehören 😮 Det gäller helt klart att ha en budget…

Jag håller med dig till fullo om det du skriver, jag är absolut ingen lyxkonsument till vardags utan tvärtom, jag har en väldigt låg inkomst och får lägga budget varje månad vad gäller räkningar 😉 Söker ständigt nytt jobb för att förändra situationen för oss alla 3 (katterna inräknat)..

off36is
3

#52 Det är jättebra att ha flera tusen över. Hoppas bara att föräldrarna inte har några ärftliga defekter som kan nedärvas och komma kosta multum i veterinärkostnader. Finns väldigt många Maine cooner med mycket dålig tand/munhälsa (ärftlig gingivit) samt dåliga höfter. Dessa brukar säljas som sällskapskatter men bör inte avlas på. Köper man då in två sällskapskatter och sen börjar avla på dessa är risken att man får en katt med flera olika defekter/åkommor och med allt vad det innebär inte minst ekonomiskt. Hoppas att du har tur och slipper några större obehagliga överraskningar framöver och att din katt får leva ett långt liv och vara förskonad från sjukdom.

Beafer
5

Alltså.. TS skapade en rolig tråd "gissa rasen". Varför ska det alltid spåra ur i dessa diskussioner om huskatt vs raskatt? Det var väl inte det den här tråden var till för?

Till TS, rolig idé och en galet fin katt du har!

[cicci1998]
1

vrf är alla så sura på iFokus?

tkr de inte e nå kul om alla bara ska sura på varandra :S bättre att vara glad och positiv istället, söt katt föresten :)

jollycox
7

#59 Fast jag kan tycka att det var ts själv som gjorde att det spårade ut i en disskussion om huskatt vs raskatt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Superfaks
3

#59 & #61

Ja det enda den här tråden var till för var att ni skulle få gissa rasen och att "rasen" skulle vara Huskatt. Inte huruvida jag är en dålig person som KÖPER en huskatt av en privatperson istället för att ta hand om en från ett katthem.

Klart man säger ifrån när man blir påhoppad om att man minsann gjorde ett dåligt val och att har man inte råd att köpa en raskatt så ska man inte ha katt över huvud taget. Blir så less på er som inte fattar att det finns mer i livet än att gräla över en stamtavla.

Inlägget är låst för nya kommentarer