tipps på mat me bra näring i..!?
Hej, min katt försvann 13 juli och var borta i 4 hela veckor!!! (han är kastrerad)
Så är äntligen hemma! :D :D :D :')
Nu har han gått ner något enormt :'( så nu vill jag ha tips på ALLT som är bra för en katt att äta.. kan redan här tillägga att han INTE tål blötmat/burkmat.. för de går tyvärr rakt igenom honom (rinnande bajs bara nån minut efter han fått de) så de är inte lönt att tipsa om blöt/burk mat. Men allt annat tack, en kompis till mig tipsade om kattungefoder .. va tycker ni om de?
jag kan tillägga att jag har uppskrivet vikt på honom 1 mars ( i år) då han var 10 månader vägde han 4,3 kg, nu är han 15 månader och väger 3,7 kg.. och jätte benig man känner ryggraden, revbenen, höfterna m.m rejält på honom, så snälla ni tipsa mig om bra mat som gör att han kan gå upp behöver inte vara "katt mat" finns de nått bra i "vår kost" så tas de tipsen med emot.
ska ner o köpa avmaskningsmedel i morgon och avmaska honom, för man vet ju inte va han vatt med om och ätit under dessa 4 veckor som ute katt. Plus har jag synat honom noga över allt efter lös, fästingar osv, förutom denna kraftiga viktnedgång e han i övrigt pigg o inte sår m.m dock väldigt trött, vilket jag kan förstå för är man en innekatt och vatt ute i 4 veckor kommer man nog inte till ro utan sover me helspänn och ett öga öppet.
Tacksam för svar! :)
Om han är känslig mot blötmat så skulle jag säga att rått kött är det bästa för att få upp honom i kondition. Man behöver inte börja helutfodra med BARF (rå föda) utan kan börja med att kompletera det torrfoder han får med rått kött. Kyklingvingar brukar vara uppskattade eller köttfärs. Katter har lättare att gå upp och hålla en bra vikt med hjälp av animaliska fetter och proteiner.
När det gäller basmaten om ni vill fortsätta ge torrfoder så är tumregeln så lite vegetabiliska ingredienser som möjligt och har man en katt med känslig mage kan det vara klokt att undvika fisk. Själv rekommenderar jag Porta 21 Feline Finest Sensitive eller Orijen Cat & Kitten. väljer man ett bra märke så gör de ingen skillnad mellan kattungefoder och vuxenfoder. Men tänk på att göra matbytet under flera veckor och ta det långsamt.
Lycka till 🙂
#1 tack för ditt svar ska tänka på råfärs o kyckling till honom! =)
Mitt problem är att min andra hankatt väger lite för mycket och ska helt bara äta foder för kastrerade katter.. så får ge Azlan (som katten heter) i ett annat rum då kanske.. så Dexter inte går upp i onödan! :P
Äggula ska vara bra att ge när man vill få i dom extra näring har jag hört.
#3 mm, de har jag med hört, han fick de med lite laktosfri grädda igår.. mest bara för jag ville ha i honom något.. =)
#2 Om man har en underviktig och en övervfiktig katt så är rått kött deffinitivt något man borde sattsa på då det fungerar väldigt bra både som dietmat och gödningsmat.
#2 Ge gärna din underviktiga katt fri tillgång på fodret som din överviktiga katt äter så kommer han med största sannolikhet att lägga på sig. Det är så högt innehåll av kolhydrater att det är det bästa sättet att få en katt att "fetta" på sig
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#5 jaså vad bra! 🙂
#6 tack, för tipset de ska jag tänka på! 🙂