Någon mer som har innekatt?
Jag har två stycken katter, innekatter. Båda har levt som innekatter i hela sitt liv, de är tre och fem år gamla. Den ena har jag haft sen han var kattunge och den andra kom för nån månad sen som omplacering.
När jag pratar om mina katter med andra med katt ("alla" andra har utekatter) så avslutas det i så gott som alltid med typ "ja mina katter får ju gå ute, jag tycker en katt ska få det för att må bra" och liknande. Jag tar lite illa vid mig för personen menar ju då att innekatter mår dåligt, och indirekt då såklart att även mina katter mår dåligt som innekatter. Jag kan inte se att mina katter mår dåligt, jag tycker de verkar må jättebra. De äter som de ska, går på låda som de ska, är fina i pälsen, pigga och glada och lekfulla, ser allmänt friska ut.
Är det någon mer som har innekatt och som alltid får pikar om innekatters liv jämfört med utekatters välmående? Är det ett vanligt fenomen, jag håller liksom inte på och pikar nån med utekatt.
Mina är innekatter hos mig, större delen av året, och utekatter när vi är hos mina föräldrar, har aldrig faktiskt fått pikar för att de är innekatter även om det endast är en till i min vänkrets som har innekatt, resten har alla utekatter och många lever efter den gamla synen på katter. Snarare jag som inte kan hålla tand för tungan angående deras katthållning och ger ovälkomna tips 😉
Jag har innekatt (förr katter), är även raskatt. Fick höra rätt många sådana pikar förr från andra kattägare. Just det där att "katter ska få gå som de vill" och "de kan ju inte må bra som innekatter". Plus att de som sagt var/är raskatter så fick även ofta höra pikar om att de på något sätt skulle vara "snoffsiga" och att de själva ju "bara hade gamla hederliga bondkatter".
Tycker inte att du ska bry dig, även om jag vet att det lätt är att man tar åt sig. Tänk på att innekattens medellivslängd vinner över utekattens i hästlängder! Med bilar och andra rovdjur och allt. Sen för att inte tala om alla hemska människor som gör lite vad de vill med katter ute.
Vet en kille på min gård när jag var liten som kunde börja klappa katterna i kvarteret för att sedan bara sparka till dem tex. :( Finns ju även folk som gör värre saker än så tyvärr…
Tycker dock att det kan vara en bra idé med kattgård eller innätad balkong om man har möjligheter till det.
Läs detta som Lena på hittekater skrivit
http://hittekatter.ifokus.se/articles/4e366077d4ebea04ef002a4f-ett-gott-liv-som-innekatt
Folk som ger mig pikar brukar jag svara med att utekatter bara är för lata människor som inte orkar ta ansvar för det djur dom köpt, då blir jag inte så populär kan jag säga ;p
men det är ju så, det är mycket jobbigare att hålla en katt till freds som innekatt då man som ägare faktiskt behöver ta ansvar för att katten faktiskt får säker och bra aktivering i form av lek, klättermöjligheter och eventuellt ansvarsfull utevistelse (rastgård eller selepromenader tex).
Jag personligen skulle aldrig släppa ut mina katter på fri tass, jag bryr mig om dom för mycket för att kunna göra det, och jag tycker inte att det känns förenligt med ansvarsfull djurhållning.
Sedan kan man alltid fråga sig varför katter skulle vara annorlunda från tex hundar på den fronten, eller kaniner, marsvin, fåglar eller exakt alla andra tamdjur människan har i sina hushåll.
Sedan går jag ju inte runt och pressar ner dessa åsikter i mina vänners eller bekantas halsar stup i kvarten, men känner dom att dom kan ta sig friheten att ge mig pikar för att jag bryr mig om mina djurs hälsa så tar jag mig friheten att kalla dom okunniga.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Har innekatter, men det har resten av mina vänner också så där håller vi ju bara med varandra om att det går alldeles utmärkt att ha innekatter.
På internet är det en annan historia vad man får höra.
Sen vet jag ju inte vad mina grannar tänker i smyg haha.
Många tycker ju att katter ska gå fritt för att må bra, men du vet ju hur dina katter mår. 🙂
Jag har självklart enbart innekatter!Finns ingen anledning att låta dem gå lösa ute.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#4 nä man blir kanske inte så populär överallt 😉. Och #5 nä man vet ju inte vad grannarna tänker i smyg 😉
lukasfelix, citat:
Är det någon mer som har innekatt och som alltid får pikar om innekatters liv jämfört med utekatters välmående? Är det ett vanligt fenomen, jag håller liksom inte på och pikar nån med utekatt.
Jo det är ett vanligt fenomen (och vanligt är ju även pikar åt andra hållet, fast kanske främst på kattforum då). Känner igen din situation. Nu är jag en känd kattvän i grannskapet - även som aktivt engagerad i problematiken med hemlösa katter - så ingen vågar "pika" helt öppet. Är för närvarande kattvakt till två olika grannar, med ett flertal katter som går ut och in fritt gm kattlucka. Det är ett stort och betungande ansvar. "Alla" här har ute-innekatter. Det är jättefina katter och de är på alla sätt omhuldade och väl omhändertagna i övrigt. I flertalet fall. Men det är ofta bråk mellan katterna på gården. Och nej jag vågar inte mera, med mina egna. Tycker du har alldeles rätt i att katter kan må utomordentligt väl som innekatter. Fast det kräver också mer av ägaren, i form av aktivering. Kan inte påstå att jag "pikar" utekattsägarna, men visst har jag synpunkter när det går långt i bristande omsorg. Svamligt svar det här, det är inte helt lätt …
Här är min Zelda! hon är innekatt och överlycklig! Jag bor i lägenhet ganska centralt och det skulle aldrig fungera att ha henne som utekatt med alla bilar plus att hon kan ju inte ta sig in när hon själv känner för det.
Jag tycker personligen att det inte spelar någon roll om en katt är inne eller ute så länge det passar katten, man har ju hört om katter som blir helt galna om de inte får vara ute men hur många katter har man inte hört om som far illa ut när det är ute?
Zelda är min ögonsten, hon mår bra inomhus, här vet jag vart jag har henne och jag kan hålla henne trygg, det känns bra för mig och även kanske för henne, tycker folk som pikar om att det inte är bra att hålla en katt inomhus ska tänka efter då de som väljer att ha sin katt inomhus antagligen inte gör det för att vara själviska (kanske lite för min del, hade haft ångest-attacker om hon vandrat omkring ute) men man har ju inte en katt inomhus om man inte orkar med den, man måste aktivera den, annars lider man själv av att ens katt gnäller.
Man blir tvungen att ägna mer tid åt sin katt och det tror jag är bra.
Ursäkta det långa och flummiga inlägget men jag tror du ser var jag menar :)!
#8 Jättebra svar tycker jag Zelda, och förstår/ser precis vad du menar! Lite själviskt känner jag också att det är. Får ångestattacker av utekatter (mina - tidigare- och andras, nu) precis som du. Det är kanske det som gör det svårt. Men visst är det så: Man blir tvungen att ägna mer tid åt sin katt och det tror jag är bra. ❤️Ägnar en massa tid åt de "andras" utekatter också. Och ibland blir ägarna sura av det. Aldrig katterna dock! 😃Nu ska jag dra iväg till grannarnas utekatter som jag är kattvakt åt … hoppas de dyker upp. Trött och förkyld men det är de värda, katterna alltså.
Det är ju skillnad på katt och katt också tycker jag. Vissa katter vill vara ute och mår bra av det, medan andra katter faktiskt inte vill vara ute. Jag bor i lägenhet i storstan med två hittekatter och anser det direkt olämpligt att ha utekatter i mitt område. Den äldsta, som troligtvis har gått utomhus i 4-5 år innan han kom till mig vill inte ens gå ut på den innätade balkongen. Vid två tillfällen har jag sett honom sitta vid fönstret, och han har bott hos mig i snart två år. Så näe, jag tror att han mår bäst av att vara innekatt då han inte visar något som helst intresse av att gå ut. Att släppa ut honom skulle vara direkt olämpligt och jag tvivlar på att han skulle överleva. Han har dessutom hjärtproblem och astma.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Jag har en bruntabby Europé ,Zoya,.Hon är 9 år och har alltid varit innekatt.Hon är frisk,lekfull,kelig och trivs kanonbra.Enligt experter mår en katt mycket bättre än utekatter och utsätts inte för trafikolyckor,arga hundar m.m.En viktig detalj ! Man bör ha en relativt stor lägenhet så att en katt har olika favoritplatser att leka, och sova i samt också kunna röra sig på.Lycka till. Sven-Erik Segerström
Alla mina katter lever som innekatter, för mig är det lika otänkbart att skicka ut katten utan tillsyn som att släppa ut hunden lös och hoppas att den kommer tillbaka
Innekatten ställer högre krav på mig som ägare för att den ska vara nöjd men det tar jag som en självklarhet som kattägare att tillgodose
De får även komma ut i sele och rastgård, har klättermöjligheter, leksaker och massor av gömmor inomhus.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Så jag är en dålig kattägare som har katter som mår superbra ute och skulle bli galna om de inte fick komma ut?
//doge
#13 Vem har sagt det? 🙂 Själv kan jag inte tänka mig tanken att släppa ut mina katter på fri tass och tycker t.ex mina grannar gör fel som släpper ut sina katter här där det är tätbebyggt.
Men det gör inte en automatiskt till en dålig kattägare bara för att man valt det ena eller andra.
#13 Är det någon som skrivit det? Du gör ditt val och jag gör mitt.
Men för MIG är DITT val obegripligt
#14 Det känns på era inlägg som att ni tycker att alla med utekatt har tagit "fel beslut" som låter sina katter gå ute.. Nu är det ju inte jag som väljer utan mina föräldrar som också har inställningen att innekatter "lider".. Jag själv skulle kunna ha innekatt med rastgård om jag bodde nära trafik eller liknande men bodde jag mitt ute på landet skulle det var a en självklarhet för mig att låta katten vara ute ;/ Jag bryr mig om mina katter och det är inte av ansvarslöshet som vi låter de vara ute.
//doge
#16 Min inställning grundar sig alla utekatter vi behandlar på kliniken
Jag kan inte förstår hur man kan vilja utsätta sin katt för det, ändå är det folks fria val men jag tycker att det är konstigt att katten som enda tamdjur ska anses få gå ute utan uppsikt
Varken hästar, kor, får, grisar, getter, kaniner, marsvin, undulater mm mm släpps utan uppsikt, men katter….
#16 Det är ju dock bara min åsikt att husdjur inte ska gå fritt, men tror inte man är en sämre kattägare för att man valt utekatt. 🙂
Bor man lämpligt till förstår jag grunden till varför man väljer det, även om jag inte håller med om att det är det första man ska göra.
# 16 Tänk dig ett område med höghus och enbart asfalt. Skulle du verkligen släppa ut din katt där? Många bor på det sättet idag och de vill också ha katter som husdjur.
Jag bor i ett litet hyreshus med mycket grönområden runt omkring men också mycket trafik och skulle aldrig få för mig att släppa ut katten på egen hand. Koppel/sele är det som gäller och vi är ute dagligen eftersom katten älskar att vara ute.
Det är helt fantastisk hur bra kontakt jag har fått med grannarna också för helt plötsligt vill alla stanna och prata en stund. 🙂
#19 Jag menar ju inte att ni har fel som har innekatt, hade jag haft en helt egen och bott så hade jag aldrig släppt ut katten på egen tass, det skulle vara att mörda katten nästan.. Jag undrade bara om jag var en dålig kattägare som bor så att jag kan släppa ut katten och därför gör det..
//doge
Jag har bara haft innekatt och kommer alltid ha det oavsett hur jag bor, mina katter får bara vistas ute under kontrollerade former antingen i sele eller i rastgård om jag någon gång skulle bo så att det är möjligt. Har aldrig fått någon pik för det vad jag kan minnas och jag skulle inte bry mig om någon hade åsikter om det.

Har innekatter. Har alltid haft, både hus och raskatt. Bor i stan och det är direkt olämpligt att ha dem lösa här. Kontrollerad utevistelse har mina. Hade jag bott i villa hade jag byggt en rastgård så de kan vara ute när de vill, men skulle aldrig våga släppa dem helt lösa.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus