Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 589 ggr
kanelbullen_92
0

Specific Adult vs. Four Friends Sterilized

Hej, jag behöver lite råd… 

Min katter äter Specific Adult, på veterinärens inrådan sedan ca 2 år då den ena katten hade allvarlig urinsten och fick opereras akut. Specific reglerar pH-värdet i urinen för att motverka uppkomst av urinsten. Men vill gärna byta foder då det inte har det bästa innehållet… När man läser om Four Friends Sterilized så står det att det också reglerar pH-värdet i urinen. 

Så min fråga är, vågar jag byta foder? Vill ju inte riskera att katten blir sjuk, hon har hållit sig frisk under tiden hon ätit Specific.

Hon är superkräsen så blötmat går tyvärr inte hem, men hon dricker i alla fall ordentligt.

Kaiia
2

Har du provat att strössla över torrfoder över mjukmaten? För jag tror ändå att mjukmat skulle vara en bra lösning…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

cBrodin
2

Jag förespråkar verkligen blötmat och ska man ge torrfoder ska det vara utan spanmål. MEN… vi har en hane här hemma som har haft allvarlig urinsten två gånger, och äter RC och Purina mot stenen som de hos vet rekomenderat. Och även om detta är skit foder rent ut sagt så anser jag att det ändå är bättre än att han blir sjuk igen, skulle aldrig kunna förlåta mig själv om han blivit sjuk då vi chansat. Så idag äter han 50/50 av torrfoder och blötmat. Med en katt som varit sjuk får man ibland tänja på sina egna gränser om vad som är bäst och överväga om man vill chansa eller inte. I vårt fall med en katt som var så dålig är det en för stor risk då han inte lär överleva en gång till.