Vad för egenskap har din katt?
Vad har din(a) katt(er) för personliga egenskaper? Lustiga, söta, konstiga egenskaper.
Min ragdoll Oberon har en fnys-tics för sig. När han lagt sig tillrätta någonstans eller spankulerar omkring lite halvtrött och avslappnad fnyser han alltid kort en gång genom nosen, som om det satt lite snor eller skräp där, vilket det inte gör. Det är något han har fått för sig bara och det ljudet är verkligen Oberon för mig. Likaså att han spinner så det knattrar i hela rummet när han lagt sig för att mysa någonstans helt själv.
Sajtvärd Katter iFokus
Om det börjar klia bakom örat eller i kragen när min skogis Moltas går omkring stannar han bara och lyfter ena bakbenet och kliar sig stående, som en hund, utan att sätta sig på rumpan först. Det ser ganska roligt ut och ingen av mina andra katter, varken nuvarande eller tidigare, har gjort så.
Sajtvärd Katter iFokus
När min birma Ruben ligger på sidan viker han ena framtassen som huvudkudde att vila kinden på. Det ser jätteroligt ut och enligt uppfödaren gör hans mamma likadant..
Sajtvärd Katter iFokus
Min Sotis vill alltid slicka på mina fötter direkt när jag kliver ur duschen.
Har fyra katter.
Bruce, han är en riktig pratkvarn. Knorrar och jamar lite speciellt. Husse är favoriten och ligger gärna på hans ben när han sitter i soffan och äter. Annars är han ganska mycket för sig själv. Bästa kompis med jättekaninen.
Ofelia, hon har blivit tokgosig. Ska ligga under mina linnen på min nakna mage och gosa. Ligger bredvid mig i sängen med huvudet utanför täcket som vi gör, gärna med min arm som huvudkudde. Hon är ganska bestämd. Flåsar jag henne i ansiktet kan jag få en örfil, hon kan visa bestämt att det här är inte okej med tänderna, markera. Och så kärleksnaggas hon.
Felix, är vår tjockis. Han är stor och bestämd, ska han ha mat så klappar han till mig när jag går förbi. Han ligger ofta i bokhyllan, fåtöljen, soffan, trappen och tvättar sig genom att sitta som en människa och hålla i benen med framtassarna. Han är inte så smidig men lyckas bli ren ändå. Han älskar ryggmassage, är ganska stel av sig. Troligtvis på grund av att han väger lite mer än han bör. Vi bantar ner han nu. Är Ofelias pappa.
Svea, min äldsta är väldigt social. Ska hälsa på alla och charmar alla. När vi kommer hem har hon börjat att hoppa upp i famnen från golvet om vi inte hunnit lyfta upp henne än. Hon är den dominanta som bestämmer allt hos oss. Hon är dock aldrig elak mot de andra. Ofelia är hennes dotter och de ligger ofta och tvättar varandra. Sötast är när de tvättar varandra samtidigt.
Min bengal Ines blir sur om vi kommer hem och inte hälsar på henne. Hon springer efter oss och jamar till vi böjer oss ner och klappar henne. Då blir hon nöjd. När vi har besök måste hon provsitta deras knä. Det gäller oavsett hur många som kommer. Allas knän måste provsittas. Ser hon att jag går till toaletten skyndar hon för att hinna slinka in. Hennes bästa stund är att sitta i mitt knä på toa. Inte alltid så bekvämt eller praktiskt för min del, men Ines stortrivs - kurrar och lägger sig på rygg. Hon tycker om få tassarna masserade.
Spencer ska alltid krypa under täcket när jag släcker lampan och ska sova. Då kryper han inte heller under själv utan kommer upp till huvudet och "pekar" på täcket med tassen eller slår lätt för att JAG ska hålla upp täcket åt honom så han kan krypa ner och lägga sig bakom baken/vid knävecken. Han är för rastlös för att ligga där någon längre tid men han ska ligga där oavsett om det blir fem minuter eller femtio, först efter det kan han lägga sig ovanpå täcket och sova och då ska han helst ligga på mattes ben eller mellan dem.
Jag har två katter:
Onyx brukar ligga och sova i handfatet- även när man sätter på kranen. Kallas nu även för "fotbitarkatten"- anledningen talar för sig själv.
Lynx han är den knäppaste katt jag träffat. Han massor av konstigheter för sig;
- Springer runt och kurrar och när man tittar på honom springer han och gömmer sig, sådär håller han på. Ser ut som Herr Nilsson när han håller på. Som en liten apa.
- Han kommer och snuttar i örat ibland om nätterna…
- Han ska jämt med in i badrummet- blir alltid jättegosig då. Ska kolla på när man duschar.
- Han har listat ut hur man öppnar gallret i golvbrunnen i badrummet som han släpar bort. Sen ska han lägga ner sina leksaker där i. Och mina Bh:ar…..eller andra roliga saker han hittar…
- Han går runt och bär på gosedjur som ibland ska bada i vattenskålen…
Knäppokatt! <3
På bilden- Lynx i badrummet..
Oskar; När man ligger och myser med honom brukar han nafsa lite försiktigt efter ögonfransarna och halsbandet.
Dixie: Alltid när hon är busig lägger hon sig på sidan längs mattan i köket och sparkar på den allt vad hon orkar med baktassarna medan hon håller i mattan med framtassarna.
Lukas: Han kloar på min säng trots att klösträdet står 40-50 cm ifrån min säng ungefär.
Jonna: Hon fräser åt en av leksakerna när man leker med henne med den.
Smille: Lyssnar otroligt lydigt på min mamma och vet vad han får och inte får göra i hemmet.
Att vara galen…