Har min katt jordens otur?
Under påsken fick alla mina fyra katter magsjuka. Blev troligtvis smittade då jag varit hos grannen som någon vecka tidigare hade haft två magsjuka katter. Jag trodde att det var lugnt då de var friska men tji fick jag. Spenderade hela mitt påsklov med att torka spyr både högt och lågt. Bokstavligt talat, jag fick torka bokhyllor bland annat… I vilket fall blev de friska. Trodde jag. Bruce som var smal innan gick aldrig riktigt upp i vikt igen. Istället gick han ner ännu mer, blev tröttare och sov nästan hela tiden. Matvägrade ett tag men jag fick igång han igen. Ofelia fick efter magsjukan problem med vad jag tror är kycklingallergi, hon putsar bort pälsen från kroppen. Håller nu på och testar henne. Sedan började hon spy och dricka ganska mycket vatten. Jag tog både Bruce och Ofelia till veterinären och proverna visade att Ofelia hade mask men att Bruce hade anemi. Han blev inlagd och Ofelia kom hem och blev avmaskad. Efter mycket om och men har de kommit fram till att Bruce har en ovanlig bakterie som beter sig som en parasit i blodet, han blir kanske frisk igen. Sen idag fick vi svar på avföringsprovet som också visat att han har e-colie. Vet inte vad som startade vad egentligen och hur han fick parasitbakterien men hur mycket otur ska en katt ha egentligen? Vi bor väldigt skyddat där alla känner alla. Dessutom bor vi i te på markplan utan ovanpå Ica mitt i stan nästan. Det är en stängd gård så inga kan komma i och vi har aldrig besök från andra djur. Så smittorisken från andra är ganska minimal, ändå är det bara Bruce av 11 katter som bor här som åkt på det här. Tycker lite synd om han. Blodvärdet är ganska så rejält dåligt… Jag håller tummarna för att han ska orka kämpa nu när vi hittat diagnos och han medicineras. Ett tag trodde de han hade en autoimmun sjukdom som inte går att behandla så vi var nära att ta bort han. Vi är glada att vi väntade en dag på att de dubbelkollade blodet. Så mycket konstiga sjukdomar katterna kan få..
Usch det lät inte alls kul. :( Håller tummarna att Bruce ska repa sig. 🌺
Stackars er o kissarna förstås! Låter väldigt jobbigt o hoppas allt blir bra igen :) Att felsöka kostar både tid o pengar men nu borde det väl ändå bli rätt.
Jag tror att det är rätt behandling och diagnos för efter att ha ätit antibiotikan i tre dagar så börjar han bli lite normal och han tycks ha gått upp lite i vikt. Hoppas blodvärdet är bättre nu också när vi ska in nästa gång. Men våra kissar har haft jordens otur denna vår och sommar. De två äldsta verkade klara sig med magsjukan medan de två yngsta haft otur. Utreder ju ena honan för allergi och hanen håller på att repa sig från parasiter och e-colie. Kan ju säga att jag är glad för att vi har försäkring på alla. Honan spelar ingen roll, veterinärerna tycks inte ha någon kunskap om foderallergier alls men hanen är jag evigt tacksam för att de tycks kunna ge behandling. Jättebra och gullig veterinär har vi också även om katten inte gillar hennes nålar så är hon jätteduktig!
Ush vad trist! MEN har någon funderat över att det kan vara dålig hygien nu i sommarvärmen? Även av foder från butik? e-coli är ju en sådan bakterie som frodas vid dåligt vatten ex.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jadu utifrån ska han ha fått e-colie sa veterinären. De har tillgång till utevistelse under begränsade former och uppe på ett tak. Inne byter vi vatten två gånger om dagen och de andra tre tycks inte ha fått det och alla har ätit samma mat. Men jag undrar om det kanske inte var e-colie som startade magsjukan, i så fall kom det från grannens katt som hade magsjuka som sedan kom hit när vi hade hälsat på. Han hade kanske orten att det fastnat i tarmen. Grannen fick med sig magsjuka från en kattutställning. Nu spekulerar jag såklart men det kan kanske vara så. Sen kan det komma utifrån och självfallet av dålig hygien också. Nu verkar han dock må bättre, jag är inte så orolig längre faktiskt då han visar snabba framsteg. Det värsta var ju att vi verkligen trodde att vi var tvungna att ta bort han. Jättejobbigt..
#5 e-coli är inte skoj när någon blir drabbad av det och det kan vara ganska svårt bli av med, lätt att få tillbaka, oavsett djurslag. du kan själv bli smittad! Tyvärr kan man inte alltid rå över det som händer, bra att ni var snabb se det… Hoppas misen förblir frisk nu
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag håller tummarna för att ingen annan fått det. Men klart man blir orolig för att själv bli smittad. Får vara extra noga med handhygien om det finns kvar i lägenheten.