Varför fräser han åt den yngre katten?
Hej! Har tre innekatter på 5, 4 och 1 år (alla pojkar). Både när vi skaffade den andra och den tredje så gick det jättebra att få alla katterna att komma överens med varandra. Men på senaste tiden (ungefär några månader) har vår 4-åring börjat fräsa och slå med tassen mot minstingen ganska ofta. Nästan alltid när han kommer i närheten av honom skulle jag nog säga. De slåss aldrig, men ibland kan mellankatten bli lite väl arg och fräsa utan att minstingen ens är på väg mot honom.
Särskilt intensivt blir det när jag släpper in 1-åringen på mitt sovrum (vilket är lite av 4-åringens "revir" kan man säga, då jag och han har ett extra starkt band). Mellankatten tycker alltså inte alls om när minstingen också får komma in.
Ibland leker de ihop, men det kan bli lite fräsande till och från även då. Det är alltså aldrig några storbråk, men jag skulle vilja ha lite teorier om varför den ene "stör sig" så på den andre. Handlar det om rivalitet/svartsjuka?
What doesn't kill you makes you stronger.
är alla kastrater?
Ja, alla är kastrerade.
Jag tror att 1 åringen blev större och starkare än förut och då blev det mer oklart om vem av dem som bestämde. Katter vill gärna ha rangordningen klar även om båda är kastrerade. Förhoppningsvis så löser det sig snart om det inte är så att ingen vill ge sig. De verkar ju vara vänner i alla fall, så det är nog ingen fara.
Ja det kan nog stämma. Minstingen kan ibland verka lite dominant. Vill gärna gå först i alla lägen osv.