Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 909 ggr
Ellenfyrkant
0

Vart söka fodervärdskatt?

Inte aktuellt riktigt än, men vart vänder man sig om man är intresserad av att ha katt med fodervärdsavtal? Kontaktar man uppfödare direkt och hör, kan man annonsera någonstans eller hur funkar det?

Mvh Ellenfyrkant

MonicaLagerquist
0

Enklast är att kontakta de uppfödare av den ras man är intresserad av.

Stolt ägare till tre La permer

Ellenfyrkant
1

#1 Är du uppfödare? Som uppfödare skulle nog jag bli skeptisk till någon som frågade runt efter fodervärdsavtal, sniken kattägare? Tänker man så? Mig hade det passat perfekt då jag är väldigt intresserad av att lära mig och ha en nära kontakt med en duktig uppfödare. Men jag vill ju inte bli trodd att vara den som inte värderar katten.

Mvh Ellenfyrkant

[[pimey]]
0

Skulle också bli skeptisk om någon person la fram det sådär och gärna be personen söka vidare

Ellenfyrkant
0

#3 Förstår det! Det är ju så jag själv hade tänkt. Men hur presenterar man förslaget?

Mvh Ellenfyrkant

[silkesnosen]
0

På Blocket och här på iFokus söks ju ofta fodervärdar. Jag förstår inte varför det skulle vara negativt. Oftast handlar det om en uppfödare som söker ett hem till en katt som de vill ta några kullar till på, men som av olika anledningar inte kan bo hemma. Det kan väl vara ett ypperligt sätta att lära sig mera om man finner en uppfödare man trivs med. Jag förstår inte alls varför man skulle vara sniken, katten kostar ju detsamma i uppehälle, men kanske får man en ngt lägre inköpskostnad av själva katten.

[[pimey]]
3

Förklara varför du vill bli fodervärd, har du ett genuint intresse för avel tex? Är du beredd att ha kattungar hemma hos dig om du är fodervärd av en hona? Im du har andra katter i hemmet är de kastrerade? Det är inte bara TS intresse att vilja bli fodervärd som spelar in utan det gäller att hitta rätt person, man vill ju inte sätta ut sina älskade katter till personer som inte kan ta hand om dom eller har andra fertila katter tex. Sen måste ju såklart intresset finnas där och inte bara att man ser att det är ett billigt sätt att få tag i en raskatt.

MonicaLagerquist
0

Ja jag är uppfödare.

Det hör av sig en hel del som vill vara fodervärdar.Nu vill jag av flera anledningar inte ha fodervärdar men jag funderade nyligen på att bli fodervärd åt en hankattsunge.Nu blev det inte så.

Stolt ägare till tre La permer

Ellenfyrkant
1

#6 Vet inte om du syftar åt att du tror jag är intresserad av billig raskatt. Har köpt hundar för 23000 plus bilresor på 180 mil för att enbart nämna hälsa-på-kullen-resa och leveransdags-resa, så att sådant är inte fallet. Jag är otroligt avelsintresserad och har ett stort intresse för genetik överlag. Och jag söker erfarenhet och kunskap och en god läromästare. Att jag kan få allt detta och katten billigare stör mig inte, men hade nästan lika väl kunnat betala extra för att få med den här biten. Men detta är ingen sökes-annons, jag undrar bara hur man presenterar ett sånt här förslag utan att verka snål. Kan nämna att jag själv fött upp hamstrar i 3 år nu, och är otroligt nogrann med vart de hamnar. Prisfrågor, försök till prut vid köp av fler än 1 har jag alla gånger slutat att svara på. Så jag vet hur tankarna kan gå. Därför undrar jag hur man lägger fram detta på ett positivt sätt. Jag har huskatt idag som äter kvalitetsfoder och är försäkrad till 50.000 med låg självrisk. Hela den här biten hör till såna självklarheter för mig…

Mvh Ellenfyrkant

annzoo
5

Då du tar kontakt med en uppfödare eller svarar på en fodervärdsannons så pressenterar du dig noga. Berätta vars du bor, hur stor familjen är, hur familjesituationen är, andra djur.mm Även om du har intresse av avel och utställning. De flesta som söker fodervärdar vill att fodervärden bor inom rimligt avstånd då de vill kunna hjälpa till med kullen om det behövs men de kan finnas anledning till längre avstånd avstånd. Jag kan tänka mig en fodervärd som är 100mil bort om allt stämmer perfekt

Ellenfyrkant
0

Detta med att ha kullen hos fodervärden är nytt för mig (som haft hund hela livet). Varför vill man göra det så? Uppfödaren besitter ju förhoppningsvis mer erfarenheter och kunskap än fodervärden? Står uppfödaren för kullens utgifter? Vetbesök, ev akuta fall med hona, kattunge foder etc? Brukar de flesta som har honkatt ute på foder föredra att ha kull hos fodervärden? Vilken part åker på "dejter"?

Mvh Ellenfyrkant

[silkesnosen]
2

Det där är nog faktiskt väldigt olika, men oftast stannar ju honan hos fodervärden med sin kull, då den känner sig trygg där. Jag tror att man måste vara väldigt noga när det gäller avtal rörande kostnaderna.

[Mustangcab]
2

Kostnader kring kullen brukar som regel ägaren stå för. Att man vill ha den hos fodervärden beror i regel på att man själv inte har den platsen. Därför vill man ha en fodervärd.

annzoo
1

#10 de flesta fodervärdar föder kullen hos sig av anledning att honan ska slippa flytta fram och tillbaka. En fodervärd betalar normalt de utgifter de skulle ha haft om de köpte en katt medan uppfödaren betalar de som rör avel (kull kostnader, parningsavgifter, hälsoundersökningar mm). säkrast är att ha allt nedskrivet så inga missförstånd sker.

Det finns både fördelar och nackdelar med fodervärdskap därför är det bra att veta vad man ger sig in på innan man skriver på avtalet.

Sarah-S
0

Instämmer med #9
Jag tycker att ett välformulerat mail med information om dig som person, avsikt och erfarenhet är en bra början.

På Facebook finns även en grupp som heter Fodervärd för raskatt sökes/finnes

https://www.facebook.com/groups/154741774714317/

I'm only responsible for what I say, not for what you understand