När kan mamma katt kastreras?
Ja, undrar alltså hur tidigt efter en kull en katt mamma kan kastreras? Är det först när ungarna flyttat hemifrån?
Sedan undrar jag vart en köper p-piller till katt? Är det något som veterinären skriver ut eller går det att köpa direkt på ex. apotek?
Har hört att mamma katt kan börja löpa igen tidigast när kattungarna är 6 veckor gamla, stämmer detta?
Tacksam för svar :)
Du kan kastrera honan direkt när ungarna är födda. Gör du inte det, så är det inte fel att börja ge p-piller direkt.
För att få p-piller kontaktar du en veterinär som då skriver ut ett recept. 🙂
/Elisa
Blir inte ungarna påverkade av att snutta mamma när hon fått narkos? Eller att hon är borta halva dagen? Nu är kattungarna 4 veckor så det är kanske ingen fara med att hon är ifrån dem några timmar, tänker mest på narkosen :)
Jag skulle boka tid och kastrera katten i samband med kattungarnas andra vaccinering.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tänker mest på att hon är utomhus, kastrerar jag så sent finns ju risken att hon får en kull till. Eller kan vet skriva ut p-piller via telefon och att en kastrerar senare?
Är de 4v nu hade jag väntat med kastreringen till kattungarna är 12v om det inte innebär stor risk att honan blir dräktig.. tex honan är utekatt eller vistas med katter av motsatt kön som är över 15v.
en hona kan börja löpa 1v efter förlossningen om man har otur
När det gäller narkos och kastrering, så måste du välja en veterinär som har möjlighet att söva med gas. Då får honan uppvakningsspruta och blir inte så drogad. Var noga att nämn att hon har kattungar, så ska de kunna svara på om det är en risk eller ej.
Men om det känns osäkert så skriv ut p-piller och börja ge henne det direkt och kastrera henne sen när ungarna kan äta själva. 🙂
/Elisa
Tack för tips!
Ska nog ta och ringa vet för att se vad de tycker. Är lite osäker till p-piller eftersom, vad jag har förstått, så tar det bara bort löpet, mamma katt kan alltså fortfarande blir dräktig och det vill vi ju inte :)
Håll henne inne tills dess att kattungarna blivit tolv veckor och kastrera honan sen.
Tänk om något händer henne när hon är ute.Kattungarna behöver henne länge till.
Stolt ägare till tre La permer
Har pratat med vet nu. Hon sa att det bästa vore ett kastrera så fort ungarna klarar sig på egen mat. Men de rekommenderade inte p-piller innan dess eftersom både kastration och p-piller kan få mjölken att sina. Men då kan jag förhoppningsvis kastrera om 1-2 veckor eftersom jag nu ska introducera katterna till riktig mat (vet inte riktigt hur lång tid det tar innan de äter helt, men tippar på 2 veckor) :)
Tänkte bara skriva så att andra vet vad som gäller om det funderar över det :)