Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2229 ggr
lukasfelix
0

Överviktig katt - hur gå tillväga?

Jag har tagit över en katthona som är gravt överviktig, gränsen för vad som är hälsosamt har i mina ögon passerat för längesen. Man märker att kroppen är tung för henne, hon rör sig inte så smidigt och har svårt att hoppa upp på saker. Hon verkar ändå vara en aktiv personlighet och kämpar på så gott det går, om än i lite långsammare takt än min andra katt!
Jag vill ju nu försöka få ner henne i vikt så hon får en mer smidig och rörlig kattkropp. Men hur bör jag gå tillväga för att göra det på bästa sätt? Hon har fram tills nu haft fri tillgång på foder, vet inte vilket märke men ett "normal"-foder dvs inte något bantningsfoder eller sterilized eller liknande. Hon har bott ett par månader på katthem (tidigare hos en annan privatperson) och där har det nog vart rätt frikostigt med godis osv för att uppmuntra kontakt men även från besökare som tittar på katterna.

Uppkatten
0

Min erfarenhet är att det enda som fungerar utan att katten blir "utom sig av hunger" är att ge katten blötfoder (ej i fri tillgång utan normalportioner). Själv bantade jag ner en kattpojke drygt 1 kg med hjälp av Mjaus blötfoder, efter att inte ha lyckats få till ngn viktminskning alls (bara fått en hungrig o stressad katt!) av specialtorrfoder. Så min rekommendation är normalportioner av Mjaus blötfoder, fördelat på åtminstone en 3-4 utfodringstillfällen per dag. Det är mkt viktigt att katter inte bantas för fort, utan viktminskningen måste få ta tid, annars kan det vara skadligt för katten. Se också till att aktivera katten mkt!

Se också till att övergången från kattens nuvarande foder till t ex Mjaus blötfoder sker mkt långsamt, annars riskerar missen att få problem med magen. D v s ge bara lite blötfoder per dag i början och öka sedan mängden långsamt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lukasfelix
0

Jag fick inte med något av kattens foder som den åt på katthemmet (där äter dom ju lite allt möjligt, beroende på vad de blivit "sponsrade" med osv) så hon kommer ju få av den maten som redan finns här eller att jag köper nytt foder som passar henne med tanke på vikten.
Det jag ger min andra katt är eukanuba torrfoder (deras "normal"-foder) och mjau eller bozita blötmat

Uppkatten
0

På "mitt" katthem berättade de noga vad mina nuvarande katter hade ätit hos dem så att jag kunde fortsätta med exakt samma torrfoder en tid. Där är de noga med att inte hoppa mellan olika torrfoder sorter, eftersom det kan vara jobbigt för missarnas magar. Utan ett bra torrfoder, och sedan lite blötfoder på det. Men det varierar säkert mellan katthem hur de gör.

Vet du om missen har ätit blöt- eller torrfoder på katthemmet? Jag skulle ändå satsa på att successivt sätta över henne helt på Mjau/Bozita men kanske tål hennes mage inte en ren blötfoderdiet redan från början.

Min kattpojke som jag bantade ner var van att äta lite av det mesta, där var det inga problem att övergå till bara blötfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lukasfelix
0

Dom har ätit både blötmat och torrfoder, som jag förstod det så åt de mest eukanuna och mjau, men en del annat som de fick också

AgnetaB
0

Håller också med, försök mycket försiktigt ge någon sorts blötmat. Mjau ska vara bra men mina gillar inte det. Jag har ingen tjock katt o mina får mycket blötmat.

Uppkatten
0

Hörde förresten här om dagen om en kattägare som lyckats banta sin misse från 11 kg till under 8 kg med hjälp av just blötfoder. Mycket bra jobbat tycker jag!

Whirlie
2

Jag skulle varva blötmat och torrofoder, och framförallt begränsa portionsstorleken. Katter, framförallt innekatter, gör som vi människor och "tråk-äter". Många gånger när en katt går till köket och kollar efter mat är den egentligen inte hungrig utan bara understimulerad. Nu vet jag ingenting om din katt, hur stimulerad den är, utan talar bara i allmänna ordalag.

Katter i vilt tillstånd äter många små möss och fåglar varje dag. De fångar små byten och äter dem direkt. Till skillnad från t.ex. hästar och kossor har de inte "fri tillgång" till mat i det vilda, utan de måste fånga maten för att få den. Ibland misslyckas de med en jakt, och får fortsätta vara hungriga tills det lyckas. Det innebär för våra tama katter att de behöver få mat så många gånger som möjligt under dagen. Och gärna att det finns någon form av aktivering kring maten. Därför rekomenderar jag att du ger en viss mängd torrfoder, men alltid kopplar det till aktivering.

Exempel på aktivering är många av de leksaker som finns. Jag har själv använt mig av en "matboll" där jag hällt i en ranson torrfoder som har fått räcka under tiden jag varit på jobbet. Nu har jag övergått till att "gömma" torrfoder runt om i lägenheten/huset. Den göms högt, lågt, under soffor/fåtöljer, på stolar, i hörn osv. Bara fantasin sätter gränser och jag försöker variera så mycket som möjligt. Att gömma godiset gör att katten inte kan gluffsa i sig allt på en gång, utan förlänger ättiden. Samtidigt som den blir aktiverad. Min katt började äta betydligt mindre torrfoder åt gången när jag började gömma det. Hon letade helt enkelt tills hon inte var hungrig längre, då orkade hon inte fortsätta leta. Innan åt hon helt enkelt för att det fanns kvar i skålen framför näsan på henne. Det är inte naturligt för katter att få sin mat serverad utan ansträngning.

Om det är en innekatt är det också bra stimulering att gå ut i sele. Om det inte är möljigt, eller du inte vill jobba med att lära katten fungera med sele, är trappklättring också bra motion och stimulans. Ställ lite mat högt upp i trappan, se till att katten ser det och bär sedan ned kissen längst ned. Och låt den springa upp till maten. Kan gärna göras några gånger på raken. Tips är att börja med några trappor i taget och förlänga efter hand, om det är många trappor i huset. Viktigt att katten förstår och tycker det är roligt.

Lycka till!

Whirlie
0

Oh just ja, lagom viktminskning är 1hg/veckan eller 1kg/år. Så se det långsiktigt. Rådgör gärna med veterinär vid nästa vaccination (eller besökstillfälle) vad som kan vara en lämplig målvikt för just din katt. Själv har jag valt att kombinera Royal Canin Instinctive alternativt Applaws blötmat med Royal canin Satiety support weight management. Jag har valt ett torrfoder med lågt kaloriinnehålle för att kunna ge en större mängd, och på det sättet använda fler torrfoderbitar i aktiveringen.

Missne
0

Jag har bantat en av mina tjejer från 4 kg till 3,3 kg vilket är lagom för henne. Det har tagit ett år, man ska ta det väldigt långsamt. Jag har bara gett henne blötfoder och hon har hela tiden fått äta hur mycket hon vill. Det har fungerat! Hon får mest Bozita och ibland Mjau, och mest kycklingsmaker. Så för din katt rekommenderar jag dessa blötfoder och att hon till en början får äta hur mycket hon vill av dessa och så har du koll på om det går åt rätt håll genom att väga henne en gång i veckan. Om det gör det behöver du inte begränsa tillgången. Om inte, så kan tillgången behöva begränsas, men eftersom hon är väldigt överviktig tycker jag i så fall att du ska höra med en veterinär om lämplig mängd blötfoder.

lukasfelix
0

Nu har jag vägt katten och hon väger 6 kg, jag vet väl inte egentligen vad som är normalvikt för en katt (det är en bondkatt) men hon ser och känns alldeles för tjock. Har lite svårt att bedöma vad idealvikten skulle kunna vara för henne!

Att gömma mat här och där kan ju bli svårt eftersom hon är så blyg av sig, min andra katt skulle fara runt och ta alltihopa. Eller så skulle mina hundar göra det, men kan ju förvisso lägga ut mat när hundarna ändå ska ut men problemet med den andra katten kvarstår dock :-)

lukasfelix
0

#7 Vilket torrfoder rekommenderar du? Jag har eukanuba hemma men om det inte är lämpligt för en lite rund katt så får jag ju såklart köpa hem något annat :-) Annars ger jag min andra katt en hel del blötmat och en och annan kycklingvinge.

Wony
0

Man kan ju titta på hullet i allmänhet, här är en bra bild tycker jag:

http://www.katter.nu/katter/foder/vikt_bild.gif

lukasfelix
0

Hon ser ut som ett mellanting mellan den sista bilden och näst sista :P

Wony
0

Oj, då är det nog läge att få ner henne lite i vikt. Jag skulle nog ge blötmat i små portioner ofta, eller ge torrfoder under aktivering. Massor med lek, också! Och ta det långsamt. 🙂

sagan
0

En katt på fyra kilo bör äta runt 250 gram maju konserv om dagen. Ska du banta ner en katt från 6kg så bör du ge mat som en 5 kilos katt bör äta tills katten är nere på 5 kg. Sen ger du en mängd som är mellan idealvikt och minimivikt mängd så den går ner resterande. När den nått sin idealvikt ger du det som är rätt mängd för den vikten +- beroende på hur aktiv den är. En katt bör inte minska mer en 1% av kilo kroppsvikt per vecka. Väger katten 6 kg bör den minska med 0,06 gram första veckan vilket blir 5,94 kg. Veckan efter 1% av 5,94 vilket blir 5,88 och så vidare. Går dem ner för fort är det risk att dem utvecklar fettlever och slutar äta. Detta innebär att du då måste tvångsmata tills dem mår bättre igen. Onödigt. 

Motion är också en viktig bit i bantningen. Gillar kisse torrisar kan du kasta dem över golvet så katten får springa efter gobitarna. Tänk bara att torrfoder ser lite ut men är ganska mycket mat i liten mängd. Jag skulle inte ge mer än kanske 5-10 kulor om dagen i motionsyfte.

Finns en uträkning som man kan använda sig av vid bantning, hittar den inte nu. Men kanske någon annan har den eller vet vart den finns?