Katt vägrar att äta. Behöver mattips!
Vår lilla tös har snart inte ätit på ett dygn.
I måndags började hon att kissa inne och på tisdagen åkte vi in till veterinären med henne. U-provet visade att hon har kristaller i urinen och vi fick med oss två patéer hem som ska lösa upp kristallerna.
Hon vägrar dock att äta maten. Ingen mat duger öht. Vi har fått order om att bara ge henne blötmat, men hon vill inte äta någonting.
Hon slickade upp såsen från mjukmaten Mjau, men patéerna hatade hon. Vi har fått ny specialmjukmat av veterinären, men de bad oss att försöka att få igång henne med vanlig mjukmat som hon gillar.
AHA!, tänkte vi och kokade fisk, något vi vet att hon älskar. Men nej.
Inte ens fisk äter hon.
Så min fråga är; vad för mat älskar katter?
Vilken mat är era katter besatta av?
Mjukmat i på burk och liknande är inte så intressant då hon i vanligt fall dissar dem.
Vi känner till problematiken med vätskan, då den behöver ni inte kommentera, men maten har vi totalt fastnat med.
Har ni några idéer?
De katter jag känner har varit stora fan av rå köttfärs. Aldrig träffat en katt som dissat det :) Rå äggula brukar också gå hem. När min katt var sjuk blandade jag ihop äggula och köttfärs för att få i honom så mycket näring som möjligt.
#1 Tack för tipset! Det ska vi pröva!
Mina katter har aldrig ätit köttfärs så jag är lite rookie på området så… ska köttfärsen vara kall eller ska den vara värmd i micro? (eftersom att katter gärna äter lite varmare mat).
Supertacksam för svar!
#2 Jag har aldrig värmt köttfärsen men tror att det säkert skulle gå bra om din katt är mer benägen att äta det då :) Själv ställer jag bara ut det en stund så att det är rumstemperatur. Viktigast är att hon får i sig mat.
#3 ok, tack!!!
Mer tips mottages tacksamt!
Ägg fungerade inte =/
Köttfärs har jag le grande problem att få tag på =/

Min katt Tiffy är grymt kräsen. Hon rör ingen annan mjukmat än Shebas lyxigare variant med tonfisksmak (liten rund burk för ca 12 kr i mataffären) och det är bara tonfisksmaken som duger.
#6 ingen burkmat öht fungerar.. är mer ute efter råvaror som typ ägg, nötfärs osv som katter normalt sett tycker om (står stilla i huvudet på oss). Men tack ändå!
Vi tvångsmatade henne med ett ägg nyss i spruta med lite vatten.
Inte populärt men då har hon iaf fått i sig -någonting-
Många katter gillar mjukost på tub. Det innehåller mycket protein men tyvärr även laktos som en del katter inte tål. Om din katt inte har problem med laktos skulle jag testa att köpa lite bacon ost.
Försöker minnas vad mer katter kan tycka om.
Gillar din katt mjölk kan du köpa laktos fri sådan, så får den i sig lite vätska.
# Hon gillar inte ost heller, den lilla kräsna tösen =(
Sambon åker hem till en kompis och hämtar färs just nu, så när han kommer hem så ska vi pröva med det. Har inga större förhoppningar at this point, men vi måste ju pröva. Mjölk har vi prövat förut (laktosfri tror jag att det var, när hon inte hade matproblem) och det var tydligen inte bra nog =(
Hon är rätt kräsen rent generellt. Har bara tyckt om fisk men det har hon inte fått så ofta pga allergirisken, men det vill hon inte heller äta nu =(
Kanske är värt att pröva messmör. Vår förra katt tyckte inte om det, men det betyder ju inte att Tetris skulle ha samma åsikt.. *hoppas*
Men vilken katt då 😉 Har ni skämt bort henne så mycket? Dricker hon som hon ska eller vägrar hon det också?
Okej. Nu har vi prövat färs också… ingen framgång där..
#10 haha nej hon är inte särskilt bortskämd :) Tyvärr har hon mest levt på bra foder och mjukmat som komplettering, men hon är lite skeptisk till allting som inte är torrfoder =( Hon dricker mycket lite vatten. Har fått i henne lite grann men på tok för lite. Ska tvinga i henne lite vatten med spruta snart tänkte jag. Vattenvägrandet kom idag. igår drack hon självmant, men det var inga större mängder då. men hon var inte uttorkad då så veterinären. men man blir ju orolig.
Jag skulle prova allt i köttväg. Leverpastej, kaviar, korv, rå blodpudding. Just nu spelar de ju inte så stor roll vad hon får i sig så länge hon äter. Så jag skulle prova med dem. Mina tidigare har älskat kaviar på tub, typ Kalles kaviar och leverpastej. En älskade stekta lätt varma köttbullar :P
Förstår att det är svårt och att man blir smått desperat. Men ge inte upp. Servera damen allt som kan tänkas gå ner :)
Har också fått lära mig att katter gillar sin mat ljummen, deras naturliga föda är ju varm/kroppstemp när de äter den så som fåglar. Så prova att värma burkmaten några sekunder i micron så får ni fram doften lite mer också :)
Lycka till!
Jag tänker att ni kan ge henne mer blötmat från mjau och låta henne slicka upp såsen. Hellre sås än ingenting :)
Du nämnde att du tänkte prova med messmör. Hur gick det? När jag åker norrut på somrarna brukar jag köpa färsk messmör från en gård och min katt älskar det bara. Hon blir nästan galen av bara lukten :) Brukar bjuda henne lite lite när jag själv äter det, så har du färsk messmör i kylen så e de bara att prova. Kanske du kan gömma lite kött i det. Min katt gillar också kyckling, kokt färsk kyckling. De flesta som är frysta blir torra och mjöliga när man kokar de.
#13 jag hade aldrig kommit på alla varor du nämnde :) som du säger så blir man ju lite desperat och då står hjärnan stilla :P
#14 hon brukar äta sås och gelé, men veterinären tyckte att vi skulle skippa att ge henne även såsen då den annars är ganska onyttig.
tänkte också att det är bättre än ingenting, men man kanske ska lyssna på veterinären i det här fallet. har sprutmatat henne med vatten nu.
inte tillräckligt, men iaf lite!
Tack alla för era tips!!
#15 jag har ingen möjlighet att ta mig till affären nu, och vi har inga animaliska produkter hemma då vi tvåbenta inte äter kött.
det enda vi har att ge dem är torrfoder och mjukmat från mjau.
hämtade ägg och färs av vänner och bekanta, men det gick inte ner.
så imorgon blir det äventyr i kött- och mejeridisken i affären!
jag ger rapport imorgon om hur det gick med era tips :)
Om hon ätit mest torrfoder är hon säkert så inkörd på lukt, smak och konsistens. Det tar väldigt lång tid att få över katter på blötfoder som bara ätit torrfoder eller lite blötfoder. Har ni provat att blötlägga torrisarna? Ett annat alternativ är att mosa torrfoder till mjöl och strössla över blötfodret. Ni kan då hälla lite extra vätska för att kompensera upp vätskemängden då ni haft på lite torrisar.
Om inget av detta fungerar är det antingen att tvångsmata eller ge henne torrfodret hon är van vid. Och sakta försöka fasa över henne på enbart blötfoder. Inte bra att kissen är utan mat mer än nödvändigt då inre organ kan ta skada. Under tiden kan ni tvångs vätksa henne. Tänk på att hon bör få i sig mellan 0,5-06 dl per kilo kroppsvikt per dag.
#18 vi har prövat att blötlägga det vanliga fodret men det gick inte bra.
vi fick en liten påse torrfoder som också var specialfoder som hon åt lite av. veterinären sa att vi endast skulle ge den som sista utväg eftersom att tetris inte ska äta torrfoder, inte ens specialvarianten.
vi har däremot inte prövat att göra mjöl av vanligt foder och strö över mjukmaten. det ska vi pröva!
jag vet om att de vänjer sig vid torrfoder och dess smak & konsistens, men jag hade hoppats att hon inte skulle bry sig jättemycket eftersom att hon trots allt får mjukmat också.. men tjiii fick jag!
Har du prövat mjukmat i portionspåse? Jag har två kräsna missar här och de äter mjukmat i portionspåse av två slag: Hill's Chicken Chunks och Iams kyckling i sås. RC babycat mousse brukar många katter gilla också om du inte testat det.
Den ena av mina missar är dessutom galen i stek i ugn gjord på oxe… När vi äter detta - väldigt sällan dock - så kliver hon nästan upp på tallriken och ska ha. Det kanske kan vara något, inte det nyttigaste kanske, men det är inte torrmat i alla fall.
En torrmat mina katter älskar - och får som godis ibland - om du inte har nåt annat val kanske, är RC Digestive.
Man ska gärna inte blötlägga torrfoder. De finns ett ämne (kommer inte ihåg namnet)i torrfoder som reagerar med vätska och kan bli giftigt för katten.
Prova att köpa a/d hos vet. Mycket kalorier men katter brukar inte neka de. De finns i både blötmat och torrfoder. Denna är extra god om den värms i micron några sekunder.
a/d ges till katter som behöver extra energi efter ex en operation eller om den är underviktig, därför smakar den extra gott så att den ska locka katten att äta. Så absolut värt att prova :)
#20 vi har prövat mängder med blötmat i påse/burk/tetra osv. Det varierar mellan gelé, paté, sås och alla andra varianter. Ingenting duger.
#21 vi har prövat a/d och flera andra sånna foder.
hon vill inte äta någonting annat än sitt gamla torrfoder =/
Men har pratat med vet. igen (fjärde samtalet på tre dygn, tror inte att jag är så populär där längre) och de sa åt mig att sluta försöka att få henne att äta mat. sluta få henne att vilja äta mat genom att ge henne saker som _borde_ vara goda. det är tvångsmatning med den äckliga patén som gäller sa hon. så jag antar att jag får köra på det.
hård kärlek, eller något åt det hållet.
Det är helt riktigt. När en katt matvägrar så måste man tvångsmata den till dess att den börjar äta. Det fick jag göra med en av mina när hon hade varit hos vetten och gjort rent tänderna och dragit ut två stycken. Det som slutligen funkade var att ge henne räkor då började hon äta.
Har du fått något smärtstillande till katten ex. metacam? Det kan vara så att den har ont eller mår illa av metacamen det gjorde min. Hon kräktes upp det hon fick så jag fick sluta med det. Jag fick också åka till vetten 2 dagar efter varandra för att de skulle hjälpa mig att tvångsmata henne. De satte dessutom in antibiotika andra dagen.
#23 Vi har lyckats att få lite mat i Tetran! Givetvis inte självmant, men det struntar jag i just nu! Vi fick vara två stycken som tvångsmatade henne, men det gav resultat iaf! Det känns plågsamt (troligen mer för mig än för Tetris iofs), men att sluta curla var nog det bästa beslut jag tagit sen i måndags tror jag. Nu när jag ändå tvingar i henne mat så känns det bra att den mat jag tvingar i henne trots allt är maten som förhoppningsvis 'räddar' hennes liv.
Hon fick smärtstillande först innan de hade ett u-prov, men efter screeningen av u-provet så sa de att medicinen inte var nödvändig och att de gärna sparar på att ge henne antibiotika (medicinen innehöll både antibiot & smärtst.) då hon inte har någon infektion.
Men den där jävla vattenfontänen jag nyss la över 400 spänn på för att "katter äääääälskar den", vilket slöseri med pengar!
Båda missarna är livrädda för den och nu vill andra katten inte dricka vatten alls längre, inte ens ur de vanliga skålarna. Så många djupa suckar i detta hem nu!
Hejsan!
Har själv en liten sjukling här hemma som också borde äta blötmat men ratar ALL blötmat. Hon har problem med återkommande förstoppningar och var inlagd här tidigare i veckan i Strömsholm. Där var hon så rädd att hon inte åt något alls. Och att jag fick hämta hem henne då katter får fettlever om dom inte äter på länge. Men, dom hade löst stoppet tillfälligt med en massa paraffin och laktulos.
Så det är viktigt att ni får i henne mat. Även om man måste tvångsmata. Min får tack och lov äta torrfoder, men helst blötmat. Dock älskar hon sin vattenfontän. Min andra katt var livrädd för ljudet från pumpen i början, men dricker nu i den också.
Försök kämpa på. Det är ju inte alls kul när dom är dåliga. Och jag förstår att det är många djupa suckar just nu.
Ta vara på er!
#24 Bra jobbat! Det är inte det allra lättaste att få i en katt det den behöver på en dag genom att tvångsmata.
Det underlättar dock om ni gör i ordning vad hon bör äta och ser hur många gånger under en dag ni behöver få i henne och hur mycket per gång. Dra sen upp mängden i sprutor (bra att ha flera) så slipper man släppa henne för att dra upp mer. Tänk på att spruta från sidan och inte rätt ner i halsen. Det viktigaste är egentligen att ni får i henne något och ofta så magen alltid har något att jobba med. Om ni så bara får i henne hälften av dags givan är bra det med. Då får hon i alla fall i sig minimimängden för att överleva och att organen inte tar skada.
Fortsätt tvångsmata då det är viktigt att hon äter. Men se till att erbjudan henne mat innan på ett fat så hon kan välja själv. Strössla då över lite torrfoder så att hon tror det är det ni erbjuder 😉 Äter hon så kan ni bara minska ner mängden sakta tills det bara är blötfoder kvar. Bra att veta är att all mjukmat går att frysa in så ni inte behöver slänga om hon inte äter. Gör i ordning i iskubsfack och erbjud vid varje mål.
Lycka till!
jag har en katt som matvägrar när det uppstår några större plötsliga förändringar, när hennes syter dog fick jag tvångsmata henne med Hill's a/d utblandat med vatten i spruta i en och en halv månad, vare sig jag eller katten tyckte det var sådär jätte kul =/
Det du bör tänka på när du tvångsmatar är att ge lite i taget många gånger över dagen, det kan bli jätte jobbigt men om du ger stora doser åt gången ca 2 gånger om dagen riskerar du att hon kräks upp det på en gång.
Ett sätt att lura en katt till att är att lägga en klick på nosen, min veterinär rekommenderade att göra det med typ yogurt eller laktosfri cream cheese, och det funkade men hon ville ändå inte äta och då var det nästan enklare att tvångsmata vanligt, men det kan funka på din katt.
Man kan även ge B-vitamin som är hungerstimulerande, finns som tillskott i de flesta djurbutiker, och det går i stort sett inte att över dosera så det är ingen fara att ge extra utav
Och sedan rekommenderar jag alltid att man köper Standart: Aptit Blodmjöl om man har en matvägrande katt, det var det som fick min katt att börja äta tillslut, det är b-vitamin berikat blodmjöl så det luktar jätte gott för katter och ökar aptiten iom b-vitaminen.
här är där jag brukar köpa: http://www.hemfoder.se/standardt-tillskott-aptit-150-g/
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Hej alla! Tack för att ni har varit så otroligt stöttande och gett mig massor av bra tips! Jag tänkte ge en uppdatering om läget:
Vi tvångsmatar fortfarande tetris, men nu sker det utan några problem eller dystra miner. Klart att vi får triskla lite, men överlag går det bra och tetris verkar inte längre tycka att det är fruktansvärt att bli matad (när vi släppt henne går hon knappt en meter från oss och är fortfarande okej med att bli klappad och mysa).
Hon får mat ungefär 4 gånger om dagen, och det har hittills fungerat bra. Ett par gånger har hon ätit specialmaten på egen hand (glädjen var total!) men för det mesta så blir det vi som ger henne mat. vi försöker att ge henne maten själv först för att hon ska äta själv, och ibland äter hon, ibland inte. Men det känns ändå väldigt hoppfullt. Hon är en glad och sprallig katt igen så nu kör vi på det här och väntar på återbesöket hos veterinären där vi förhoppningsvis får goda nyheter.
Katterna började fö dricka vatten ur fontänen när den var avstängd :P
Men efter att den varit avstängd i ett par dagar så var den inte lika skrämmande i rinnande form, även fast de vanliga skålarna fortfarande är bäst :)
Jättegoda nyheter.😃 Bra att ni fortsätter att erbjuda maten före ni börjar tvinga i henne den. Tids nog kommer hon att äta mer gånger än ni behöver tvinga i henne hoppas jag.