Försäkring till gammal katt?
Förra månaden fick vi låta en av våra katter somna in. Tusse hade då varit en del av vår familj i 16 år och 7 dagar. Det sista veterinärbesöket kostade drygt 2.000 kr för undersökning, avlivning och kremering. Från Agria fick vi ut nästan 1,5 tusen tack vare en självriskrabatt på 900 kr. MEN vi hade ett ersättningstak på 50.000 kr och jag funderar över om det var vettigt?
Vår äldste katt är nu 17 år. Dessutom har vi en som blir 14 år i höst och en fyraåring. Tänkte först på att sänka taket till 25.000 för den äldste, men sen funderade jag på om jag helt skulle skippa försäkringen för honom - hans försäkring utnyttjades faktiskt ifjol så han har ingen självriskrabatt utan det är 1400 + 15% som gäller. Jag vill ju inte utsätta honom för någon operation eller utdragen behandling om det inte är goda utsikter till ett gott liv efteråt. Han har Forl och det kan ju fortfarande finnas någon tand att dra ut, men det ersätter ju inte försäkringen i alla fall.
Så min fråga är - Hur gör ni/skulle ni göra med försäkring för era gammelkatter? Och om man tänker i banorna att skippa försäkring - var ska man sätta gränsen, jag har ju en på 14 år också.
Frågan är hur pass pigg din gamla katt är och hur mycket försäkringen kostar. Min äldsta katt är 13 år gammal och hennes försäkring är på 25.000 men det har den varit hela tiden och så kommer den att få förbli och den kostar mindre än 800 kr per år.
Han kan ju bryta en tass eller få nåt i ögat som går att fixa relativt enkelt men det kostar. Så jag skulle behålla försäkringen. Det gjorde jag med min gamla katt som blev nästan tjugo.
Jag har valt att försäkra mina katter i Agria där de behåller det valda (och högsta) ersättningstaket hela livet och jag kommer aldrig att sänka det själv.
Jag vill inte på förhand bestämma att katten har "levt färdigt" bara för att den uppnått en viss ålder. Ingen av mina tidigare katter har blivit äldre än 16 år, men vem vet hur länge mina nuvarande kommer att vara friska och pigga? Kanske blir de över 20 allihop!
Om katterna drabbas av något vill jag känna att jag har ett val där de ekonomiska aspekterna inte påverkar beslutet. Är katten gammal och skröplig i största allmänhet är det troligt att jag väljer att låta katten somna in i ett tidigare skede, men det beror såklart också på vad katten har drabbats av, hur behandlingen och prognosen ser ut..
För att fastställa en diagnos och för att överhuvudtaget kunna fatta beslut om huruvida olika behandlingar eller åtgärder ska göras eller inte behövs oftast en massa provtagningar och undersökningar som kan vara nog så kostsamma. Det är först när man vet hur allvarligt det är och hur omfattande behandlingar som behövs som man kan fatta ett klokt beslut tycker jag.
Tillägg: Det kan ju vara så t.ex. att katten drabbas av diarré och blir uttorkad. Då kan man hamna i den situationen att katten behöver läggas in över natten med dropp, man behöver ta blodprov, avföringsprov och kanske göra en undersökning med ultraljud eller röntgen. Man kan behöva skicka blodprover på analys externt.
Det blir dyrt, men vad gör man när man inte ens vet vad det är katten har drabbats av?
Sajtvärd Katter iFokus

Jag behöll deras veterinärersättning livet ut (AGRIA). Mina huskatter blev 17,5 år och 20 år gamla. Jag rekommenderar inte någon att ta bort veterinärersättningen eller sänka den. Det kan man tyvärr få ångra. Det är värt de pengar försäkringen kostar att känna sig trygg för dem livet ut.

Tack för hjälpen!
Efter att ha läst era svar och jbe's inlägg (Försäkra era katter!) har jag bestämt mig för att behålla försäkringen för min 17-åring, men att antagligen sänka taket till 25.000.
#1 Våra försäkringar löper ut sista juli så vi har inte aktuell prislista, men senast kostade Simbas försäkring 938:- (50.000), Sagas 1.468:- (CRX, 50.000) och Simons 615:- (25.000). 4-årige Simon kom till oss som jourkatt tillsammans med sina kullsyskon och vi valde då taket 25.000 för att ha råd försäkra allihop. I samma veva bytte vi till den stora försäkringen för våra gamla katter eftersom deras maxersättningar var nere på 10.000 (Agria sänkte med då med stigande ålder på katten). Känns som det förnuftigaste nu är att låta Simba och Simon "byta" försäkringar med varandra.

#5, om jag skulle nyteckna en vetärinärvårdsförsäkring för en 17-årig kastrerad och ID-märkt hankatt hos Agria, med tillägget medicin, blir skillnaden i premie mellan 25 000 kr och 50 000 kr i ersättningsbelopp inte mer än 30 kr i månaden.
Det som däremot verkligen gör skillnad är självrisken, ökar man den fasta delen från 1 000 kr till 1 600 kr går skillnaden mellan ersättningsbeloppen ner till ynka 17 kr/månad, och premien kapas med 40 %:
Ersättningsbelopp 25 000 kr, självrisk 1 000 kr fast + 15 % rörlig = 182 kr/månad.
Ersättningsbelopp 50 000 kr, självrisk 1 000 kr fast + 15 % rörlig = 212 kr/månad.
Ersättningbelopp 25 000 kr, självrisk 1 600 kr fast + 15 % rörlig = 111 kr/månad.
Ersättningsbelopp 50 000 kr, självrisk 1 600 kr fast + 15 % rörlig = 128 kr/månad.
Jag betalar då hellre 600 kr extra när katten väl blir sjuk eller skadar sig än att halvera summan jag kan få ut, särskilt som skillnaden i premie för det första alternativet lär täcka upp för det – 1 008 kr som det gör på ett år är 1,68 ggr mer än 600 kr, så även om det krävs mer än en självriskperiod går man inte mycket minus, och krävs det bara en går man rent utav plus. Medan en besparing på 30 kr/månad inte ens är i närheten av att täcka upp för möjligheten att få ut 25 000 kr mer under ett år.
(Förresten, när jag försäkrade mina första katter i Agria för 6 år sedan var skillnaden i premie mellan ersättningsbeloppen 60 000 kr och 30 000 kr, som de var då, futtiga 2 kr/månad med en självrisk på 1 100 kr fast och 10 % rörlig, vilket var den lägsta självrisk som gick att få då. Så de som valde det lägre ersättningsbeloppet för att spara pengar lurade sig själva rätt rejält.)