Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1218 ggr
Trashpuppet
0

Katten kissar inte där han ska.

Hejsan, jag och min sambo har problem med vår ena pojke Fjant. Han är snart två år gammal, kastrerad.

Vi fick honom från två bekanta som inte ville ha kvar honom då han inte höll sig till lådorna (Deras andra katt slog honom varje gång han försökte gå på lådan) När vi fick honom gick det över en period. Han började kissa i soffan när vi satt på vår uteplats. Detta hände massor av gånger. Det upphörde ett tag efter kastreringen men fortsatte sedan ett par månader efter när han fick för sig att kissa i vår säng när vi inte såg honom.

När vi flyttade till ny lägenhet upphörde det återigen, tills min sambo började plugga och jobba samtidigt, han hann inte umgås jättemycket med Fjant vilket slutade med att han kissade på min sambos kläder, hans sida av sängen osv. Det upphörde igen när sambon gav honom mer uppmärksamhet i den mån han kunde. Detta var 2012….

Nu har han sedan några månader börjat kissa i sängen igen. Det finns inget direkt mönster i det. Jag har så gott som alltid varit hemma och kommer vara till augusti. Nu kissar han där max 1-2 gånger i månaden och vi kan inte förstå varför.

Kattlådorna är rena, kattsanden är densamma som den alltid varit. Han får väldigt mycket uppmärksamhet, han äter Carnia Lynx, har gott om leksaker… Vad kan detta bero på?

Vi börjar bli väldigt frustrerade över det här.

Whirlie
2

Boka en tid hos veterinären. Gör ett ultraljud, blodprov och urinprov. Det kan vara en urinvägsinfektion, urinsten eller något liknande som gör att din katt har ont. När alla fysiska orsaker är uteslutna kan vi börja fundera på beteendet.

Lycka till!

OberonsMatte
0

Hur många katter har ni (ålder, kastrerade?)

Hur många lådor har ni?

Vad är det för typ av lådor (öppna, små, med huv, med lucka)?

Var är lådorna placerade?

Vad är det för typ av sand (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det?

Hur många gånger per dygn rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

Trashpuppet
0

#2 Vi har två katter, Fjant då och Toulouse som är strax över året, också kastrerad.

Vi har 1 låda med lucka, och 3 öppna.

Vi bor i en etta med en L-formad hall, så det står två stycken ute i hallen och två stycken i allrummet där de är lättåtkomliga, en låda på vardera sida av rummet.

Minns inte märket, men det är ganska stora sandbitar.

Vi fyller lådorna lite mer än hälften, och de rensas dagligen.

OberonsMatte
0

#3 Ta bort luckan (och helst även huven) på den låda som har det.

Byt till lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. T.ex. Extreme Classic, Everclean, eller Pussi Kompakt.

Rensa lådorna varje morgon och kväll + när ni märker att någon har bajsat.

Sajtvärd Katter iFokus

Trashpuppet
0

#4 Tack för tipsen. Jag ska göra det och hoppas att det blir bättre.

sagan
0

Till 99% är det lådorna katterna protesterar mot. Man kan ha haft samma sand i flera år och samma lådor. Katter är renliga djur och sköter sig in i det längsta. Men till slut ger dem upp. När dem börjar kissa utanför är det först att utesluta medicinska orsaker sen lådorna man ska kika på. Stor korn kan göra ont i tassarna men har ni inte klumpbildande sand är det nog det som är boven. Många anvädner kristaller vilket katterna inte uppskattar. 

Hur har ni rengjort i sängen? Diskmedel/såpa först åtminstonde en 5cm utanför fläcken. Sen har ni på ättika eller ytdesinfektion och låter det torka. Sängkläderna tvättas som vanligt (inge klorin) med ättika i sköljmedelsfacket. Ättikan neutraliserar ammoniakdoften. Dettol är även ett medel som går bra att använda.

Kaiia
1

En Kattsand som jag rekomenderar är Cattia, den är finkorning, oparfymerad, klumpade och dammar inte så mycket. Varje gång jag rensar lådan så tar jag en vanlig vattensprut och sprutar på ytan för att minimera dammen ytterligare :)^

Det är billigare än typ Everclean också, ca 45 kr för 5 liter :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)