Avelsarbete vid tjuvparning?
Skrev detta inne på devon rex också men kände att jag fortfarande saknar svar haha , så jag skriver här också.
Såg en som råkat ut för en tjuvparning mellan 2 devon rex.
Vad gör man vid ett sånt tillfälle om inga hälsotester gjorts innan?
Eller vad tycker ni man ska göra?
Göra testerna efteråt?
Ta ett lägre pris när man inte lagt ut lika mycket?
Beskriv gärna utifrån fler scenarion där kanske mamman redan hälsotestats vid en tidigare parning osv.
vilka tester var inte gjorda? HCM-scanning? navelbråcksfrihetsintyg?
Skulle gjort testerna så snart de gått? Sålt kattungarna för fullpris om allt var ok.
Har man fertila katter utgår jag ifrån att man tänkt använda dem i avel. Har man inte det, och inte heller har lust eller möjlighet att ta konsekvenserna av en dräktighet (ekonomiskt och t.ex. med ledighet i samband med förlossningen) - då är det kastrering och borttagning av fostren som gäller.
Är honan för ung för att det ska kännas lämpligt att utsätta henne för dräktighet, förlossning och kattungar - då är det kastrering och borttagande av foster som gäller. Kattens väl måste alltid gå i första hand.
Hög inavelsgrad kan man till viss del överse med (tycker jag) om katterna är tänkta att användas i vidare och mer planerad avel, men då bör kattungarna kastreras före försäljning.
Föreligger inga av ovanstående hinder och katterna är friska och utan defekter (vad man vet om) måste man kolla katternas blodgrupper, för att se om kattungarna kommer att tåla kattmammans mjölk eller om man måste vara handmata dem med mjölkersättning för att de ska överleva.
Är föräldradjuren tänkta att användas i vidare avel är hälsotester ändå något som bör göras förr eller senare, så då kan man lika gärna göra det innan den oplanerade kullen föds. Skulle resultatet vara mindre bra får man kastrera föräldradjuren och även kattungarna före försäljning.
När det gäller priset står det uppfödaren fritt att ta ut det pris som är normalt för kattungar inom rasen avsedda för sällskap. Vill köparen ta risken att köpa en kattunge vars föräldrars eventuella ärftliga defekter och sjukdomar är okända, är det upp till denne.
Sajtvärd Katter iFokus
I fallet som ledde mig till dom här tankarna så är det mycket möjligt att tidigare tester gjorts även om just den där parningen inte var meningen.
Jag funderade egentligen bara allmänt kring det här. Det är ju något som sker hela tiden men kanske främst med huskatter att folk inte kastrerar i tid. Men det finns ju en risk att det lika gärna kan handla kring raskatter där man inte haft en tanke på avel egentligen.
Tyvärr så kan man ju inte HCM scanna en dräktig hona eller en hona som har mjölk.
Eller kan och kan men man får inte tillförlitligt svar.
Stolt ägare till tre La permer
#4 nyparad kan man väl scanna men har det gått för långt in i dräktigheten är det ju svårare. Då får man göra det så snart som möjligt…
Jepp, det tar ju runt en vecka innan äggen implanteras och honan faktiskt är dräktig så har man sett parningen och man inte tänker aborters eventuella foster kan man ju vara snabbt på och HCM-scanna.

#2 Detta med blodgrupper och att inte kunna ge kattmammans mjölk var något nytt för mig. Hur funkar det?
Mvh Ellenfyrkant

#7.om mammakatt har samma blodgrupp som pappakatt är det ingen fara. Har mammakatt A-blod och hanen B går det också bra, men har honan B och hanen A kommer ungarna att dö om de får dia mamman det första dygnet. Det är förbjudet att para en b-hona med a-hane utan tillstånd. Har man tillstånd så stödmatar man ungarna första dygnet innan mamman får ta över.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#8 Oj! Vad hemskt, fast jättebra att ha koll på! Men misstänker att den "dödliga" kombinationen är ganska ovanlig, eller? Har aldrig hört att kattungar dött vid tjuvparningar, huskattsparningar etc.
Varför är det farligt enbart 1:a dygnet?
Mvh Ellenfyrkant

Beror lite på inom vilken ras hur vanligt det är med olika blodgrupper. Vill man vara helt säker är det bäst att testa. Dålig på att förklara men en bhona har anti a-blodkroppar och när kattungen diar tas det upp av tarmen, kommer ut i blodet och börjar bryta ner det. Kattungen kan få gulsot och dö.vill du veta mer ingående kan du söka på blodgrupper katt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#9 Vet en som eventuellt råkade ut för det. Hon ville ha ungar på sin huskatt (blandras med sibirisk) och släppte då helt enkelt ut katten så hon fick para sig. Ungarna dog en efter en. Med alla blandraser lär nog risken öka att det kan hända.
Att det sker blodgruppskrock bland huskatter förekommer absolut, och alla kattungar i en kull behöver inte heller dö. Och vem vet hur många kattungar som föds ute och dör?
I naturen borde dock den ena blodgruppen till slut dominera
Skulle mina katter para sig när jag inte planerat så behandlar jag den kullen precis som alla andra, ser till att göra de hälsotester som är ett måste och i övrigt ser jag ingen skillnad.
Priset blir samma som för alla andra sällskapskatter som föds här.
Jag har dock inga fertila katter ihop som inte är lämpligt att de parar sig.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand