"Fel" på min birmas tassar?
Jag har en liten birmakille på snart 5 månader. Det är min första birma och jag håller som bäst på att lära mig om korrekta markeringar.
Hans framtassar gör mig mycket misstänksam och jag anar för mycket vitt på dem. Vad tycker ni?
Och kan ni se några andra "fel" eller fina drag på honom utställningsmässigt?
Och vad gäller det vita som går upp längs med tassen? Är de det som kallas "framkil" ?
Ja, det är svårt att få till helt korrekta birmatassar och på bilden syns en väldigt tydlig framkil (vilket räknas som fel i utställningssammanhang).
Söt är han förstås ändå!
Sajtvärd Katter iFokus
Ja mig gör det ju absolut ingenting att han har ett sådant ytligt "fel", bara han mår bra och är frisk så är jag nöjd! Han är så fin som han är med sina framkilar 🙂
betyder det att han inte är utställningsbar föresten? (inte för att jag hade planer på det ändå)
Så söt han är. Jag gillar hans vita små tassar 🌺
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
ja visst är han helt underbar!
#3 Vad jag har hört är det kinkigare med existerande framkilar än att bakkilarna är fel på något sätt, så jag tror inte att han skulle kunna vinna några titlar på utställning, men en bedömning borde han ju kunna få.
Jag ställer inte ut själv, så jag är inte helt hundra på detta. Är man inte väldigt intresserad av just utställning spelar ju en kil hit eller dit ingen som helst roll. Som ägare till en sällskapskatt har man ju såklart världens finaste katt ändå!
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har ju aldrig heller tänkt ställa ut honom. men eftersom han är renrasig så blir man ju ändå lite nyfiken på om det hade gått, och hur det skulle kunnat tänkas bli. För tänk om ens egen lille älskling skulle vara alla utställares dröm och vinna många tävlingar, utan att man ens visste om att han var så "korrekt" ?
Men du har alldeles rätt i det, att ens egen misse är ju alltid vackrast hur som helst!
#7 Perfekt tecknade birmor är väldigt sällsynta. Det som är fint på din birmas framtassar (om man bortser från kilarna) är att det är ordentligt med vitt på dem och att de ser symmetriskt tecknade ut framifrån. Jag tycker att man ofta ser birmor med alldeles för lite vitt på tårna, och de vita tassarna är ju ändå ett av rasens främsta kännetecken.
Sajtvärd Katter iFokus
säger som ovanstående, när vi var på utställning för några veckor sedan så dök det upp en grymt fin tabby birmahona och då sa domaren Michael Edström att det är ytterst ytterst sällsynt han ser en så korrekt tecknad birma och att det är väldsigt svårt att uppnå sån perfektion..behöver jag tillägga att hon kammade hem de flesta vinsterna ;)..kul för ägaren och roligt för en själv att få veta och lära sig :)
Skulle råda dig att prata med din uppfödare. H*n kan säkert hjälpa dig med dina frågor! Jättesöt kisse! :)