Är katten dräktig?
Hej hopp! För två veckor sedan hamnade min katt i sitt första löp och innan jag hann köpa p-piller, släppte min dotter ut katten som stod vid dörren och jamade. Hon var borta två dygn och nu är det två veckor sedan. Om en vecka kommer man ju enligt alla sidor att se tecken på spenar och annat, men nu går hon runtoch jamar mycket och vill bli klappad mycket. Hon rullar sig på golvet ibland, spinner och i natt sov hon tätt intill mig en stund. Är det tecken på dräktighet, eller är hon på väg in i ett löp till? Hon vrålar ju inte som hon gjorde då, men småjamar lite. Vad tror ni? Kommer det bli kattungar här?
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
Åk in och kastrera katten. En katt är alldeles för ung för att bli dräktig på sitt första löp.
Jaha, så i naturen så är katter avhållsamma eller? Undrade om det fanns några tidiga ledtrådar som kunde avslöja hennes tillstånd. :)
Kanske inte relaterat till din fråga men jag undrar varför du valt att ge katten p-piller istället för kastera?
Håller med #1 .. annars får väll tiden utvisa om hon är gravid eller ej, de tecken hon visat behöver inte tyda på att hon är dräktig
#2 nej men det finns många vilda honor som fått kullar på alla deras löp i hela deras liv, kollar man på deras hälsa är den ej hälsosam och de mår mycket dåligt. en hona bör ej få mer än 3-4 kullar i sitt liv för att inte blir "förstörd" i hälsan.
inte är 13 åringen som precis fått sin mens redo för barn bara för det bl.a. är bäckenbenet på en 13 åring inte lika utvecklat som på en 25 åring.
Jag vill ha kattungar på henne, men egentligen hade jag tänkt vänta till nästa år. Jo, jag kommer väl veta säkert nästa vecka, men är lite nyfiken på om det fanns några små ledtrådar. Jag tycker att det ska bli väldigt spännande. :)
Okej jag förstår :) Vänta någon vecka och besök sedan en veterinär som kan kolla upp om hon är dräktig. låt sedan hen gälla dig där ifrån. och se till att kastrera kissen efter hennes kull sedan!
#5 Oj att du vågar skriva så på denna sidan! Var beredd på att bli nerlusad av kommentarer som att det är fruktansvärt onödigt att ta kull på sin katt när det redan finns så många hemlösa katter (och alla andra argument som finns mot det.)
Jag skulle ringt en veterinär och frågat om det finns något sätt att se innan tre veckor om hon är gravid. Och också frågat när man kan åka in och ultraljuda honan för att veta hur många det blir och så (om man nu gör det med katter.)
Kolla även med veterinären om du kan ringa den mitt i natten ifall det behövs kejsarsnitt när katten väl ska föda. Kolla även om ditt försäkringbolag stödjer kejsarsnitt.
Du vet om att katter kan kräkas upp p-piller och bli gravida ändå? Oftast märker man inget och ungarna dör av p-pillren inne i magen och honan kan bli riktigt sjuk. Du kanske ska överväga att ha henne inne vid löpen även om hon äter p-piller.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tecken på dräktighet enligt min erfarenhet är att honan blir tröttare och sover mest.
Hur gammal är din hona? Har du planer att avla på henne?
Nu låter hon ung då det var första löpet, så om honan är ung och är planerad som en sällskapskatt så rekommenderar jag att du tar kontakt med en veterinär och gör en abort samtidigt som en kastrering.
En risk med en ung hona är att hon inte är mogen att bli mamma.
Alla katter är ju olika, de tecken som du beskriver så tycker jag det låter som de sista dagarna i löpet. Men då hon varit borta i två dygn ute så är nog sannolikheten stor att hon är dräktig.
För att avla på sin katt krävs mycket ansvar och många kostnader som tillkommer. Har du avelsförsäkring på din hona?
Får man fråga vad ditt syfte är med att avla på henne? För enligt mig så ska man alltid ha ett syfte/mål med aveln, annars avstå att avla.
#9 Enligt TS tidigare tråd är syftet med aveln "vill ha en till katt eller två". Dvs istället för att köpa en till katt så tar man en kull på sin egen. Och tester var inte aktuella, för "det är ju bara en katt".
#2 "Jaha, så i naturen så är katter avhållsamma eller?"
I naturen så dör många katter, särskilt om de blir dräktiga för tidigt. Ofta med mycket lidande innan. Men det kanske inte gör så mycket för dig att katten lider och dör, för det är ju "bara en katt" enligt dig, som du skrivit tidigare.
Mina råd utifrån vems bästa du tänker på:
Tänker du på kattens bästa: in till veterinär och kastrera och ta bort ev. foster.
Tänker du på ditt eget bästa och struntar i katten: gör som du vill
T.S varför vill du har kattungar på din huskatt som jag förmodar att det är? Det finns 100.000 hemlösa huskatter tycker du inte det räcker? Måste bara fråga då jag hört det hela ett antal gånger.
Kan inte annat än hålla med #12 och alla andra som anser att du är oansvarig som låter en ung hona få ungar.
Dessutom anser jag att alla som låter sin huskatt få ungar är fullständigt okunniga och oansvariga och en av anledningnarna till att det redan finns 150.000 hemlösa katter i vårt land. Katter som volontärer arberat hårt för att försöka omplacera, ge vård och kastrera, vaccinera, id-märka till enorma summor varje år. Att då 'vilja ha en kattunge från min katta' får mig att se rött. Du bidrar aktivt till att skaffa ännu fler katter som ska konkurera om de fåtaliga hem som finns.
Och din kommentar om att det 'börjar bli så spännande': jag blir illamående!!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Varför skall jag svara på en massa frågor hit och dit? Har ni egna barn? Resonerade ni likadant då? "Är det en planerad graviditet? Inte? Har ni testat er för genetiska sjukdomar? Alltså, varför skaffar ni barn, det finns ju massor med föräldrarlösa där ute, fy fan va oansvarigt! Alltså, du vet väl att barnet skall vaccineras sedan va? Det är inte gratis att skaffa barn! Du vet om att det kan gå superfel under förlossningen va? Barnet kan dö och du med! Efter graviditeten får ni ju kastrera er, finns ju redan alldeles för många barn!" Kommer ni nu och säger att man inte kan jämföra katter med människor, så kan jag bara celebrera detta inslag av insikt. Ni är så skitnödiga så att det är på snudd komiskt att läsa. Det skall alltid och utan undantag påpekas hur mycket som kan gå fel, just för att parningen är oplanerad, men framförallt: inte rasren. Jag ville ha svar på en enkel fråga och ville helt enkelt spekulera lite kring det. Det är inte en anledning till oombedda/irrelevanta råd. De som inte bryr sig om sina katter, bryr sig heller inte om att fråga.
#15 Att du inte har klarat av att kolla upp hur hur man ser att en honkatt är dräktig på dessa månader, sedan du var här inne senast säger en hel del om dig själv.
MrsBex, det är inte så länge sedan du skrev ett liknande inlägg så du borde vid det här laget ha lärt dig var vi står när det gäller BYB. Den gången fick du också höra att du var oansvarig så jag förstår inte varför du tror att vi skulle tycka att du är mindre oansvarig nu?!
Om du vore en ansvarsfull kattägare, vilket du påstår dig vara, så hade du åkt till närmaste veterinärklinik och kastrerat katten så fort hon kom hem. Att du skulle bry dig om någonting annat än din egen höga önskan om att själv slippa ytterligare barn för att få vara med om en förlossning verkar tämligen uppenbart. Hoppas du är en mer ansvarsfull mor än matte och ser till att dottern sätts på p-piller så snart hon kommer i puberteten.
Josefa, det där inlägget säger en hel del om din intelligensnivå. Så för att du har en del starka åsikter om katter som inte stämmer överens med mina, så önskar du henne en jobbig graviditet i tonåren? Djurvän, kanske finns en orsak till att du har så vansinnigt mycket tid att lägga här och på dina högt ärade sällskapsdjur. Jag har tittat upp vilka tecken som kan avslöja dräktighet, men alla de tidigaste kan man inte se förrän om en vecka. Därför ville jag se om någon annan visste några andra bra tecken som kunde ge en några ledtrådar. Jag är helt enkelt nyfiken. Katthemsmatten, ja, jag är medveten om att det finns de här som inte delar mina åsikter och det är alltid ni som gapar högst, men jag vill som sagt ge utrymme för att prata med andra också. Fast det är ju svårt att finna motivationen då ni kacklar på.
Josefa önskar t.o.m. min dotter en jobbig gravidtet INNAN tonåren. D.v.s. när hon fortfarande är barn. Innan barn fyller 15 är det olagligt att ha samlag, så du önskar alltså att min dotter blir våldtagen och gravid med en jobbig förlossning medan hon fortfarande är barn. Det säger en hel del om Dig själv.
För så vitt du inte ägnar dig åt raskattsavel lär du ha få meningsfränder här.
Katthemsmamman, ja på den punkten är vi i alla fall ense.
# MrsBex Varför skulle det vara värre för din dotter att bli gravid väldigt tidigt än för din katt? Dessutom så skrev jag ingenstans att pappan till din dotters barn skulle våldta henne. Är det en kille under 15 år och båda har samtyckt så räknas det inte som våldtäkt.
Beträffande våldtäkt så är det precis vad din katt kan ha råkat ut för.
#21 En katt som är ett år räknas i kattår som någonstans mellan 15-17 år alltså inte ens vuxen än, eftersom detta var din honas första löp antar jag att hon är mycket yngre än så alltså bara barnet själv.
Josefa, enligt svensk lag är det våldtäkt om man är under 15 år gammal, oavsett hur gammal killen är. Är båda under 15 är båda skyldiga till våldtäkt. Och det räknas som våldtäkt även om det sker i samförstånd. Du kanske skall följa ditt eget tips och läsa på lite. ;) Våldtäkt på katt ja… Så det är värre att hon är ute och åtminstone väljer första hanen själv, än att den goe snälle raskattägarinnan väljer en gemål åt sin katta, som ägarinnan tycker är passande? Efter att ha jobbat många år med djur på bondgårdar, kan jag intyga att jag ingen gång varit med om att katthonorna där farit illa av, eller låtit bli sina ungar, trots att de blev dräktiga första året.
#26 Det är inte våldtäkt om det inte är uppenbart att det är ett övergrepp. En person under 15år får ha samlag utan att det räknas som att hen blir våldtagen. http://www.umo.se/sex/aldersgrans-for-sex/
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Enligt lag är det en våldtäkt, men det är inte samma sak som att alla blir dömda.
#28 Sorry, men du har helt fel där.
#26 Undrar just vad det är för en underbara bondgårdar du jobbat på. Jag har fått ta emot massvis med magra skabbiga kattungar från just bondgårdar. Och de katterna som inte omhändertagits har nackats, dränkts eller skjutits. Eller helt enkelt svultits till döds.
Josefa det verkar som att du ofta hänger på skabbiga ställen och det kan ju förklara din attityd och inställning till frågan. Det är dock inget jag märkt av på de ställen jag jobbat. Fast det var ju några år sedan jag lämnade branschen.
Äh, okej.. Ja, nå kan du jämföra en katt/kattunge med ett barn, för det är ju din åsikt och tolkning. Men kommer du behålla själv alla kattungar som blir efter honan? För om du tänker att en kattunge är som ett barn, så kan du väl inte ge bort eller sälja en kattunge, eftersom du jämför en katt med ett barn. För en gravid kvinna som får tvillingar ger ju inte bort en för hon vill bara ha ett barn.
Eftersom du jämför katten med en människas graviditet, tänker du åka med katten till veterinären och gör UL och göra alla undersökningar som en människa gör när de är gravid?
Ja, jag vet att alla tänker olika. Men man måste tänka att en katt är en katt och en människa är en människa, punkt slut. Att man väljer att ha katten som sitt barn eller liknande är ett val man gör.
För mig så kan man inte jämföra en katt och en människa, då vi är olika i vår utveckling.
#34 Så du menar att din dotter blir våldtagen om hon frivilligt har sex med en 14-åring. Då menar du också att hon våldtar samme 14-åring?
#32 Min attityd har inget med vad det är för ställen jag hänger på att göra. Snarare vad det är för en hm, varelse jag har att göra med.
Om du nu bestämt dig för att låta din katt genomföra denna dräcktighet så se till att vaccinationer är genomförda ordentlig så katterna har bästa starten dom kan ha och se till att ha tät kontakt med vetrinären under dräcktigheten så du vet att allt är så bra det går och se till så du har mjölkersättning och nappar hemma och tid att ta ut från jobbet då risken är överhängande att honan behöver hjälp med ungarn nu när hon får ungar när hon är så ung.
Tänk på att ungarna ska matas en gång i timmen första tiden och glöm inte att du måste kissa och bajsa ungarna också om hon nu inte klarar det själv.
Ts måste ju vara helt bakom flötet och det absolut sämsta förebild då det komma till kattvän eller djurvän att ens jämföra barn och katter visar hennes höga intilligensnivå! Som josefa säger hoppas ditt barn går igenom samma sak om man nu ska jämföra barn med katter. Du bryr dig inte ett dugg om din katts hälsa och värdera den som en påse skit som inte ens kan ta den till vet och kastrera henne eller vaccinera henne anta också att hon inte är id märkt? Vissa ska helt enkelt inte ha djur och borde ha djurförbud!
Sen att du inte lärt dig i ditt tidigare inlägg visar hur smart du är
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men varför är ni så arga på TS?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#39 För att hon inte har kastrerat sin katt därför att hon vill ha huskattungar. Något som det redan finns allt för många av. Närmare bestämt finns det ca 150.000 hemlösa huskatter i Sverige. Att i det läget vilja avla för att 'man vill ha kattungar' är inte sunt.
TS har dessutom för ett drygt halvår sedan haft en tråd ang. sina katter, hona och hane, syskon som inte var kastrerade.Då 4 månader gamla. Redan då fick hon rådet att kastrera skyndsamt. Om du läst kommentarerna tror jag du sett att det dessutom inte är en smart idé att låta en så ung katt bli mamma av fysiska skäl.
#40 ''För att hon inte har kastrerat sin katt därför att hon vill ha huskattungar.''
Vad är det för fel med sånna katter? Hade det varit t.ex. Ragdolls så hade nog inte så många brytt sig om det…
#41 Det finns inte en överproduktion av raskatter till skillnad från huskatter. Det finns redan alldeles för många huskatter och att då öka på antalet är inte en klok idé. Inget fel på huskattungar, men det finns inte tillräckligt många hem till dem. Vad tror du händer med de ungar hon inte kan eller vill behålla och som inte heller finns hem till?
#42 ''Inget fel på huskattungar, men det finns inte tillräckligt många hem till dem.''
Men det finns tillräckligt många hem till raskatter? Tror inte det spelar så stor roll om man säljer katter till någon som bara vill ha en kompis att mysa med, haft bondkatter hela livet och dom blir väldigt lätt sålda.
#43 Det föds inte till närmelsevis så många raskatter per år som det föds huskatter. Ingen uppfödare tar en kull per år per hona ens. Huskatthonor får ibland föda 3-4 kullar per år. Det är en skillnad.
Bra att du har fått dina huskattungar sålda väldigt lätt. Har du också koll på att de verkligen har fått tillbringa hela sina liv i det hem du sålt dem till? Eller har de blivit hemlösa pga allergier, tröttnat på, kommit hem dräktiga och man inte vill ta besväret med att ta hand om kattungar? Det är dessa katter jag får till det katthem där jag är volontär. Resultatet av oansvarig uppfödning!!
#43 vill du då förklara för mig varför du inte ser birmakatter, cornish rex och siameser frysa ihjäl på vintern?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Varför är det då så många huskatter som årligen avlivas pga att de inte blir sålda? Varför har vi då 100 000 hemlösa huskatter i Sverige ? Tänk efter innan du kommenterar
#39 Dels för att hon hon anser att inga tester behövs innan parning. Dels för att hon inte anser att de kommande kattungarna är värda en bra uppväxt med vaccination osv. "det är ju för tusan bara vanliga katter det handlar om". Och sedan också för att hon anser att folk som inte delar hennes åsikter är en bunt med skitnödiga idioter. Förstår bara inte varför hon går in på ett forum full med skitnödiga idioter och ber om råd.
Har aldrig hört talas om hemlösa ragdolls perser eller Maine coons och är bombsäker att det knappt finns några.
#45 Ser INGA katter frysa ihjäl på vintern.
#44 ''Har du också koll på att de verkligen har fått tillbringa hela sina liv i det hem du sålt dem till?''
Det har bara gått 3 år av dom äldstas liv, men än så är dom kvar där ja, och den ena får vi extra mycket bilder av.
Bara för att DU inte ser så händer det inte? Vet du hur många katthem som hittar ihjälfrusna katter på vintern? Hur många de får rädda??
#49 Så bra att du är helt blind och har noll erfarenhet av hittekattsvärlden. Det sista gör att du bör avhålla dig från att kommentera saker som du inte vet någonting om. Hur tror du vi vet att det finns ett sexsiffrigt antal hemlösa katter? Hur tror du de lever? Och med dina kommentarer förstår jag att din egen katt får leva ute och bara ibland få komma till din mors lägenhet i stan. Resten av tiden är hon uppenbart hemlös, övergiven av sin familj. Det är den här typen av katter som, om de har tur, hamnar på katthem.
#49 lucky you, jag har en fb vän som delar ungefär 5 nödrop om katter som behöver hjälp i kylan varje dag. Det är inga raskatter kan jag berätta för dig.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#54 Jag vet att det FINNS, sa bara att jag inte SETT några.
Du har nog inte sett det mesta , självmord, våldtäkt, bankrån, mord osv osv men det betyder inget eller hur?!
/Fridaybrew
Nä jag har inte heller sett några men jag vet folk som har det och jag är glad att jag inte gjort de kan jag säga! Tusentals katter fryser ihjäl varje år och många får frostskador men nääää enligt dig så verka de ju intefinnas katter som mår dåligt eller är utan hem
#55 Det är ju inte precis så att de lägger sig och dör på öppen gata, så det är inte så underligt om du inte sett några ihjälfrusna katter. Och om du vet att det finns, varför då skriva att du inte sett några?
#58 Förlåt om jag verkade lite korkad, har ont i huvudet och tänker inte riktigt på vad jag skriver ibland…
# 55 jag omformulerar hela meningen eftersom jag nu inser att den var lite svårtydlig. :) Varför ser man inte raskatter frysa ihjäl på vintern på samma sätt som huskatter?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Josefa, det handlar inte om min personliga åsikt i ämnet, utan atg det enligt svensk lag är förbjudet och anses som en våldtäkt om man har sex med en underårig, även om båda är det och även om båda är med på det. Att även pimey önskar en, för diskussionen, utomstående person olycka, talar ju inte direkt för en person som innehar empati. Men eftersom pimey inte ens har läst igenom inläggen ordentligt, innan hen uttalar sig, är det ju inte så konsigt att hens svar blir en smula spretigt. Josefa, som det ju tillslut visade sig, finns det ju faktiskt andra här som inte är "skitnödiga" och måste hävda sig och ständigt ge råd till dem som inte bett om det. Om jag inte brytt mig om min katts hälsa, hade jag inte varit medlem här, dessutom hade jag inte heller valt att ha katten alls. Jo, hör och häpna, katten är både id-märkt och försäkrad.
#59 Då kanske du ska avstå från att skriva och ägna tiden till att fundera över hur du kan hjälpa din egen stackars Hugo istället. Sätter du fart kanske du hinner omplacera henne innan det blir konkurrens från TS BYB-ungar.
#62 Vad är BYB?
Back Yard Breading = oansvarig avel på katter, 'hoppsan-kullar' kärt barn har många namn. TS inlägg är ett typiskt fall av BYB.
Haha!!!
Men du är inte tillräckligt smart att kastrera henne? Bryr man verkligen om sin katt så kastrera man den om den inte ska användas i seriös avel thats it!
"Back yard breeding avser de som föder upp katter för skojs skull, eller för ren vinnings skull, utan någon seriös avsikt med aveln"
/Fridaybrew
Och ts är en klassisk sån som fullständigt struntar i katten och gör det för sin egen vinnings skull
Pimey, smart och smart, jag har en annan åsikt än du. Jag, för min del, tycker inte att det är så "smart" att önska ett barn olycka. Jag har förövrigt inte sagt att barn och katter är lika. Jag sa precis motsatsen, men ni läser ju lite selektivt har jag märkt.
Pimey, inse fakta, du projicerar en massa saker på mig som du inte ens vet är sant och sedan hävdar att det är fakta. Det tycker inte jag är så intelligent, men ja, alla kan ju inte vara begåvade
Oavsett så är du en BYB och helt ovillig till att ta till dig information. Inte en bra kombination.
/Fridaybrew
Fridaybrew Det är ju lite motsägelsefullt iom att jag är är för att söka information. Sedan att jag inte håller med i just era åsikter som jag tar själv. Dessutom så rabblar ni ju samma ramsa varje gång och jag har hört det, läst det och vissa delar håller jag inte med om. Så jag tar gärna till mig information, däremot är jag lite mer motsträvig till påhopp och att folk önskar mina barn illa, för att jag inte delar deras åsikter. Att man inte delar åsikter, är inte samma som att man inte är villig att ta till sig information. Plus att om man är ute efter att ändra någons åsikter, är påhopp, aggressiva inägg och nedlåtande kommentarer sällan rätt väg.
TS tycker det är helt okej att den unga kattan lider och kanske dör pga för tidig dräktighet, och tycker dessutom att det är helt okej att avla fram sjukdomar, för det är ju "bara en katt" och då gör det ju inte så mycket.
Samma person skriver på sin iFokus-presentation att hen har en "stor förkärlek till katter". !!!??? Det måste ha blivit något fel någonstans. Jag kan tyvärr inte se någon som helst kärlek till katter i MrsBexs inlägg, bara kärlek till sig själv och en nedlåtande inställning till sin katt.
Om du nu har en så stor kärlek till katter som du hävdar så vore det ju bra för framför allt din egen katts skull om du kunde VISA det också. Tänka på kattens bästa för en gångs skull, och inte bara på dig själv.
#74 Allvarligt? Du var bara tvungen att leta upp en bild på det? Ah, ok.
TS att du bara vågar fråga en sådan sak på denna sida!😮 Här får man tydligen vara hur oförskämd som helst om man inte tycker som andra.
JAG tänker svara på DIN fråga inget annat.
Om katten är väldigt kelen tror jag mer det är ett tecken på att hon fortarande löper. Dvs. håll henne inne. Har du tur har hon inte träffat någon hane alls eller så har hon inte blivit parad så många gånger och då får du heller inte så många ungar.
Men som någon skrev så kommer du ganska snart se på hennes spenar hur de blir mer intenivt rosa och något större och styvare. Det går rätt fort. Långt innan honan börjar bli tjock.
Lycka till!
#77 Du har ju tydligen inget hjärta.
#78 Detta är verkligheten. En del verkar bara se det de vill se. "Ser jag det inte så finns det inte". Vem är det som egentligen är hjärtlös? Jag försöker iaf göra något åt det hela.
Mitzeri, nej, tycker inte att det är okej att katten lider, hon kommer att vara ett år ca, när ungarna kommer. Enligt min veterinär är det inte för tidigt. Jag tycker inte att det är okej att avla fram sjukdomar, bara att jag inte kände behovet av att testa min och min katts pojkvän/ner På vilket sätt är jag nedlåtande mot min katt tycker du? Du vet väl inte hur jag är med min katt eller hur vi lever vårt liv här? Så hur. Kan du då veta huruvida jag visar eller inte visar min katt kärlek?
#79 ''Detta är verkligheten. En del verkar bara se det de vill se. "Ser jag det inte så finns det inte".'' Har du sett någon skriva så där? ''Vem är det som egentligen är hjärtlös? '' Fortfarande du. ''Jag försöker iaf göra något åt det hela. '' Hur kan du hjälpa nånting med att bara lägga ut bilder på ihjälfrusna katter? Ger nog mer hat än förståelse mot dig.
#81 varför skulle Josefa vara hjärtlös?
Tja, bl.a.genom att hon önskar att ett barn blir våldtaget, får en jobbig graviditet och förlossning bara för att hon inte delar åsikter med mamman
#81 Tror du verkligen att jag bara sitter och lägger ut bilder på sjuka katter? Vem tror du tog hand om katterna? Och katterna på bilderna är bara en bråkdel att alla katter i dåligt skick som jag får in.
#84 Om dom togs om hand varför frös dom då ihjäl?
Haha, så du tar kort på alla döa katter bara för kunna lägga upp här?
Har bara en sak att säga: suck och suck
#85 Den första var ihjälfrusen när den hittades. Syskonen levde.
#88 Varför frös den/dom andra ihjäl då?
#86 Haha? Vad i det hela är det som är roligt? Alla katter som jag får in fotograferas.
Tja, varför vill man ha ett album med döa katter?
#89 Från början är det väl att någon idiot inte kollat upp ordentligt vart de lämnade sina BYB-kattungar. Nya ägare överger sin honkatt när det är dags att lägga pengar på kastrering, vilket medför att honan blir dräktig och lägger sina ungar ute. En svältande hona har dåliga möjligheter att ta hand om sina ungar.
85: kolla upp fakta innan du skriver så,josefa som så många andra här arbetar för att höja katternas status samt tar hand om hittekatter!!! Självklart har hon räddat den ihjälfrusnas syskon som fortfarande var vid liv.
#91 Av respekt för livet. Någon ska iaf komma ihåg den. Fast sånt vet du väl inte vad det är.
#92 Det var inget svar på min fråga. Du sa att du tagit hand om dom andra så vad har det med saken att göra?
Det är konstigt hur ni kan veta så mycket om alla ägare och hur de tänker. Fast det är mest intressant är hur du projicerar dessa bilder på folk som kommer in hit och frågar frågor om sina katter, just för att de bryr sig om dem.
#95 Jo det var svar på din fråga. Hade deras mamma inte blivit övergiven så hade hon för det första inte behövt bli dräktig. För det andra, om hon blivit dräktig så hade hon inte behövt lägga sina ungar ute och sedan långsamt behöva se på medan ungarna tynar bort pga kyla, svält och sjukdom.
#97 Så då tog ni inte hand om dom då.
Jodå, de blev omhändertagna efter att de blivit hittade.
…och då tog du kort på dem innan de dog…. För att hedra livet?
Sedan verkar det ju som om du ha bevakat och studerat dem ett bra tag innan du räddade dem. Så du lät några frysa ihjäl alltså?
#101 men är du allvarlig??
#99 Men du skriver ''om hon blivit dräktig så hade hon inte behövt lägga sina ungar ute och sedan långsamt behöva se på medan ungarna tynar bort pga kyla, svält och sjukdom.'' Och det betyder ju att hon varit tvungen att se dom dö, men du säger att du tog hand om dom, vilket då låter som du tog hand om döda kattungar…
#102 Ja, hon skriver ju själv hela scenariot och verkar ju veta hela händelseförloppet, då måste hon ju ändå varit där, eller? Är hon synsk?
Det är rätt elakt att stå och titta på medan kattungarna fryser ihjäl
…och sedan gå och ta kort på dem!
Tror knappast Josefa stod och titta på när kattungen frös ihjäl.. hon är nog betydligt mycket mer insatt i hemlösa katters situationer än du någonsin kommer att vara eller ens bry dig om.. om du tänker efter lite så är det precis vad som hade kunnat hänt dina kattungar om din katt inte kommit hem efter att hon blev utsläppt. För tro mig det händer.
Isånafall är du ett litet troll, om någon.
Hur saker och ting ser ut i mitt liv? Du får gärna utveckla.
Du vet nog.
Nope
För de som inte uppfattade #108's text: de hittade en övergiven kattungekull. Hela kullen togs in, och en hade redan hunnit frysa ihjäl. Det är väldigt kallt nu under våren, särskilt under nätterna. Katten är ett ökendjur och särskilt kattungar klarar inte av kylan väl, och behöver mycket med värme.
Det är faktiskt rätt så vanligt att ta foton på både levande och döda djur man hittar inom (volontär)arbeten som just handlar om att rädda djur.
#108 Och om jag är så jäkla trögtänkt, då är du helt enkelt en jävla idiot.
Dags att låsa tråden kanske innan man flyr för kung och fosterland från detta forum 🤓
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#106 Visst, du håller inte med om att man inte borde ta kullar på huskatter osv.
Men kan du inte ta katten till veterinären för kastration just för att hon är för ung? För att det finns en chans att hon inte klarar graviditeten?
Är det inte viktigare att hon överlever än att du ska få kattungar hemma?
Kan hålla med om att tråden borde låsas. Har gått någor överstyr…
#113 Men det är väl inte så vanligt att gå och se hur scenariot går till och sedan bara skita i att hjälpa till
116 Har pratat med veterinären, han sa att det inte borde vara ett problem.
# 118. Bra🙂
#117 De hittade kattungarna som de var. Alltså de tittade inte på.
120 Men hur kunde de då veta exakt vad som hade hänt?
Den här tråden borde stängas och dessutom borde ni som inte har någon kattvett över huvudtaget inte få vara på ett sådant här forum!
Tycker att det är vedervärdigt att hacka på Josefa som faktiskt gör något bra för alla dessa hemlösa och övergivna huskatter.
Jag har själv sett halvt levande kattungar som fötts ute som blivit ätna på av råttor. En fruktansvärd syn!! Så alla som har huskatt borde kastrera dem. För utekatter som har trogna hem väljer oftast att föda sina kattungar ute och många märker inte ens att katten blivit dräktig.
Att dessutom jämföra raskattsaveln med huskattsaveln är absurd, då raskatter inte säljs för ynka 100kr. Så chansen att hitta en vettig köpare är bra mycket större! Det finns dem som köper dessa billiga huskatter till djurmat ex. ormar. Dem har oftast med sig sin dotter/son för att titta på dem och köper två stycken och allt är frid och fröjd men katterna blir mat.
Så vill man ha katt köper man en raskatt, finns jättemånga raser som ser ut som huskatten och har liknande temperament. Vill man inte betala några tusenlappar på inköpet tyder det oftast på att djuret inte har så stort värde och får oftast en dålig kost och tas inte till veterinären när den blir sjuk och plågas många gånger ihjäl till följd av att man inte vaccinerat i lunginflammation som gör att katten snabbt avmagras och lider tills ägaren kanske åker in och avlivar sin katt.
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Josefa sticker ut hakan. Sticker man ut hakan får man skylla sig själv om man får en smäll. ;)
119# tror att hon menar att veterinären sagt att det inte är några problem att hon skulle få kattungar så ung tror jag hon menade:/ inte kastrera
#121 Det är ingen som vet exakt hur det hela har gått till. Men det vanligaste scenariot till att en katt blir hemlös är att folk skaffar liten söt kattunge som inte kostar många slantar. När kattungen växer upp och blir könsmogen blir den jobbig. Men varför ska man lägga ner pengar på kastrering av en katt som inte kostat speciellt mycket. Då kastar man hellre ut katten och skaffar en ny söt gratiskattunge. Och vad gör då den övergivna katten? Jo den söker upp en annan okastrerad katt, eftersom hormonerna säger åt den att göra det. Och då blir det ungar. Katten tänker liksom inte i förväg att den är hemlös och kommer att ha svårt för att ta hand om ungarna. Bakom alla hemlösa katter så finns det en katt som en gång har haft en ägare. Närmre eller längre bak i ledet.
#123 Vad fan är det för en jäkla inställning? Sticker man ut hakan så ska man ha stryk? är det sånt du lär dina ungar?
Men hur kan du veta att detta är det exakta scenariot? Ni har ingen jävla aning. Det värsta är att ni försöker få era fantasibilder att passa ihop med folk som ni inte ens träffat. Jag har bara en enda gång fått svar på min fråga. Om ni nu måste spilla ut era åsikter och så, gör det åtminstone till någon som är intresserad av att läsa ert babbel.
Ja, eftersom du tycker att min dotter borde bli våldtagen och bli gravid som barn, får du ju tåla att min motreaktion inte bli så kärvänlig.
#122 ''Jag har själv sett halvt levande kattungar som fötts ute som blivit ätna på av råttor.'' Jag med, fast av en Papillon (som kallas/ser ut som råttan).
''Så vill man ha katt köper man en raskatt, finns jättemånga raser som ser ut som huskatten och har liknande temperament.'' Vad tusan spelar det för roll vad för katt man köper om man bara vill ha en vän? När jag skaffar ny katt om 10+ år så ska det defenetivt vara en bondkatt, lika självklart för någon som köper raskatter.
Lås tråden och för fasiken lås ts och hennes sk "anhängare" med såna åsikter dom har om kattskötsel borde de inte få vistas på forumet då de helt klart ser katterna som ett mindre värt djur! Som sagt vissa borde inte gå äga djur sen att motargumentera om hemlösa katter med folk som jobbar dagligen med detta är bara idioti! Vet ni inget så yttra er inte!
Ts om en katt föder ungar ute i kylan som fryser ihjäl och dessutom kattmamman skälv visar de vilka idioter till ägare de är??? Hur jävla mycket måste vi förklara innan du fatta?? Ingen normal människa låter sin katt föda barn ute och dessutom låta dom frysaihjäl själv
#TS Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom ett annat forum här på iFokus, http://hittekatter.ifokus.se/ . Inte ett inlägg utan så många som möjligt. Jag tror att 99% av alla personer som vill ta en kull på sin katt varken är elaka eller dumma, utan omedvetna om mycket; hur många hemlösa katter, illa behandlade katter, osv det finns i Sverige (och inte bara i Sverige) och hur låg status katter har här.
Jag hoppas att din katt inte är dräktig. Jag hoppas också att hon snart får bli en glad kastrat och får en kompis som själv inte kommer från en BYB. Kanske kan det vara en hittekatt från ett katthem med no kill policy.
Om din katt är nu dräktig och kommer att få en kull, hoppas jag att du hittar bra hem till kattungarna, och levererar dem ID-märkta, avmaskade, dubbelvaccinerade och veterinärundersökta, minst 12 veckor gamla, helst 14-16, helst kastrerade (fler och fler veterinärer utför tidig kastrering). Och att kattmamman blir kastrat.
Om katten är nu dräktig och du vill inte kastrera henne oavsett, hoppas jag att allt går bra med den kommande kullen. I så fall skulle jag rekommendera dig att ta lediga dagar runt det beräknade födelsedatumet. Det är mycket som kan gå fel. De är så sköra, de små liven. Man ska vara förberedd för mycket, mentalt, känslomässigt och ekonomiskt. Registrerade uppfödare jag känner (jag är registrerad uppfödare själv) brukar säga att man ska ha minst 10-20 000:- i buffert när man väntar en kull. Tänk på att registrerade uppfödare redan har, ovanpå bufferten, en full försäkring på kattmamman, inklusive avelsförsäkning. Dessutom, i så fall pratar vi om avkommor från friska katter som är testade mot ett och annat, och parade med lika mycket testade hanar. Jag försöker inte skrämma dig, jag skriver bara det som det är.
Jag önskar dig och din katt lycka till. En gång till ber jag TS och alla andra som inte redan gjort det att läsa igenom http://hittekatter.ifokus.se En annan bra sida är http://kattstatus.se/
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ja, just det, demokrati. Lås tråden och låt bara dem som håller med er, få uttrycka sig och ha en mening. Acceptera istället att alla inte vill ha raskatter, men att är helt på det klara med att inte bara ta hand om, utan också se till att katten får ett drägligt liv, tills den blir gammal och dör. Jag har också en veterinärskontakt, jag har både chippat och vaccinerat min katt och hon är försäkrad. Jag har skaffat foder i samråd med min veterinär, men för den sakens skull tycker jag inte illa om dem som ger sin katt Friskies hela livet. Alla gör på olika sätt och tänker på olika sätt. Det viktigaste är väl ändå att man bryr sig om och älskar sin fyrbenta vän?
Pimey Hur kan du veta att en kattägare självmant har valt att låta sin katt föda kattungar ute?
Det finns cirka 1.3 miljoner katter i Sverige. Av desa är mindre än 15 % raskatter. Det finns knappast någon av dem som sitter på ett katthem och ännu färre som dör utomhus av köld och hunger. Däremot så finns det 100.000 hemlösa huskatter som behöver hem. Så om ni som vill ha huskatter kan ta av dessa vore det väldigt bra iställe för att producera flera av denna i rikligt förekommande vara.
Sex innan tonåren, alltså senast som tolvåring ÄR våldtäkt enligt Svea rikets lag. Jag tycker att ni är skitnödiga i ert sätt eftersom ni kastar er handlöst över varje tråd där ni kan kaskadkräkas ut era siffror och statistik över alla som inte känner som ni. Det är inte samma sak som att önska att ett oskyldigt barn skall genomgå psykisk och fysisk smärta.
#137 Fortfarande nej, inte om båda är med på det.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Om någon undrar hur ''min'' råtta ser ut, här är hon ;)
Stans värsta mördarmaskin, bokstavligen.
138 Fortfarande jo, enligt lagen. Däremot är det inte så att man dömer alla fall, men det är för att man ibland kan välja att ha överssende. Fast det är fortfarande olagligt. Det är fortfarande våldtäkt enligt lagboken. Fast under 15år är man inte straffmyndig. Skulle det dock li polisanmält, sätts lagen i bruk och då blir de fällda för våldtäkt.
JA det är ju så himla trist med FAKTA! Men solen kanske kretsar kring dig i ditt vanställda universum.
Visst att det finns dom som inte vet bättre och är agerar som idioter och utökar antalet hemlösa huskatter.
Men att göra detta MEDVETET trots att man VET om FAKTA måste innebära att man har ordentliga handikapp då man inte klarar av att hantera verkligheten och anpassa sig. Det eller så är man en egoistisk jävel helt enkelt!
/Fridaybrew
Våldtäkt kan kan inte dömas för om man är under 15 år då man inte är straffmyndig.
Hejdå Pimey, hoppas att du får en riktigt Glad Påsk
Nä, kan inte dömas och räknas som våldtäkt är inte riktigt samma sak va? Rån innan 15 kan man inte heller dömas för, men likt fan har du begått ett rån.
# 145 Det är så att du kan inte dömas för då du är underårig. Socialen kan ta dig örat kanske.😃
Jepp, men det är fortfarande olagligt. Lagen är till för att skydda och är att polisen snabbt skall kunna handla om det blir en polisanmälan.
# 147 Och vem skulle polisanmäla två 14-åringar som har sex med varandra där båda är med på det. En idiot möjligtvis😂
Tror faktisk polisen har annat för sig, om du ursäktar.
Ja, den som blev våldtagen kanske? Lagen är till för att skydda OM man skulle känt sig vingad. Har du haft sex med en underårig, har du så att säga redan begått ett brott och det går fortare att hantera, plus att du slipper allt det andra som brukar medfölja vid våldtäkt. Har det skett i samförstånd, är det ju såklart ingen som anmäler och blir då heller inte ett ärende hos polisen.
Från att en katt är ev dräktig till lagar om våldtäkt gällande minderåriga… Nää lägg ner. Mitt råd är: ta henne till veterinär och kastrerad och vill du ha en kattunge köp från Katthem!
Mitt råd till er, tagga ner med era åsikter och ta dem på trådar där de hör hemma.

TS VILL inte fatta, inte heller Wezza. Det handlar inte om åsikter längre, utan om ren principsak.
Att de seriöst verkar tro att Josefa stått och tittat på medans kattungar frös ihjäl, och att de vägrar fatta att Josefa fick in dessa hittekattungarna så snart de upptäckts, så att de skulle försöka räddas.
Jag jobbar också med hemlösa katter, vi får väldigt ofta in katter som behöver akut vård för att kunna räddas. Inte fan står vi och tittar på när katten svälter eller blir skadad och sen påstår att vi hjälpt den - de katter vi får in är ju katter som folk hittat och insett att de behöver akut hjälp, och då ställer vi upp för att försöka rädda den med hjälp av veterinärer.
Detta är inte svårt att förstå, men den som vägrar förstå eller låtsats att inte förstå… Då handlar det inte längre om att ha olika åsikter, för det får man ha, utan då handlar det om att man rent av säger emot eller vägrar förstå av ren och skär principsak! Är det för att ni inte kan hantera att ni har fel eller att någon annan helt enkelt vet mer? Eller är det för att ni helt enkelt tycker att det är kul? Någon av det måste det vara eftersom ni hanterar infon ni får som 8-åringar som blivit utan lördagsgodis.
#152 Väldigt svårt att förstå när hon formulerar sig så komplicerat.

#153 Det var väl inte komplicerat? Hon skrev att hon tagit hand om kattungar som hittats men en var redan ihjälfrusen. Då började ni hacka på att hon inte tagit hand om kattungarna för att hon låtit dem frysa ihjäl.
#153 Först så säger hon att hon tog hand om dom, sen att mamman hade sett dom dö, sen att det bara var en berättelse som hon tror hur det gick till och då har hon ingen aning om hur det gick till men hon tog tydligen hand om dom ändå, sen fotade hon den ihjälfrusna för att man ska komma ihåg någon man aldrig träffat. Så jo, lite grann.
153# men nu borde ni ju förstå när samtliga förklarat för er! Förstår ni fortfarande inte trots flera förklaringar så kan ni inte haft de lätt i skolan .. 151# katten är inte ens ett år och hon är ev dräktig vad är de för dålig veterinär du har som tydligen sagt att det inte är några problem att hon så ung kan vara dräktig? Och visst alla ska hålla sig till ämnet men även du har bidragit till att det spårat ur
Herregud så himla låg nivå det är här..
**Ha respekt för varandra för guds skull!!
**"Du skall inte tro att du är klokare än vi."
"Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi."
"Du skall inte tro att du vet mer än vi."
Ni behöver inte predika och vara snofsiga mot människor som vill lära sig. Ni är ju riktigt otrevliga och har tråkig ton från början.
Jag uppfattar det som att det skulle bli en "hoppsan-kull" eller hur ni säger det men det betyder ju inte att dem katterna är mindre värda.
Det låter lite som rasism i mina öron.
Är de inte renrasiga och extra ordinära katter så borde dem inte ens få en chans i livet bara för att det finns så många hemlösa katter redan.. Det låter inte alls rätt!
Tycker synd om MrsBex när ni hoppar på henne såhär, ta ett steg tillbaka för det här är näst intill mobbning när ni nedvärderar henne pga hennes kunskaper.
Väx upp..
Where you invest your love
you invest your life
#156 Jo NU fattar jag, men det tog då sin tid med dom konstiga förklaringar…
#157 👍

#155 Jamen hon tog ju hand om dem! För att rädda dem! När en person hittat de stackarna och lämnat dem till henne för att de levande skulle få hjälp och den döde skulle omhändertas (kremeras/begravas).
Och är det inte rimligt att tänka sig att kattmamman faktiskt haft hand om sina ungar men inte lyckats pga omständigheterna (kallt och ont om mat) och därmed varit med när hennes ungar tynat bort mer och mer?
Har du nån aning om hur många katter som slängs ut? Och vad händer då om de är fertila? De blir dräktiga! Vad som händer med dessa katter och kommande ungar finns det många berättelser om. Mamman som Josefa nämnde behöver inte ha blivit utslängd. Men den kattens mamma kanske blev det, fick ungar varav en eller flera överlevde och fick egna ungar. Det är så det fortsätter om de inte omhändertas. Och det är precis det Josefa, jag och många fler här jobbar med, att omhänderta dessa katter så att det inte ska bli fler tragiska historier.
Sjukt mycket bajs-kastning här. Ni som vet så himla mycket om katter kan väl ge TS svar på hennes fråga. Istället för att önska hennes dotter en jobbig graviditet innan hennes tonår. Det är psykopater som önskar andra människor så illa. FYI.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Har du tänkt på hit och tänkt på dit. Bla bla bla… 1000 katter si och 3000 katter så…. Sluta nu för fan, hur många gånger skall ni upprepa er? Vi har läst, vi har lyssnat, vi kommer ändå inte dela era åsikter helt och hållet och tycka exakt som ni. Lev med det.
Låg nivå från båda sidor

#161 Nej åsikter behöver man inte hålla med om, men om det kommer råd och fakta är det bra att ta till sig, men istället motsäger du det som skrivs och kallar det en annan åsikt.
Elaka kommentarer kan man gott slå ifrån sig, men även tips, råd, tankar och förslag slås bort som flugor på frukostmackan. Det är lika respektlöst som att vissa här har skrivit oförskämda inlägg.
Får be om en skärpning i den här tråden! Ber er att föra diskussionen på en saklig nivå! Blir det ingen skärpning vad gäller tonen kommer tråden att låsas! Det gäller båda sidor!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Äh låsas det är klent. Ta bort skiten istället! Vissa förtjänar inte att få svar på sina frågor helt enkelt!
Detta är träsket av BYB och det stinker fan illa lång väg ! ! !
/Fridaybrew
Icejossan, Så om du och jag tycker totalt olika i… Låt oss säga transportmedel. Du vill åka kommunalt och jag vill åka bil. Du har massor med orsaker till att det är bättre att åka kommunalt än att åka bil, bättre för miljön och allt det där. Fast för mig är det kanske andra saker som spelar in som gör att jag väljer att åka bil. I mitt jobb åker jag på mycket kundmöten och har inte tid att åka kors och tvärs kommunalt. Plus att jag kanske bor så pass att jag måste gå upp väldigt tidigt, om jag skall åka kommunalt till jobbet, vilket i sin tur resulterar i att mina barn kommer vara två timmar längre på dagis, iom att det tar längre tid att hämta dem och allt det där. Där sitter du då och anklagar mig för att vara ansvarslös och att jag struntar i miljön, den globala uppvärmningen och bidrar till milöförstöringen och säger att jag är en dålig människa. Fast det i grund och botten handlar om olika synsätt. Jag kommer inte att börja åka kommunalt och det spelat ingen roll hur mycket du tjatar om det, för jag har en annan åsikt och ett annat synsätt än du. Fast jag kanske gör annat för att bidra till miljön, källsorterar, har lågenergilampor, energisnåla maskiner och kanske köper och säljer på tradera. Det vet ju inte du, ändå fortsätter du tjata. Det är handlar inte alls om katter, men det finns paralleller i sättet att resonera och tänka. Så, för sista gången, jag har hört, budskapet har gått fram. Men jag kommer ändå inte tycka som du.
Fridaybrew Det var ett genomtänkt och diplomatiskt svar! Trevligt! :)

#166 Nej, det är inte så jag menar. Jag är helt och hållet med på att man får och ska ha egna åsikter. Men det är inte åsikter jag pratar om. Jag pratar om verkligheten och fakta. Nu är jag inte alls med i diskussionen om det här med kastrering, tester innan avel osv, den diskussionen håller jag mig undan från här. Utan det jag gjort är att ta Josefa i försvar när ni gick på henne om det där med den ihjälfrusna kattungen som hittades död innan någon hann hjälpa den. Och att jag sett att vissa inlägg innehållit ren fakta med källor men att du ändå sagt emot.
Som svar på detta skriver du att du inte håller med om min åsikt, men det är inte det jag begär, det är inte det jag pratar om ens. Jag menar bara att det är onödigt att du slagit ifrån dig ren fakta. Även i din andra tråd när jag skrev om ett problem som kan uppkomma när man fått kattungar och inte alla blir sålda, men då anklagade du mig för att ha attackerat dig i den här tråden samt att du inte höll med om min åsikt. Det är ingen åsikt att det kan bli problem, det är ett faktum som man måste vara beredd på när man får kattungar, men som man så klart kan hoppas slippa.

Jag har inte attackerat dig och har inte heller för avsikt att göra det. Då vill jag inte bli anklagad för det heller.
#157 Vem har sagt att renrasiga katter är mer värda än huskatter? Ingen har sagt det. Vad folk har sagt däremot är att eftersom huskattsmarknaden är mättad (t.om övermättad) och eftersom en massa huskatter dör ute i svält och är hemlösa, är det inte rätt att avla fram fler till världen.
Det finns en omättad marknad på raskatter med en stor förfrågan, och det springer inte runt hemlösa raskatter på gatan eller på katthem. Att du tycker eller tror att det är p.ga att raskatter är "finare" är nog mer dina personliga fördomar. Många här värnar om hemlösa katter, och en del medlemmar här inne lägger ned mycket utav arbete och sin tid på dem.
Fvanilla Det är jättebra att det finns folk därute som jobbar hårt för djurens bästa och jag förstår att de blir oroliga när de ser att någon vill skaffa kattungar på sin huskatt, p.g.a. att de vet hur det kan sluta. Fast att därifrån dra alla huskattägare över en kam och utan vett och reson kalla dem för ditten och datten, bara för att de hör kattungar och huskatt i samma mening. En huskattägare behöver inte vara oansvarig, bara för att den är huskattägare. Någonstans måste man ju också förstå att man blir ganska ovillig att ta emot info och råd från en grupp som är helt rabiat och går loss på tangentbordet, bara för att man inte har samma synsätt. Josefa, jag sa att du kunde ta kölapp i denna tråden och bad dig hålla dig till ämnet i min andra tråd. Dessutom förklarade jag att jag för tillfället är mättad på tips och råd.
#171 ??

Jag kan verkligen inte förstå varför man vill ta kattungar på sin huskatt när marknaden redan är övermättad. Flera härinne får ta det stora ansvaret att ta hand om stackars katter som folk slängt ut/inte velat ha pga oseriösa människor som inte kastrerar sina katter. Bara för att man har en tamkatt som utekatt betyder det inte automatiskt att hon kommer lägga ungarna inne. Vart tror ni de tar vägen då? jo de blir förvildade och antalet hemlösingar byggs på.
Förstår dessutom inte att man INTE vill testa sina katter mot sjukdomar. är det ren snålhet eller osäkerhet att katten inte är så frisk som man tror kanske?
Inom rasavel avlas det inte på en sjuk katt men inom huskatt man kan bara köra på då ingen verkar bry sig.
Huskatter är verkligen inte värda ett skit tragiskt nog 😢
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Har inte läst hela tråden men de kommentarer jag läste räckte.
Det är TS katt inte ERAN, vill HON ha kattungar på SIN katt så får hon väll göra som HON vill? Jag förstår ärligt talat inte varför ni ska bry er så mycket, är det enda ni gör o sitta o klaga på forum hur illa ni tycker saker är som andra ägare gör? Har ni inte egna problem att ta hand om? Hur orkar ni om jag får fråga? Menar inget illa men skulle jag sitta o bli arg o irriterad över att folk inte vill kastrera sina katter o tar kullar hit och dit så skulle jag bli galen. Sluta klaga och hjälp till istället. Informera på ett VÄNLIGT sätt istället för att gå och bli otrevlig på en person som kommer HIT och vill ha hjälp. Kul att starta en tråd och sedan bli påhoppad direkt. Som en skrev "vågar du verkligen skriva det här?" när hon sa att hon ville ha kattungar efter sin katt, ska det verkligen behöva vara så? Ska man inte få skriva längre att ens katt ska få ungar? Ni förstör sajten vet ni det? Många kommer att lämna sidan för de känner att man inte får skriva något här, kommer sluta med att ni som är otrevliga blir kvar här så det är väll bra, då har ni något gemensamt :)
Jag menar inget illa till någon men tänk efter lite, vill ni verkligen att sajten ska förstöras? Tänk en extra gång innan ni skriver och försök hålla inne er ilska då det är så otroligt tråkigt att se dessa trådar. Tänk på alla nya medlemmar, kommer de våga skriva här i framtiden?…
Till TS: Hoppas det går bra med din katt och åk och köp ppiller så har du det gjort :) Har du någon bild på katten :)?
#174 Ja precis! Bra skrivet.
Hon kanske dessutom vill ha en kull på katten för att den har superbra temprament. Vad hände med att avla på dem med bra temprament istället för ett utseende..?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#174 Problemet är kanske att vi som propagerar för kastrering lägger oerhört många timmar per vecka på att ta hand om de problem som personer som TS skapar när de avlar fram kattungar utan urskiljning och som sedan ofta slutar som hemlösa katter inom något år. Katter som snabbt förvildas, kallas sanitär olägenhet och i värsta fall hamnar i händerna på länsstyrelsen för att skjutas av. Det är anledningen till att vi är totalt emot BYB!! Med tanke på att det uppskattningsvis finns 150.000 hemlösa huskatter i Sverige finns ingen som helst anledning att öka på den skaran.
#175 Att avla på temperament kräver kunskap och en hona som får en 'hoppsan hon blev visst dräktig' kull kan du inte göra det urvalet på. It takes two to tango, och vet du inte vilket temperament hanen har så kan du alltså inte säga att du avlar på temperament. Du avlar inte öht, för honan har helt enkelt bara parat sig. Avel kräver kunskap!
#176 öhh.. Jag har inte sagt något om den här hanen. Jag sa att hon kanske ville avla på hennes temperament. Och då tänkte väl jag att hon skulle välja hane till sin hona. Nu var ju det här en olycka och inte det hon hade tänkt sig. Dessutom vet hon ju inte ens om honan är dräktig..
#177 Den här TS skrev för ca 6 månader sedan om sina katter, hane och hona och det låter inte som om det är någon medveten avel hon är intresserad av. Bara att få låta sina barn uppleva kattungar, typ.
Hellre informera/"förstöra" på ett forum än att de facto förstöra kattsamhället och underminera katternas egentliga värde.
BYB (som vägrar information) har INGENTING här att göra enligt mig, de kan få hålla till i rännstenen där de hör hemma. Jag blir förbluffad över de tafatta argument som i princip alltid dyker upp. Inte en en enda gång har ett hållbart argument presenterats för BYB.
Huskattsavel och BYB går tyvärr 99,9% hand i hand.
Anser att det är tragiskt när människor inte klarar av att ta till sig FAKTA, information och nya rön, samt att anpassa sitt beteende efter detta.
Hade velat se dessa individer köra bil när vi gick över till högertrafik, "-men vi har alltid kört på vänster sida! Det tänker jag fortsätta med, har ju funkat hittills." Då hade de iaf "sorterats bort" och kvalificerat sig till Darwin awards.
/Fridaybrew

Jag har 3 huskattshonor, alla hade säkert blivit fantastiska mammor med ursöta källingar! Alla 3 kastrerades så fort det bara gick då jag inte vill bidra till den rent ut sagt idiotiska och själviska BYB "aveln". Har själv fått hitta hem till 3 hemlösa katter, har själv 2 fd hemlösa varav den ena misshandlad under sin uppväxt, den andras tänder var i så dåligt skick pga vanvården att alla utom 4 fick opereras bort.
Jag har fått köra 1 katt till akut avlivning pga krossat bakdel av påkörning, jag var med under avlivningen då ingen ska behöva dö ensam. Jag grät under avlivningen pga kattens fruktansvärda öde och att den absolut inte är ensam om det pga människors bristande ansvar.
Josefa: tummen upp till dig, håller med i ALLT du skrivit här. Fortsätt med ditt fantastiska arbete för dem hemlösa katterna!❤️
#178 Ok ok. Kan hålla med om att det kanske är fel anledning till att ta en kull. Men är det det TS vill så kan ju inte vi göra så mycket åt det förutom att förklara snällt hur våra åsikter om det ser ut..
Men man kan ju undra om det skulle bli samma tjafs som det blivit här om jag skulle skriva här att jag ska ta en kull på min huskatt för att hon och hanen jag har hittat till henne har världens underbaraste temperament.
Det är så fruktansvärt dålig stämning här och jag blir lite sur att folk ska attackera en människa som ber om hjälp och hoppa på deras barn. Det är så fruktansvärt lågt. Även om man inte har samma åsikter som TS så behöver man inte bete sig som en idiot för det. Man kan säga det mycket vänligare än många här har gjort. Vilket är väldigt synd. Jag trodde att man skulle kunna få hjälp här om man behövde det och att man kunde hjälpa andra. Även om det inte handlar om renrasiga katter.
Bedrövligt hur folk beter sig. Verkligen..
( Och det jag har skrivit ovan behöver du ej tro att jag menar endast till dig, katthemsmatten, utan det vill jag att alla ska ta åt sig utav! )
Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
#181 Jag undrar om TS är ett troll med tanke på att hon (?) faktiskt ställt ungefär samma fråga tidigare och då fått rådet att kastrera istället. Alla argument har framförts, men det ska ju prompt skapas egna kattungar. Det är, dessvärre, ingen brist på kattungar och om bara några få veckor kommer vi att översvämmas av nya kullar. Var ska de få hem??? Vem tar ansvar för att de får goda hem??? Dessvärre sällan BYBs.

#182 Tummen upp! Vill man nu ha en kattungekull så var jourhem till en hemlösa dräktig hona som ändå ska ha ungar och kastrera era egna! På det sättet hjälper ni istället för stjälper!
Precis. Jourhem är väl en fantastisk idé istället för att ta en egen kull.
Jag skulle jättegärna haft kull på min ena hona då hon är hur underbar och speciell som helst, men jag kastrerade henne för hennes egen skull. Vill inte att hon ska behöva gå runt och skrika och leta hanar och ha sig hela tiden.. Blir bara jobbigt för henne i längden, sen så kan de ju få cystor också.. Jag skulle kunna göra vad som helst för att skjuta upp den här kattens död då hon är min bästa vän och jag älskar henne mest utav allt i världen. Om min sambo skulle ge mig ultimatum på han eller henne så väljer jag henne alla dagar, hur mycket jag än älskar honom :P
Vad vill jag ha sagt med det? :P Man gör det som är bäst för sin katt, no matter what. (man kan ju tycka att alla borde göra det iallafall)
Men på riktigt, hennes dotter släppte ut katten och det var första löpet så hon hann inte sätta den på P-piller. Om hon medvetet BYB-at så är väl en del av kritiken befogad men nu släppte dottern ut katten! Måste väl kunna hända även den bästa? Förstår att TS tidigare skrivit saker som gjort att ni har en bestämd uppfattning, men i denna tråd har hon inte gjort något medvetet, det at en olyckshändelse. Jag förstår absolut att hon startade en ny tråd. I den nya tråden har hon ju faktiskt fått svar till skillnad från i denna.

#185 Hade hon tagit ansvar ochkastrerat den innan hade p-piller aldrig behövts och problemet inte funnits.
Samt att hon ÄMNAR att ta kull på katten senare, så dotterns roll är helt oviktig i frågan i stort. TS satte tonen rätt bra med #2 samt #15 så ribban är där den är pga TS inget annat.
Har sett andra trådar där TS (andra än just denna TS) faktiskt lyssnar och där blir utfallet helt annat.
/Fridaybrew
#185 Denna olyckshändelsen är enkel att rätta till. Vem varför ska man lägga pengar på att rätta till olyckshändelsen. Det är ju för tusan bara en vanlig katt det handlar om, som TS så fint skrev i en annan tråd.
Jag tror absolut att människan startar upp nya trådar för att reta upp andra medlemmar. Hur kan man annars tex gå in på sida här inne som handlar om sällskapskaniner och skriva om kaninkött?

#188 Men herregud! Det låter ju inte friskt! Ska nog gå in på barn.ifokus och fråga om nån vill sälja barn då jag gärna vill prova att göra en gryta av det…
180 svar med bara tjafs, hur kan det vara "att tänka på kattens bäst"? Nästan ingen i den här tråden verkar tänka på katten… TS katt är ev dräktig, hon tänker inte göra abort, då om man tänker på katten ska man väl ge tips och hjälpa (när man sagt vad man tycker om det hela) men istället tjafsar man i 180 svar och TS får knappast någon bra information för att hjälpa katten, att tänka på osv…
Nu får ni ger er ! Påhopp och önskan om olycka för andra säger så mycket om er som personer och har absolut inget med ämnet att göra. Jag blir uppriktigt mörkrädd. Normalt kan man se på en katt från dag 21 om den är dräktig. Dock funkar det inte på alla katter om min tjej hade nästan vanliga tuttar fram till hon fött. Sen ska ni inte tro att p-piller på katt förhindrar dräktighet utan den förhindrar att katten löpet. Hoppar trots detta en fertil katt på henne kan hon bli dräktig eftersom katter får ägglossning när hanens penis med hullingar påverkar hanens slida.
Glad Skåning
#190 TS skrev redan för flera månader sedan att hon skulle ta ungar på katten. Då borde hon ha hunnit läsa på vid det här laget. Det är inte vi andra som ska tänka på kattens väl och ve, det är TS. Men de råden hon fått duger ju inte.
#192 jag vet massor med katter som får ungar tidigt, och det är sällan det blir problem, inte optimalt och det bästa vore att låta henne bli äldre men nu är det ju som det. En dräktighet är alltid en risk, lite större risk om honan är äldre men alltid en risk.
Att ta kattungar är inte att plåga eller skada katten, detta läget är absolut inte optimalt för att få ungar, men nu är det som det är, och TS vägrar göra abort och ni har inte lyckats ändra hennes åsikt på 2-3 trådar så tror jag inte ni kommer lyckas göra det heller, tror du det? ;)
Det ni nu kan göra att att fortsätta tjafsa tills ungarna är föda (hjälper inte katten ett skit!)
ELLER ge TS alla tips vad hon behöver ha hemma, tänka på, tecken att vara vaksam på att nåt är fel, osv, det jag kan komma på som tips är kolla upp närmsta kvälls/natt/helgsöppna klinik + skriva ner nr ditt och skriva ut en vägbeskrivning om man inte åker den vägen så ofta. Sånt hjälper katten iallafall :)
#185 Men om TS verkligen bryr sig om sin katt så tar hon ju och kastrerar den och INTE låter sin katt få ungar med en främmande hane som kan ha vilka hälsoproblem som helst som smittas till både honan och ungarna.
För varför skulle man inte vilja ha friska ungar? Visst, även människor kanske skulle behöva kolla upp sig, har man en hjärtsjukdom som är ärftlig så borde man väl inte skaffa barn, utan istället adoptera om man så gärna vill bli förälder.
Hoppas TS är mer ansvarig när ungarna är födda och ser till att dom blir kastrerade INNAN dom flyttar, för att garantera att hennes hona inte startat en ny 'kattpyramid' som kommer att klämma fram flera generationer med katter.
Bara för att man har möjlighet till att göra något man vill, är det inte alltid lämpligt att göra det.
#193 Ska vi även erbjuda oss att sitta förlossningsvakt åt katten? Hjälpa till att flaskmata om mamman inte tar till sig ungarna? Betala kastreringsavgiften om det skulle behövas? Har hon bestämt sig för att ta ungar på katten trots all avrådan, så får hon väl plugga på. Hon säger ju att hon har kontakt med veterinär.
Håhåjaja! Hej på er alla glada och mindre glada. Ja, jag har skrivit tidigare inlägg om min nuvarande katt. Ett där jag undrade om det var vanligt att ett kattsyskon brottade ner ett annat, trots att den andra spottar och fräser. I ett annat ställde jag frågor angående p-piller, eftersom jag vill ha kattungar på min hona, men ansåg att det var bättre nästa år, så jag hann förbereda mig ordentligt. Nu har min hona råkat bli utsläppt av min dotter, vilket gjorde att jag pratade med min veterinär och han svarade att det inte borde vara en fara för min hona. Vi kommer givetvis att ha kontakt och om det blor en fara för min katts liv, kommer jag givetvis att betala det som krävs för att hon skall bli frisk. I ett annat forum, som heter "Kaniner i fokus" har jag mycket riktigt ställt frågor som handlar om kaninkött och vilka raser som passar sig bäst för ändamålet. Det är inte ett forum för endast sällskapskaniner och där fick jag med en gång ett sakligt svar som hörde till frågan. Där var det inget tjaffs. Fast nu är vi ju i det här forumet och pratar katter. Vi diskuterar huruvida det är rätt eller fel att skaffa kattungar på huskatt. En fråga som jag ställer mig efter att ha läst allt detta är att om nu alla huskatter skall kastreras och ingen får skaffa kattungar, hur kan ni då sedan säga att ni tycker att alla katter är lika värda? Ni vill ju utrota huskatten. Och om nu några skall få avla huskatt, vilka skall det då vara?
När antalet huskatter kommer ner på en mer acceptabel nivå, så tror jag inte att någon kommer att opponera sig när huskattsavel kommer på tal. Inte om den sköts seriöst med tester innan och vaccination och märkning av ungarna.
Kontrollerad avel med samtliga tester på båda katterna, vilket blir väldigt många på en huskatt då de kan råka ha flera olika raser i sig med alla de problem som finns.
Raskattsavel och huskattsavel är enorma skillnader i hur det görs i verkligheten.
Gör man alla tester och så är det faktiskt ok. Dock återstår problematiken med att man nu konkurrerar på en marknad där man investerat 3000 kr i vardera kattunge minst och ska nu konkurrera där 150 000 katter i princip är gratis.
Rätt skött så höjs värdet på huskatten och det är det som vi strävar efter! Dock bör man börja i rätt ände och det är att få ner överpopulationen.
I ditt fall skulle jag helt enkelt kastrera och abortera, har du kattungedrömmar så finns det säkerligen flertalet minst lika mysiga dräktiga hemlösingar som du kan hjälpa istället.
De flesta av de med raskatter här på forumet har inget emot huskatter, väldigt många har faktiskt både raskatter OCH huskatter samtidigt och skiljer inget på dom. Så detta är egentligen inte en raskatt huskattfråga utan vad som är korrekt.
/Fridaybrew
Wow, i princip alla här inne bryter mot sajtreglerna rejält!
Förstår inte hur tråden ens får ligga kvar.
Tycker TS la tonläget där den är nu.
Så här kan en liknande tråd se ut om TS formulerar sig annorlunda och lägger ribban samt förståelsen högre:
http://katter.ifokus.se/discussions/4f8c8668d4ebea5da2001620-ta-kull-pa-katt?participating-12
/Fridaybrew
#200 Du menar när personen som skriver inlägget, delar era åsikter redan från början? Plus att hon går in i diskussionen med låg svansföring och redan i starten har garderat sig mot era fördomar. Så om man ursäktar sig för att man våga skriva att man tänker avla på huskatt, får en del inlägg och sedan gå i er linje, då är det ok?
Tja slutresultatet talar för sig själv, tonen och tråden i sin helhet är 1000 ggr bättre där än denna sophink till tråd. Du la redan i #2 en dryyyyyg ton för att sen verkligen grotta ner dig i #15 och verkligen bädda in dig i gemytlig trevligheter. myyyyyyyyyyyyyyys
Tydligen vill du visa hög svansföring med okunskap och det är verkligen inte något empatiskt eller något att sträva efter. Då du ej läst på då du söker information bör du även inse att lite ödmjukhet räcker långt!
/Fridaybrew
#200 Så för att TS la en sån ton i tråden så är det okej för alla er andra att ha exakt samma ton?
#195 vad skrev jag egentligen?
Jo att ni kunde tipsa om vad man kunde ha hemma och vad man ska kolla efter som kan tyda på fel och tänka på.
Men vill du inte hjälpa är det ingen som tvingar dig :)
#202 Trevlig ton var det vi pratade om va? Du är verkligen ett föredöme vad det gäller trevlig ton, visa respekt och acceptens inför att man kan tycka olika.
Detta är bara en tanke…
Lite lustigt det dras jämförelse mellan människor och djur av dig TS men låt oss fortsätta på det spåret.
TS du har ju uppenbarligen barn själv och då vet du också att tester görs under graviditet så som HIV test, glukostest, ultraljud, blodprover, urinprover, viktkontroller, mätningar osv. Det som är relevant för en människas graviditet. När din dotter sen föddes så har du också gjort kontrollbesök hos BVC (barnavårdcentralen), gett henne vaccinationer osv.
Varför ska man då skippa alla tester som är relevanta för en katt vare sig det gäller innan eller efter parning? En katt är väll inte på något sätt värd mindre.
Kräver en katt HCM test, blodgruppering, FeLV test osv innan parning för att kattungarna ska födas friska så är det väll inget att protestera mot. Även kattungar ska kontrolleras, liksom människobarn eftersom du vill dra den parallellen, efter födsel genom veterinärs besiktning, vaccinationer mm.
Enda skillnaden, om vi ska hård dra det hela, är att mödravården för oss människor är gratis medan det för katter kostar och anledningen till det är att veterinärs kliniker är privatiserade (därför har man försäkring). Hade vår sjukvård varit privatiserad hade du fått betala för dig också och därmed också haft en liknande försäkring som finns för våra djur.
Jag har inte jämfört människor och djur, det finns däremot många här som misstolkat det jag skrivit. Jag värderar inte ett djur som en människa, nej.
Jag har inget emot att anpassa mig efter nivån som sätts av TS helt enkelt, är ytterst flexibel på den punkten. Kan grotta ner mer och drägga hur mycket som helst om det är så dit diskussionen förs.
Har inga knussler om att jag nyper till där jag kan, än sen. Jag bryr mig mindre om dig och hur du uppfattar mig än du gör om huskatternas situation. Egentligen så skriver jag mest för att jag finner det roande och stimulerande att vara delaktig.
försöker inte vinna några sympatier över huvud taget och att försöka övertyga dig om fakta det är ett sisyfosarbete =)
Nu svarar jag i tråden mest också för att snart når vi limiten för tråden och då låses den själv pga längden. Praktiskt!
/Fridaybrew
#207 Ok, jag fick en annan uppfattning av det du skrev i #15.
Att du sen värderar djur lägre än en människa står för dig men det innebär inte att man ska låta ett djur lida i onödan och vara oansvarig, just saying.
#209 på vilket sätt låter hon sina djur lida?
#208 Så två fel blir rätt? Jag kan inte minnas att jag svarat dig otrevligt, men visst roa dig du. #209 Att inte värdera djur som människa betyder inte att jag automatiskt vill se djuret lida.
Har inte skrivit att jag tror slutresultatet blir rätt. Däremot har jag inget emot att det blir tokfel. Det blir som det blir har inga förväntningar helt enkelt. Väldigt anpassningsbar och utifrån denna tråden så är det rätt onödigt att gödsla med bra info.
/Fridaybrew
#211 Då bör samtliga tester vara av intresse för dig då många sjukdomar en katt kan få kan leda till en långsam och plågsam död.
Med det i åtanke kan vi sen börja titta närmare på djurskyddslagen om "2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."
En lag man då bryter mot.
Så om du inte har samma värdering mellan djur och människor gör dig då själv tjänsten och följ lagen åtminstone.
Okej, så du har inget syfte? Är det rätt tolkat av mig? Eller syftet är att fylla ut, så att tråden kan ta slut?
#213 Sedan får man ju inte heller glömma lagen mot avel på sjuka djur, och för att få reda på om dom är sjuka måste dom ju testas 😉
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html
#214 Är det mig du svarar? I så fall utveckla det du skrev.
#215 Precis. 👍
TS, du anser tydligen att du bryr dig om din katt bara för det faktum att du frågar här. Men du skiter ju i svaren, är det att bry sig om sin katt?
Du undrar i #80 hur jag anser att du är nedlåtande mot din katt. Här kommer svar:
* Du frågar här om saker, men struntar i svaren och tänker mer på dig själv än på katten.
* Du tycker att katten är ett lägre stående djur som inte är värd ordentlig omsorg.
* Att du struntar i att katten kan drabbas av sjukdomar, för "det är ju bara en katt".
* Du tycker att en kattmoder inte är värd samma omsorg som en människomoder.
* Du tycker inte att en katts liv är så mycket värt eftersom du tycker att man kan skjuta av dem när de blir får många.
Detta anser jag är tydliga tecken på att du har en nedlåtande inställning mot både din egen katt och katten som art. Det är inte särskilt kärleksfullt.
#213 & #215 finns ingen lag emot att avla på ett sjukt djur så länge man inte vet att djuret bär på sjukdom.
Finns heller inte lag som säger att man måste testa emot sjukdomar, det är rasklubbarna som kräver det, och dem kan vara frisk på tester men ändå ha sjukdomar.
#219 däremot så ska man inte para sin katt enligt jordbruksverket förens katten blivit minst 18 månader
Gäller både hundar och katter om inte veterinär anser att det är lämpligt att avla på djuret tidigare.
SE*Beautiful Stars
#220 Var står det om åldern på katter i avel? Hittar bara "åldersgräns" på hundar i din länk? Planerar själv ingen avel alls och håller med om att djuret måste vara mogen för avel. Bara nyfiken.
Det står tiken och det menas med katthona också
SE*Beautiful Stars
#219 Nej det finns inget sådant skrivet ordagrant i lagboken men vrider man och vänder på det hela så går lagen jag skrev i #213 (som står i lagboken) hand i hand med avel också då avel kan orsaka onödigt lidande/sjukdom (syftar på avkommorna) om man skippar att följa alla konstens regler.
Jag hade personligen i alla fall inte velat spela rysk roulette med ett liv.😉
#222 Nej, om du hänvisar till Jordbruksverkets föreskrifter så fastslår de i 2:16 att tiken måste vara 18 månader. Hela kap. 2 handlar enbart om hundar medan kap. 3 handlar om katter. Tyvärr finns det alltså ingen specifik lagstiftning avgående just katter. De regler som finns är de som nämns i första kapitlet om både katt och hund. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
Har nu mailat jordbruksverket om detta så får vi se vad dem säger, för i ditt dokument finns det ingen ålder för just katter. Vilket det borde göra, annars kan ju katter som går i löp tidigt få kattungar som kattungar. Vilket inte är särskilt bra för både katten och kattungarna.
SE*Beautiful Stars
Finns tyvärr ingen sån gräns för katter.
För att hjälpa er i diskussionen tänkte jag förtydliga det här med lagar och regler lite. Lagar vill hemskt gärna slippa bli vridna på #223. De är väldigt stela och tar lång tid att ändra på. :-) Djurskyddslagen fastslår precis som du säger att djur ska behandlas väl. Som huvudregel kan man säga att sådana allmänna råd i början på en lagstiftning inte går att läxa upp någon med. De är mer som övergripande mål. Istället bör ni som är kattintresserade fokusera på Jordbruksverkets föreskrifter. En föreskrift är som en lag (man bör följa den) men de är enklare att ändra och en myndighet utfärdar den istället för riksdag. Förenklat kan man säga att det är där ni hittar vad lagstiftningen menar är att behandla katten väl. Enligt föreskrift SJVFS 2008:5 Saknr L 102 får man inte (förenklat) avla på en sjuk katt eller en katt som sannolikt är bärare av en sjukdom. Föreskriften ger alltså tyvärr lite stöd mot BYB eftersom katterna sällan är sjuka och man har ingen aning om katten är bärare. Alltså är det oftast inte sannolikt att den är bärare.
mot/för
/Fridaybrew
#227 Givetvis är lagar stela men jag anser ändå att en del lagar kan anses väldigt breda, ibland även svåra att tyda (det är vad jag upplevt under mina studier i juridik). Sen får man ju tänka efter lite själv också. Det finns en lag om att djur inte ska utsättas för onödigt lidande och sjukdomar sen återstår feågan i vilka situtioner den lagean syftar kring. Jordbruksverkets föreskrifter är helt klart bättre att referera till i detta avseende men tycker inte att djurskyddslagen skall förbises för det. ;) (Ursäkta stavfel, min mobil lyder inte mig i dag)
#229 Då tror jag vi tycker lite likadant. :-)
#218 * Du frågar här om saker, men struntar i svaren och tänker mer på dig själv än på katten. Jag frågar saker, får inte svar på frågan utan åsikter om vad Ni tycker att jag skall göra. Där jag då inte delar er uppfattning. * Du tycker att katten är ett lägre stående djur som inte är värd ordentlig omsorg. Jag tycker absolut att katten är värd god omsorg, det är därför jag talade med min veterinär efter det att katten smet ut för att härom det var för tidigt för henne att få en kull. * Att du struntar i att katten kan drabbas av sjukdomar, för "det är ju bara en katt". Jag struntar inte i om katten får sjukdomar, men jag var inte på det klara med varför jag skall ta tester. * Du tycker att en kattmoder inte är värd samma omsorg som en människomoder. Nej, det är väl delvis sant. Fast det betyder inte att jag kommer att göra allt jag kan för att dräktighet och förlossning skall gå så bra som möjligt. Bl.a genom att ha kontakt med och rådfråga veterinär. * Du tycker inte att en katts liv är så mycket värt eftersom du tycker att man kan skjuta av dem när de blir får många. Jag tycker att om det är ett område med många förvildade katter absolut att det är okej att avliva dem, ja. De är inte vana vid människor och det innebär stor stress för dem att bli infångade och instängda. Tror inte att dem kommer må riktigt bra av det och ej heller att de någonsin kommer att bli människokatter.
#231 Det sista du svara kring förvildade katter kan jag inte annat än skratta åt. "Någonsin kommer att bli människokatter" antar du menar människovana i så fall ska ska jag tala om det för min herre. :D *viskar* OBS: han är före detta hemlös aka förvildad katt och jordens keligaste. Man kan göra vad som helst med han. Finns fler före detta hemlösa här på iFokus och jag har själv hjälpt många fler katter som alla i dag är tama och har tak över huvudet. ;)
Skrattretande hur lite verkligen ts vet om det hon pratar om vet också flera förvildade katter som nämligen blivit världens bästa människokatter en av dom var vår egen som kom in på vår gård en dag och åt brödsmulor som vi slängt ut till fåglarna. En liten mager tös som tog flera veckor innan vi vann hennes tillit detta var 2007 och vet du ts? Hon är precis lika tam som vilken annan katt! Man måste ge dom tid! När vi väl fick henne in i huset så gick det mycket lättare och nej ingen ägde henne då vi kollat med katthem och polis, hängde upp lappar osv så återigen säg inte saker du inte vet vad du prata om!
Som jag sa, om det är ett område med många förvildade katter, en och en är det klart att det är lättare att lägga ner tid. Dessutom är det ju så att det inte är en regel, utan som alltid är det individuellt. Även jag har läst många artiklar om djurvänner som ändå tycker att det är mest humant att avliva dem som är riktigt skygga.
#234 Område med många förvildade katter? Menar du då kattkoloni?
Min herre kommer från en kattkoloni som består av ca 40 katter. Samtliga katter jag (med 5 andra) hjälpt och skaffat hem åt kommer från den kolonin. Inte en enda katt har blivit avlivad utom en som konstaterades av veterinär att ha hjärnblödning. Finns väll någon skyggis kvar men alla de katter tar olika lång tid på sig att bli vana vid människor.
Jag anser inte man ska ladda bössan det första man gör och avverka katter bara för att man kan. Det går att få förvildade katter tama men det krävs kunskap, tålamod och tid för det.
Det som du nämner är lite för lite information för att avgöra om hon är dräktig eller ej, det är mycket möjligt att din katt är dräktig men du får avvakta och titta efter hallontuttar och även om du gav din katt p-piller kan hon bli dräktig.
Jag skulle säga vänta och se fler tecken för dräktighet men nu anser jag själv att du kan avvakta med kullar på din katt och läsa på lite mer om avel och genetik och allt som kommer med kattavel.
Det finns mycket bättre alternativ än att låta katten springa ut och bli parad av vem som helst på detta vis. Jag tänker mest på kattungarna, det finns sjukdommar och allt möjligt som kan föras ner till katterna från både mamma och pappakatt och det tycker jag även gäller för människor om man nu ska jämföra två olika arter.
Det går inte riktigt att jämföra katter med barn, katter kan också bli våldtagna och få svåra graviditeter, det är vanliga än man tror så ditt sätt att reagera är mycket dåligt och bevisar att du inte värderar katter speciellt mycket även om Josefas och andras beteenden inte är acceptabla heller men för att bli bra behandlad måste man behandla andra bra också, från båda sidorna!
Hur som helst, om du är intresserad av kattungar för att du brinner för avel, genetik och du vill förbättra något inom någon ras eller liknande finns det mycket bättre alternativ för kattungar som att bli fodervärd med en kunnig uppfödare som stöttar och hjälper till medans om du bara vill ha kattungar "bara för att" - det är underbart gulligt - de måste ha en kull innan kastration - bla,bla så tycker jag att du bör läsa på och tänka igenom ditt beslut noga igen. Hur som helsttt… lycka till oavsett vad och jag hoppas att du tar till dig mycket information gällande detta ämne oavsett vad ditt val blir för jag kan inte ändra vad som sker i ditt liv genom lite text på ett forum förutom att några bra råd att tänka på.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
MrsBex, det skulle vara intressant vilken personlig erfarenhet du har av habituering av förvildade katter och vilken forskning du stödjer ditt uttalande i # 231 på.
Jag tycker definitivt att man kan skaffa sig en katt från ett katthem, då dessa redan oftast är väl socialiserade pga. att dem varit där under en lång tid. Hittekatter går ju tyvärr inte åt som smör i solsken direkt. Så att vara rädd för att få en katt som inte passar ens livssituation är bara en dålig ursäkt, enligt min mening.
SE*Beautiful Stars
Så hur kommer det sig då att ni lägger flera tusen bara på att köparn raskatt, när de pengarna hade kunnat göra så mycket mer för hittekatterna? Eftersom nu marknaden är mättad på huskatter som behöver hem, är inte ni då egoistiska som hellre lägger pengar på renrasiga katter än att hjälpa hemlösingar? Ni borde ju kunna bidra lika mycket som alla andra. Om inte ni köper och säljer raskatter, skulle det ju finnas fler hem för huskatterna.

Hej MrsBex,
Hur mycket väger din honkatt? Är hon liten och späd eller mer robust?
Hur gammal är hon?
Är hon avmaskad och vaccinerad mot kattpest & kattsnuva x 2 (=grundvaccinerad)?
Är hon försäkrad? Täcker försäkringen kejsarsnitt?
Är du beredd att mata kattungarna varannan timme dygnet runt i flera veckor samt att hjälpa till att kissa/bajsa dem, om honan inte tar hand om dem? Dvs. har du den tiden/kan vara ledig från jobb samt ork och lust i värsta fall?
Är du medveten om att du står för ev. dolda fel på kattungarna upp till 3 års ålder?
Nu när du vet mer om hur viktigt det är med att hälsotesta katterna före parning, är du villig att göra det före parning om hon inte är dräktig redan (ska göras på båda föräldradjuren)?
Kommer kattungarna att vaccineras x 2, idmärkas, avmaskas, veterinärbesiktigas (ev. kastreras)?
Hur mycket är du beredd att betala för att ha en kull?

Att väga honkatten regelbundet samt fotografera hennes tuttar för att lägga märke till ev. förändringar är ett tips.
Illamående, trötthet, ökad aptit samt hallontuttar brukar vara de tecken man kan se. Men hon kan också vara på väg in i ett nytt löp. Du får vänta lite och se.
Tack för ditt svar! Min hona är ett år i maj. Hon är vaccinerad och försäkrad, måste däremot titta närmare på om det täcker kejsarsnitt. Jag har tre barn, är beredd att göra det mesta. ;) Har som sagt jobbat med djur tidigare och vet att det lätt kan hända oväntade saker, helst mitt i natten. Efter att fått reda på hur det är med tester innan parning, skulle jag nog kanske kunna tänka mig det, ja. Ungarna kommer att vaccineras och avmaskas helt klart. Id-märkning har jag inte tagit ställning till, men det är ingenting jag motsätter mig. Jag bryr mig inte om vad det kostar, pengar är ett värdsligt ting och jag är redo att betala det som krävs för att allt skall bli så bra som möjligt.
#239 Men vill man inte eller om man inte kan ha huskatt är det svårt att ta från katthem. Vill man däremot ha huskatt passar det ju alldeles utmärkt att hjälpa en som behöver ett hem.
Men om man inte vill ha en katt som kommer från katthem då? Varför skulle man kunna ha raskatt, men inte huskatt?
#244 Då skulle nästa fråga vara varför man inte vill ta katt från katthem?
Allergi t.ex.
Vet att det finns raskatter som är bra för allergiker, men de som har raskatter utan de egenskaperna, skulle ju istället kunna ta en huskatt från ett katthem. Ja, för att man inte vill helt enkelt.
#246 Man kan ju ha andra önskemål som utställning, ett visst temperament eller att man kort och gott vill veta bakgrunden.
Ja men varför skulle man inte vilja? Jag vet att vissa är rädda att dom ska vara skygga hela bunten men många växer ju upp i kärleksfulla stödhem. Vissa kattungar får växa upp bland barn om man önskar sig katter som är vana vid barn.
Du frågade, och jag ställde en följdfråga och för att man inte vill förklarar inte riktigt orsaken varför man inte vill.
Varför man inte skulle vilja? Du svarar på din egen fråga. "att man kort och gott vill veta bakgrunden" Utställning, då är man ju lika egoistisk som huskattsägaren som inte vill ha hittekatt, eftersom man då väljer katt för sitt eget nöjes skull. Katterna bryr sig nog föga om utställningar.
#248 Jag kan inte svara åt dig ;)
Så du menar att du vill veta vem mamman och pappan till katten är och därför inte kan ta från katthem? För mer bakgrund än så får man sällan veta, och sällan det ens är någon garanti.
Att skaffa husdjur är egoistiskt. Något annat har jag inte sagt :)

#248 Tänkte egentligen inte lägga mig i. Men om ens egen katt smitit ut och blivit dräktig så vet man ju heller inte bakgrunden.
Det är ju inte alla som köper via blocket. Man kanske känner någon som har en katt, som fått kattungar. Då kanske man känner mamman sedan tidigare och får vara med när ungarna växer upp och blir delaktig på ett annat sätt. Det är självklart så att de har kattungar på katthem också, men det blir inte riktigt på samma sätt kanske. Folk känner olika, som bekant.
#239 Jag har ingen raskatt utan en katt från en kattkoloni vilket jag skrivit. Man ska inte utgå från att alla här har raskatter och även de med raskatter har en och annan huskatt. Sen är inte raskatterna problemet. Det föds betydligt fler huskatter än raskatter. Huskattsaveln litterärt spottar ut kull efter kull.
#251 Den möjligheten kan man ju få även på katthem där skillnaden blir att man inte känner mamman sen innan, men är man med från början finns ju chansen att lära känna mamman.
Och till stor del ärver katter deras temperament från pappan.
Att para sin honkatt med vilken hane som helst utomhus kan bidra till att kattungarna går en hemsk död till mötes då hon- och hankatt kan ha olika blodgrupper, vilket gör att när kattungarna diar på sin mamma förstörs deras blodkroppar. Då spelar det ingen roll om man gjort alla tester på sin honkatt för hankattens blodgrupp måste matcha med honkattens.
Du kan läsa mer om det här.
Länk: http://ragdoll.ifokus.se/discussions/5149a1c6ce12c4110c0020f6-neonatal-isoerytrolys?discussions-3
SE*Beautiful Stars
Det är många här som utgår ifrån att alla som har huskatt, väljer att inte vaccinera, försäkra eller att ta hand om dem på bästa sätt, bara för att man vill ta en kull ungar på dem. Det är många som tycker att man är oansvarig om man väljer att köpa en "ny" huskatt kanske via blocket och själva sitter hemma med en raskatt. Då spelar det ju ingen egentlig roll hur många hittekatter de har hemma, för om de kör den hårda policyn, är de ju själva hycklare. De har valt att köpa raskatt istället för att rädda. Sedan ser de ner på någon som väljer att köpa via blocket eller en kompis. Att köpa någon av de katterna, håller ju också en potentiell hittekatt borta från gatorna, så även vi "kompisköpare" drar ju på sätt och vis sitt strå till stacken. Det jag vill ha sagt är att man inte skall döma eller skaffa förutfattade meningar om någon. I denna tråden har många lagt ord i mun på mig som jag inte sagt och genom det skapat en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Jag vet lika lite om er, som ni om mig. Att låta fördomarna prata för oss, tar oss inte närmare att förstå varandra.
#255 Ja men ska man hålla på med avel så ska det ske på rätt sätt och inte genom att spela rysk roulette. ;)
Håller med dig, men som det står skrivet redan från början, var det inte min avsikt.
#257 Men du är inte villig att göra något åt misstaget och på så sätt undvika riskerna du utsätter din katt och eventuella ungar för?
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Jag har som sagt pratat med min veterinär, som sa att det borde gå bra. Eftersom att "rätta till misstaget" innebär abort + kastrering, valde jag att i samråd med veterinär, låta dräktigheten fortlöpa.
# 255 Du har helt fel! De som är medlemmar här är just folk som tar hand om sina huskatter. Om du läser lite mer så finner du att så är fallet. De är både vaccinerade, id-märkta, försäkrade och kastrerade.
Själv har jag numera 2 huskatter och 3 raskatter. Min första raskatt skaffade jag vid 50 års ålder.
#259 Ja men då är vi tillbaka på rysk roulette eftersom varken din katt och okända pappan är testade för ärftliga sjukdomar innan avel, sjukdomar som kan göra att avkommorna dör en plågsam död eller att veterinärskostnader skjuter i höjden för din del. Läs inlägget "Oplanerad dräktighet" så har du ett exempel.
#255 För mig handlar det inte om att rädda, för mig handlar det om vilken sorts uppfödning jag stödjer. Och i mina ögon finns det än så länge ingen som fött upp huskatter som är värt att stödja och därför ser jag enbart katthem som en lösning om jag skulle skaffa huskatt.
#261 Jo, visst, där må du i sak ha rätt. Men iom att inavelsrisken är 0% och min katt varit frisk i dem hälsokontroller jag gjort, så vet jag åtminstone att hon är frisk. Pappan vet jag mycket riktigt ingenting om, men eftersom kostnader inte skrämmer mig, kan jag bara förbereda mig på de värsta och hoppas på det bästa. Som sagt har jag samtalat med min veterinär, bl.a. Om saker som tagits upp i denna tråden. #262 Som jag sa, har man ju olika synsätt och tankar som styr och det måste man ju få ha.
Det låter mer som egoistiskt tänkande och att skaffa kattungar till varje pris. Hälsokoller kan se bra ut men du vet aldrig om katterna för vidare HCM, FeLV, PRA eller liknande sjukdomar utan att ha testat båda avelsdjuren. Du vet heller inte om blodgrupperna krockar eftersom de inte är blodgrupperade och krockar dem så får kattungarna lida för det. Du vet säkert också att det är risk för att katthanen smittat katthonan med något som kan göra att katthonan dör eller att avkommorna dör och honan stryker med. Är det verkligen värt risken?
Jag har förklarat hur jag ser på det. Jag ser inte risken som lika överhängande som en del av er gör här inne. Liksom er har jag byggt min riskmedvetenhet på erfarenhet. Jag har inte jobbat med katter, men jag har vistats i och kring miljöer där det varit mycket katter. Har även haft katter tidigare och har många vänner med katter. Sedan att våra erfarenheter skiljer sig, har ju till viss del att göra att ni, genom att hjälpa och rädda katter vistas i miljöer där det ofta har gått fel. Jag har varit i miljöer där det alltid gått bra och byggt min erfarenhet på det. Därför skiljer sig också vårt synsätt och vår bedömning av risk. Varje gång någon blir gravid, både djur och människa, finns det risk att det går fel. Fast i nästan alla fall, går det bra. Man kan inte helgardera sig mot att det går fel, oavsett hur många tester man än gör, så i slutändan handlar det ändå om att hålla tummarna och hoppas på det bästa.
"De har valt att köpa raskatt istället för att rädda. " Du kommer få kattungar där köparna istället för att ha kunnat rädda katter från ett katthem, köper planerade huskatter. Vi säger att du får fem kattungar = fem hem där hemlösa katter istället kunde ha bott.
Men du tycker inte att folk ska köpa friska, planerade, hälsotestade renraser när de istället kan städa upp efter ditt och andra okunniga människors ansvarslösa avel?
Jag har inget emot huskatter, men att sätta djur till världen med dåliga förutsättningar gör mig irriterad.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag menade att det var dubbelmoral. Om man väljer att köpa huskatt från en kompis är man oansvarig, när man istället kunde ha hjälpt en hemlös sådan. Om man köper raskatt istället för att hjälpa en hemlösing, där man dessutom hade kunnat hjälpa flera istället för att betala priset för EN raskatt, då är det ok. Ni väljer ju bort de hemlösa katterna, lika mycket som dem som köper från kompisar eller blocket.

Köper man från vänner och bekanta stödjer man ju deras oseriösa uppfödning så det är fortfarande illa….Blir folk dessutom av med sina huskatter så kan de ju fixa fram fler…
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#266 vet massor med folk som köper av privat personer eller kompis som köper för dem vill ha just den kattungen.
Antingen vet folk om katternas situation och väljer att köpa från katthem eller vet inte om det och väljer att köpa från privatperson men tror inte en person som valt katthem väljer TS ungar istället och tror inte en person som väljer TS kattungar skulle köpt från katthem…
#266 Eftersom ni anser att alla huskatter ska kastreras omgående och att all "avel" på huskatt är oansvarigt, omoraliskt och oetisk, tycker jag att det är konstigt att ni sedan kan hävda att ni är "vän av huskatten". Ingen får avla för att "marknaden är mättad", även om man testar föräldrardjuren är ni ju ändå motsträviga till "aveln" eftersom det "finns för många" och även om man säljer ungarna, så anser ni att risken är stor att de hamnar i katthemmens nät i slutändan ändå. Om alla huskatter utan urskiljning kastreras och alla bara köper omplaceringsjur, kommer ju tillslut huskatten att dö ut. Ändå anser ni er vara vän av den. Jag har full förståelse för och tycker att det är bra att man vill höja värdet på huskatten genom bl.a. att få upp priset genom diverse åtgärder. Jag förstår också att de planerna grusas av dem som säljer ungar för 100:- på blocket för att de bara vill bli av med katterna och att ungarna därmed lättare hamnar hos impulsköpare. Så jag förstår er frustration och er ilska. Men man kan inte bli arg på och "attackera" alla som vill ha ungar på sina katter bara för det. Jag tycker nämligen att ni har dubbelmoral. Ni är stenhårda mot huskattägaren och kan inte se igenom fingrarna med någonting. Samtidigt tycker ni att det är helt okej att avla på raskatter. Eftersom ni påstår att ni inte skiljer på ras- och huskatt är det ju KATTmatknaden som är mättad, inte huskattmarknaden. Så för varje kull Ni skaffar och för varje raskattunge som skådar ljuset, tar även Ni bort ett hem för en potentiell hemlös kattunge. Då spelar det ju ingen roll hur mycket ni än testat era raskatter, eftersom det är det oansvariga i att producera mera katter, som är problemet. Att anklaga en person för att vara empatilös för att den inte köper en omplaceringskatt och sedan ta samma beslut själv, gör ju bara er till lika illa kålsupare som oss.

Stolt ägare till tre La permer
#270 Grejen med raskatter är att deras avel har ett syfte där människor lägger ner år för att nå målen med aveln på just den rasen, förbättra den medan huskattsavel har inget syfte och även om du testar din hona vet du inte hur din katts familjeträd ser ut och vad det finns för mentalitet, sjukdommar och annat bakom och speciellt när man låter henne springa ut och para sig med vem som helst så har du ännu mindre aning.
Du vet inte ens vilken grad inavel din katt har eller kattungarna får, bara för att det inte är skrivet på papper så betyder det inte att katten inte har sjukdommar eller inavel och oftast blir det dominanta hanar med dåligt temperament som parar honan när det går till på det här viset att de springer ut och grejar och vad är då syftet även om just din katt har ett bra temperament som exempel?
Sen har jag sett en del tjaffs med folk som vill föda upp raskatter här på forumet också😉
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag tycker att om det är ett område med många förvildade katter absolut att det är okej att avliva dem, ja. De är inte vana vid människor och det innebär stor stress för dem att bli infångade och instängda. Tror inte att dem kommer må riktigt bra av det och ej heller att de någonsin kommer att bli människokatter.
Varifrån kommer de förvildade katterna?De är ättlingar till ägda katter.De är ättlingar till kullar som ägare har tagit på sina katthonor för att det är så gulligt med kattungar.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#270 Men så tänk lite innan du skriver. Om alla som äger huskatter skulle kastrera dem, så finns ändå bortåt 150 000 hemlösa katter. De kommer ju att fortsätta att föröka sig, eller tror du att de åker till veterinären och ber om att få bli kastrerade?
Så vad som behövs är att alla ägda katter kastreras. Då kommer de hemlösa och deras ungar att ha en chans att få ett hem där de blir kastrerade. När sedan antalet hemlösa har blivit så pass lågt att det finns risk att huskatten ska dö ut, så finns det inget som hindrar att man låter en och annan av huskatterna få förbli fertil och tar kull på dem.
I denna tråden har du lite bra informativa filmklipp som du kanske har lättare att förstå än skriven text:
http://katter.ifokus.se/discussions/4db025d888f4726df10000f7-varfor-kastrera?discussions-1
/Fridaybrew

Som jag antar att andra redan har skrivit:
En katthona är lika redo att bli mamma på sitt första löp som en flicka på sin första ägglossning (ca 2 veckor innan första mens).
Med andra ord är det samma för en katthona på 6 månader som för en tjej på 13-14 år. Naturligt? Ja, självklart. Önskvärt? Nej.
Och det finns massor med medicinska risker (bäckenet är inte stort nog) och psykologiska risker (man har ingen aning om hur man ska ta hand om sin avkomma).
Så gör era katter och döttrar en tjänst – vänta tills de är mogna för att få avkomma!
Snacka om dagis nivå :)

#277, höll jag det på dagisnivå?
Jag försökte hålla det på en högre nivå, men har du belägg för att jag inte lyckades, så tala om var jag misslyckades :)
var skrev jag att det var du?

#279, det var bara det att du sa "snacka om dagisnivå" i inlägger efter mitt, som ju talar för att kastrera. Så det var lätt att tolka det som att du menade mig också.
#276 Tack för din omtanke. Min katt är snart året och jag talade med min veterinär, just iom att hon är ung. Katten alltså, inte veterinären. Jag hade egentligen tänkt att para min katt nästa år, men nu råkade min dotter släppa ut katten. Min veterinär sa i alla fall att han trodde att det skulle gå bra, men vi ska hålla kontakten under tiden och jag kommer givetvis att åka in om något skulle gå snett.
MrsBex
Jag måste då medge att jag inte vet någon som har så bra koll på hur läget ser ut för huskatterna i Sverige och ändå vill förvärra situationen för katterna.
Du har mina applåder.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Himla otrevlig stämning i denna tråd. Jag håller förvisso med majoriteten om huskattsavel, kastration och vaccination - det är självklarheter för mig men inte för alla. Jag tror inte man vinner något på att basha ner TS i skorna.
Man har väl större chans att förändra folks åsikter om man bemöter någon trevligt. Dock förstår jag att folk blir frustrerade även om jag tycker att denna tråd har spårat ut helt.
På en positiv not är jag glad att se att så många är engagerade i att höja kattens status här i sverige och är emot ByB.