Vad skiljer raserna?
Jag ska snart flytta till lägenhet och är intresserad av att skaffa katt eller katter. Egentligen känner jag att en katt hade räckt för min del till att börja med, jag vet dock att jag trivs med katt så inte för det. Men det verkar vara så att de flesta katter vill ha likasinnat sällskap. Hur som helst blir det alltså en innekatt som kommer att ges möjlighet till utevistelse i koppel. Jag har två hundar sedan tidigare, ganska små och väldigt snälla hundar. Raserna jag är intresserad av är: Siames, Devon rex, ocicat och bengal. Vad har ni för erfarenheter av dessa katter och hur ska jag välja vilken som passar mig bäst? Jag finner att samtliga är nyfikna, sociala och intelligenta samt lämpliga som innekatt. Har aldrig haft raskatt tidigare så känns inte som något självklart val.
Mvh Ellenfyrkant
De är väl ganska aktiva raser allihopa om jag inte tänker helt fel.
Jag tycker du ska försöka hälsa på folk med dessa raser och känna efter på det sättet :)
Har själv devons och det som avgjorde det valet var att jag och sambon var ute efter en allergivänligare katt pga att hans mormor och morfar tålde svärmors cornish rätt bra.
Hälsa på hos folk/uppfödare med dessa raser, det är det bästa sättet att ta reda på hur de är och vad du känner. De raser du nämner är aktiva och vill ha sällskap, men du har ju också hundar som kan räcka som sällskap. Det vet du ju först när katten bor hos dig om den tycker hundarna är skoj nog eller den verkar uttråkad… 😃

Tack för era svar! Ja precis, aktiva kan också tilläggas. Det svåra för mig är att jag känner nästan inget folk alls med raskatt över huvud taget. Och att åka hem till uppfödare kan till viss del kännas långt men framför allt lite påträngande. När jag för många år sedan valde hundras så kändes det lättare. Känns som att folk gör större skillnad och skriver mer fakta om hundraser än om katt? Inte ens på rasklubbarnas hemsidor finns särskilt mycket info tycker jag, tyvärr. Hur är era katter av ovan nämnda raser i er vardag?
Mvh Ellenfyrkant

Du ska verkligen inte känna att du är påträngande för att du vill hälsa på en uppfödare. Jag har haft flera besökare som bara kommit för att se hur katterna är och dels är det bra för katterna att träffa folk och sedan tycker jag det är jättekul när fler öppnar ögonen för cornish i mitt fall. Nu har inte jag någon av ovanstående raser men cornish som också är en väldigt aktiv katt. Man blir inte förvånad när man hittar dem liggandes på hatthyllan eller någon annanstans högt upp.ibland får de tokryck och springer runt som galningar, ibland även på nätterna. Vill du ha en ras av väldigt aktiv karaktär så var beredd på att hitta den varsomhelst och lite till och ibland behöver man mycket tålamod.. Men samtidigt får man många skratt då de inte alltid är så smidiga som de ser ut.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Vart bor du nånstans? jag har 2 bengaler och bor i Eskilstuna 😃
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

#4 tack för svaret. Det gör mig ju inget så länge katten inte förstör saker. Och det förstår jag att en understimulerad katt kan göra. Men när känner du att dina katter blir jobbiga för att de är aktiva?
Mvh Ellenfyrkant

#5 Jag finns i Karlstad
Mvh Ellenfyrkant
#7 Synd annars är jag villig att presentera rasen, i en 1:a på 35kvm 😉

#8 Du får jättegärna skriva och berätta om din erfarenhet av rasen! Varför just Bengal?
Mvh Ellenfyrkant
#8 Jag ville ha en aktiv katt som inte ligger och latar sig varje dag och som vill vara med mig, jag bor ensam och är väldigt sällskapsjuk så bengaler var givet :) Sen att dom ställer till massor med upptåg under tiden dom är vakna är för mig bara glädjande, men lugna som filbunkar när jag sover! ;)
Sen ville jag ställa ut och då valde jag en ras som passa mig utseendemässigt också. Har längtat efter en bengal sen jag var 12 år och införskaffa mig en när jag var 19 :)
Vi har ju korater som också brukar beskrivas som en aktiv ras. Just mina är nog inte så jätteaktiva, men det beror väl på hur man är som person också. Mina latar sig när jag latar mig och är aktiva när jag är aktiv. De är väldigt väldigt sociala och vill vara med oss människor oavsett hur många fyrtassade kompisar de har. Utan kompisar blir de lätt olyckliga och uttråkade. De vill vara med och hjälpa till om du gör nåt spännande.