Förtidigt!
Hej!
Jag har ett stort problem, min kompis har 2 katter (utekatter) honan är ej kastrerad och har haft 13 kullar, båda är huskatter och dom säger att dom inte har tid att kastrera henne eller hanen. och nu har dom kattungar igen och en har redan fått flyta, jag sa till henne att det är förtidigt för dom att flyta och att dom behövde sin mamma tills dom är minst 12 v (kattungarna var inte störe en max 8 v) hon kom med ursäkten alltså dom har ju varit här jättelänge och snowboll (kattungen) har börjat äta riktig mat nu. sen har hon undvikigt att prata med min om det.
Vad ska jag göra? det är ju helt galet!
tyvär så är det nog så att lyckas du inte prata med henne och övertyga henne om att kasterera så borde du prata med länsstyrelsen så dom kan prata med henne och se till så hon följer lagarna som finns.
Och du måste ju se till honan som självklart itne mår bra av ala dessa kullar och sen ungarna som uppenbarligen inte blir omhändertagna påriktigt sätt.
Lyssnar de inte till dig så prata med länsstyrelsen.
Dels får kattungarna inte skiljas från mamman före 12 veckors ålder, men man får heller inte ta fler än kullar på en katt utan tillstånd
Du kanske kan erbjuda kompisen att ta katterna till veterinären för kastrering och din kompis får stå för kostnaderna
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Hon begår lagbrott genom att skilja mamma och kattungar så tidigt. Anmäl till Länstyrelsen genast.
Hade de varit min kompis hade jag faktiskt reagerat tidigare än då honkatten var på sin 13:onde kull :( Men det är ja de.
Du bör redan nu kontakta länstyrelsen för både honan och kattungarnas skull- Att alltid i princip vara dräktig sliter på honans kropp och nästa gång kan honan få förlossningskomplikationer och dö. För de låter inte som ägarna skulle ha tid att åka in med honan om de inte ens haft tid för att kastrera dem.
Att skilja mor och kattungar åt är också ett lagbrott!
Försök att övertala din kompis att kastrera katterna, kompisen kan väl använda pengarna som hen säljer kattungarna för att bekosta honan och hanens kastrering eller skänker hen bort dem?
Anmäl.
Och pröva att erbjuda att ta katterna till veterinär om det är så att dom inte har tid för att göra det.
Skulle något gå snett kan man ju undra hur dom skulle få tid att t.ex stödmata ungarna i några veckor dygnet runt.
#4 ja men jag visste inte att katten hade fått så många kullar, jag ska prata men henne på måndag.
Jag va i samma sits för några månader sedan. En vän och dennes familj födde upp huskatter. Lät honorna gå okastrerade och fick kull efter kull. Så fort jag fick reda på det så anmälde jag. Har hon inte tid nu så kommer hon inte ha tid sen heller, så att anmäla är egentligen det enda man kan göra
#7 Bra att du anmälde, heder åt dig. Hur gick det efter anmälan, har något hänt?
Herrejösses! Tror man läser fel,13 kullar! Vi bor faktiskt i ett civiliserat land o detta händer här. Stackars kisse snart så förblöder hon någonstans då livmodern inte håller för så många kullar. varit med om det förr då snåla människor som har sk stallkatter ej tar sitt ansvar.
13 kullar! Och hur gammal är katten? Finns ju lag på hur många kullar man får ta per år också. Man måste ha tillstånd om det är 3 eller fler kullar/år. Så där är en till sak man kan anmäla för om det inte följs.
#8 Det vet jag tyvärr inte. Jag valde att göra min anmälan anonymt eftersom samhället vi bor i inte är direkt säkert, med folk som håller på med droger och slåss. Någon skulle kunna få reda på vem som gjorde anmälan och helt enkelt fått för sig att jag inte förtjänar ett fint ansikte eller dylikt.
#11 Du kan alltid följa anmälan ändå. Uppgifterna kan vem som helst kolla upp, det är bara att be om att få ta del av rapporten.:)
#12 Jaså? Det hade jag ingen aning om. :o

Stackars katt
skulle din vän vilja vara en vandrande bebismaskin? Fy va snål hon är som inte kan kastrera sina katter. Blir så arg! Man har ett ansvar när man skaffar djur och det är dags att hon tar det nu!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Anmäl! Det där är djurplågeri…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.