Ber om ursäkt för onödiga guilt trips
Nu har visst utekattstråden låsts och jag förstår att jag har bidragit till den otrevliga tonen. Nu har jag coolat ner mig lite och inser att jag uttryckt mig onödigt hårt. Jag blev helt enkelt jätteorolig för katten som levde kring 70-väg där ägarens tidigare katt dött och gick nog lite väl upp i varv. Jag har en tendens att bli lite hetsig i debatter ibland. 
Jag står för att en 70-väg inte är en lämplig miljö för en katt, men jag inser att jag uttryckt mig på skuldbeläggande vis och närmast anklagat mina meddebattörer för att medvetet föra sina katter in i döden. Det var nog lite väl magstarkt, inser jag nu och ber helt enkelt om ursäkt! 
Jag sitter och tentaläser men fastnar vid internet istället och hetsar upp mig över saker jag bara borde släppa. Som sagt. Sorry. 
Jag får nog med be om ursäkt faktiskt…uttrycker mig ganska klumpigt ibland med…särskilt när jag blir upprörd.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man väljer att ha katten inne eller ute…det ena är inte mera rätt än det andra, så länge katten har det bra och mår bra.
Jag anser att en seriös kattägare tar ett beslut som är rätt för katten…
Jag ber om ursäkt om någon känt sig kränkt utav mina inlägg…jag har endast framfört mina åsikter i frågan, om än så klumpigt.
Men alla har rätt att välja själva 
Den här tråden känns som ett bra avslut på diskussionen i alla fall :) det är lätt hänt att man blir upprörd. Där hamnar nog dom flesta av oss någon gång :)
Jag förstår att ni blev upprörda över att det ligger en stor väg nära där vi bor men ändå har katten ute, det är väl klart att man blir orolig över det! Men för att ni inte ska tro att han svävar i stor fara, så vill jag att ni ska veta att han faktiskt inte går dit. Visst, man kan väl inte veta exakt vart katter går, men denna lilla misse är verkligen speciell. Han är så sjukt rädd för sånt som låter och kan aldrig tänka mig att han skulle gå i närheten av vägen. Har aldrig heller sett honom gå åt det hållet (vilket våran förra katt Lena gjorde), han är ALLTID vid kaninburen (ligger i skogen i den motsatta riktningen). När man än går dit så kommer han fram från sitt gömställe där, haha. Här inne umgås han med en annan kanin som vi har inne, han älskar verkligen kaniner x)
/Sofia
#3 jag blev inte upprörd över vägen, bor själv vid en väg och låter ändå katten vara ute… Det var andra faktorer som gjorde mig irriterad :)
#4 Okej, men det var nog mest tänkt till TS ;) Sen ville jag bara dela med mig av den informationen :)
/Sofia
många blir så otroligt fientliga här på katter iFokus, pga vissa inlägg..
Synd att man ska göra allt till ett slags påhopp, det är självklart att alla får ha sina olika åsikter osv.
Men man kan upplysa andra om det behövs med en schysst attityd.. stötta varandra och hjälp med råd och info istället.
Så att inte folk känner att de inte ens vågar göra inlägg längre! :)
Jag är den som startade "DEN" tråden och har har inte varit inne sen tråden startades. Läste igenom ALLA kommentarer men kunde inte svara då tråden redan var låst. Skulle starta en ny tråd och svara men hitta denna tråden :)
Hur som helst så var det väldigt tydligt att människor har delade meningar samt starka åsikter kring ämnet. Jag tror inte att jag fick några specifika frågor riktade till mig, isf har jag missat dem men vill bara klargöra att jag har inte kallat någon för DJURPLÅGARE utan OANVARIG, stor skillnad!!
Sen tycker jag att djur och människor (och barn) har samma värde, därav mitt exempel och det står jag fast vid!
Jag är så otroligt chockad över hur låg status katter har, i synnerhet huskatter! :(
#7 Vill absolut inte starta någon ny konflikt nu eller liknande, men undrar bara vad huskatters låga status har med detta att göra? En katt får inte låg status för att den är utomhus ;) Jag vet ju att huskatter tråkigt nog har väldigt låg status, men var bara nyfiken på att veta varför du accosierar det med att dem får vara ute. ;)
/Sofia
#7 Jag anser inte att jag är oansvarig bara för att jag låter min katt vara ute…eller att jag inte borde ha katt för att hon får gå ut när hon vill. Min katt är guld värd för mig…det enda jag påpekade var att en katt inte kan jämföras med ett småbarn, jag sa aldrig att hon inte har något värde för att hon "bara" är huskatt… Jag uppskattar inte när folk lägger ord i mun på mig! Jag menar bara att man ska låta djuren vara just det…DJUR. De minskar inte i värde bara för att man inte ser dem som människor… Men jag tänker inte gå in i en ny diskussion nu, du får tycka och tänka vad du vill…hoppas bara att du har en nöjd och lycklig katt. Jag vet att jag har det har i alla fall. (När katten står i köket och krafsar på altandörren så tolkar jag inte det som något annat än att hon vill ut, hon är till och med ute och busar just nu…ring djurskyddsnämnden om du vill!) Varför ska någon som älskar att vara ute tvingas vara instängd om denna någon nu betyder så mycket? Den här tråden skapades av någon som uppriktigt ville be om ursäkt, inte för att återuppta samma diskussion igen! Tack för mig
Min katt är dessutom både kastrerad, ID-märkt och dessutom försäkrad…
#7 En huskatt har inte sämre status bara för att den är ute istället för inne. Jag har 2 huskatter, och de är guld värda för mig, gör allt för dem!
Jag tycker inte att man kan jämföra barn med katter. För katter har helt annan instink, behov och mycket annat än vad barn har :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Att katter har lägre status gäller rent generellt. Men å andra sidan hur många gånger stöter man på en raskatt ute?
Det har egentligen inte med ute katter och göra men jag tycker att många anser att huskatter inte har samma värde som raskatter. Dem är "försiktigare" med raskatter än huskatter men det hör som sagt inte till ämnet.
#9 Som sagt så har alla olika åsikter ( och tur är väll det ;)). Jag har inte lagt ord i någons mun utan det var du som insisterade på att jag skrivit DJURPLÅGARE!
Jag tror inte katterna är lika lyckliga när dem ligger på vägen, halv trasiga :/.
# 10 Det är jätte bra att hon är det, verkligen tummen upp, men hur skyddar det henne från en bilolycka?
#11 Och vad är det för instikter och behov som inte barn som kan "skydda" dem?
Katter är minst lika "utsatta" vid en bilolycka och faror ute som ett litet barn!
#12 Ett barn skulle inte klara sig ute helt själv, utan en vuxen, beroende på barnets ålder såklart men det är inte samma sak.
Katter har instinker och vissa beteende i sig. Katter har levt ute själva, jagat möss i stall/ladugårdar osv i många många år.
Ja de kan bli överkörda osv men kör du med ett barn i en bil så kan man krocka och skada sig väldigt illa. Ett barn kan trilla och slå sig riktigt illa också inomhus t.ex.
Jag tycker inte att det är jämförbart.
En vuxen människa kan med bli överkörd t.ex.
#6 Jag kan meddela att jag tänker gå ur det här forumet helt och hållet på grund av det du beskriver! Jag älskar mina djur och hädanefter tänker jag bara ta råd från människor som inte trycker ned en och de åsikter man har…vill bara avsluta med att säga att om det nu hade varit så oansvarigt och fruktansvärt att låta sin katt gå lös ute, varför finns det inga direktiv för det då som det gör med annan djurhållning… Jag gick med här för att få råd i en fråga rörande min huskatt… Men när det slutar i den här typen av fientlighet och påhopp så kan det kvitta för min del. Ha så kul med eran fortsatta mobbing, mobbing och nedlåtande ton mot varandra…
Skev bild av djur när man jämnställer dem med barn och inte låter dem vara utomhus… Djurplågeri är ett starkt ord, men en katt som tvingas leva inomhus är garanterat ingen lycklig katt… Och hur man kan anklagas för att vara lat bara för att man låter sin katt vara utomhus eller äta torrfoder?! Nu kliver jag ur det här forumet…det finns bättre platser där folk inte ser ner på andra och kastar skit på varandra…
#15 vet att du inte är medlem här längre men du sjunker ju till samma nivå själv när du skriver "en katt som tvingas leva inomhus är garanterat ingen lycklig katt…" Hur kan du veta det? Det finns måååååånga innekatter som trivs ypperligt!
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#16 Fast man kan inte garantera att katten är lycklig bara för att den är inomhus. Man får se på individen :) Många katter kanske trivs enbart inne, men finns även katter som inte gör det :)
#17 Precis, det var det jag menade, många katter trivs inte inomhus men det finns många katter som gör det. Därför tyckte jag det var dumt av hen att skriva att en katt som är inomhus garanterat är olyckig.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#18 Ja det stämmer ju inte att den garanterat är olycklig :)
Hej, ny här och skummat igenom alla inlägg… Jag tror att #15 med sin kommentar menade att en katt som vill vara utomhus fritt strövande men som tvingas leva inomhus inte är en lycklig katt…så uppfattade jag det i alla fall :-)
#15 Jajks "en katt som tvingas leva inomhus är garanterat ingen lycklig katt…"
Jag engagera mig inte i förra tråden för ärligt talat, orka.
Däremot måste jag bara ställa en del i denna disskusion frågan, har ni totalt glömt vad ett koppel används till? Har ni glömt bort kattgårdar, innätade balkonger, nätade fönster mm?
För det låter som att folk direkt tänker "djurplågeri, katten får inte frisk luft" när de hör ordet innekatter och tror på fullaste allvar att ordet innekatt innebär inlåsning mellan fyra väggar utan att någonsin se solen eller känna vinden och tänker man så då har man gått vilse i kattvärlden.
Jag har innekatt och med det innebär det inte att han lever som en vampyr. Koppelpromenader uppskattar han men klagar inte de dagar det inte blir några.
Visst kan man tycka det är kul att katter få gå fria utomhus men jag betvivlar att katten tycker det samma när den kommer i slagsmål, blir stulen, plågad, påkörd osv. För att inte tala om skador katter kan göra för tro inte att möss är det enda en katt jagar, fågelfaunan halveras när katter går fritt utomhus, rabatter förstörs, sandlådor andvänds som toaletter och har man barn är den biten inte trevlig. Sjukdomar sprids, katter springer bort, katter fryser ihjäl etc etc.
Kan göra listan lång.
Jag skulle aldrig ha utekatt, inte ens om jag hade stall för katt är inte absolut nödvändigt i ett stall, det finns saker man själv kan göra för att slippa få in råttor i ett stall tex hålla stallet rent (ha för vana att städa varje dag i boxar, plocka spindelnät mm), hålla fodret i förslutningsbara tunnor, inte ha delade stalldörrar mm.
Lite skrattretande hur den här tråden lyckas nästan bli likadan som den andra tråden som låstes.
Snart får man väl börja förbjuda människor här på forumet att ens prata om utekatter vs innekatter.
Jag är som sagt ny här och jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad problemet är…
Varför blir det såna heta diskussioner i just det här ämnet…
Min katt för ströva fritt ute, för att jag som ägare bedömer risken som minimal att det ska hända henne något…sen kan olyckor hända i alla fall…
Jag aktiverar henne naturligtvis inomhus också genom div. lekar och aktivitetsleksaker…
Men bara för att jag gör så, så innebär det inte att jag inte respekterar dem som väljer att ha sin katt som innekatt och ha antingen rastgård eller sele på sin katt vid utomhus vistelse…
Varför kan man inte bara respektera varandra och varandras olikheter och lita på att varje ägare gör det som är bäst för den egna katten?
Jag startade denna tråd för att be om ursäkt för mina guilt-trips när jag blev lite för hetsig i den förra tråden, inte för att debatten skall fortsätta här. Så någon Medarbetare kan gärna låsa denna tråd.
Jag diskuterar gärna inne-/utekatt och det verkar finnas fler som vill göra det också. Så starta gärna en ny tråd om det någon. Den här tråden var inte tänkt som att forsätta diskussionen i.
#23 Jag kan inte ändra andras åsikter kring att ha utekatter bara informera sen gör vi alla våra egna val i både gott och ont.
Men jag ser en likhet mellan utekatter och hemlösa där enda skillnaden är att utekatter har ett hem att återgå till för värme och mat men både utekatter och hemlösa löper samma risk när de vistas utomhus och har man då sett en kattkoloni och hur det lever, vilka risker ett liv ute innebär så sitter det en sten i hjärtat när det kommer till katter som vistas ute utan uppsyn.
Jag har själv ägt en utekatt som jag gjorde om till innekatt när han flytta till oss just pga ovanstående beskrivning. Dessutom syntes det på han att han varit i slagsmål (sönder riven nos) samt att han hade fästingar, tovig päls etc.
Som sagt alla gör våra val men det finns anledningar till att man reagerar starkt och anser det ansvarslöst när man låter en katt ströva fritt.
Kan tillägga också att det kan anses vara olagligt att låta katter ströva fritt utan uppsyn om man nu ska tolka lagen ordagrant "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Bor man sen också i ett bostadsområde är det definitivt inte tillåtet enligt hyresgästlagen.
Sen kan jag tycka att denna lag borde hindra kattägare från att låta katter vistas utomhus "21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."Lite tankar från min sida.
#21 Även om man håller så rent det går, så kan råttor & möss komma ändå. De kan t.ex dras till hästmaten osv. Råttor och möss tar sig in genom väldigt små utrymmen osv.
Sedan tar sällan katter råttor, inte större råttor i alla fall :)
Min ena katt skulle inte trivas i sele, rastgårdar osv, det vet jag till 100% så man kan inte säga att det löser sig genom att ta ut kaninen i sele, ha rastgård osv. Det fungerar inte på alla katter. Och det är ren fakta, inget påhitt.
Sedan beror det på vart man bor. T.ex så som vi bor, så skiter inte katterna i sandlådor, förstör rabatter ect. Du får det att låta som att katter är skadedjur ute eller nått. Ursäkta om du inte menar så men du får det lite att låta så :)
#26 Maten kan man som sagt förvara i återförslutningsbara tunnor och dessutom placera de i ett rum likt sadelkammaren.
Jag vet många stall som står utan katter där det finns allt mellan 2 till 20 hästar, och de har aldrig haft besvär med råttor eller möss. Om råttor tar sig in eller ej beror helt på stallets uppbyggnad och skötsel.
Jodå en katt kan ta en stor råtta, det kan jag intyga med egen erfarenhet, men det ska då vara en orädd katt.
Katter är husdjur som skadar naturen när de går fritt, det kan ingen förneka. En del kanske tycker det är ok att fågelfaunan tex halveras och att en del fågelarter är utdöda eller håller på att bli pga katten (pratar världen runt nu) men jag tycker dock inte det är ok.
Jag tycker inte heller att det är ok att katter bajsar i sandlådor där barn leker som sedan råkar få det på fingrar eller i munnen vilket kan göra att barnet insjuknar. Men visst tycker man det är ok att barn utsätts för det så fine, då ska man inte klaga sen när man själv har barn.
Har även råkat ut för utekatter som markerat revir på våran ytterdörr och bajsat i rabatten bredvid och det stinker apa. vi blev tvugna att sanera dörren och hela hallen samt lägga för rabatten. Katten kom tillbaka tills den dagen då jag tog fram vattensprutan. Elakt? Jag har inte lust att sanera var och varannan dag pga en ansvarslös kattägare och jag är då kattägare själv.
Jag är inte katthatare bara för att jag ser sanningen bakom en katts liv utomhus. Jag kan tycka att anser man att katter ska få gå fritt utomhus är man likagärna för att det finns vildkatter för skillnaden mellan dem är inte stor annat än ett tak över huvudet. Min tanke.
#27 Jag har kaniner och höns t.ex och jag har bra tunnor osv, men förra året var det makalöst mycket möss, min katt hann inte med alls ;) Så fick ha fällor. Har aldrig haft problem innan.
Skrev att de gör det sällan, skrev inte att de inte gör det alls :)
Jag tycker inte det är OK med katter som bajsar i sandlådor, dock finns det skydd att dra över, finns det på många förskolor t.ex, så då kan katterna inte göra det :)
Här är det gott om småfåglar, det har inte minskat här, trots att det bor en del katter här trots få hus :) Så det går inte att säga överlag allting det där.
Jag tycker inte det är att jämföra med förvildade katter. Tycker inte att det är samma sak, mer än att våra katter har ett hus att komma till. Men vi verkar ha olika åsikter gällande den frågan.
Man får se till sin katts behov osv. Man kan inte dra alla över en kam.
#28 Sandlådor finns inte bara på förskolor utan även i bostadsområden mm och täcka över sandlådorna är långt ifrån alla som gör och inte heller något man ska behöva göra var och varannan dag.
Du kanske tycker det är mycket fåglar ute men då antar jag att du inte är insatt i fågelfaunan eller har fågelskådning som ett intresse. Faktumet är att utekatter dödar, bara i sverige, över 16 miljoner fåglar varje år. Varje katt tar i genomsnitt 8-10 möss/dag också ovanpå ett antal fåglar.
En del ställen i världen har fågelarter utrottats eller ligger på gränsen till utrotning pga att katten införts i samhället och hålls som utekatter.
Alla gör ju sina val som jag skrev men det är nochalant att förbise faktumet att firgående katter kan vara/är ett problem i ett samhälle oavsett hur man bor. Och jag har inte sagt att katter är skadedjur, men ska man kolla ur fågelfaunans syn osv så blir de ett skadedjur.
#29 Jag har inte sagt att det bara finns där heller, snälla förvräng inte saker och ting jag skriver!
Det är lätt att fixa något slags överdrag :) Så hindrar man andra djur med från att göra behovs osv där i :)
Nej jag tycker det är allmänt tråkigt fågelskådning ;) Tittar gärna på dem genom fönstret dock :)
Finns fler djur än katter som tar fåglar så tror inte att de är den största "boven" i det.
Jag har inte nochalerat någonting bara för att jag inte har samma åsikt som du.
#31 Jag har inte förvrängt någonting, det var mer en fortsättning på det du skrev kring sandlådor. Sen att du tolkar det som något annat berör inte mig.
Jag har inte sagt du behöver ha samma åsikt heller, jag skrev trots allt att alla gör sina val, men det låter som om du tycker att katter är helt felfria ute i det vilda vilket inte är sant.
16 miljoner är siffran efter undersökning på enbart tamkatter så inga andra djur är inblandade där.
#32 Det har jag inte skrivit eller påstått att dem är heller. Ingenstanns.
#31 Ja det är ju enkelt att låta andra skydda sina saker och sin sandlåda så att du enkelt kan släppa ut din katt.
Stolt ägare till tre La permer
#34 Jag skrev att skydda för andra djur också. Läs igen ;) Skrev inte bara ang katter.
Sedan har alla grannar här på våran väg utan 1, katt :) Och inga sandlådor ect. Inga bekymmer är. Så man får se hur man bor osv :)
Och min katt ska inte vara olycklig resten av sitt liv i alla fall
Jag håller med TS, lås tråden…
#35 Hur många "andra djur" har du hittat skit från i en sandlåda? Jag har enbart sätt kattskit i mägnder och det stinker apa samt kanske någon enstaka fågelklutt någonstans.
Blir nog lättare att se problem om man själv har barn.
Hundar får inte vistas lösa eller rastas vid lekparker osv där barn är så varför ska katter? Hur kommer det sig att katter ska ha mer rätt än hundar?
Låser den här tråden eftersom det blev totalt OT.
Vill man trots allt fortsätta diskussionen så ta den privat eller starta en ny tråd. Men startas det en ny tråd så tänk på tonen så det kan vara en trevlig diskussion.